Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
129
pomorskie
35 1 60 0 11 0
0
0
śląskie 10
10
7
7
7
7
1
1
wielkopolskie
0 0 4 0 22 1
11
0
Razem
176 11 157 21 74 17
13
16
n) Deregulacja dostępu do zawodu instruktora sportu oraz trenerów klasy I, II oraz
mistrzowskiej
Zakres proponowanych zmian
Dotychczasowe wymagania
Postulowane zmiany
Korzyść dla osoby chcącej uzyskać
dostęp do wykonywania zawodu i
inne korzyści społeczne
Instruktor sportu:
Do wykonywania tego
Praktycznie całkowita dereglamentacja
zawodu wystarczy
dostępu do zawodu.
- wykształcenie wyższe na kierunku
pełnoletniość oraz
wychowanie fizyczne ze specjalizacją
wykształcenie średnie.
instruktorską w danym sporcie lub kierunek
Wprowadzona zostaje
sport ze specjalizacją trenerską w danym
niekaralność za
sporcie w wymiarze co najmniej 250 godzin
przestępstwo umyślne
lub
związane ze
- co najmniej średnie wykształcenie oraz
współzawodnictwem
ukończenie specjalistycznego kursu
organizowanym przez
Polski Związek
instruktorów w danym sporcie i zdanie
Sportowy, posiadanie
egzaminu końcowego (kurs powinien trwać
wiedzy w zakresie
co najmniej 250 godzin).
działalności
instruktorskiej
(niesprawdzanej
formalnie).
Trener klasy mistrzowskiej:
Do wykonywania tego
Praktycznie całkowita dereglamentacja
zawodu wystarczy
dostępu do zawodu.
- ukończone 18 lat,
pełnoletniość oraz
- wykształcenie wyższe,
wykształcenie średnie.
Wprowadzona
- udokumentowany dorobek w pracy
niekaralność za
szkoleniowej,
przestępstwo umyślne
- zaświadczenie o niekaralności za
związane ze
przestępstwa umyślne popełnione w związku
współzawodnictwem
organizowanym przez
ze współzawodnictwem organizowanym
Polski Związek
przez Polski Związek Sportowy,
Sportowy oraz
- posiadanie co najmniej dwuletni staż pracy
posiadanie wiedzy w
trenerskiej ze stopniem trenera klasy
zakresie działalności
pierwszej,
instruktorskiej
(niesprawdzanej
- konieczne jest odbycie specjalistycznego
formalnie).
kursu na stopień trenera klasy mistrzowskiej
oraz pozytywny wynik z egzaminu
końcowego.
130
Trener klasy II:
Uchyla się stopnie
Praktycznie całkowita dereglamentacja
trenerskie i wymagane
dostępu do zawodu.
- studia wyższe w ramach kształcenia
do uzyskania ich kursy
umożliwiającego uzyskanie specjalistycznej
i staż pracy. Do
wiedzy i umiejętności trenerskich,
wykonywania tego
- zaświadczenie o niekaralności za
zawodu wystarczy
przestępstwa umyślne popełnione w związku
pełnoletniość,
ze współzawodnictwem organizowanym
wykształcenie średnie
przez Polski Związek Sportowy,
i niekaralność za
przestępstwo umyślne
- posiadanie, przez okres co najmniej 2 lat,
tytułu instruktora sportu ze specjalizacją
związane ze
w danym sporcie i ukończenie studiów
współzawodnictwem
podyplomowych w zakresie kształcenia
organizowanym przez
umożliwiającym uzyskanie specjalistycznej
Polski Związek
wiedzy i umiejętności trenerskich
Sportowy oraz
lub posiadanie, przez okres co najmniej 2 lat,
posiadanie wiedzy w
tytułu instruktora sportu ze specjalizacją w
zakresie działalności
danym sporcie, posiadanie co najmniej
trenerskiej
świadectwa dojrzałości oraz ukończenie
(niesprawdzanej
specjalistycznego kursu na stopień trenera
formalnie).
klasy drugiej i zdanie egzaminu końcowego.
Trener klasy I:
Uchyla się stopnie
Praktycznie całkowita dereglamentacja
trenerskie i wymagane
dostępu do zawodu.
- ukończone 18 lat,
do uzyskania ich kursy
- wykształcenie co najmniej średnie,
i staż pracy. Do
wykonywania tego
- udokumentowany dorobek w pracy
zawodu wystarczy
szkoleniowej,
pełnoletniość,
- zaświadczenie o niekaralności za
wykształcenie średnie
przestępstwa umyślne popełnione w związku
i niekaralność za
ze współzawodnictwem organizowanym
przestępstwo umyślne
przez Polski Związek Sportowy,
związane ze
współzawodnictwem
- posiadanie co najmniej trzyletniego stażu
organizowanym przez
pracy trenerskiej ze stopniem trenera klasy
polski związek
drugiej,
sportowy oraz
- konieczne jest odbycie specjalistycznego
posiadanie wiedzy w
kursu na stopień trenera klasy pierwszej oraz
zakresie działalności
pozytywny wynik z egzaminu końcowego.
trenerskiej
(niesprawdzanej
formalnie).
Wpływ proponowanych zmian na rynek pracy
Zgodnie z informacjami Ministerstwa Sportu i Turystyki na terenie Polski 62 194 osoby są
uprawnione do wykonywania zawodu instruktora sportu, 18 979 osób do wykonywania zawodu
trenera II klasy, 2 971 osób do wykonywania zawodu trenera I klasy, a 506 osób do
wykonywania zawodu trenera klasy mistrzowskiej (dane na 1.01.2011 r.).
131
W opinii Ministerstwa Sportu i Turystyki, nie jest możliwe podanie dokładnych kwot,
jakie generują zadania w zakresie kształcenia i doskonalenia kadr kultury fizycznej. Działania te
(opiniowanie kursów, uznawanie kwalifikacji, wydawanie dyplomów potwierdzających
posiadanie uprawnień zawodowych etc.) są uzależnione od liczby wniosków, jakie wpłyną od
organizatorów kursów, absolwentów i osób prywatnych chcących uzyskać lub uznać kwalifikacje
zawodowe w zakresie sportu na terenie RP. Możliwe jest podanie tylko kwoty środków
zaplanowanych bezpośrednio na te działania w budżecie Ministerstwa Sportu i Turystyki na
2012 r., która wynosi ok. 370 tys. zł. Kwota ta nie obejmuje jednak wydatków zaplanowanych na
działania pośrednio związane z tym tematem, kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników
resortu (łącznie 8 osób) do realizacji tych zadań ani kosztów działań logistycznych i czynności
administracyjnych.
Należy przyjąć, że proponowane zmiany doprowadzą do wzrostu zainteresowania
wykonywaniem zawodów związanych z trenowaniem sportowców wyczynowych.
o) Deregulacja dostępu do zawodu dyplomowanego bibliotekarza i dyplomowanego
pracownika informacji naukowej
Zakres proponowanych zmian
Dotychczasowe wymagania
Postulowane zmiany
Korzyść dla osoby chcącej uzyskać
dostęp do wykonywania zawodu i
inne korzyści społeczne
Wykształcenie wyższe
Bez zmian
Zależnie od stanowiska: od 0 do 10 lat
Likwidacja obowiązku Ułatwienie wejścia do zawodu
doświadczenia zawodowego
młodych absolwentów, zwiększenie
możliwości przekwalifikowania się na
zawód bibliotekarza.
Egzamin wymagany – kandydaci dopuszczeni
Likwidacja obowiązku Ułatwienie wejścia do zawodu
po ocenie ich dorobku naukowego przez
komisję kwalifikacyjną
Wpływ proponowanych zmian na rynek pracy
Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
na dzień 31 grudnia 2011 r. uczelnie publiczne i niepubliczne wykazały łącznie 362 etaty
dyplomowanych bibliotekarzy oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji i informacji
132
naukowej, z tego 334 pełnozatrudnionych oraz 28 niepełnozatrudnionych – w przeliczeniu na
pełne etaty.
Informacje o liczbie osób, które w latach 2006 – 2011 przystępowały do postępowania
kwalifikacyjnego oraz o liczbie osób, które uzyskały uprawnienia dyplomowanego bibliotekarza
oraz dyplomowanego pracownika dokumentacji i informacji naukowej, zostały zamieszczone
w tabeli poniżej.
Rok
2006 2007 2008 2009 2010 2011 Razem
Liczba
kandydatów
26 26
24
31
41 30
178
Liczba osób, które
nabyły
uprawnienia
15 16
19
28
34 17
129
Na funkcjonowanie Komisji Egzaminacyjnej w 2012 r. przewidziano kwotę 28 000 zł, w tym:
12 000 zł na delegacje członków Komisji,
14 000 zł na wynagrodzenia dla członków Komisji (za opracowanie recenzji),
2 000 zł na zadania wynikające z potrzeb własnych Komisji.
Kwota za przygotowanie jednej recenzji dorobku kandydata od 2007 r. wynosi 250 zł. Zgodnie
z przepisem § 8 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 sierpnia
2006
r. w sprawie kandydatów na dyplomowanego bibliotekarza oraz dyplomowanego
pracownika dokumentacji i informacji naukowej (Dz. U. Nr 155, poz. 1112) do oceny dorobku
naukowego i zawodowego kandydata przewodniczący komisji powołuje dwóch recenzentów
spośród członków komisji.
Zniesienie obowiązku posiadania doświadczenia zawodowego może ułatwić wejście do
zawodu młodym absolwentom, a likwidacja egzaminu otworzy dostęp do zawodu.
Nie należy jednak oczekiwać, że zmiana wywrze zauważalny wpływ na sytuację na rynku
pracy z uwagi na niewielką liczebność deregulowanej grupy zawodowej oraz relatywnie sztywną
podaż pracy w zawodzie.
133
p) Pośrednia deregulacja dostępu do zawodów związanych z żeglugą śródlądową
Zakres proponowanych zmian
Dotychczasowe wymagania
Postulowane zmiany
Korzyść dla osoby
chcącej uzyskać dostęp
do wykonywania
zawodu i inne korzyści
społeczne
Mechanik statkowy żeglugi śródlądowej:
Umożliwienie skrócenia okresu
Możliwość
praktyki w rozporządzeniu
przyspieszenia wejścia
- 36-miesięczna praktyka,
Ministra Transportu,
do zawodu
- egzamin przeprowadzany przez komisję
Budownictwa i Gospodarki
rozporządzeniem
państwową.
Morskiej do maksymalnie 30
MTBiGM.
miesięcy do uzyskania patentu,
zaś do 18 miesięcy do uzyskania
świadectwa.
Przewoźnik żeglugi śródlądowej:
Umożliwienie skrócenia okresu
Możliwość
praktyki w rozporządzeniu
przyspieszenia wejścia
- 12-miesięczna praktyka zawodowa,
Ministra Transportu,
do zawodu
- egzamin przeprowadzany przez komisję
Budownictwa i Gospodarki
rozporządzeniem
państwową.
Morskiej do maksymalnie 30
MTBiGM.
miesięcy do uzyskania patentu,
zaś do 18 miesięcy do uzyskania
świadectwa.
Stermotorzysta żeglugi śródlądowej:
Umożliwienie skrócenia okresu
Możliwość
praktyki w rozporządzeniu
przyspieszenia wejścia
-12-miesięczna praktyka zawodowa,
Ministra Transportu,
do zawodu
- egzamin przeprowadzany przez komisję
Budownictwa i Gospodarki
rozporządzeniem
państwową.
Morskiej do maksymalnie 30
MTBiGM.
miesięcy do uzyskania patentu,
zaś do 18 miesięcy do uzyskania
świadectwa.
Szyper żeglugi śródlądowej:
Umożliwienie skrócenia okresu
Możliwość
praktyki w rozporządzeniu
przyspieszenia wejścia
- świadectwa bosmana żeglugi śródlądowej lub
ś
Ministra Transportu,
do zawodu
wiadectwo sternika żeglugi śródlądowej,
Budownictwa i Gospodarki
rozporządzeniem
- w przypadku posiadania świadectwa bosmana
Morskiej do maksymalnie 30
MTBiGM.
żeglugi śródlądowej wymagana 12-miesięczna
miesięcy do uzyskania patentu,
praktyka zawodowa,
zaś do 18 miesięcy do uzyskania
świadectwa.
- w przypadku posiadania świadectwa sternika
żeglugi śródlądowej wymagana 6-miesięczna
praktyka zawodowa,
- egzamin przeprowadzany przez komisję
państwową.
Marynarz motorzysta żeglugi śródlądowej:
Umożliwienie skrócenia okresu
Możliwość
praktyki w rozporządzeniu
przyspieszenia wejścia
- 12-miesięczna praktyka zawodowa,
Ministra Transportu,
do zawodu
- egzamin przeprowadzany przez komisję
Budownictwa i Gospodarki
rozporządzeniem
państwową.
Morskiej do maksymalnie 30
MTBiGM.
miesięcy do uzyskania patentu,
zaś do 18 miesięcy do uzyskania
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik