Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 801
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
- data uchwalenia: 2012-11-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529
801
Projekt ustawy Prawo pocztowe
Art. 129. ust. 2 Od decyzji Prezesa UKE o wymierzeniu kary pieniężnej przysługuje
odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu ochrony konkurencji i konsumentów,
w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Art. 22a
Artykuł 22a
T
art.10,43,
Art. 10. 1. Operator pocztowy jest obowiązany złożyć do Prezesa UKE pisemne zgłoszenie:
1. Państwa członkowskie zapewniają udzielanie przez
art.49 ust.3,
1) zmiany przewidywanej daty rozpoczęcia działalności pocztowej;
operatorów świadczących usługi pocztowe wszelkich
art.50,
2) zmiany danych w zakresie objętym wnioskiem o wpis do rejestru, w terminie 14
informacji, w szczególności
krajowym organom
art.56 ust.3,
dni od dnia jej zaistnienia;
art.57 ust.1,
regulacyjnym, w tym informacji finansowych oraz
3) zawieszenia albo zakończenia wykonywania działalności pocztowej, w terminie 14
informacji dotyczących świadczenia usługi powszechnej,
art.86 ust.1,
dni od dnia zawieszenia albo zakończenia tej działalności.
w następujących celach:
art.98 ust.1,
art.101 ust.1,
2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, może być złożone w postaci
a) krajowym organom regulacyjnym - do zapewnienia
art.103 ust.1, elektronicznej.
zgodności z przepisami niniejszej dyrektywy lub
art.107 ust.1,
decyzjami wydanymi zgodnie z nią;
Art. 43. 1. Operator pocztowy jest obowiązany do corocznego przedkładania Prezesowi
b) do jasno określonych celów statystycznych.
art.112
UKE, w terminie do dnia 31 marca, sprawozdania z działalności pocztowej w poprzednim
2. Operatorzy świadczący usługi pocztowe niezwłocznie
ust 1 i 2,
roku. 2. W sprawozdaniu zamieszcza się informacje dotyczące:
udzielają takich informacji na żądanie i w sposób poufny,
1) sprzedaży usług pocztowych w ujęciu ilościowym i wartościowym w podziale na:
a także, w razie potrzeby, w ramach czasowych i w
art.192 ust.1 a) usługi powszechne,
pkt 20
stopniu uszczegółowienia wymaganym przez krajowy
b) usługi wchodzące w zakres usług powszechnych,
(Prawo
organ regulacyjny. Zakres informacji wymaganych przez
telekomunika c) przesyłki kurierskie,
krajowy organ regulacyjny jest proporcjonalny do
cyjne)
d) inne usługi pocztowe;
realizacji jego zadań. Krajowy organ regulacyjny
2) średniorocznego zatrudnienia;
przedstawia uzasadnienie żądania danej informacji.
3) liczby placówek pocztowych, w tym jednostek organizacyjnych agentów pocztowych;
3. Państwa członkowskie zapewniają, by krajowe organy
4) liczby nadawczych skrzynek pocztowych oraz automatów do pocztowej obsługi
regulacyjne dostarczały Komisji na jej żądanie
klientów;
odpowiednie informacje niezbędne do realizacji przez
5) liczby i rodzajów złożonych reklamacji, w podziale na usługi, o których mowa w pkt 1,
Komisję jej zadań wynikających z niniejszej dyrektywy.
sposobu ich rozpatrzenia oraz liczby i wysokości wypłaconych odszkodowań;
4. Jeżeli dana informacja została uznana przez krajowy
6) dostępu do elementów infrastruktury pocztowej;
organ regulacyjny za informację niejawną zgodnie z
7) rzeczywistego obszaru wykonywanej działalności pocztowej;
przepisami prawa wspólnotowego i krajowego o
8) okresu wykonywania działalności pocztowej;
tajemnicy przedsiębiorcy, Komisja oraz dany krajowy
9) formy prawnej przedsiębiorcy i danych teleadresowych;
organ regulacyjny zapewniają taką niejawność.
10) przynależności do grupy kapitałowej.
3. Do sprawozdania z działalności pocztowej należy dołączyć:
1) aktualny wykaz adresów placówek pocztowych w podziale na:
a) jednostki organizacyjne operatora pocztowego i inne wyodrębnione i oznaczone przez
niego miejsca, w których można zawrzeć umowę o świadczenie usługi pocztowej lub
odebrać przesyłkę pocztową lub kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym,
b) jednostki organizacyjne agentów pocztowych;
2) cennik usług pocztowych stosowany w okresie objętym sprawozdaniem.
4.Prezes UKE może zobowiązać operatora pocztowego do przedłożenia, w terminie nie
krótszym niż 14 dni, innych informacji niezbędnych do wykonania przepisów ustawy.
5. Obowiązkowi przedłożenia sprawozdania z działalności pocztowej, w terminie
określonym w ust. 1, podlega podmiot wykreślony z rejestru, za okres wykonywanej
61
działalności pocztowej w roku, w którym nastąpiło wykreślenie z rejestru.
6. Na podstawie informacji uzyskanych od operatorów pocztowych oraz podmiotów, o
których mowa w ust. 5, Prezes UKE corocznie, w terminie do dnia 31 maja, przedkłada
ministrowi właściwemu do spraw łączności raport o stanie rynku pocztowego za rok ubiegły
łącznie z wynikami kontroli działalności pocztowej oraz publikuje go w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Prezesa UKE, zwanej dalej „stroną
podmiotową BIP”, z zachowaniem wymogów dotyczących ochrony tajemnicy
przedsiębiorstwa.
7. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza
służącego do przedkładania Prezesowi UKE sprawozdania z działalności pocztowej wraz z
objaśnieniami, co do sposobu jego wypełnienia, kierując się koniecznością zapewnienia
Prezesowi UKE informacji, o których mowa w ust. 2, oraz mając na uwadze zapewnienie
czytelności i kompletności wzoru formularza i objaśnień.
art.49 ust. 3 Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt regulaminu
świadczenia usług powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego regulaminu, wraz z
uzasadnieniem, co najmniej na 60 dni przed planowanym terminem ich wprowadzenia.
Art. 50. Operator wyznaczony jest obowiązany w terminie 7 miesięcy od zakończenia roku
obrotowego przedstawiać Prezesowi UKE informację o swojej sytuacji finansowej
wynikającej z rentowności usług powszechnych w poprzednim roku obrotowym, w tym o
rentowności placówek pocztowych w podziale na obszary miejskie i wiejskie,
uwzględniającą także inne czynniki determinujące warunki świadczenia usług
powszechnych na danym terenie, w tym trudne warunki geograficzne, jeżeli w sposób
istotny wpływają na utrudnienie komunikacji pocztowej z siedliskami ludzkimi.
art. 56 ust. 3 Maksymalny roczny poziom opłat za usługi powszechne określa się zgodnie z
metodologią, o której mowa w art. 55 ust. 5.
Art. 57. 1. Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt cennika usług
powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego cennika wraz z określeniem
poszczególnych składników kosztów świadczenia każdej usługi, co najmniej na 60 dni
przed planowanym terminem ich wprowadzenia.
Art. 86. 1. Operator pocztowy jest obowiązany dostarczać na żądanie Prezesa UKE dane
dotyczące świadczonych usług pocztowych niezbędne do przygotowania systemów
łączności na potrzeby obronne państwa, w tym dotyczące systemu kierowania
bezpieczeństwem narodowym, używanej do tego celu infrastruktury, zasobów kadrowych,
środków transportowych i wyposażenia umożliwiającego dystrybucję przesyłek
pocztowych, oraz aktualizować przekazywane dane po każdej ich zmianie.
Art. 98. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany do opracowania i przedłożenia do
zatwierdzenia Prezesowi UKE:
62
1) projektu instrukcji rachunkowości regulacyjnej zawierającej opis przyjętego przez
operatora wyznaczonego sposobu przypisania przychodów i kosztów,
2) projektu opisu kalkulacji kosztów zawierającego sposób wyliczania kosztów
jednostkowych poszczególnych usług powszechnych
- z uwzględnieniem celów określonych w art. 97 ust. 2 i 4, i wymagań określonych w
przepisach wydanych na podstawie art. 104.
Art. 101. 1. Operator wyznaczony przekazuje Prezesowi UKE roczne sprawozdanie z
prowadzonej rachunkowości regulacyjnej zawierające w szczególności wyniki kalkulacji
kosztów jednostkowych poszczególnych usług powszechnych.
Art. 103. 1. Prezes UKE nakłada, w drodze decyzji, na operatora wyznaczonego obowiązek
przedłożenia do publikacji na stronie podmiotowej BIP:
1) zatwierdzonej instrukcji rachunkowości regulacyjnej;
2) zatwierdzonego opisu kalkulacji kosztów.
Art. 107. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany do opracowania i przedłożenia do
zatwierdzenia Prezesowi UKE projektu opisu kalkulacji kosztu netto zawierającego sposób
jego wyliczenia, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 120.
Art. 112. 1. Operator wyznaczony w terminie 7 miesięcy od zakończenia roku obrotowego,
w którym wystąpiła strata na usługach powszechnych przedkłada Prezesowi UKE
następujące dokumenty:
1) kalkulację kosztu netto i straty na usługach powszechnych;
2) rachunki oraz inne dokumenty, służące za podstawę kalkulacji kosztu netto i straty na
usługach powszechnych, zgodnie ze zbadanym przez niezależnego biegłego rewidenta
sprawozdaniem finansowym za poprzedni rok obrotowy.
2. Wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 1, operator wyznaczony, może złożyć
wniosek o dopłatę.
USTAWA z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne
art. 192 ust.1 pkt 20 (w brzmieniu zmienianym w art. 159 projektu ustawy Prawo
pocztowe)
Do zakresu działania Prezesa UKE należy w szczególności:
20) przedstawianie Komisji Europejskiej informacji z zakresu poczty, w tym:
a)
o nazwie i adresie operatora wyznaczonego świadczącego usługi powszechne,
b)
o sposobie udostępniania korzystającym z usług powszechnych szczegółowych i
aktualnych informacji dotyczących charakteru oferowanych usług, warunków dostępu, cen i
minimalnych wymagań w zakresie czasu przebiegu przesyłek pocztowych,
c)
o przyjętych dla obrotu krajowego minimalnych wymaganiach dotyczących czasu
przebiegu przesyłek pocztowych i przyznanym odstępstwie w tym zakresie,
63
d)
o przyznanym odstępstwie od częstotliwości opróżniania nadawczych skrzynek
pocztowych i doręczania przesyłek z jednoczesnym przekazaniem tej informacji pocztowym
organom regulacyjnym krajów członkowskim Unii Europejskiej,
e)
danych statystycznych o krajowym rynku pocztowym oraz, na żądanie Komisji
Europejskiej, informacji o systemie rachunku kosztów stosowanym przez operatora
wyznaczonego.
Art. 23
Artykuł 23
N
Co cztery lata, przy czym po raz pierwszy nie później niż
dnia 31 grudnia 2013 r., Komisja przedstawia
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie
dotyczące stosowania niniejszej dyrektywy, w tym
odpowiednie informacje o rozwoju sytuacji w sektorze,
szczególnie w odniesieniu do aspektów gospodarczych,
społecznych, związanych z zatrudnieniem i technologią, a
także jakością usług. Do sprawozdania będą dołączone w
razie potrzeby wnioski dla Parlamentu Europejskiego i
Rady.
Art. 23a
Artykuł 23a
N
Komisja udziela państwom członkowskim pomocy we
wdrażaniu niniejszej dyrektywy, w tym w odniesieniu do
obliczania wszelkich kosztów netto usługi powszechnej.
Art. 28
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw N
Członkowskich.
Załącznik I Wskazówki dotyczące obliczania ewentualnych T
art.106-120 Art. 106. 1. Całkowity koszt netto obowiązku świadczenia usług powszechnych, zwany
kosztów netto usługi powszechnej
dalej „kosztem netto”, stanowi różnicę między uzasadnionym kosztem netto działalności
Część A: Definicja obowiązków świadczenia usługi
operatora wyznaczonego objętego tym obowiązkiem a kosztem netto działalności tego
powszechnej
samego operatora świadczącego usługi pocztowe, lecz nieobjętego obowiązkiem
Obowiązki świadczenia usługi powszechnej odnoszą się
świadczenia usług powszechnych pomniejszoną o korzyści pośrednie związane ze
do obowiązków, o których mowa w art. 3, nałożonych
świadczeniem usług powszechnych oraz korzyści wynikające z praw specjalnych lub
przez państwo członkowskie na operatora świadczącego
wyłącznych przyznanych operatorowi wyznaczonemu.
usługi pocztowe i dotyczących świadczenia usługi
2. Koszt netto obowiązku świadczenia usług powszechnych kalkuluje się odrębnie dla
pocztowej na określonym obszarze geograficznym, co
składowych obowiązku świadczenia usług powszechnych w warunkach działania operatora
obejmuje, w razie konieczności, jednolite ceny na tym
wyznaczonego objętego obowiązkiem świadczenia usług powszechnych i bez tego
obszarze geograficznym za świadczenie tej usługi lub
obowiązku.
świadczenie
niektórych
usług
niewidomym
i
3. Składowymi obowiązku świadczenia usług powszechnych, o których mowa w ust. 2, są
niedowidzącym bezpłatnie.
obowiązki wymienione w art. 46, art. 51 i art. 55 oraz każdy obowiązek nałożony na
Obowiązki te mogą dotyczyć, między innymi:
operatora wyznaczonego przepisami prawa lub decyzją Prezesa UKE w związku ze
– liczby dni, w których doręczane są przesyłki, wyższej
świadczeniem usług powszechnych.
od liczby dni określonej w niniejszej dyrektywie,
4. Koszt netto stanowi sumę kosztów netto poszczególnych składowych obowiązku
64
– dostępności punktów dostępu w celu spełnienia
świadczenia usług powszechnych pomniejszoną o korzyści, o których mowa w ust. 1.
obowiązków świadczenia usługi powszechnej,
5. W kalkulacji kosztu netto operator wyznaczony uwzględnia:
– przystępności
taryf za świadczenie usługi
1) koszty związane ze świadczeniem usług powszechnych;
powszechnej,
2) przychody ze świadczenia usług powszechnych;
– jednolitych cen usługi powszechnej,
3) korzyści pośrednie związane ze świadczeniem usług powszechnych;
– świadczenia
bezpłatnie
niektórych
usług
4) korzyści wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi
niewidomym i niedowidzącym.
wyznaczonemu.
Część B: Obliczanie kosztów netto
Krajowe organy regulacyjne powinny rozważyć
6. W kalkulacji kosztu netto uwzględnia się ponadto prawo operatora wyznaczonego do
wszystkie sposoby zapewniania odpowiednich zachęt dla
rozsądnego zysku na podstawie wskaźnika zwrotu kosztu zaangażowanego kapitału, o
operatorów
świadczących
usługi
pocztowe
którym mowa w art. 100.
(wyznaczonych lub nie), tak aby obowiązki świadczenia
7. W kalkulacji kosztu netto operator wyznaczony nie uwzględnia świadczenia usług
usługi powszechnej były spełniane w sposób efektywny
pocztowych ustawowo zwolnionych z opłaty za usługę pocztową.
pod względem kosztów.
Art. 107. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany do opracowania i przedłożenia do
Koszt netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej
zatwierdzenia Prezesowi UKE projektu opisu kalkulacji kosztu netto zawierającego sposób
obejmuje wszelkie koszty związane ze świadczeniem
jego wyliczenia, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 120.
powszechnej usługi pocztowej i niezbędne w celu
2. Prezes UKE uzgadnia z operatorem wyznaczonym przedłożony projekt opisu kalkulacji
zapewnienia tego świadczenia. Koszt netto obowiązków
kosztu netto, w trybie i terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie art.
świadczenia usługi powszechnej należy obliczać jako
120, oraz zatwierdza, w drodze decyzji, opis kalkulacji kosztu netto.
różnicę między kosztem netto działalności wyznaczonego
3. Prezes UKE może zasięgać opinii niezależnych biegłych rewidentów lub ekspertów w
operatora świadczącego usługę powszechną, objętego
przypadku wątpliwości dotyczących przedłożonego przez operatora wyznaczonego projektu
obowiązkiem świadczenia tej usługi, a kosztem
opisu kalkulacji kosztu netto.
działalności tego samego operatora świadczącego usługi
4. W przypadku nieuzgodnienia z operatorem wyznaczonym projektu opisu kalkulacji
pocztowe, lecz nieobjętego obowiązkiem świadczenia
kosztu netto Prezes UKE w decyzji zatwierdzającej opis kalkulacji kosztu netto może
usługi powszechnej.
dokonać zmian w przedłożonym przez operatora wyznaczonego do zatwierdzenia projekcie
Wyliczenie to uwzględnia wszystkie inne istotne
opisu kalkulacji kosztu netto.
elementy, w tym wszelkie korzyści niematerialne i
5. Prezes UKE odmawia, w drodze decyzji, zatwierdzenia opisu kalkulacji kosztu netto w
korzyści rynkowe dla operatora świadczącego usługi
przypadku, gdy nie zostanie zachowana zgodność z:
pocztowe wyznaczonego do świadczenia usługi
1) zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych określonymi w ustawie z dnia 29 września
powszechnej, prawo do rozsądnego zysku i zachęty do
1994 r. o rachunkowości;
zwiększania efektywności pod względem kosztów.
2) wymaganiami określonymi w ustawie i w przepisach wydanych na podstawie art. 120.
Należy zwrócić uwagę na prawidłowe oszacowanie
Art. 108. 1. Koszt netto jest finansowany z: 1) udziałów operatorów pocztowych objętych
kosztów, których wyznaczony operator świadczący
obowiązkiem udziału w dopłacie; 2) z budżetu państwa, jeżeli suma udziałów w dopłacie, o
usługę powszechną starałby się uniknąć, gdyby nie
których mowa w pkt 1, jest niewystarczająca dla sfinansowania kosztu netto.
spoczywał na nim obowiązek świadczenia usługi
2. Operatorzy pocztowi świadczący usługi powszechne lub usługi wchodzące w zakres
powszechnej. Przy wyliczaniu kosztów netto należy
usług powszechnych, których przychód z tych usług w roku obrotowym, za który jest
ocenić korzyści, w tym korzyści niematerialne, osiągane
ustalana dopłata, przekroczył milion złotych, są obowiązani do udziału w dopłacie.
przez operatora świadczącego usługę powszechną.
3. Operatorzy pocztowi świadczący usługi wchodzące w zakres usług powszechnych są
Wyliczenie to powinno być oparte na kosztach, które
obowiązani do prowadzenia przejrzystej rachunkowości w sposób zapewniający
można przypisać:
prowadzenie wyodrębnionej ewidencji dla usług wchodzących w zakres usług
(i) elementom określonych usług, które mogą być
powszechnych, pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności gospodarczej, w
świadczone jedynie ze stratą lub na warunkach
celu ustalenia kwoty przychodów stanowiących podstawę do określenia udziału operatora w
kosztowych niespełniających ogólnie przyjętych norm
dopłacie.
65
Art. 129. ust. 2 Od decyzji Prezesa UKE o wymierzeniu kary pieniężnej przysługuje
odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu ochrony konkurencji i konsumentów,
w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Art. 22a
Artykuł 22a
T
art.10,43,
Art. 10. 1. Operator pocztowy jest obowiązany złożyć do Prezesa UKE pisemne zgłoszenie:
1. Państwa członkowskie zapewniają udzielanie przez
art.49 ust.3,
1) zmiany przewidywanej daty rozpoczęcia działalności pocztowej;
operatorów świadczących usługi pocztowe wszelkich
art.50,
2) zmiany danych w zakresie objętym wnioskiem o wpis do rejestru, w terminie 14
informacji, w szczególności
krajowym organom
art.56 ust.3,
dni od dnia jej zaistnienia;
art.57 ust.1,
regulacyjnym, w tym informacji finansowych oraz
3) zawieszenia albo zakończenia wykonywania działalności pocztowej, w terminie 14
informacji dotyczących świadczenia usługi powszechnej,
art.86 ust.1,
dni od dnia zawieszenia albo zakończenia tej działalności.
w następujących celach:
art.98 ust.1,
art.101 ust.1,
2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, może być złożone w postaci
a) krajowym organom regulacyjnym - do zapewnienia
art.103 ust.1, elektronicznej.
zgodności z przepisami niniejszej dyrektywy lub
art.107 ust.1,
decyzjami wydanymi zgodnie z nią;
Art. 43. 1. Operator pocztowy jest obowiązany do corocznego przedkładania Prezesowi
b) do jasno określonych celów statystycznych.
art.112
UKE, w terminie do dnia 31 marca, sprawozdania z działalności pocztowej w poprzednim
2. Operatorzy świadczący usługi pocztowe niezwłocznie
ust 1 i 2,
roku. 2. W sprawozdaniu zamieszcza się informacje dotyczące:
udzielają takich informacji na żądanie i w sposób poufny,
1) sprzedaży usług pocztowych w ujęciu ilościowym i wartościowym w podziale na:
a także, w razie potrzeby, w ramach czasowych i w
art.192 ust.1 a) usługi powszechne,
pkt 20
stopniu uszczegółowienia wymaganym przez krajowy
b) usługi wchodzące w zakres usług powszechnych,
(Prawo
organ regulacyjny. Zakres informacji wymaganych przez
telekomunika c) przesyłki kurierskie,
krajowy organ regulacyjny jest proporcjonalny do
cyjne)
d) inne usługi pocztowe;
realizacji jego zadań. Krajowy organ regulacyjny
2) średniorocznego zatrudnienia;
przedstawia uzasadnienie żądania danej informacji.
3) liczby placówek pocztowych, w tym jednostek organizacyjnych agentów pocztowych;
3. Państwa członkowskie zapewniają, by krajowe organy
4) liczby nadawczych skrzynek pocztowych oraz automatów do pocztowej obsługi
regulacyjne dostarczały Komisji na jej żądanie
klientów;
odpowiednie informacje niezbędne do realizacji przez
5) liczby i rodzajów złożonych reklamacji, w podziale na usługi, o których mowa w pkt 1,
Komisję jej zadań wynikających z niniejszej dyrektywy.
sposobu ich rozpatrzenia oraz liczby i wysokości wypłaconych odszkodowań;
4. Jeżeli dana informacja została uznana przez krajowy
6) dostępu do elementów infrastruktury pocztowej;
organ regulacyjny za informację niejawną zgodnie z
7) rzeczywistego obszaru wykonywanej działalności pocztowej;
przepisami prawa wspólnotowego i krajowego o
8) okresu wykonywania działalności pocztowej;
tajemnicy przedsiębiorcy, Komisja oraz dany krajowy
9) formy prawnej przedsiębiorcy i danych teleadresowych;
organ regulacyjny zapewniają taką niejawność.
10) przynależności do grupy kapitałowej.
3. Do sprawozdania z działalności pocztowej należy dołączyć:
1) aktualny wykaz adresów placówek pocztowych w podziale na:
a) jednostki organizacyjne operatora pocztowego i inne wyodrębnione i oznaczone przez
niego miejsca, w których można zawrzeć umowę o świadczenie usługi pocztowej lub
odebrać przesyłkę pocztową lub kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym,
b) jednostki organizacyjne agentów pocztowych;
2) cennik usług pocztowych stosowany w okresie objętym sprawozdaniem.
4.Prezes UKE może zobowiązać operatora pocztowego do przedłożenia, w terminie nie
krótszym niż 14 dni, innych informacji niezbędnych do wykonania przepisów ustawy.
5. Obowiązkowi przedłożenia sprawozdania z działalności pocztowej, w terminie
określonym w ust. 1, podlega podmiot wykreślony z rejestru, za okres wykonywanej
61
działalności pocztowej w roku, w którym nastąpiło wykreślenie z rejestru.
6. Na podstawie informacji uzyskanych od operatorów pocztowych oraz podmiotów, o
których mowa w ust. 5, Prezes UKE corocznie, w terminie do dnia 31 maja, przedkłada
ministrowi właściwemu do spraw łączności raport o stanie rynku pocztowego za rok ubiegły
łącznie z wynikami kontroli działalności pocztowej oraz publikuje go w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Prezesa UKE, zwanej dalej „stroną
podmiotową BIP”, z zachowaniem wymogów dotyczących ochrony tajemnicy
przedsiębiorstwa.
7. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza
służącego do przedkładania Prezesowi UKE sprawozdania z działalności pocztowej wraz z
objaśnieniami, co do sposobu jego wypełnienia, kierując się koniecznością zapewnienia
Prezesowi UKE informacji, o których mowa w ust. 2, oraz mając na uwadze zapewnienie
czytelności i kompletności wzoru formularza i objaśnień.
art.49 ust. 3 Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt regulaminu
świadczenia usług powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego regulaminu, wraz z
uzasadnieniem, co najmniej na 60 dni przed planowanym terminem ich wprowadzenia.
Art. 50. Operator wyznaczony jest obowiązany w terminie 7 miesięcy od zakończenia roku
obrotowego przedstawiać Prezesowi UKE informację o swojej sytuacji finansowej
wynikającej z rentowności usług powszechnych w poprzednim roku obrotowym, w tym o
rentowności placówek pocztowych w podziale na obszary miejskie i wiejskie,
uwzględniającą także inne czynniki determinujące warunki świadczenia usług
powszechnych na danym terenie, w tym trudne warunki geograficzne, jeżeli w sposób
istotny wpływają na utrudnienie komunikacji pocztowej z siedliskami ludzkimi.
art. 56 ust. 3 Maksymalny roczny poziom opłat za usługi powszechne określa się zgodnie z
metodologią, o której mowa w art. 55 ust. 5.
Art. 57. 1. Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt cennika usług
powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego cennika wraz z określeniem
poszczególnych składników kosztów świadczenia każdej usługi, co najmniej na 60 dni
przed planowanym terminem ich wprowadzenia.
Art. 86. 1. Operator pocztowy jest obowiązany dostarczać na żądanie Prezesa UKE dane
dotyczące świadczonych usług pocztowych niezbędne do przygotowania systemów
łączności na potrzeby obronne państwa, w tym dotyczące systemu kierowania
bezpieczeństwem narodowym, używanej do tego celu infrastruktury, zasobów kadrowych,
środków transportowych i wyposażenia umożliwiającego dystrybucję przesyłek
pocztowych, oraz aktualizować przekazywane dane po każdej ich zmianie.
Art. 98. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany do opracowania i przedłożenia do
zatwierdzenia Prezesowi UKE:
62
1) projektu instrukcji rachunkowości regulacyjnej zawierającej opis przyjętego przez
operatora wyznaczonego sposobu przypisania przychodów i kosztów,
2) projektu opisu kalkulacji kosztów zawierającego sposób wyliczania kosztów
jednostkowych poszczególnych usług powszechnych
- z uwzględnieniem celów określonych w art. 97 ust. 2 i 4, i wymagań określonych w
przepisach wydanych na podstawie art. 104.
Art. 101. 1. Operator wyznaczony przekazuje Prezesowi UKE roczne sprawozdanie z
prowadzonej rachunkowości regulacyjnej zawierające w szczególności wyniki kalkulacji
kosztów jednostkowych poszczególnych usług powszechnych.
Art. 103. 1. Prezes UKE nakłada, w drodze decyzji, na operatora wyznaczonego obowiązek
przedłożenia do publikacji na stronie podmiotowej BIP:
1) zatwierdzonej instrukcji rachunkowości regulacyjnej;
2) zatwierdzonego opisu kalkulacji kosztów.
Art. 107. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany do opracowania i przedłożenia do
zatwierdzenia Prezesowi UKE projektu opisu kalkulacji kosztu netto zawierającego sposób
jego wyliczenia, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 120.
Art. 112. 1. Operator wyznaczony w terminie 7 miesięcy od zakończenia roku obrotowego,
w którym wystąpiła strata na usługach powszechnych przedkłada Prezesowi UKE
następujące dokumenty:
1) kalkulację kosztu netto i straty na usługach powszechnych;
2) rachunki oraz inne dokumenty, służące za podstawę kalkulacji kosztu netto i straty na
usługach powszechnych, zgodnie ze zbadanym przez niezależnego biegłego rewidenta
sprawozdaniem finansowym za poprzedni rok obrotowy.
2. Wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 1, operator wyznaczony, może złożyć
wniosek o dopłatę.
USTAWA z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne
art. 192 ust.1 pkt 20 (w brzmieniu zmienianym w art. 159 projektu ustawy Prawo
pocztowe)
Do zakresu działania Prezesa UKE należy w szczególności:
20) przedstawianie Komisji Europejskiej informacji z zakresu poczty, w tym:
a)
o nazwie i adresie operatora wyznaczonego świadczącego usługi powszechne,
b)
o sposobie udostępniania korzystającym z usług powszechnych szczegółowych i
aktualnych informacji dotyczących charakteru oferowanych usług, warunków dostępu, cen i
minimalnych wymagań w zakresie czasu przebiegu przesyłek pocztowych,
c)
o przyjętych dla obrotu krajowego minimalnych wymaganiach dotyczących czasu
przebiegu przesyłek pocztowych i przyznanym odstępstwie w tym zakresie,
63
d)
o przyznanym odstępstwie od częstotliwości opróżniania nadawczych skrzynek
pocztowych i doręczania przesyłek z jednoczesnym przekazaniem tej informacji pocztowym
organom regulacyjnym krajów członkowskim Unii Europejskiej,
e)
danych statystycznych o krajowym rynku pocztowym oraz, na żądanie Komisji
Europejskiej, informacji o systemie rachunku kosztów stosowanym przez operatora
wyznaczonego.
Art. 23
Artykuł 23
N
Co cztery lata, przy czym po raz pierwszy nie później niż
dnia 31 grudnia 2013 r., Komisja przedstawia
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie
dotyczące stosowania niniejszej dyrektywy, w tym
odpowiednie informacje o rozwoju sytuacji w sektorze,
szczególnie w odniesieniu do aspektów gospodarczych,
społecznych, związanych z zatrudnieniem i technologią, a
także jakością usług. Do sprawozdania będą dołączone w
razie potrzeby wnioski dla Parlamentu Europejskiego i
Rady.
Art. 23a
Artykuł 23a
N
Komisja udziela państwom członkowskim pomocy we
wdrażaniu niniejszej dyrektywy, w tym w odniesieniu do
obliczania wszelkich kosztów netto usługi powszechnej.
Art. 28
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw N
Członkowskich.
Załącznik I Wskazówki dotyczące obliczania ewentualnych T
art.106-120 Art. 106. 1. Całkowity koszt netto obowiązku świadczenia usług powszechnych, zwany
kosztów netto usługi powszechnej
dalej „kosztem netto”, stanowi różnicę między uzasadnionym kosztem netto działalności
Część A: Definicja obowiązków świadczenia usługi
operatora wyznaczonego objętego tym obowiązkiem a kosztem netto działalności tego
powszechnej
samego operatora świadczącego usługi pocztowe, lecz nieobjętego obowiązkiem
Obowiązki świadczenia usługi powszechnej odnoszą się
świadczenia usług powszechnych pomniejszoną o korzyści pośrednie związane ze
do obowiązków, o których mowa w art. 3, nałożonych
świadczeniem usług powszechnych oraz korzyści wynikające z praw specjalnych lub
przez państwo członkowskie na operatora świadczącego
wyłącznych przyznanych operatorowi wyznaczonemu.
usługi pocztowe i dotyczących świadczenia usługi
2. Koszt netto obowiązku świadczenia usług powszechnych kalkuluje się odrębnie dla
pocztowej na określonym obszarze geograficznym, co
składowych obowiązku świadczenia usług powszechnych w warunkach działania operatora
obejmuje, w razie konieczności, jednolite ceny na tym
wyznaczonego objętego obowiązkiem świadczenia usług powszechnych i bez tego
obszarze geograficznym za świadczenie tej usługi lub
obowiązku.
świadczenie
niektórych
usług
niewidomym
i
3. Składowymi obowiązku świadczenia usług powszechnych, o których mowa w ust. 2, są
niedowidzącym bezpłatnie.
obowiązki wymienione w art. 46, art. 51 i art. 55 oraz każdy obowiązek nałożony na
Obowiązki te mogą dotyczyć, między innymi:
operatora wyznaczonego przepisami prawa lub decyzją Prezesa UKE w związku ze
– liczby dni, w których doręczane są przesyłki, wyższej
świadczeniem usług powszechnych.
od liczby dni określonej w niniejszej dyrektywie,
4. Koszt netto stanowi sumę kosztów netto poszczególnych składowych obowiązku
64
– dostępności punktów dostępu w celu spełnienia
świadczenia usług powszechnych pomniejszoną o korzyści, o których mowa w ust. 1.
obowiązków świadczenia usługi powszechnej,
5. W kalkulacji kosztu netto operator wyznaczony uwzględnia:
– przystępności
taryf za świadczenie usługi
1) koszty związane ze świadczeniem usług powszechnych;
powszechnej,
2) przychody ze świadczenia usług powszechnych;
– jednolitych cen usługi powszechnej,
3) korzyści pośrednie związane ze świadczeniem usług powszechnych;
– świadczenia
bezpłatnie
niektórych
usług
4) korzyści wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi
niewidomym i niedowidzącym.
wyznaczonemu.
Część B: Obliczanie kosztów netto
Krajowe organy regulacyjne powinny rozważyć
6. W kalkulacji kosztu netto uwzględnia się ponadto prawo operatora wyznaczonego do
wszystkie sposoby zapewniania odpowiednich zachęt dla
rozsądnego zysku na podstawie wskaźnika zwrotu kosztu zaangażowanego kapitału, o
operatorów
świadczących
usługi
pocztowe
którym mowa w art. 100.
(wyznaczonych lub nie), tak aby obowiązki świadczenia
7. W kalkulacji kosztu netto operator wyznaczony nie uwzględnia świadczenia usług
usługi powszechnej były spełniane w sposób efektywny
pocztowych ustawowo zwolnionych z opłaty za usługę pocztową.
pod względem kosztów.
Art. 107. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany do opracowania i przedłożenia do
Koszt netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej
zatwierdzenia Prezesowi UKE projektu opisu kalkulacji kosztu netto zawierającego sposób
obejmuje wszelkie koszty związane ze świadczeniem
jego wyliczenia, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 120.
powszechnej usługi pocztowej i niezbędne w celu
2. Prezes UKE uzgadnia z operatorem wyznaczonym przedłożony projekt opisu kalkulacji
zapewnienia tego świadczenia. Koszt netto obowiązków
kosztu netto, w trybie i terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie art.
świadczenia usługi powszechnej należy obliczać jako
120, oraz zatwierdza, w drodze decyzji, opis kalkulacji kosztu netto.
różnicę między kosztem netto działalności wyznaczonego
3. Prezes UKE może zasięgać opinii niezależnych biegłych rewidentów lub ekspertów w
operatora świadczącego usługę powszechną, objętego
przypadku wątpliwości dotyczących przedłożonego przez operatora wyznaczonego projektu
obowiązkiem świadczenia tej usługi, a kosztem
opisu kalkulacji kosztu netto.
działalności tego samego operatora świadczącego usługi
4. W przypadku nieuzgodnienia z operatorem wyznaczonym projektu opisu kalkulacji
pocztowe, lecz nieobjętego obowiązkiem świadczenia
kosztu netto Prezes UKE w decyzji zatwierdzającej opis kalkulacji kosztu netto może
usługi powszechnej.
dokonać zmian w przedłożonym przez operatora wyznaczonego do zatwierdzenia projekcie
Wyliczenie to uwzględnia wszystkie inne istotne
opisu kalkulacji kosztu netto.
elementy, w tym wszelkie korzyści niematerialne i
5. Prezes UKE odmawia, w drodze decyzji, zatwierdzenia opisu kalkulacji kosztu netto w
korzyści rynkowe dla operatora świadczącego usługi
przypadku, gdy nie zostanie zachowana zgodność z:
pocztowe wyznaczonego do świadczenia usługi
1) zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych określonymi w ustawie z dnia 29 września
powszechnej, prawo do rozsądnego zysku i zachęty do
1994 r. o rachunkowości;
zwiększania efektywności pod względem kosztów.
2) wymaganiami określonymi w ustawie i w przepisach wydanych na podstawie art. 120.
Należy zwrócić uwagę na prawidłowe oszacowanie
Art. 108. 1. Koszt netto jest finansowany z: 1) udziałów operatorów pocztowych objętych
kosztów, których wyznaczony operator świadczący
obowiązkiem udziału w dopłacie; 2) z budżetu państwa, jeżeli suma udziałów w dopłacie, o
usługę powszechną starałby się uniknąć, gdyby nie
których mowa w pkt 1, jest niewystarczająca dla sfinansowania kosztu netto.
spoczywał na nim obowiązek świadczenia usługi
2. Operatorzy pocztowi świadczący usługi powszechne lub usługi wchodzące w zakres
powszechnej. Przy wyliczaniu kosztów netto należy
usług powszechnych, których przychód z tych usług w roku obrotowym, za który jest
ocenić korzyści, w tym korzyści niematerialne, osiągane
ustalana dopłata, przekroczył milion złotych, są obowiązani do udziału w dopłacie.
przez operatora świadczącego usługę powszechną.
3. Operatorzy pocztowi świadczący usługi wchodzące w zakres usług powszechnych są
Wyliczenie to powinno być oparte na kosztach, które
obowiązani do prowadzenia przejrzystej rachunkowości w sposób zapewniający
można przypisać:
prowadzenie wyodrębnionej ewidencji dla usług wchodzących w zakres usług
(i) elementom określonych usług, które mogą być
powszechnych, pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności gospodarczej, w
świadczone jedynie ze stratą lub na warunkach
celu ustalenia kwoty przychodów stanowiących podstawę do określenia udziału operatora w
kosztowych niespełniających ogólnie przyjętych norm
dopłacie.
65
Dokumenty związane z tym projektem:
-
801
› Pobierz plik