Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 801
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
- data uchwalenia: 2012-11-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529
801
przed krajowymi organami regulacyjnymi, w
d) wspieranie skutecznego wykorzystania oraz zarządzania częstotliwościami i numeracją;
szczególności jeżeli zadania te przypisano więcej niż
2) wspieranie rozwoju rynku wewnętrznego, w tym:
jednej jednostce. Państwa członkowskie zapewniają w
a) usuwanie istniejących barier rynkowych w zakresie działalności telekomunikacyjnej,
odpowiednich przypadkach konsultacje i współpracę w
b) wspieranie tworzenia i rozwoju transeuropejskich sieci oraz interoperacyjności usług
sprawach
będących
przedmiotem
wspólnego
ogólnoeuropejskich,
zainteresowania między takimi organami a organami
c) zapewnienie równego traktowania (niedyskryminacji w traktowaniu) przedsiębiorców
krajowymi, którym powierzono wprowadzanie w życie
telekomunikacyjnych,
prawa konkurencji i prawa ochrony konsumenta.
d) współpracę z innymi organami regulacyjnymi państw członkowskich i Komisją
2. Zadanie krajowych organów regulacyjnych polega w
Europejską, w celu spójnego wdrażania i stosowania przepisów;
szczególności na zapewnianiu zgodności z obowiązkami
3) promocję interesów obywateli Unii Europejskiej, w tym:
wynikającymi z niniejszej dyrektywy, zwłaszcza przez
a) zapewnienie wszystkim obywatelom dostępu do usługi powszechnej,
ustanowienie procedur monitorowania i procedur
b) zapewnienie ochrony konsumenta w ich relacjach z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym,
regulacyjnych zapewniających
świadczenie usługi
w szczególności ustanawiając proste i niedrogie procedury rozwiązywania sporów przed
powszechnej.
Można
im
także
powierzyć
organem niezależnym od stron występujących w danym sporze,
odpowiedzialność za zapewnianie zgodności z regułami
c) przyczynianie się do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony danych osobowych,
konkurencji w sektorze pocztowym.
d) udostępnianie informacji dotyczących ustanawiania cen i warunków użytkowania
W ramach odpowiednich działających jednostek krajowe
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
organy regulacyjne blisko ze sobą współpracują i
e) identyfikację potrzeb określonych grup społecznych, w szczególności użytkowników
udzielają sobie wzajemnej pomocy w celu ułatwienia
niepełnosprawnych,
stosowania niniejszej dyrektywy.
f) zapewnienie integralności i bezpieczeństwa publicznej sieci telekomunikacyjnej;
3. Państwa członkowskie zapewniają istnienie na
4) realizację polityki w zakresie promowania różnorodności kulturowej i językowej, jak
poziomie krajowym efektywnych mechanizmów dających
również pluralizmu mediów;
każdemu użytkownikowi lub operatorowi świadczącemu
5) zagwarantowanie neutralności technologicznej przyjmowanych norm prawnych.
usługi pocztowe, którego dotyczy decyzja krajowego
Art. 190. 1. Prezes UKE jest organem regulacyjnym w dziedzinie rynku usług
organu regulacyjnego, prawo do odwołania się od takiej
telekomunikacyjnych i pocztowych.
decyzji do jednostki odwoławczej niezależnej od
2. Prezes UKE składa ministrowi właściwemu do spraw łączności coroczne sprawozdanie
zaangażowanych stron. Do czasu rozpatrzenia odwołania
ze swojej działalności regulacyjnej oraz realizacji polityki rządu i wspólnotowej polityki
decyzja krajowego organu regulacyjnego pozostanie w
telekomunikacyjnej, za rok poprzedni, w terminie do dnia 30 kwietnia. Minister właściwy
mocy, chyba że jednostka odwoławcza postanowi inaczej.
do spraw łączności opiniuje sprawozdanie w terminie miesiąca od dnia jego przedstawienia
przez Prezesa UKE i przekazuje sprawozdanie wraz z opinią Prezesowi Rady Ministrów.
2a. Prezes UKE przekazuje ministrowi właściwemu do spraw łączności, na jego żądanie,
informacje o swojej działalności.
3. Prezes UKE jest centralnym organem administracji rządowej.
4. Prezesa UKE powołuje i odwołuje Sejm za zgodą Senatu na wniosek Prezesa Rady
Ministrów. Kadencja Prezesa UKE trwa 5 lat. Po upływie kadencji Prezes UKE pełni swoją
funkcję do czasu powołania następcy.
4a. Prezes UKE może być odwołany przed upływem kadencji, na którą został powołany,
wyłącznie w przypadku:
1) rażącego naruszenia prawa;
2) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione umyślnie przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe;
3) orzeczenia zakazu zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji
związanych ze szczególną odpowiedzialnością w organach państwa;
56
4) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie zadań;
5) złożenia rezygnacji.
5-6a. (uchylone).
7. (uchylony).
8. Minister właściwy do spraw łączności, na wniosek Prezesa UKE, powołuje zastępcę
Prezesa UKE, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.
Minister właściwy do spraw łączności odwołuje zastępcę Prezesa UKE, na wniosek Prezesa
UKE.
8a. Stanowisko zastępcy Prezesa UKE może zajmować osoba, która:
1) posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
2) jest obywatelem polskim;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe;
5) posiada kompetencje kierownicze;
6) posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy na
stanowisku kierowniczym;
7) posiada wykształcenie i wiedzę z zakresu spraw należących do właściwości Prezesa
UKE.
8b. Informację o naborze na stanowisko zastępcy Prezesa UKE ogłasza się przez
umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu oraz w
Biuletynie Informacji Publicznej urzędu i Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów. Ogłoszenie powinno zawierać:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska;
3) wymagania związane ze stanowiskiem wynikające z przepisów prawa;
4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) termin i miejsce składania dokumentów;
7) informację o metodach i technikach naboru.
8c. Termin, o którym mowa w ust. 8b pkt 6, nie może być krótszy niż 10 dni od dnia
opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów.
8d. Nabór na stanowisko zastępcy Prezesa UKE przeprowadza zespół, powołany przez
Prezesa UKE, liczący co najmniej 3 osoby, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię
wyłonienia najlepszych kandydatów. W toku naboru ocenia się doświadczenie zawodowe
kandydata, wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na stanowisku, na które jest
przeprowadzany nabór, oraz kompetencje kierownicze.
8e. Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych, o których mowa w ust. 8d, może być
dokonana na zlecenie zespołu przez osobę niebędącą członkiem zespołu, która posiada
odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.
8f. Członek zespołu oraz osoba, o której mowa w ust. 8e, mają obowiązek zachowania w
tajemnicy informacji dotyczących osób ubiegających się o stanowisko, uzyskanych w
57
trakcie naboru.
8g. W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów, których przedstawia
ministrowi właściwemu do spraw łączności.
8h. Z przeprowadzonego naboru zespół sporządza protokół zawierający:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór, oraz liczbę kandydatów;
3) imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów uszeregowanych
według poziomu spełniania przez nich wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze;
4) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
5) uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia kandydata;
6) skład zespołu.
8i. Wynik naboru ogłasza się niezwłocznie przez umieszczenie informacji w Biuletynie
Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Informacja o wyniku naboru
zawiera:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;
3) imiona, nazwiska wybranych kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania w rozumieniu
przepisów Kodeksu cywilnego albo informację o niewyłonieniu kandydata.
8j. Umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
ogłoszenia o naborze oraz o wyniku tego naboru jest bezpłatne.
9. Prezes UKE jest organem egzekucyjnym w zakresie administracyjnej egzekucji
obowiązków o charakterze niepieniężnym.
Art. 191. 1. Prezes UKE wydaje Dziennik Urzędowy Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
2. W dzienniku urzędowym, o którym mowa w ust. 1, ogłasza się w szczególności:
1) zarządzenia;
2) (uchylony);
3) przepisy międzynarodowe;
4) ogłoszenia, obwieszczenia i komunikaty.
Art. 192. 1. Do zakresu działania Prezesa UKE należy w szczególności:
1) wykonywanie, przewidzianych ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie, zadań
z zakresu regulacji i kontroli rynków usług telekomunikacyjnych, gospodarki w zakresie
zasobów częstotliwości, zasobów orbitalnych i zasobów numeracji oraz kontroli spełniania
wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej;
2) wykonywanie zadań:
a) z zakresu regulacji działalności pocztowej, określonych w ustawie z dnia 12 czerwca
2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr
168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278),
b) określonych w ustawie:
– z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych,
– z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn.
zm.),
– z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80,
poz. 717, z późn. zm.),
58
– z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
3) opracowywanie wskazanych przez ministra właściwego do spraw łączności projektów
aktów prawnych w zakresie łączności;
4) analiza i ocena funkcjonowania rynków usług telekomunikacyjnych i pocztowych;
5) podejmowanie interwencji w sprawach dotyczących funkcjonowania rynku usług
telekomunikacyjnych i pocztowych oraz rynku aparatury, w tym rynku urządzeń
telekomunikacyjnych, z własnej inicjatywy lub wniesionych przez zainteresowane
podmioty, w szczególności użytkowników i przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym
podejmowanie decyzji w tych sprawach w zakresie określonym niniejszą ustawą;
5a) kontrolowanie realizacji obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia WE
nr 717/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie
roamingu w publicznych sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty oraz
zmieniającego dyrektywę 2002/21/WE (Dz. Urz. WE L 171 z 29.06.2007, str. 32);
5b) wykonywanie kontroli nad operatorami publicznej sieci telekomunikacyjnej i
dostawcami publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w zakresie realizacji
obowiązków, o których mowa w art. 180a ust. 1, z wyjątkiem realizacji obowiązków
dotyczących danych osobowych chronionych zgodnie z przepisami o ochronie danych
osobowych;
5c) prowadzenie baz danych, o których mowa w art. 71 ust. 4 oraz w art. 180f ust. 2;
6) rozstrzyganie sporów między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi w zakresie
właściwości Prezesa UKE;
6a) rozstrzyganie sporów między operatorem multipleksu a nadawcą, o których mowa w
art. 131a-131f, oraz sporów, o których mowa w art. 136a;
7) rozstrzyganie w sprawach uprawnień zawodowych w dziedzinie telekomunikacji,
określonych w przepisach odrębnych;
8) tworzenie warunków dla rozwoju krajowych służb radiokomunikacyjnych przez
zapewnianie Rzeczypospolitej Polskiej niezbędnych przydziałów częstotliwości oraz
dostępu do zasobów orbitalnych;
9) wykonywanie obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa i porządku
publicznego;
10) prowadzenie rejestrów w zakresie ujętym w ustawie;
11) koordynacja rezerwacji częstotliwości w zakresach częstotliwości przeznaczonych dla
podmiotów, o których mowa w art. 4, w szczególności w zakresach częstotliwości przez
nich zwalnianych lub dla nich nowo udostępnianych albo współwykorzystywanych z
innymi użytkownikami;
12) inicjowanie oraz wspieranie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w
zakresie łączności;
13) współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami telekomunikacyjnymi i
pocztowymi oraz właściwymi organami innych państw, w zakresie jego właściwości;
14) współpraca z Prezesem UOKiK w sprawach dotyczących przestrzegania praw
podmiotów korzystających z usług pocztowych i telekomunikacyjnych, przeciwdziałania
praktykom ograniczającym konkurencję oraz antykonkurencyjnym koncentracjom
operatorów pocztowych, przedsiębiorców telekomunikacyjnych i ich związków;
59
15) współpraca z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji w zakresie określonym ustawą i
przepisami odrębnymi;
16) wykonywanie zadań w sprawach międzynarodowej i wspólnotowej polityki
telekomunikacyjnej z upoważnienia ministra właściwego do spraw łączności;
17) współpraca z Komisją Europejską i instytucjami wspólnotowymi oraz organami
regulacyjnymi innych państw członkowskich;
18) przedstawianie Komisji Europejskiej i organom regulacyjnym innych państw
informacji z zakresu telekomunikacji, w tym wykonywanie obowiązków notyfikacyjnych,
obejmujących przekazywanie treści postanowień, o których mowa w art. 23 ust. 1, oraz
informacje o przedsiębiorcach telekomunikacyjnych, którzy zostali uznani za posiadających
znaczącą pozycję rynkową, świadczących usługę powszechną i realizujących połączenia
sieci telekomunikacyjnych oraz nałożonych na nich obowiązkach;
19) przeprowadzanie konsultacji środowiskowych z zainteresowanymi podmiotami, w
szczególności z operatorami, dostawcami usług, użytkownikami, konsumentami oraz
producentami, w sprawach związanych z zasięgiem, dostępnością oraz jakością usług
telekomunikacyjnych;
20) przedstawianie Komisji Europejskiej informacji z zakresu poczty, w tym danych
dotyczących operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe, informacji o sposobie
udostępniania korzystającym z powszechnych usług pocztowych szczegółowych i
aktualnych informacji dotyczących charakteru oferowanych usług, warunków dostępu, cen i
wskaźników terminowości doręczeń, informacji o systemie rachunku kosztów stosowanym
przez operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe, a na żądanie Komisji
Europejskiej - informacji o przyjętych wskaźnikach terminowości doręczeń dla
powszechnych usług pocztowych w obrocie krajowym.
2. (uchylony).
3. Na podstawie informacji uzyskanych od przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz
innych podmiotów dysponujących infrastrukturą telekomunikacyjną lub realizujących
inwestycje w tym zakresie Prezes UKE, w terminie do dnia 30 czerwca, ogłasza raport o
stanie rynku telekomunikacyjnego za rok ubiegły, uwzględniający pokrycie terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej zasięgiem stacjonarnych i ruchomych publicznych sieci
telefonicznych, oraz przedstawia prognozy inwestycyjne dotyczące rozwoju tych sieci.
Raport publikuje się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Komunikacji
Elektronicznej.
Art. 193. 1. Prezes UKE wykonuje zadania przy pomocy UKE.
2. UKE prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla jednostek
budżetowych.
3. Minister właściwy do spraw łączności, w drodze zarządzenia, nadaje statut UKE,
określając jego komórki organizacyjne.
4. Statut UKE może przewidywać utworzenie zamiejscowych jednostek organizacyjnych
przez Prezesa UKE. Prezes UKE tworząc zamiejscową jednostkę organizacyjną określa jej
siedzibę, właściwość rzeczową oraz miejscową, z uwzględnieniem zasadniczego podziału
terytorialnego państwa.
60
d) wspieranie skutecznego wykorzystania oraz zarządzania częstotliwościami i numeracją;
szczególności jeżeli zadania te przypisano więcej niż
2) wspieranie rozwoju rynku wewnętrznego, w tym:
jednej jednostce. Państwa członkowskie zapewniają w
a) usuwanie istniejących barier rynkowych w zakresie działalności telekomunikacyjnej,
odpowiednich przypadkach konsultacje i współpracę w
b) wspieranie tworzenia i rozwoju transeuropejskich sieci oraz interoperacyjności usług
sprawach
będących
przedmiotem
wspólnego
ogólnoeuropejskich,
zainteresowania między takimi organami a organami
c) zapewnienie równego traktowania (niedyskryminacji w traktowaniu) przedsiębiorców
krajowymi, którym powierzono wprowadzanie w życie
telekomunikacyjnych,
prawa konkurencji i prawa ochrony konsumenta.
d) współpracę z innymi organami regulacyjnymi państw członkowskich i Komisją
2. Zadanie krajowych organów regulacyjnych polega w
Europejską, w celu spójnego wdrażania i stosowania przepisów;
szczególności na zapewnianiu zgodności z obowiązkami
3) promocję interesów obywateli Unii Europejskiej, w tym:
wynikającymi z niniejszej dyrektywy, zwłaszcza przez
a) zapewnienie wszystkim obywatelom dostępu do usługi powszechnej,
ustanowienie procedur monitorowania i procedur
b) zapewnienie ochrony konsumenta w ich relacjach z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym,
regulacyjnych zapewniających
świadczenie usługi
w szczególności ustanawiając proste i niedrogie procedury rozwiązywania sporów przed
powszechnej.
Można
im
także
powierzyć
organem niezależnym od stron występujących w danym sporze,
odpowiedzialność za zapewnianie zgodności z regułami
c) przyczynianie się do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony danych osobowych,
konkurencji w sektorze pocztowym.
d) udostępnianie informacji dotyczących ustanawiania cen i warunków użytkowania
W ramach odpowiednich działających jednostek krajowe
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
organy regulacyjne blisko ze sobą współpracują i
e) identyfikację potrzeb określonych grup społecznych, w szczególności użytkowników
udzielają sobie wzajemnej pomocy w celu ułatwienia
niepełnosprawnych,
stosowania niniejszej dyrektywy.
f) zapewnienie integralności i bezpieczeństwa publicznej sieci telekomunikacyjnej;
3. Państwa członkowskie zapewniają istnienie na
4) realizację polityki w zakresie promowania różnorodności kulturowej i językowej, jak
poziomie krajowym efektywnych mechanizmów dających
również pluralizmu mediów;
każdemu użytkownikowi lub operatorowi świadczącemu
5) zagwarantowanie neutralności technologicznej przyjmowanych norm prawnych.
usługi pocztowe, którego dotyczy decyzja krajowego
Art. 190. 1. Prezes UKE jest organem regulacyjnym w dziedzinie rynku usług
organu regulacyjnego, prawo do odwołania się od takiej
telekomunikacyjnych i pocztowych.
decyzji do jednostki odwoławczej niezależnej od
2. Prezes UKE składa ministrowi właściwemu do spraw łączności coroczne sprawozdanie
zaangażowanych stron. Do czasu rozpatrzenia odwołania
ze swojej działalności regulacyjnej oraz realizacji polityki rządu i wspólnotowej polityki
decyzja krajowego organu regulacyjnego pozostanie w
telekomunikacyjnej, za rok poprzedni, w terminie do dnia 30 kwietnia. Minister właściwy
mocy, chyba że jednostka odwoławcza postanowi inaczej.
do spraw łączności opiniuje sprawozdanie w terminie miesiąca od dnia jego przedstawienia
przez Prezesa UKE i przekazuje sprawozdanie wraz z opinią Prezesowi Rady Ministrów.
2a. Prezes UKE przekazuje ministrowi właściwemu do spraw łączności, na jego żądanie,
informacje o swojej działalności.
3. Prezes UKE jest centralnym organem administracji rządowej.
4. Prezesa UKE powołuje i odwołuje Sejm za zgodą Senatu na wniosek Prezesa Rady
Ministrów. Kadencja Prezesa UKE trwa 5 lat. Po upływie kadencji Prezes UKE pełni swoją
funkcję do czasu powołania następcy.
4a. Prezes UKE może być odwołany przed upływem kadencji, na którą został powołany,
wyłącznie w przypadku:
1) rażącego naruszenia prawa;
2) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione umyślnie przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe;
3) orzeczenia zakazu zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji
związanych ze szczególną odpowiedzialnością w organach państwa;
56
4) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie zadań;
5) złożenia rezygnacji.
5-6a. (uchylone).
7. (uchylony).
8. Minister właściwy do spraw łączności, na wniosek Prezesa UKE, powołuje zastępcę
Prezesa UKE, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.
Minister właściwy do spraw łączności odwołuje zastępcę Prezesa UKE, na wniosek Prezesa
UKE.
8a. Stanowisko zastępcy Prezesa UKE może zajmować osoba, która:
1) posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
2) jest obywatelem polskim;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe;
5) posiada kompetencje kierownicze;
6) posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy na
stanowisku kierowniczym;
7) posiada wykształcenie i wiedzę z zakresu spraw należących do właściwości Prezesa
UKE.
8b. Informację o naborze na stanowisko zastępcy Prezesa UKE ogłasza się przez
umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu oraz w
Biuletynie Informacji Publicznej urzędu i Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów. Ogłoszenie powinno zawierać:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska;
3) wymagania związane ze stanowiskiem wynikające z przepisów prawa;
4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) termin i miejsce składania dokumentów;
7) informację o metodach i technikach naboru.
8c. Termin, o którym mowa w ust. 8b pkt 6, nie może być krótszy niż 10 dni od dnia
opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów.
8d. Nabór na stanowisko zastępcy Prezesa UKE przeprowadza zespół, powołany przez
Prezesa UKE, liczący co najmniej 3 osoby, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię
wyłonienia najlepszych kandydatów. W toku naboru ocenia się doświadczenie zawodowe
kandydata, wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na stanowisku, na które jest
przeprowadzany nabór, oraz kompetencje kierownicze.
8e. Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych, o których mowa w ust. 8d, może być
dokonana na zlecenie zespołu przez osobę niebędącą członkiem zespołu, która posiada
odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.
8f. Członek zespołu oraz osoba, o której mowa w ust. 8e, mają obowiązek zachowania w
tajemnicy informacji dotyczących osób ubiegających się o stanowisko, uzyskanych w
57
trakcie naboru.
8g. W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów, których przedstawia
ministrowi właściwemu do spraw łączności.
8h. Z przeprowadzonego naboru zespół sporządza protokół zawierający:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór, oraz liczbę kandydatów;
3) imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów uszeregowanych
według poziomu spełniania przez nich wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze;
4) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
5) uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia kandydata;
6) skład zespołu.
8i. Wynik naboru ogłasza się niezwłocznie przez umieszczenie informacji w Biuletynie
Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Informacja o wyniku naboru
zawiera:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;
3) imiona, nazwiska wybranych kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania w rozumieniu
przepisów Kodeksu cywilnego albo informację o niewyłonieniu kandydata.
8j. Umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
ogłoszenia o naborze oraz o wyniku tego naboru jest bezpłatne.
9. Prezes UKE jest organem egzekucyjnym w zakresie administracyjnej egzekucji
obowiązków o charakterze niepieniężnym.
Art. 191. 1. Prezes UKE wydaje Dziennik Urzędowy Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
2. W dzienniku urzędowym, o którym mowa w ust. 1, ogłasza się w szczególności:
1) zarządzenia;
2) (uchylony);
3) przepisy międzynarodowe;
4) ogłoszenia, obwieszczenia i komunikaty.
Art. 192. 1. Do zakresu działania Prezesa UKE należy w szczególności:
1) wykonywanie, przewidzianych ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie, zadań
z zakresu regulacji i kontroli rynków usług telekomunikacyjnych, gospodarki w zakresie
zasobów częstotliwości, zasobów orbitalnych i zasobów numeracji oraz kontroli spełniania
wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej;
2) wykonywanie zadań:
a) z zakresu regulacji działalności pocztowej, określonych w ustawie z dnia 12 czerwca
2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr
168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278),
b) określonych w ustawie:
– z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych,
– z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn.
zm.),
– z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80,
poz. 717, z późn. zm.),
58
– z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
3) opracowywanie wskazanych przez ministra właściwego do spraw łączności projektów
aktów prawnych w zakresie łączności;
4) analiza i ocena funkcjonowania rynków usług telekomunikacyjnych i pocztowych;
5) podejmowanie interwencji w sprawach dotyczących funkcjonowania rynku usług
telekomunikacyjnych i pocztowych oraz rynku aparatury, w tym rynku urządzeń
telekomunikacyjnych, z własnej inicjatywy lub wniesionych przez zainteresowane
podmioty, w szczególności użytkowników i przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym
podejmowanie decyzji w tych sprawach w zakresie określonym niniejszą ustawą;
5a) kontrolowanie realizacji obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia WE
nr 717/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie
roamingu w publicznych sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty oraz
zmieniającego dyrektywę 2002/21/WE (Dz. Urz. WE L 171 z 29.06.2007, str. 32);
5b) wykonywanie kontroli nad operatorami publicznej sieci telekomunikacyjnej i
dostawcami publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w zakresie realizacji
obowiązków, o których mowa w art. 180a ust. 1, z wyjątkiem realizacji obowiązków
dotyczących danych osobowych chronionych zgodnie z przepisami o ochronie danych
osobowych;
5c) prowadzenie baz danych, o których mowa w art. 71 ust. 4 oraz w art. 180f ust. 2;
6) rozstrzyganie sporów między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi w zakresie
właściwości Prezesa UKE;
6a) rozstrzyganie sporów między operatorem multipleksu a nadawcą, o których mowa w
art. 131a-131f, oraz sporów, o których mowa w art. 136a;
7) rozstrzyganie w sprawach uprawnień zawodowych w dziedzinie telekomunikacji,
określonych w przepisach odrębnych;
8) tworzenie warunków dla rozwoju krajowych służb radiokomunikacyjnych przez
zapewnianie Rzeczypospolitej Polskiej niezbędnych przydziałów częstotliwości oraz
dostępu do zasobów orbitalnych;
9) wykonywanie obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa i porządku
publicznego;
10) prowadzenie rejestrów w zakresie ujętym w ustawie;
11) koordynacja rezerwacji częstotliwości w zakresach częstotliwości przeznaczonych dla
podmiotów, o których mowa w art. 4, w szczególności w zakresach częstotliwości przez
nich zwalnianych lub dla nich nowo udostępnianych albo współwykorzystywanych z
innymi użytkownikami;
12) inicjowanie oraz wspieranie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w
zakresie łączności;
13) współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami telekomunikacyjnymi i
pocztowymi oraz właściwymi organami innych państw, w zakresie jego właściwości;
14) współpraca z Prezesem UOKiK w sprawach dotyczących przestrzegania praw
podmiotów korzystających z usług pocztowych i telekomunikacyjnych, przeciwdziałania
praktykom ograniczającym konkurencję oraz antykonkurencyjnym koncentracjom
operatorów pocztowych, przedsiębiorców telekomunikacyjnych i ich związków;
59
15) współpraca z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji w zakresie określonym ustawą i
przepisami odrębnymi;
16) wykonywanie zadań w sprawach międzynarodowej i wspólnotowej polityki
telekomunikacyjnej z upoważnienia ministra właściwego do spraw łączności;
17) współpraca z Komisją Europejską i instytucjami wspólnotowymi oraz organami
regulacyjnymi innych państw członkowskich;
18) przedstawianie Komisji Europejskiej i organom regulacyjnym innych państw
informacji z zakresu telekomunikacji, w tym wykonywanie obowiązków notyfikacyjnych,
obejmujących przekazywanie treści postanowień, o których mowa w art. 23 ust. 1, oraz
informacje o przedsiębiorcach telekomunikacyjnych, którzy zostali uznani za posiadających
znaczącą pozycję rynkową, świadczących usługę powszechną i realizujących połączenia
sieci telekomunikacyjnych oraz nałożonych na nich obowiązkach;
19) przeprowadzanie konsultacji środowiskowych z zainteresowanymi podmiotami, w
szczególności z operatorami, dostawcami usług, użytkownikami, konsumentami oraz
producentami, w sprawach związanych z zasięgiem, dostępnością oraz jakością usług
telekomunikacyjnych;
20) przedstawianie Komisji Europejskiej informacji z zakresu poczty, w tym danych
dotyczących operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe, informacji o sposobie
udostępniania korzystającym z powszechnych usług pocztowych szczegółowych i
aktualnych informacji dotyczących charakteru oferowanych usług, warunków dostępu, cen i
wskaźników terminowości doręczeń, informacji o systemie rachunku kosztów stosowanym
przez operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe, a na żądanie Komisji
Europejskiej - informacji o przyjętych wskaźnikach terminowości doręczeń dla
powszechnych usług pocztowych w obrocie krajowym.
2. (uchylony).
3. Na podstawie informacji uzyskanych od przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz
innych podmiotów dysponujących infrastrukturą telekomunikacyjną lub realizujących
inwestycje w tym zakresie Prezes UKE, w terminie do dnia 30 czerwca, ogłasza raport o
stanie rynku telekomunikacyjnego za rok ubiegły, uwzględniający pokrycie terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej zasięgiem stacjonarnych i ruchomych publicznych sieci
telefonicznych, oraz przedstawia prognozy inwestycyjne dotyczące rozwoju tych sieci.
Raport publikuje się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Komunikacji
Elektronicznej.
Art. 193. 1. Prezes UKE wykonuje zadania przy pomocy UKE.
2. UKE prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla jednostek
budżetowych.
3. Minister właściwy do spraw łączności, w drodze zarządzenia, nadaje statut UKE,
określając jego komórki organizacyjne.
4. Statut UKE może przewidywać utworzenie zamiejscowych jednostek organizacyjnych
przez Prezesa UKE. Prezes UKE tworząc zamiejscową jednostkę organizacyjną określa jej
siedzibę, właściwość rzeczową oraz miejscową, z uwzględnieniem zasadniczego podziału
terytorialnego państwa.
60
Dokumenty związane z tym projektem:
-
801
› Pobierz plik