    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Głosował 3 razy!
    Date: Thu, 23 Jul 2020 20:38:09 +0200

    dyskusyjnych:5f19ccfc$0$511$6...@n...neostrada.
    pl...
    W dniu 23.07.2020 o 19:06, J.F. pisze:

    >Nie ma, bo nie chcemy jej mieć. Zrobienie takiej centralnej, to
    >kwestia
    >powiedzmy jednej kawy.

    Tak, jak chcesz to zrobic, to znacznie wiecej.

    >O ile przy wyborach do parlamentów czy
    >samorządowych jest jakiś tam problem, bo przecież w poszczególnych
    >obwodach masz różnych kandydatów,

    Nie ma - przeciez przepisy o rejestrach, spisach i zaswiadczeniach
    takie same.
    Ale czemu turysta z Wroclawia mialby wybierac radnego na Helu, to nie
    wiem ... widac w imie prawa do glosowania.

    >to w wypadku Prezydenta RP czy
    >referendum tom naprawdę jedna kwerenda z bazy PESEL oraz bazy osób,

    No i to Sasin zrobil i dal poczcie, moze nawet bez kawy :-)

    Ale jak chcesz, zeby komisja skanowala dowody, to musisz stosowne
    komputery kupic, program zamowic, serwery stosowne, łacza
    zorganizowac, informatykow przeszkolic - i to juz nie jest kwestia
    jednej kawy.

    >Albo samolot spadnie na komisje wyborcą?

    To bedzie podobny problem. Tylko samoloty spadaja u nas rzadko, a prad
    wylaczaja czesto.

    > Możliwości problemów jest masa.
    >Program przy zerwanym łączu będzie gromadził te dane. a po odzyskaniu
    >połączenia wyśle "paczkę" kilku.

    A jak ktos specjalnie kabel urwie i obskoczy kilka komisji ?

    >Wzięła tam zaświadczenie i tu głosowała.

    I tak ma byc, ale czy nie probowala w domu zaswiadczenia wziac, lub
    pojsc do komisji nie okazawszy zaswiadczenia ?

    Klopoty ludzi, ktorym odmowiono zaswiadczenia w domowej komisji na
    druga ture sugeruja, ze sie nie uda, ale w Gdyni sie jakos udalo :-)

    >Nie mam pojęcia. Na pewno, jak byłe w pierwszej turze głosować, to
    >komisja wiedziała, że córa dopisała się gdzie indziej. Tu była
    >wykreślona.

    Byla na liscie przekreslona, czy wcale jej nie bylo na liscie ?

    >Komisja wpisuje na ręczną listę. nie wiem, czy potem przyklepują to
    >do
    >sieci.

    Pewnie nie, bo by za dlugo trwalo.
    Ale ja o samym pobraniu zaswiadczenia - to chyba z komputera i dalsze
    akcje moze powodowac.

    >Śledztwo, śledztwem, ale PKW powinna to administracyjnie zbadać.

    Powinna, ale moze nie moze, bo ... tajemnica sledztwa :-)

    >Nie ma, bo nie chcemy go mieć, a nie dlatego, ze to jakiś problem.

    Jak widac - chcemy, ale jakos slabo chcemy, wiec na razie nie ma.

    > https://www.cyberdefence24.pl/zagorski-powstanie-cen
    tralny-rejestr-wyborcow

    >Nie wszystkie. Ale wszystkie mają na brzeżku taki napis, który się
    >czytnikiem OCR czyta, jak paszport.

    Poczekac az wszystkie beda z chipem, to sie wyda mniej na czytniki :-)

    >Na kartce. System wyświetla kolejny numer głosującego, i wyborca
    >wpisuje
    >numer podany z ekranu i się podpisuje.

    troche duzo kartek, z ktorymi nie wiadomo co potem zrobic.
    Chyba, ze masz na mysli zbiorcze kartki, gdzie sa tylko te
    indywidualne numery i podpisy
    Mozna by, malo tych danych osobowych ... ale ciagle jednak podpis

    >Moim zdaniem niekoniecznie, ale co do zasady wszystko jest proste,
    >dokąd
    >nie musi się tego samemu od początku do końca zrobić.

    Ale zeby sie nie okazalo, ze glosu nie mozesz oddac, bo koparka kabel
    zerwala.

    O - mama narzekala, ze do lekarz jej nie przyjal, bo komputery "nie
    działaja".
    Takie skutki informatyzacji.

    J.