  • 11. Data: 2020-07-23 17:30:39
    Temat: Re: Głosował 3 razy!
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.07.2020 o 13:54, Zbynek Ltd. pisze:

    > Gdynianin zgłosił PKW, że zagłosował 3 razy by wykazać lukę w systemie
    > wyborczym:
    > 1. głosowanie za pomocą zaświadczenia do głosowania
    > 2. dopisania się do spisu wyborców w innej komisji
    > 3. głosowania we właściwej dla miejsca zamieszkania komisji wyborczej
    > A ilu aktywistów talibanu nie przyzna się, że też tak zrobiło?
    > Ktoś na grupie pisał, że jeśli w prawie została zostawiona luka, to nie
    > ma takiego draństwa (w oryginale sk...a ;-) ), którego władza by nie
    > zrobiła, by lukę wykorzystać. Ku chwale partii.

    Ale w każdym z tych miejsca głosował na swoim numerze PESEL. Te listy są
    przecież gdzie archiwizowane. Wystarczy to do komputera wprowadzić i
    wyłowić cwaniaków. No i teraz się okaże, czy top jedynie eksperyment
    dziennikarski tego jednego nie mający wpływu na wynik wyborów, czy
    powiedzmy praktyka powszechna i jej skala mogła mieć wpływ na wynik.

    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2020-07-23 17:35:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2020-07-23 o 17:15, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Skoro nie ma centralnej bazy ... dopisuje sie do spisu w miejscu
    > docelowym - wiec tam urzednik tylko dowod sprawdza, a chyba nie sprawdza
    > w gminie macierzystej czy mu zaswiadczenia nie wystawili.

    Taka procedura byłaby bez sensu, bo to znaczyłoby, że każdy może się
    wpisać w 2477 gminach i oddać 2477 głosów.

    > A potem powinien jakos powiadomic gmine macierzysta, zeby z aktualnego
    > spisu wykreslili, ale jesli tu jest jakies opoznienie, to moze odwrotnie
    > - najpierw dopisac sie gdzies do spisu, a potem szybko wrocic i pobrac
    > zaswiadczenie.
    > Ba - jesli nie ma sprawdzania, to moze sie mozna dopisac do spisu w
    > wielu gminach.
    >
    > W gminie macierzystej powinni wykreslic ze spisu, ale kiedy oni te spisy
    > dla komisji drukuja, i czy naprawde wykreslaja, czy tylko jakas
    > adnotacja "pobral zaswiadczenie" ... ktory moze komisja nie zauwazyc ...

    Och, wybacz, zapomniałem, że tylko gdybasz bez wiedzy i pomyślunku :)

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2020-07-23 17:40:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.07.2020 o 15:44, J.F. pisze:

    > a swoja droga - nie powinno byc to jakos niemozliwe ?

    Zdecydowanie powinno. Nie wydaje mi się jakoś szczególnie trudne
    zrobienie programu, do którego członek komisji wpisze PESEL
    pobierającego kartę i który będzie sprawdzał, czy karty już poprzednio
    nie wydano.

    > ze po pobraniu zaswiadczenia, nie jest mozliwe dopisanie do spisu i
    > glosowanie w macierzystej komisji ?

    Mnie to dziwi. Z moją córka był ten problem, że w I turze głosowała w
    innej komisji odległej o 350 km. Gdy chciała w II głosować w domu, to
    musiała tam iść i wziąć zaświadczenie.

    > Dopisanie do spisu ... no, chyba nie sprawdzaja, czy w macierzystym nie
    > pobral zaswiadczenia.
    > Ale powinni powiadomic macierzysty, a ten ... zawiadamia policje, ze tu
    > sie przestepswo kroi ?

    Dokładnie tak, jak piszesz. Tyle, że pewnie nikt tych powiadomień nie
    sprawdza.

    > A w spisie macierzystym to powinny byc dwie adnotacje - ze dopisal sie
    > do  innego spisu, i ze zaswiadczenie pobral.
    > I glosowac w macierzystym obwodzie nie moglby -
    > tzn moglby po oddaniu zaswiadczenia, gdyby nie byl dopisany do innego
    > spisu.

    No właśnie tak to jest. Nie za bardzo rozumiem, jak ten gość z Gdyni
    znalazł lukę, ale zakładam, że będzie to badane.

    > Czy to tylko nieuwaga czlonka komisji, ze nie zwrocil uwagi na to, ze
    > zaswiadczenie pobrano?

    Ale dwa razy?

    > Ale jesli to nie dziala ... to trzeba zalozyc panstwowy rejestr
    > wyborcow, zeby PiS nie mial juz zadnych problemow z wyborami
    > korespondencyjnymi :-)

    Jest taki rejestr. Przecież komisje dostają wykazy. Jaki problem, żeby
    to zrobić elektronicznie i członek komisji "przejeżdża" przez czytnik
    brzegiem dowodu (wklepują się dane do systemu - imię, nazwisko i nr
    PESEL tam są zakodowane). Następnie pobiera podpis na liście pod
    kolejnym numerem wygenerowanym przez system, wiec nie trzeba nigdzie
    pełnych danych i zasłaniać listy wyborcze z RODO. Na końcu wydaje kartę
    do głosowania. To naparwdę nie jest kosmiczna technologia.

    --
    Robert Tomasik

  • 14. Data: 2020-07-23 18:31:45
    Temat: Re: (Twierdzi że) Głosował 3 razy! [3miasto]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > dziennikarski tego jednego nie mający wpływu na wynik wyborów, czy
    > powiedzmy praktyka powszechna i jej skala mogła mieć wpływ na wynik.

    Czy te listy są archiwizowane w formie elektronicznej *czy papierowej* ?

    Bezpośrednio w komisji wyborczej ja widzę "tylko papier" z parafkami
    wiec kto gdzie i kiedy przenosi z papieru na formę elektroniczną?
    Czy może jest system do zeskanowania papieru?
    [ to byłoby chyba najprostsze do wprowadzenia rozwiązanie z "ręczną"
    powtórną weryfikacją "detali które wzbudziły zainteresowanie" ]

    --
    A. Filip

  • 15. Data: 2020-07-23 18:35:25
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 23.07.2020 o 17:35, Liwiusz pisze:

    > Och, wybacz, zapomniałem, że tylko gdybasz bez wiedzy i pomyślunku

    ano, JF ciągle gdyba, a przecież łatwo sprawdzić :

    https://www.gov.pl/web/gov/glosowanie-poza-miejscem-
    zameldowania

  • 16. Data: 2020-07-23 19:06:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
> [...]

    >zrobienie programu, do którego członek komisji wpisze PESEL
    >pobierającego kartę i który będzie sprawdzał, czy karty już

    Wymaga centralnej bazy, ktorej nie ma. Jest w planach, ale po
    ostatnich wyczynach PiS to nie wiem, czy to dobry pomysl. Co nie
    znaczy, ze nie przejdzie :-)
    No - nie trzeba centralnej - mozna sprawdzic we wszystkich obwodowych
    czy okregowych.

    Ale jak sie internet urwie ?
    Albo co gorsza - zostanie urwany ?

    >Mnie to dziwi. Z moją córka był ten problem, że w I turze głosowała w
    >innej komisji odległej o 350 km. Gdy chciała w II głosować w domu, to
    >musiała tam iść i wziąć zaświadczenie.

    Taki przepisy ... durne.
    Ale ... probowala w domu, czy nie probowala ?

    Po dopisaniu do drugiego spisu powinni wykreslic z pierwszego, i to
    sie chyba dzieje ... ale jak szybko ?

    >Dokładnie tak, jak piszesz. Tyle, że pewnie nikt tych powiadomień nie
    >sprawdza.

    Jak sa komputery, to powinno wyskakiwac automatycznie.

    >No właśnie tak to jest. Nie za bardzo rozumiem, jak ten gość z Gdyni
    >znalazł lukę, ale zakładam, że będzie to badane.

    Zalezy czy sledztwo bedzie przeciw, czy w sprawie :-P

    >Ale dwa razy?

    Raz, bo tylko w macierzystej komisji.

    >Jest taki rejestr.

    Nie ma, dopiero ma byc.
    https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/pkw-ca
    ly-czas-zabiega-o-centralny-rejestr-wyborcow
    https://www.cyberdefence24.pl/zagorski-powstanie-cen
    tralny-rejestr-wyborcow

    ale te rejestry co sa ... ciekawe jak prowadzone, przeciez chyba kazda
    gmina nie zamowila osobnego.
    Bazy danych moze i regionalne, ale program powinien byc jeden...

> [...]
    >to zrobić elektronicznie i członek komisji "przejeżdża" przez czytnik
    >brzegiem dowodu (wklepują się dane do systemu - imię, nazwisko i nr

    teraz sa dowody z chipem.

    >Następnie pobiera podpis na liście pod

    elektroniczny podpis ? Tzn na tablecie ?

> [...]
    >kartę
    >do głosowania. To naparwdę nie jest kosmiczna technologia.

    ale musza łącza niezawodnie dzialac, a to juz moze byc problem.

    J.

  • 17. Data: 2020-07-23 19:15:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Taka procedura byłaby bez sensu, bo to znaczyłoby, że każdy może się
    >wpisać w 2477 gminach i oddać 2477 głosów.

    Moze nie moze pod grozba odpowiedzialnosci karnej :-)

    Bo mimo braku sensu ... co zrobisz, jesli centralnej bazy nie ma ?

    >Och, wybacz, zapomniałem, że tylko gdybasz bez wiedzy i pomyślunku :)

    Gdybam bez wiedzy, ale z pomyslunkiem :-)
    A jako informatyk mysle algorytmicznie :-)

    Komisje spisy maja, wiec ktos je drukuje. Własciwe urzedy gmin ?
    A kiedy? Z duzym wyprzedzeniem, to koniecznosc aktualizacji papieru.
    Mozna, o ile kolejka po zaswiadczenie krotka.

    W sobote - to ryzyko, ze chocby drukarka sie zepsuje.
    W piatek po 16:00 ?

    Mimo braku centralnej bazy, aktualizacje spisow regionalnych mozna
    zalatwic elektronicznie i automatycznie, i dosc szybko ... o ile
    awaria łączy nie nastapi.

    Wiec system moglby byc w miare szczelny ... ale jak widac nie jest ...

    J.

  • 18. Data: 2020-07-23 19:25:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Ale w każdym z tych miejsca głosował na swoim numerze PESEL. Te listy
    >są
    >przecież gdzie archiwizowane. Wystarczy to do komputera wprowadzić i
    >wyłowić cwaniaków.

    "Wprowadzenie do komputera" teraz to moze byc uciazliwe, jesli komisje
    dopisywaly recznie, a ilosc tych z zaswiadczeniem rekordowa.

    Znacznie prosciej wychwycic tych, co dopisali sie do spisu i wzieli
    zaswiadczenia do glosowania w macierzystym rejonie.
    Zakladam, ze jedno i drugie robione komputerowo, i stosowne zapisy tam
    sa, wystarczy porownac.

    troche trudniej moze byc wychwycic tych, co powinni byc wykresleni ze
    spisu, ale jednak figurowali i karte pobrali.

    Powszechna raczej nie ... ale kto wie.
    Bardziej bym sie zainteresowal, czy gdzies jakis martwych dusz nie
    uzywaja - wiadomo, ze czlowiek wyjechal do Ameryki, albo lezy chory,
    ale na liscie jest i karta sie marnuje ...

    J.

  • 19. Data: 2020-07-23 19:46:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.07.2020 o 19:06, J.F. pisze:

> [...]
    > znaczy, ze nie przejdzie :-) No - nie trzeba centralnej - mozna
    > sprawdzic we wszystkich obwodowych czy okregowych.

    Nie ma, bo nie chcemy jej mieć. Zrobienie takiej centralnej, to kwestia
    powiedzmy jednej kawy. O ile przy wyborach do parlamentów czy
    samorządowych jest jakiś tam problem, bo przecież w poszczególnych
    obwodach masz różnych kandydatów, to w wypadku Prezydenta RP czy
    referendum tom naprawdę jedna kwerenda z bazy PESEL oraz bazy osób,
    które utraciły z rożnych przyczyn prawo do głosowania *wyroku
    ubezwłasnowolnienia i utraty praw publicznych), oraz obcokrajowców, bo
    te osoby mają PESEL, a nie mają praw wyborczych.

    > Ale jak sie internet urwie ? Albo co gorsza - zostanie urwany ?

    Albo samolot spadnie na komisje wyborcą? Możliwości problemów jest masa.
    Program przy zerwanym łączu będzie gromadził te dane. a po odzyskaniu
    połączenia wyśle "paczkę" kilku.

    > Taki przepisy ... durne. Ale ... probowala w domu, czy nie probowala
    > ?

    Wzięła tam zaświadczenie i tu głosowała.

    > Po dopisaniu do drugiego spisu powinni wykreslic z pierwszego, i to
    > sie chyba dzieje ... ale jak szybko ?

    Nie mam pojęcia. Na pewno, jak byłe w pierwszej turze głosować, to
    komisja wiedziała, że córa dopisała się gdzie indziej. Tu była wykreślona.

    > Jak sa komputery, to powinno wyskakiwac automatycznie.

    Komisja wpisuje na ręczną listę. nie wiem, czy potem przyklepują to do
    sieci.

    > Zalezy czy sledztwo bedzie przeciw, czy w sprawie :-P

    Śledztwo, śledztwem, ale PKW powinna to administracyjnie zbadać.

    > Raz, bo tylko w macierzystej komisji.

    > Nie ma, dopiero ma byc.

    Nie ma, bo nie chcemy go mieć, a nie dlatego, ze to jakiś problem.

    > https://www.cyberdefence24.pl/zagorski-powstanie-cen
    tralny-rejestr-wyborcow

    ale te rejestry co są ... ciekawe jak prowadzone, przecież chyba
    > kazda gmina nie zamowila osobnego. Bazy danych moze i regionalne,
    > ale program powinien byc jeden...

    > teraz sa dowody z chipem.

    Nie wszystkie. Ale wszystkie mają na brzeżku taki napis, który się
    czytnikiem OCR czyta, jak paszport.

    > elektroniczny podpis ? Tzn na tablecie ?

    Na kartce. System wyświetla kolejny numer głosującego, i wyborca wpisuje
    numer podany z ekranu i się podpisuje.

    > ale musza łącza niezawodnie dzialac, a to juz moze byc problem.

    Moim zdaniem niekoniecznie, ale co do zasady wszystko jest proste, dokąd
    nie musi się tego samemu od początku do końca zrobić.

    --
    Robert Tomasik

  • 20. Data: 2020-07-23 20:38:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Nie ma, bo nie chcemy jej mieć. Zrobienie takiej centralnej, to
    >kwestia
    >powiedzmy jednej kawy.

    Tak, jak chcesz to zrobic, to znacznie wiecej.

    >O ile przy wyborach do parlamentów czy
    >samorządowych jest jakiś tam problem, bo przecież w poszczególnych
    >obwodach masz różnych kandydatów,

    Nie ma - przeciez przepisy o rejestrach, spisach i zaswiadczeniach
    takie same.
    Ale czemu turysta z Wroclawia mialby wybierac radnego na Helu, to nie
    wiem ... widac w imie prawa do glosowania.

    >to w wypadku Prezydenta RP czy
    >referendum tom naprawdę jedna kwerenda z bazy PESEL oraz bazy osób,

    No i to Sasin zrobil i dal poczcie, moze nawet bez kawy :-)

    Ale jak chcesz, zeby komisja skanowala dowody, to musisz stosowne
    komputery kupic, program zamowic, serwery stosowne, łacza
    zorganizowac, informatykow przeszkolic - i to juz nie jest kwestia
    jednej kawy.

    >Albo samolot spadnie na komisje wyborcą?

    To bedzie podobny problem. Tylko samoloty spadaja u nas rzadko, a prad
    wylaczaja czesto.

    > Możliwości problemów jest masa.
    >Program przy zerwanym łączu będzie gromadził te dane. a po odzyskaniu
    >połączenia wyśle "paczkę" kilku.

    A jak ktos specjalnie kabel urwie i obskoczy kilka komisji ?

    >Wzięła tam zaświadczenie i tu głosowała.

    I tak ma byc, ale czy nie probowala w domu zaswiadczenia wziac, lub
    pojsc do komisji nie okazawszy zaswiadczenia ?

    Klopoty ludzi, ktorym odmowiono zaswiadczenia w domowej komisji na
    druga ture sugeruja, ze sie nie uda, ale w Gdyni sie jakos udalo :-)

    >Nie mam pojęcia. Na pewno, jak byłe w pierwszej turze głosować, to
    >komisja wiedziała, że córa dopisała się gdzie indziej. Tu była
    >wykreślona.

    Byla na liscie przekreslona, czy wcale jej nie bylo na liscie ?

    >Komisja wpisuje na ręczną listę. nie wiem, czy potem przyklepują to
    >do
    >sieci.

    Pewnie nie, bo by za dlugo trwalo.
    Ale ja o samym pobraniu zaswiadczenia - to chyba z komputera i dalsze
    akcje moze powodowac.

    >Śledztwo, śledztwem, ale PKW powinna to administracyjnie zbadać.

    Powinna, ale moze nie moze, bo ... tajemnica sledztwa :-)

    >Nie ma, bo nie chcemy go mieć, a nie dlatego, ze to jakiś problem.

    Jak widac - chcemy, ale jakos slabo chcemy, wiec na razie nie ma.

    > https://www.cyberdefence24.pl/zagorski-powstanie-cen
    tralny-rejestr-wyborcow

    >Nie wszystkie. Ale wszystkie mają na brzeżku taki napis, który się
    >czytnikiem OCR czyta, jak paszport.

    Poczekac az wszystkie beda z chipem, to sie wyda mniej na czytniki :-)

    >Na kartce. System wyświetla kolejny numer głosującego, i wyborca
    >wpisuje
    >numer podany z ekranu i się podpisuje.

    troche duzo kartek, z ktorymi nie wiadomo co potem zrobic.
    Chyba, ze masz na mysli zbiorcze kartki, gdzie sa tylko te
    indywidualne numery i podpisy
    Mozna by, malo tych danych osobowych ... ale ciagle jednak podpis

    >Moim zdaniem niekoniecznie, ale co do zasady wszystko jest proste,
    >dokąd
    >nie musi się tego samemu od początku do końca zrobić.

    Ale zeby sie nie okazalo, ze glosu nie mozesz oddac, bo koparka kabel
    zerwala.

    O - mama narzekala, ze do lekarz jej nie przyjal, bo komputery "nie
    działaja".
    Takie skutki informatyzacji.

    J.