eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I


69
Ze zmianami w ustawie o kierujących pojazdami związana jest nowelizacja ustawy
z dnia 20 sierpnia 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. Przedmiotowa ustawa obecnie reguluje
status instruktora nauki jazdy i egzaminatora, jednakże z dniem 19 stycznia 2013 r. przestanie
obowiązywać. Ustawodawca dąży jednak do wprowadzenia jak najszybszych zmian
o charakterze deregulacyjnym w obowiązujących prawie, co czyni zasadnym podjęcie
stosownych zmian legislacyjnych.

***
W wyniku proponowanych zmian odpowiedzialność za standard wykonywania
wspomnianych zawodów spoczywać będzie na pracodawcy, a nie na organach administracji
publicznej, których kompetencje w tej dziedzinie są rozwiązaniem archaicznym, a zarazem
kosztownym.
Uznawanie kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej
W kontekście wpływu proponowanych zmian na możliwość wykonywania zawodu
w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej należy podkreślić, że deregulacja
zawodów objętych projektem ustawy nie ograniczy wolności świadczenia usług
transgranicznych. Warunkiem korzystania z tej swobody jest prowadzenie działalności
w państwie siedziby w sposób zgodny z prawem oraz brak prawomocnie orzeczonego zakazu lub
ograniczenia w wykonywaniu zawodu.
Działalność w zakresie świadczenia usług transgranicznych, mająca charakter okazjonalny
i tymczasowy, regulowana jest w Unii Europejskiej bardzo liberalnie. Odnoszą się do niej
przepisy m.in. dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia
2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym (Dz. Urz. EU 2006 L 371/36) oraz dyrektywy
2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania
kwalifikacji zawodowych (Dz. Urz. EU L 255 z 30.09.2005, z późn. zm, str. 22).
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 16 dyrektywy z dnia 12 grudnia 2006 r. państwa
zobowiązane są do uznania prawa usługodawców do świadczenia usług w państwie
członkowskim innym niż to, w którym prowadzą przedsiębiorstwo, oraz zapewnienia możliwości
swobodnego podjęcia i prowadzenia działalności na swoim terytorium. wiadczenie usług ma
miejsce tylko w razie przeniesienia się usługodawcy na terytorium państwa przyjmującego

70
w celu tymczasowego i okazjonalnego wykonywania zawodu. Element czasowy stanowi
podstawowe kryterium pozwalające na odróżnienie świadczenia usług transgranicznych od
stałego wykonywania danego zawodu.
Dyrektywa z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych
sankcjonuje wspólnotowe rozróżnienie pomiędzy prowadzeniem działalności stałej w ramach
swobody przedsiębiorczości a świadczeniem usług. Podkreślić należy, że dotyczy ona zniesienia
barier związanych jedynie z kwalifikacjami zawodowymi, a jej postanowienia pozostają bez
wpływu na zakres innych dozwolonych ograniczeń, które mogą być nakładane przez
poszczególne państwa na usługodawców świadczących usługi transgraniczne.
Do osoby, która posiada prawo wykonywania zawodu w jednym z państw członkowskich
Unii Europejskiej (państwo siedziby), w razie przeniesienia się do innego państwa
(przyjmującego) w celu tymczasowego i okazjonalnego wykonywania zawodu znajduje
zastosowanie uproszczona procedura. Co do zasady w stosunku do niej nie znajdują zastosowania
przepisy stosowane w przypadku osób zamierzających w sposób stały i ciągły wykonywać zawód
na terytorium tego państwa. Państwa członkowskie nie mogą ograniczać swobodnego
świadczenia usług poprzez nakładanie dodatkowych wymogów dotyczących kwalifikacji
zawodowych, o ile dana osoba prowadzi zgodnie z prawem działalność w państwie siedziby.
Oznacza to, że prowadzący stałą działalność w innym państwie może korzystać z tej swobody
bez konieczności uzyskiwania stosownych zezwoleń, dokonywania dodatkowej rejestracji czy też
poddania się procedurze uznania kwalifikacji. Uproszczone przepisy dyrektywy 2005/36/WE
dotyczące kwalifikacji zawodowych mają zastosowanie do wszystkich objętych nią zawodów,
zarówno w przypadku osób pracujących na własny rachunek, jak i wobec pracowników
najemnych.
Podkreślić należy, że zarówno w przypadku czasowego wykonywania zawodu w formie
świadczenia usług, jak i prowadzenia stałej praktyki, usługodawca jest zobowiązany do
przestrzegania obowiązujących w państwie przyjmującym zasad wykonywania zawodu, w tym
w szczególności dotyczących etyki zawodowej. Usługodawca, który świadczy usługi na terenie
państwa przyjmującego, podlega obowiązującym w nim przepisom dotyczącym wykonywania
zawodu, mającym charakter zawodowy, ustawowy lub administracyjny, które regulują kwestie
bezpośrednio związane z kwalifikacjami zawodowymi, takie jak definicja zawodu, używanie

71
tytułów zawodowych, związane z ochroną i bezpieczeństwem konsumentów, jak również
przepisom dyscyplinarnym.
***
Wprowadzane przedmiotowym projektem ustawy zmiany w omówionych wyżej
poszczególnych ustawach wymuszają wprowadzenie szeregu przepisów przejściowych, które
odnoszą się do:
1) zachowania w mocy, przez określony czas, dotychczasowych przepisów wykonawczych
wydanych do ustaw zmienianych niniejszą ustawą;
2) zachowania w mocy uprawnień i kwalifikacji uprawniających do wykonywania
określonych funkcji i zawodów, zdobytych na podstawie dotychczasowych przepisów;
3) przeprowadzenia egzaminów adwokackiego, radcowskiego i notarialnego w latach
2013 – 2015 r.;
4) wszczętych i niezakończonych postępowań z tytułu odpowiedzialności zawodowej
zarządców nieruchomości oraz pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zasad
dokonywania wpisów do odpowiednich rejestrów osób, które na podstawie
dotychczasowych przepisów zostały ukarane odpowiednimi karami dyscyplinarnymi;
5) kosztów prowadzenia ponoszonych przez Skarb Państwa postępowań dyscyplinarnych.
Na koszty składają się m.in. wynagrodzenia dla członków komisji odpowiedzialności
zawodowej oraz zwrot kosztów podróży. Tym samym konieczne jest wprowadzenie
przepisu umożliwiającego Ministerstwu Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
uregulowanie kwestii finansowych z zakresu postępowań wyjaśniających w 2014 r.
Szacuje się, że okres 3 miesięcy będzie wystarczający do wypłaty wszystkich należności
członkom Komisji.
6) dokonywania wpisów do centralnych rejestrów pośredników w obrocie nieruchomościami
oraz zarządców nieruchomości, osób które do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy
uzyskały licencje zawodowe w obu powyższych zakresach;
7) zamknięcia prowadzonych dotychczas rejestrów pośredników w obrocie
nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości;

72
8) do dokonywania wpisów na listy kwalifikowanych pracowników ochrony lub
zabezpieczenia technicznego osób, które posiadają w dniu wejścia w życie niniejszej
ustawy stosowne licencje zawodowe;
9) postępowań w sprawach nadania uprawnień przewodnika górskiego oraz powołania na
stanowisko komornika wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy;
10) czasu trwania stażu urzędniczego rozpoczętego przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy;
11) utraty mocy wpisów do rejestrów organizatorów szkoleń dla przewodników
turystycznych i pilotów wycieczek (z wyjątkiem wpisów organizatorów szkoleń dla
przewodników turystycznych górskich);
12) ewidencji uprawnień przewodników turystycznych i pilotów wycieczek nadanych przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy;
13) zachowania przez okres 6 miesięcy prawa do dodatku do wynagrodzenia otrzymywanego
przez doradcę zawodowego, pośrednika pracy, specjalistę do spraw rozwoju
zawodowego, specjalistę do spraw programów, lidera klubu pracy, doradcę EURES,
asystenta EURES;
14) sposobu zakończenia postępowań w sprawie nadania licencji zawodowych pośrednika
pracy lub doradcy zawodowego wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.

Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem zmian odnoszących się do ustawy – Kodeks wykroczeń, ustawy o gospodarce
nieruchomościami, ustawy o ochronie osób i mienia, ustawy o usługach turystycznych oraz
ustawy o usługach detektywistycznych wraz z odpowiednimi przepisami przejściowymi, które
wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.

Projekt nie zawiera przepisów technicznych, zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.

73
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 596).
Projekt ustawy nie wymaga uzyskania opinii, dokonania konsultacji czy też uzgodnienia,
o których mowa w § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin
pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.)
Zgodnie z wymogiem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy został
zamieszczony na stronie podmiotowej BIP Rządowego Centrum Legislacji, a dodatkowo na
stronie Ministerstwa Sprawiedliwości. Zainteresowanie pracami nad projektem przedmiotowej
ustawy zgłosiły następujące podmioty: Polska Izba Pośredników Ubezpieczeniowych
i
Finansowych, Stowarzyszenie Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich,
TELE-VAN Jerzy Spychała, Katarzyna Kałużyńska, Barbara Bieniek, Justyna Kutrzeba,
Wojciech Huk, Anna Kiesell, Marta Kostyk, Monika Brylińska, Zofia Babicka-Klecor. Wykaz
podmiotów wraz z formularzami zgłoszenia zainteresowania pracami, zgodnie z przepisami
ustawy o działalności lobbingowej, został umieszczony na stronie BIP Ministerstwa
Sprawiedliwości.
strony : 1 ... 40 ... 49 . [ 50 ] . 51 ... 60 ... 100 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: