  • 11. Data: 2023-05-23 17:47:13
    Temat: Re: GDDKiA oraz ich ubezpieczenie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 23 May 2023 16:51:08 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > W Twojej ocenie Skarb Państwa to zwierze "chowa", czy się nim "posługuje"?

    Skoro "jest własnoscią", to "chowa" :-)

    J.

  • 12. Data: 2023-05-23 21:04:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.05.2023 o 17:47, J.F pisze:

    > Skoro "jest własnoscią", to "chowa" :-)

    No chyba nie o to chodzi. :-)

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 13. Data: 2023-05-24 18:36:53
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 23.05.2023 o 13:14, K pisze:

    > Dawno dawno temu w latach 90, ktos z rodziny probowal ustalic
    > winnego/wlasciciela w takiej samej sprawie i z tego co pamietam
    > dowiedzial sie, ze lasy panstwowe owszem sa wlascicielem sarny ale
    > chetnie wystapia z odszkodowaniem za zabicie im sarny. skonczylo sie na
    > niczym.

    opierając się na tej zasadzie to na drodze można robić wszystko

    jednak miało tu miejsce wtargnięcie zwierzęcia (zakładamy, że kierowca nie mógł
    uniknąć
    zdarzenia)

    jeżeli skarb państwa jest właścicielem, to powinien wkalkulować to w koszty
    posiadania,
    jeżeli do podobnego zdarzenia dojdzie z udziałem psa, to właściciel będzie
    odpowiedzialny
    za szkodę i o ile nie udowodni, że kierowca wjechał w psa celowo, to odszkodowania za
    psa
    przecież nie zobaczy

  • 14. Data: 2023-05-24 19:34:22
    Od: "To.Ja" <t...@p...invalid>

    Mordoklejek Zygzakowaty w
    oups.com>:

> [...]
    [...]
    [...]

    > Uszkodziłeś sarnę

    Czytania uczyli za czasów Romana G.?

    I pewnie poczekam ze dwa lata, i poproszę wtedy TU GDAKI poprzez swojeg TU
    z AC, o wypłatę, bo z braku odpowiedzi na roszczenie, mam powody domniemywać
    że uznali swoją odpowiedzialność...

    --
    Tomasz

  • 15. Data: 2023-05-24 20:22:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.05.2023 o 18:36, m4rkiz pisze:
> [...]
    > psa, to właściciel będzie odpowiedzialny za szkodę i o ile nie
    > udowodni, że kierowca wjechał w psa celowo, to odszkodowania za psa

    Ale ustawa jest napisana tak, jak jest napisana. Zwierzęta nie są
    jedynymi "przeszkodami", na które może wpaść samochód na drodze. Może
    spać jakaś skała. Albo jakiś idiota może położyć pudełko po butach, w
    którym ukryje kilka kostek granitowych. Wreszcie "partyzanci" mogą brony
    położyć.

    Nie można jeździć bezkrytycznie po drogach. Oczywiście są sytuacje, w
    których kierujący nie jest w stanie nic poradzić - przykładowo
    niewykoszona roślinność dochodząca do jezdni, ale wówczas raczej
    zarządca drogi będzie odpowiadać.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 16. Data: 2023-05-24 20:50:48
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    > Ale ustawa jest napisana tak, jak jest napisana.

    co nie zmienia faktu, że odszkodowanie za potrącenie sarny, zwłaszcza w miejscu
    nieoznaczonym znakami ostrzegawczymi to absurd

> [...]
    > spać jakaś skała. Albo jakiś idiota może położyć pudełko po butach, w
    > którym ukryje kilka kostek granitowych. Wreszcie "partyzanci" mogą brony

    ale przytaczasz niemal wyłącznie obiekty stacjonarne, które musi na jezdnię wrzucić
    'sprawca'
    tymczasem zwierzyna może wtargnąć bezpośrednio przed pojazd - sam kiedyś potrąciłem
    tak
    sarnę, a dekadę później moja kobita skasowała tak inne auto - w obu przypadkach od
    widoczności na rejestratorze do kolizji było mniej niż 2 sekundy, rzadko kiedy
    zwierzyna
    wchodzi na jezdnię spacerkiem w widocznym miejscu

    a jeżeli na jezdnie lecą skały, to zarządca drogi powinien bardzo jasno i
    przejrzyście o
    tym fakcie informować

  • 17. Data: 2023-05-25 01:35:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-24, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Ale ustawa jest napisana tak, jak jest napisana. Zwierzęta nie są
    > jedynymi "przeszkodami", na które może wpaść samochód na drodze. Może

    Częśc z tych przeszkód będzie np. wynikiem zaniedbań zarządcy drogi czy
    przyległości.

    > spać jakaś skała. Albo jakiś idiota może położyć pudełko po butach, w
    > którym ukryje kilka kostek granitowych. Wreszcie "partyzanci" mogą brony
    > położyć.

    I zapewne odpowiadaliby i karnie i majątkowo za powstałe szkody, gdyby
    tylko udało się ustalić kto to zrobił.

> [...]
    > których kierujący nie jest w stanie nic poradzić - przykładowo
    > niewykoszona roślinność dochodząca do jezdni, ale wówczas raczej

    No ale tu mamy taką sytuacje, gdzie wygląda, że kierujacy niewiele mógł
    zrobic w tym, niekoniecznie powinien się był spodziewać. Pytanie więc,
    co determinuje taką odpowiedzialność.

    Widać z przepisów, że w pewnych okoliczność odpowiedzialność zachodzi.
    Jak się ztoczy na samochód skała, to o ile wynika to z nieprawidłowego
    zabezpieczenia, to ta odpowiedzialnośc będzie. Ale jak się ztoczy w
    wyniku np. trzęsienia ziemi (w Polsce, czyli zjawiska rzadkiego) to już
    chuba nie? Dla zwierzyny dzikiej moze być ten problem, że nie da się
    wszystkiego zabezpieczyć. Czy z tego miałoby wynikac ograniczenie
    odpowiedzialności?

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2023-05-25 02:02:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.05.2023 o 01:35, Marcin Debowski pisze:
    > Czy z tego miałoby wynikac ograniczenie odpowiedzialności?

    Nie mam zielonego pojęcia, ale z ustawy tak wynika.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 19. Data: 2023-05-25 14:46:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 23 May 2023 21:04:02 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > No chyba nie o to chodzi. :-)

    Jeszcze im sprawia warunki do życia, tzn las, czasem dokarmia zimą,
    nie wiem czy jeszcze są polowania dewizowe - to juz byłoby chowanie
    pełną gębą :-)

    J.

  • 20. Data: 2023-05-25 15:00:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 23 May 2023 17:00:39 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Tyle, że ostatnimi czasy zwierzyna między domami w miastach chodzi.

    Jak sam wiesz to jest problem mieszkańców/włascicieli/wladz miasta/
    a nie GD.

    No chyba, ze drogą krajową do miasta weszly :-)

    > Czasem z aleka widać.

    Mysle, ze to nie ten przypadek.
    I nalezy domniemywać, ze tak nie było.

    > Ktoś ukradł konia.

    > Osoba trzecia, bo piorun już raczej nie.

    Hm, dlaczego nie?

    > Chyba nie. U mnie wszystkie są ogrodzone, a nie są płatne.

    Chodzi mi po glowie, ze był to wymóg na autostrady płatne,
    ale moze rozszerzyli.

    > Wiesz, jak było polowanie, to trzeba by wówczas się zastanowić. bez
    > polowania nie ma sensu. Jako, ze nie piszą o zbiorowym warto by
    > sprawdzić, czy jakiś myśliwy nie wpisał się do książki.

    No wlasnie o to chodzi - wpisal sie do ksiązki, nawet nie strzelił,
    a 3 km dalej sarna wyskoczyła z lasu ...

    J.