eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801

elementów infrastruktury pocztowej lub projekt ich zmian w zakresie objętym sprzeciwem
Prezesa UKE nie wchodzą w życie.

5. Prezes UKE może w decyzji, o której mowa w ust. 4, zobowiązać operatora
wyznaczonego do przedłożenia poprawionego projektu regulaminu lub cennika dostępu do
elementów infrastruktury pocztowej lub projektu ich zmian w części objętej sprzeciwem.

6. Prezes UKE może żądać od operatora wyznaczonego dodatkowych
dokumentów lub udzielenia dodatkowych informacji w zakresie związanym z projektem
regulaminu lub cennika dostępu do elementów infrastruktury lub projektu ich zmian. Do
tego czasu termin, o którym mowa w ust. 4, ulega zawieszeniu.

7. Regulamin oraz cennik dostępu do elementów infrastruktury pocztowej lub ich
zmiany podlegają publikacji na stronie podmiotowej BIP ,

Art. 68. 1. W przypadku braku zatwierdzonego regulaminu lub cennika dostępu do
elementów infrastruktury pocztowej albo niezawarcia umowy o dostęp, Prezes UKE, na
pisemny wniosek operatora pocztowego zainteresowanego zawarciem umowy o dostęp,
może nałożyć, w drodze decyzji, , na operatora wyznaczonego obowiązek podjęcia
negocjacji w celu zawarcia takiej umowy. Prezes UKE określa w decyzji termin
zakończenia negocjacji nie dłuższy niż 60 dni od dnia złożenia wniosku.
2. W przypadku niepodjęcia negocjacji w sprawie zawarcia umowy o dostęp,
odmowy zawarcia lub niezawarcia tej umowy w terminie, o którym mowa w ust. 1, operator
pocztowy zainteresowany zawarciem umowy o dostęp może zwrócić się do Prezesa UKE z
wnioskiem o wydanie decyzji w sprawie dostępu.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać:
1) projekt umowy o dostęp;
2) wskazanie tych części projektu umowy o dostęp, co do których strony negocjacji nie
doszły do porozumienia;
3) stanowiska stron negocjacji w spornych kwestiach.
4. Strony negocjacji są obowiązane do przedłożenia Prezesowi UKE, na jego
wezwanie, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, dodatkowych
wyjaśnień oraz dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku o wydanie decyzji w
sprawie dostępu.

Art. 69.
1. Prezes UKE podejmuje decyzję w sprawie dostępu, biorąc pod uwagę:
1) charakter zaistniałych kwestii spornych oraz praktyczną możliwość ich rozwiązania;
2) zapewnienie:
a) utrzymania ciągłości świadczenia usług powszechnych,
b) niedyskryminacyjnych warunków dostępu,
c) rozwoju konkurencyjnego rynku usług pocztowych.
2. Decyzja w sprawie dostępu zastępuje umowę o dostęp w zakresie objętym
decyzją. 3. W przypadku zawarcia umowy o dostęp decyzja w sprawie dostępu wygasa z
mocy prawa w zakresie objętym umową.
4. W sprawach roszczeń majątkowych z tytułu niewykonania lub nienależytego
wykonania obowiązków wynikających z decyzji w sprawie dostępu właściwa jest droga
36

postępowania sądowego.

Art. 70. 1. Operator wyznaczony posiadający bazę informacji o zmianie adresu w
celu przekierowania przesyłek pocztowych, któremu podmiot korzystający z usług
pocztowych zgłosił informację o zmianie adresu w celu przekierowania przesyłek
pocztowych, jest obowiązany przekazać tę informację operatorom pocztowym, z którymi
zawarł umowę o dostęp w zakresie, o którym mowa w art. 66 ust. 1 pkt 4, jeżeli podmiot
dokonujący zgłoszenia wyraził zgodę na przekazanie informacji o zmianie adresu
pozostałym operatorom pocztowym.
2. Za przyjęcie zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, operator wyznaczony może
pobrać opłatę.


Art. 39. 1. Przesyłka pocztowa niewłaściwie doręczona do oddawczej skrzynki
pocztowej z powodu mylnego lub nieaktualnego adresu lub oznaczenia adresata albo
nieprawidłowego doręczenia może być zwrócona operatorowi pocztowemu przez:
1) wrzucenie przesyłki do skrzynki na zwroty, jeżeli taka skrzynka została umieszczona
przez właściciela lub współwłaściciela nieruchomości;
2) przekazanie przesyłki w placówce pocztowej operatora pocztowego , który zamieścił
na przesyłce informację potwierdzającą przyjęcie przez niego opłaty za usługę
pocztową, osobie upoważnionej przez tego operatora pocztowego;
3) przekazanie przesyłki osobie upoważnionej do doręczania przesyłek przez operatora
pocztowego, który zamieścił na przesyłce informację potwierdzającą przyjęcie przez
niego opłaty za usługę pocztową;
4) wrzucenie przesyłki do nadawczej skrzynki pocztowej operatora wyznaczonego, po
uprzednim naniesieniu napisu „ZWROT”.
2. Operator wyznaczony jest obowiązany do:
1) wydzielania zwrotów ze swoich nadawczych skrzynek pocztowych od nadanych
przesyłek pocztowych oraz odbierania zwrotów ze skrzynek na zwroty, jeżeli właściciel
lub współwłaściciel nieruchomości to umożliwia;
2) przekazywania zwrotów właściwym operatorom pocztowym, którzy zamieścili na
przesyłkach informacje potwierdzające przyjęcie przez nich opłaty za usługę pocztową.
3. Operator pocztowy, który zamieścił na przesyłce pocztowej informację
potwierdzającą przyjęcie przez niego opłaty za usługę pocztową jest obowiązany do
przyjęcia zwrotu tej przesyłki.
4. Operator pocztowy, który zamieścił na przesyłce pocztowej informację
potwierdzającą przyjęcie przez niego opłaty za usługę pocztową jest obowiązany do
uiszczenia opłaty za czynności operatora wyznaczonego związane z wykonaniem zwrotu,
jeżeli operator wyznaczony określił taką opłatę w cenniku usług pocztowych.
5. W przypadku gdy w skrzynce na zwroty lub nadawczej skrzynce pocztowej
operatora wyznaczonego znajduje się:
1) przesyłka pocztowa, której nie można zwrócić właściwemu operatorowi pocztowemu z
jednoczesnym pobraniem stosownej opłaty - operator wyznaczony traktuje tę przesyłkę
37

jako niedoręczalną;
2) druk bezadresowy – operator wyznaczony jest uprawniony do jego zniszczenia.

art. 35 ust.2 pkt 5 zasady przekazywania przesyłek pocztowych zwróconych z powodu
niewłaściwego doręczenia do oddawczej skrzynki pocztowej;


Art. 12
Artykuł 12
T
art.53-

Państwa członkowskie podejmują działania w celu
59,art.26

zapewnienia, że taryfy dla każdej z usług należących do
Art. 53. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany ustalać opłaty za usługi
usług powszechnych są zgodne z następującymi
powszechne w sposób przejrzysty i niedyskryminujący oraz odzwierciedlający koszty
zasadami:
świadczenia tych usług.
– ceny są przystępne i zapewniają wszystkim
2. W przypadku ustalenia przez operatora wyznaczonego niejednolitych opłat za
użytkownikom, niezależnie od położenia geograficznego i
usługi powszechne, Prezes UKE może nałożyć na operatora, w drodze decyzji, obowiązek
z uwzględnieniem specyficznych warunków krajowych,
stosowania jednolitych opłat za te usługi na terytorium całego kraju, jeżeli jest to konieczne
dostęp do świadczonych usług. Państwa członkowskie
dla zapewnienia usług powszechnych, w szczególności ich przystępności cenowej. Wydając
mogą utrzymać lub wprowadzić bezpłatne świadczenie
decyzję Prezes UKE bierze pod uwagę zachowanie równowagi finansowej operatora
usługi pocztowej dla niewidomych i niedowidzących,
wyznaczonego i rentowności usług powszechnych oraz wpływ zmian wysokości opłat za
– ceny są zorientowane na koszty i stanowią zachętę do
usługi powszechne na ostateczny poziom kosztu netto obowiązku świadczenia usług
efektywnego świadczenia usług powszechnych. Ilekroć
powszechnych i możliwości jego sfinansowania.
jest to konieczne dla ochrony ogólnego interesu
3. Decyzję, o której mowa w ust. 2, Prezes UKE podejmuje w terminie 60 dni od
publicznego, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję
dnia otrzymania informacji, o której mowa w art. 50.
o stosowaniu jednolitej taryfy na całym terytorium kraju

lub w stosunku do usług w obrocie zagranicznym
Art. 54. 1. Operator wyznaczony może stosować taryfy specjalne, niższe od
świadczonych według taryfy jednoskładnikowej oraz do
obowiązujących za dany rodzaj lub sposób świadczenia usługi powszechnej, w stosunku do
innych przesyłek pocztowych,
nadawców, którzy wykonują uzgodnione z operatorem czynności związane z
– zastosowanie jednolitej taryfy nie wyklucza prawa
przygotowaniem lub opracowaniem przesyłek pocztowych lub uzgodnią z nim dodatkowe
operatora(-ów) świadczącego (-ych) usługę powszechną
warunki w zakresie sposobu świadczenia usługi oraz do nadawców nadających znaczną
do zawierania z użytkownikami indywidualnych umów o
liczbę przesyłek w ustalonym z operatorem okresie, pod warunkiem że operator przy
cenach,
ustalaniu taryf specjalnych:
– taryfy są przejrzyste i niedyskryminujące,
3) stosuje wobec nadawców jednolite i równe kryteria zarówno co do opłat za usługi
– w każdym przypadku, gdy operatorzy świadczący
powszechne, jak i warunków związanych z umową o świadczenie tych usług;
usługę powszechną stosują taryfy specjalne, na przykład
4) uwzględnia poniesione koszty świadczenia usługi powszechnej.
na usługi dla podmiotów gospodarczych, podmiotów
2. Operator wyznaczony jest obowiązany określić w regulaminie, o którym mowa
wysyłających przesyłki masowe lub firm zbierających
w art. 49 ust. 1, kryteria ustalania taryf specjalnych oraz odpowiadające tym kryteriom
pocztę od różnych użytkowników, będą stosować zasady
poziomy opustów od opłat obowiązujących za dany rodzaj lub sposób świadczenia usługi
przejrzystości i niedyskryminacji zarówno w odniesieniu
powszechnej z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 1.
do taryf, jak i do związanych z nimi warunków. Taryfy,

wraz ze związanymi z nimi warunkami, stosuje się
Art. 55. 1. Prezes UKE określa, w drodze decyzji, na trzyletnie okresy maksymalne
jednakowo zarówno między różnymi stronami trzecimi,
roczne poziomy opłat za usługi powszechne, mając na uwadze koszty świadczenia usług
jak i między nimi a operatorami świadczącymi usługę
powszechnych, zapewnienie przystępności cenowej tych usług oraz uwarunkowania
powszechną dostarczającymi równoważne usługi.
rynkowe i ekonomiczne..
Wszelkie takie taryfy zostaną także udostępnione
2. Maksymalne roczne poziomy opłat za usługi powszechne mogą być określane
38

użytkownikom, w szczególności osobom fizycznym oraz
przez Prezesa UKE dla poszczególnych usług powszechnych lub dla tych usług
małym i średnim przedsiębiorstwom, które korzystają z
pogrupowanych ze względu na ich podobieństwo. Maksymalne roczne poziomy opłat za
usług pocztowych na podobnych warunkach.
usługi powszechne określa się zgodnie z metodologią, o której mowa w ust. 5.

3. Operator wyznaczony jest obowiązany przedstawić na wezwanie Prezesa UKE w
terminie w nim określonym, nie krótszym niż 7 dni, dane niezbędne do ustalenia
maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne wraz z uzasadnieniem,
które powinno w szczególności wskazywać sposób ich wyliczenia.
4. Prezes UKE może wezwać operatora wyznaczonego do przedstawienia, w
terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia doręczenia wezwania, wyjaśnień niezbędnych do
wydania decyzji, o której mowa w ust. 1.
5. Minister właściwy do spraw łączności w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, metodologię ustalania
maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne, zapewniając
uwzględnienie w metodologii kosztów świadczenia usług powszechnych, zmian warunków
rynkowych oraz jej przejrzystość.

Art. 56. 1. W przypadku znacznych zmian wartości danych stosowanych przy
ustaleniu maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne, Prezes UKE
może zmienić decyzję, o której mowa w art. 55 ust. 1, określając maksymalny roczny
poziom opłat za usługi powszechne na czas pozostały do zakończenia trzyletniego okresu, o
którym mowa w art. 55 ust. 1.
2. Decyzja, o której mowa w art. 55 ust. 1, może być także zmieniona w związku z
powzięciem przez Prezesa UKE informacji o prognozowanej wysokości kosztu netto i straty
na usługach powszechnych, o której mowa w art. 110, lub otrzymaniem planu działań
naprawczych, o którym mowa w art. 111.
3. Maksymalny roczny poziom opłat za usługi powszechne określa się zgodnie z
metodologią, o której mowa w art. 55 ust. 5.
4. Operator wyznaczony jest obowiązany przedstawić na wezwanie Prezesa UKE w
terminie w nim określonym, nie krótszym niż 7 dni, dane niezbędne do ustalenia
maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne wraz z uzasadnieniem,
które powinno w szczególności wskazywać sposób ich wyliczenia.
5. Prezes UKE może wezwać operatora wyznaczonego do przedstawienia, w
terminie nie krótszym niż 7 dni od otrzymania wezwania, wyjaśnień niezbędnych do
wydania decyzji, o której mowa w ust. 1.

Art. 57. 1. Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt cennika usług
powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego cennika wraz z określeniem
poszczególnych składników kosztów świadczenia każdej usługi, co najmniej na 60 dni
przed planowanym terminem ich wprowadzenia.
2. Prezes UKE może, w drodze decyzji, w terminie 30 dni od dnia przedłożenia
projektu cennika usług powszechnych albo zmian do obowiązującego cennika, wnieść
sprzeciw w stosunku do całości albo części projektu cennika albo projektu zmian do
obowiązującego cennika, jeżeli są one sprzeczne z przepisami ustawy, w szczególności w
39

przypadku przekroczenia maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne
określonych w decyzji, o której mowa w art. 55 ust. 1. Cennik usług powszechnych albo
jego zmiany w zakresie objętym sprzeciwem Prezesa UKE nie wchodzą w życie.

Art. 58. 1. Operator wyznaczony może wystąpić do Prezesa UKE z wnioskiem o
wydanie zgody na zmianę cennika usług powszechnych lub jego części skutkującą
przekroczeniem maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne
określonych w decyzji, o której mowa w art. 53 ust. 1, jeżeli jest to niezbędne dla
zapewnienia świadczenia usług powszechnych bez naruszenia równowagi finansowej
operatora wyznaczonego w zakresie dotyczącym świadczenia usług powszechnych.
2. Prezes UKE wydaje decyzję w sprawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, w
terminie 60 dni od dnia jego złożenia, mając na uwadze zapewnienie dostępności usług
powszechnych oraz sytuację finansową operatora wyznaczonego w zakresie dotyczącym
świadczenia usług powszechnych i potrzebę zapewnienia rentowności tych usług.

Art. 59.Cennik usług powszechnych oraz zmiany do obowiązującego cennika
podlegają niezwłocznie ogłoszeniu na stronie podmiotowej BIP oraz są udostępniane w
każdej placówce pocztowej operatora wyznaczonego i na jego stronie internetowej, a
ponadto stanowią nieodpłatny załącznik do umowy o świadczenie usługi pocztowej, której
przedmiotem jest świadczenie usługi powszechnej, gdy wynika to z właściwości zawieranej
umowy.


Art. 26.
1. Przesyłka dla ociemniałych nadana przez:
1) osobę legitymującą się orzeczeniem właściwego organu orzekającego o znacznym lub
umiarkowanym stopniu niepełnosprawności z tytułu uszkodzenia narządu wzroku,
zwaną dalej „osobą niewidomą lub ociemniałą”, i adresowana do biblioteki lub
organizacji osób niewidomych lub ociemniałych bądź do organizacji, której celem
statutowym jest działanie na rzecz osób niewidomych lub ociemniałych,
2) bibliotekę, organizację osób niewidomych lub ociemniałych bądź organizację, której
celem statutowym jest działanie na rzecz osób niewidomych lub ociemniałych, i
adresowana do osoby niewidomej lub ociemniałej,
3) osobę niewidomą lub ociemniałą bądź skierowana do tej osoby zawierająca wyłącznie
informacje utrwalone pismem wypukłym
- jest zwolniona od opłaty za usługę pocztową ustalonej w obowiązującym cenniku usług
powszechnych, o którym mowa w art. 57, dla przesyłki pocztowej niebędącej przesyłką
najszybszej kategorii, tego samego rodzaju, tej samej masy lub innej cechy, od której jest
uzależniona wysokość opłaty. Zwolnienie to nie obejmuje opłaty za potwierdzenie odbioru
przesyłki rejestrowanej.
2. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego i minister właściwy do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw finansów publicznych określą, w drodze rozporządzenia, wykaz bibliotek,
organizacji osób niewidomych lub ociemniałych oraz organizacji, których celem
40

strony : 1 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: