  • 1. Data: 2020-07-17 14:26:03
    Temat: Czy w RP3 "kandydat w areszcie" zostałby dopuszczony do wyborów prezydenckich? [Białoruś]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    https://tvn24.pl/swiat/bialorus-wiktar-babaryka-nie-
    wystartuje-w-wyborach-prezydenckich-ckw-uzasadnia-46
    40182
    > Opozycyjny kandydat odrzucony. Komisja wyborcza: domniemanie niewinności nie
    dotyczy prawa wyborczego
    > ; 17 lipca 2020, 8:09
    >
    > [...] Były prezes Biełhazprambanku Wiktar Babaryka nie został decyzją
    > CKW dopuszczony do wyborów w oparciu między innymi o pismo z Komitetu
    > Kontroli Państwowej, opisującej zarzucane mu przestępstwa, w tym
    > niezadeklarowanie dużych sum w walucie. Babaryka od 18 czerwca
    > przebywa w areszcie. Nie ciąży na nim karalność, co w świetle prawa
    > dyskwalifikowałoby go do startu w wyborach. [...]

    Powiedziałbym że w RP3 taki kandydat byłby dopuszczony do wyborów gdyby nie:
    * Interpretacja (nie sfinalizowana) PKW w sprawie Leppera [A] z
    domniemaniem/stworzeniem procedury przez samą PKW
    * Trzyletni areszt (wydobywczy?) Piskorskiego "na służbie politycznych
    wrogów jedynie słusznych sojuszy RP3" [B]

    [A] https://pl.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Lepper

    [B] https://pl.wikipedia.org/wiki/Mateusz_Piskorski

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2020-07-17 15:38:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A. Filip" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > niewinności nie dotyczy prawa wyborczego

    >Powiedziałbym że w RP3 taki kandydat byłby dopuszczony do wyborów

    Bylby

> [...]
    > Andrzeja Leppera wynikały z niewykreślenia z Krajowego Rejestru
    > Karnego wyroku skazującego uchylonego przez Sąd Najwyższy.

    Ale o co chodzi - komisja zadziala prawidlowo, prawo tez, skoro w
    koncu zarejestrowali.

> [...]
    > 200
    > tysięcy złotych poręczenia majątkowego, uchylono wobec Mateusza
    > Piskorskiego tymczasowe aresztowanie[20].

    ale areszt to nie wyrok.

    O ile pamietam, to byly i ciekawsze przypadki.
    Hanna Zdanowska
    https://www.rp.pl/Ustroj-i-kompetencje/310099918-Pra
    womocny-wyrok-Hanny-Zdanowskiej-a-start-w-wyborach-s
    amorzadowych.html

    "Chodzi o to, że kodeks wyborczy stanowi, że prawa wybieralności,
    czyli biernego prawa wyborczego, nie ma osoba skazana prawomocnym
    wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane
    z oskarżenia publicznego. A właśnie na Hannie Zdanowskiej od niedawna
    ciąży wyrok prawomocny skazujący ją za poświadczenie nieprawdy (w
    dokumentach złożonych w celu uzyskania kredytu przez jej partnera),
    ale na 20 tys. zł grzywny. Nie podpada zatem pod przepis kodeksu
    wyborczego.

    Zgodnie jednak z w ustawą o pracownikach samorządowych prezydent, tak
    samo jak burmistrz czy wójt, obowiązkowo zostaje pracownikiem
    samorządowym (inaczej niż np. radni, którzy nimi być nie mogą). A
    ustawa o pracownikach samorządowych zakazuje zatrudniania osób z
    wyrokiem niezależnie od tego, jaką karę wymierzono, a więc także
    grzywnę.

    Państwowa Komisja Wyborcza w komunikacie, a Wojciech Hermeliński w
    rozmowie z ,,Rz" wskazali, że osoba skazana na inną karę niż kara
    więzienia może kandydować w wyborach samorządowych 2018 r. PKW nie
    jest natomiast uprawniona do oceny kwestii zatrudniania pracowników
    samorządowych na podstawie wyboru (czyli wójta, prezydenta).

    I jakos piastuje stanowisko, nie wiem jak :-)

    https://dzienniklodzki.pl/hanna-zdanowska-wplacila-g
    rzywne-kiedy-zatarcie-wyroku/ar/13619074
    https://expressilustrowany.pl/ustawa-by-usunac-hanne
    -zdanowska-z-urzedu-prezydenta-lodzi-projekt-trafil-
    do-sejmu/ar/13846276
    - znowu proba zmiany prawa wstecz ?
    https://nczas.com/2019/11/07/pis-obiecalo-odwolac-sk
    azana-prezydent-lodzi-nic-nie-zrobili-wyrok-ulegl-za
    tarciu/

    https://www.newsweek.pl/polska/hipokryzja-pis-chroni
    -swoja-burmistrzynie-rabki-skazana-identycznie-jak-z
    danowska/3hgvh7g

    I Gawlowski
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Stanis%C5%82aw_Gaw%C5%
    82owski

    "W grudniu 2017 z Prokuratury Krajowej na wniosek Centralnego Biura
    Antykorupcyjnego wystosowano wniosek o uchylenie immunitetu polityka w
    związku z zamiarem przedstawienia mu zarzutów m.in. korupcyjnych[7], w
    tym związanych z tzw. aferą melioracyjną dotyczącą nieprawidłowości
    przy inwestycjach prowadzonych przez Zachodniopomorski Zarząd
    Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie[8][9].

    W styczniu 2018 Stanisław Gawłowski, nieprzyznający się do tych
    czynów, zrzekł się immunitetu[10]. 27 lutego 2018 Komisja
    Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych zarekomendowała
    Sejmowi wyrażenie zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie
    posła[11]. 12 kwietnia 2018 Sejm bezwzględną większością głosów
    wyraził zgodę na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie polityka[12].
    Następnego dnia Stanisław Gawłowski stawił się w Prokuraturze Krajowej
    w Szczecinie, gdzie został zatrzymany i przesłuchany[13]. 15 kwietnia
    2018 decyzją Sądu Rejonowego Prawobrzeże i Zachód w Szczecinie został
    tymczasowo aresztowany na trzy miesiące[14], a następnie osadzony w
    Areszcie Śledczym w Szczecinie[15]. 7 maja 2018 Sąd Okręgowy w
    Szczecinie po rozpoznaniu zażaleń utrzymał decyzję o zastosowaniu
    tymczasowego aresztowania[16]. W związku z tą samą aferą melioracyjną
    25 czerwca 2018 żonie Stanisława Gawłowskiego został przedstawiony
    zarzut prania brudnych pieniędzy[17]. 12 lipca 2018 Sąd Okręgowy w
    Szczecinie uwzględnił wniosek prokuratora o przedłużenie tymczasowego
    aresztowania, zezwalając jednak na jego uchylenie po wpłaceniu
    poręczenia majątkowego w kwocie 500 tys. złotych[18]. Po wpłaceniu tej
    sumy polityk został zwolniony następnego dnia[19]. 25 lipca 2018 Sąd
    Apelacyjny w Szczecinie prawomocnie nie uwzględnił zażalenia
    prokuratora na decyzję o uchyleniu tymczasowego aresztowania[20].
    6 grudnia 2018 Sejm wyraził zgodę na tymczasowe aresztowanie
    Stanisława Gawłowskiego w związku z kolejnymi zarzutami (wcześniej
    polityk zrzekł się immunitetu)[21].

    W wyborach w 2019 uzyskał mandat senatora, kandydując z własnego
    komitetu w okręgu nr 100[22]. "

    No i nie wiem - zarzuty dęte, czy dwa lata to dla prokuratora za malo.
    Ale ponownego wniosku o uchylenie immunitetu nie ma ... czyli dowodow
    nie ma :-P

    J.

  • 3. Data: 2020-07-17 16:33:43
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> pisze:
> [...]
    40182

    > Bylby

    > Ale o co chodzi - komisja zadziala prawidlowo, prawo tez, skoro w

    <cynizm-prawno-polityczny-ala-RP3> A na Białorusi nie mogą w końcu
    zarejestrować po długawym procesie odwoławczym pokazującym szeroko po
    mediach jaki to podły przestępca kandyduje ale litera prawa Białorusi
    jest święta? Szczególnie jeśli "kandydat z aresztu" będzie
    niespecjalnie wypadać w sondażach. </cynizm-prawno-polityczny-ala-RP3>

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2020-07-17 17:09:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> pisze:
> [...]
    >mediach jaki to podły przestępca kandyduje ale litera prawa Białorusi
    >jest święta? Szczególnie jeśli "kandydat z aresztu" będzie

    Ale Lepper byl skazany, a Babaryka jest tylko podejrzany.

    No dobra, skoro wyrok uchylono, to wychodzi na to, ze nie byl skazany,
    ale tez wychodzi na to, ze PKW odpowiednie podstawy miala.
    I sprawe wyjasniono szybko, a nie po wyborach.

    J.

  • 5. Data: 2020-07-17 17:17:20
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 17.07.2020 o 17:09, J.F. pisze:
    > Ale Lepper byl skazany,

    nieprawomocnie, tak w Bolanda można każdego zgnoić

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Lepper

    Proces karny w tej sprawie rozpoczął się przed Sądem Okręgowym w
    Piotrkowie Trybunalskim w maju 2008[60]. 11 lutego 2010 nieprawomocnym
    wyrokiem tego sądu został skazany na karę 2 lat i 3 miesięcy pozbawienia
    wolności[61]. Andrzej Lepper złożył następnie apelację od wyroku[62]. W
    marcu 2011 Sąd Apelacyjny w Łodzi uchylił wyrok skazujący Andrzeja
    Leppera i skierował sprawę do ponownego rozpoznania przez Sąd
    Okręgowy[63]. We wrześniu 2011 postępowanie to zostało umorzone ze
    względu na śmierć oskarżonego[64].

  • 6. Data: 2020-07-17 18:14:26
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    u2 <u...@o...pl> pisze:

> [...]
    > przez Sąd Okręgowy[63]. We wrześniu 2011 postępowanie to zostało
    > umorzone ze względu na śmierć oskarżonego[64].

    Chyba cytujesz inną sprawę. Lepper miał ich kilka można się względnie
    łatwo pomylić [A].

    Dla mnie gwoździem do trumny prawdziwej demokracji w RP3 jest wyrok
    skazujący posła Leppera za zapytania/"zapytania" z mównicy Sejmowej [B].
    W normalnym kraju poseł nie ma immunitetu za jazdę po pijanemu ale za
    mowy/zapytania w parlamencie ma.

    [A] https://web.archive.org/web/20100515130916/http://wi
    adomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80271,7867866,Wybory
    _2010__Lepper_jednak_kandyduje__PKW_uchyla_wczesniej
    sza.html

    --
    A. Filip

  • 7. Data: 2020-07-17 18:25:00
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 17.07.2020 o 18:14, A. Filip pisze:
    > Chyba cytujesz inną sprawę. Lepper miał ich kilka

    reszta to o rzekome zniesławienie n.p. Carexa

    po czasie okazało się, że Talibany jednak lądowali w Klewkach, a i
    politycy mieli lewe konta w Szwajcarii

  • 8. Data: 2020-07-20 18:38:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    u2 <u...@o...pl> pisze:

> [...]

    >[B].
    >W normalnym kraju poseł nie ma immunitetu za jazdę po pijanemu ale za

    Dlaczego ? Immunitet nie oznacza bezkarnosci (chyba, ze suweren tak
    chce),
    a z mownicy sejmowej tez mozna oczerniac.

> [...]

    > skazany za ten czyn na karę roku i trzech miesięcy pozbawienia
    > wolności z warunkowym zawieszeniem wykonania tej kary na okres

    Czyli wyrok prawomocny byl, ale uchylony w trybie kasacji ?
    I akurat zdazyl przed wyborami ?

    J.

  • 9. Data: 2020-07-20 19:13:54
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> pisze:
> [...]
    ejsza.html

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Lepper
    >
    > Czyli wyrok prawomocny byl, ale uchylony w trybie kasacji ?

    Wyrok na podstawie którego PKW chciała odmówić rejestracji kandydata?
    SN raczej+ oznacza kasację ale było to na 10 miesięcy przed decyzją PKW.
    Jak dla mnie to "intrygująco blisko" ale nie bardzo intrygująco blisko.
    A umorzenie postępowania na pół roku przed wyborami z powodu
    przedawnienia? Termin przedawnienia nadciągał latami.

    Wyrok za pomówienia/"pomówienia" ("zapytania" czy prawdą jest) pięciu
    polityków PO i SLD _z mównicy Sejmowej_ jest jak najbardziej prawomocny.

    P.S.
    Natomiast SO i Lepper są dla mnie niezapomnianym przykładem pogardy
    dla życiowej filozofii "Nie da się". Jak im Marszałek Sejmu wyłączył
    mikrofon to skorzystali z dużego przenośnego radio-magnetofonu jak
    własnego nagłośnienia, byli przygotowani "na wszystko" :-)

    --
    A. Filip

  • 10. Data: 2020-07-20 22:15:49
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 20.07.2020 o 19:13, A. Filip pisze:
> [...]
    > mikrofon to skorzystali z dużego przenośnego radio-magnetofonu jak
    > własnego nagłośnienia, byli przygotowani "na wszystko"

    co by nie wieszać na Lepperze i jego Samoobronie to był autentyczny
    przywódca ludowy, mieszczuchy tego nigdy nie zrozumieją, bo mieszczuchy
    gardzą wsiokami:)