eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801

handlowych. Do kategorii tej mogą należeć elementy
4. Przepis ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3 stosuje się do grupy kapitałowej w rozumieniu
usług, takie jak usługi określone w części A;
przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, której jednostką jest
(ii) szczególnym
użytkownikom
lub
grupom
operator pocztowy.
użytkowników, którzy uwzględniając koszt świadczenia
Art. 109. 1. Finansowanie kosztu netto jest uruchamiane w przypadku, gdy świadczenie
określonej usługi, generowany przez nią dochód i
usług powszechnych przyniosło stratę, rozumianą jako ujemny wynik na sprzedaży tych
wszelkie jednolite ceny nałożone przez państwa
usług.
członkowskie, mogą być obsługiwani jedynie ze stratą lub
2. Koszt netto finansowany jest maksymalnie do wysokości straty na świadczeniu usług
na warunkach kosztowych niespełniających ogólnie
powszechnych z uwzględnieniem zasad określonych w art. 106.
przyjętych norm handlowych.
3. Kwota udziału operatora wyznaczonego w dopłacie, o której mowa w art. 113 ust. 1, nie
Kategoria ta obejmuje tych użytkowników lub te grupy
może stanowić kosztu świadczenia usług powszechnych wyliczanego dla potrzeb kalkulacji
użytkowników, którzy nie byliby obsługiwani przez
kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych.
operatora komercyjnego nieobjętego obowiązkiem
Art. 110. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany poinformować ministra właściwego do
świadczenia usługi powszechnej.
spraw łączności, corocznie, w terminie do dnia 1 marca, o prognozowanej wysokości kosztu
Koszty netto powinny być wyliczane osobno dla
netto i straty w następnym roku na usługach powszechnych, przedstawiając wstępne
poszczególnych aspektów obowiązku świadczenia usługi
wyliczenie wysokości tej prognozy wraz z uzasadnieniem.
powszechnej, aby uniknąć podwójnego naliczania
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest także Prezesowi UKE.
wszelkich bezpośrednich lub pośrednich korzyści lub
Art. 111. Operator wyznaczony jest obowiązany przedłożyć Prezesowi UKE, w terminie do
kosztów. Całkowity koszt netto obowiązku świadczenia
dnia 31 marca, plan działań naprawczych w celu likwidacji prognozowanej straty na
usługi powszechnej ponoszony przez wyznaczonego
świadczeniu usług powszechnych.
operatora świadczącego usługę powszechną powinien
Art. 112. 1. Operator wyznaczony w terminie 7 miesięcy od zakończenia roku obrotowego,
stanowić sumę kosztów netto wynikających z
w którym wystąpiła strata na usługach powszechnych przedkłada Prezesowi UKE
poszczególnych elementów obowiązku świadczenia
następujące dokumenty:
usługi
z
uwzględnieniem
wszelkich
korzyści
1) kalkulację kosztu netto i straty na usługach powszechnych;
niematerialnych. Odpowiedzialność za sprawdzenie
2) rachunki oraz inne dokumenty, służące za podstawę kalkulacji kosztu netto i straty na
kosztów netto spoczywa na krajowym organie
usługach powszechnych, zgodnie ze zbadanym przez niezależnego biegłego rewidenta
regulacyjnym. Operator(-
rzy) świadczący usługę
sprawozdaniem finansowym za poprzedni rok obrotowy.
powszechną współpracuje(-ą) z krajowym organem

regulacyjnym, tak by umożliwić mu sprawdzenie kosztów
2. Wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 1, operator wyznaczony, może złożyć
netto.
wniosek o dopłatę.
Część C: Zwrot kosztów netto obowiązku świadczenia
3. Do przeprowadzenia weryfikacji przedłożonych dokumentów, o których mowa w ust. 1,
usługi powszechnej
Prezes UKE powołuje niezależnego biegłego rewidenta.
Zwrot lub finansowanie kosztów netto obowiązku
4. Weryfikacja przedłożonych dokumentów, o których mowa w ust. 1, wykonywana jest na
świadczenia usługi powszechnej może wymagać
koszt operatora wyznaczonego.
rekompensaty na rzecz wyznaczonych operatorów
5. Prezes UKE, w terminie 4 miesięcy od otrzymania dokumentów i wniosku, o których
świadczących usługę powszechną za usługi, które
mowa w ust. 1 i 2, oraz ich weryfikacji wydaje decyzję, w której:
świadczą na warunkach niekomercyjnych. Ponieważ
1) określa kwotę zweryfikowanego kosztu netto i straty na usługach powszechnych;
rekompensata taka wymaga dokonania transferów
2) ustala kwotę należnej dopłaty.
finansowych, państwa członkowskie zapewniają, by były

one dokonywane w sposób obiektywny, przejrzysty,
Art. 113. 1. Prezes UKE ustala, w drodze decyzji, wysokość udziału w dopłacie dla
niedyskryminujący i proporcjonalny. Oznacza to, że
operatora pocztowego obowiązanego do tego udziału oraz określa 30-dniowy termin do jego
transfery te powinny w jak najmniejszym stopniu
wniesienia liczony od dnia doręczenia decyzji.
zakłócać konkurencję i popyt ze strony użytkowników.
2. Prezes UKE po upływie terminu do wniesienia kwoty udziału w dopłacie ustalonej
Mechanizm współdzielenia kosztów oparty na funduszu,
decyzją nadaje decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
66

o którym mowa w art. 7 ust. 4, powinien wykorzystywać
3. Ustalenie wysokości udziału operatora pocztowego w dopłacie następuje na podstawie
przejrzysty i neutralny mechanizm pobierania składek,
jednolitego wskaźnika procentowego stanowiącego stosunek należnej dopłaty do sumy
który pozwala uniknąć podwójnego naliczania składek,
przychodów operatorów obowiązanych do udziału w dopłacie z usług powszechnych, lub
zarówno od nakładów, jak i wyników przedsiębiorstw.
usług wchodzących w zakres usług powszechnych, osiągniętych w roku obrotowym, za
Niezależny organ zarządzający funduszem powinien
który jest ustalana dopłata.
odpowiadać za pobieranie składek od przedsiębiorstw,
4. Wysokość udziału operatora pocztowego w dopłacie stanowi iloczyn jednolitego
które zostaną uznane za zobowiązane do wnoszenia
wskaźnika procentowego, o którym mowa w ust. 3, oraz kwoty przychodów tego operatora
wkładu w koszty netto obowiązku świadczenia usługi
z usług powszechnych lub wchodzących w zakres usług powszechnych, osiągniętych w
powszechnej w państwie członkowskim, oraz nadzorować
roku obrotowym, za który jest ustalana dopłata i nie może być wyższa niż 1% kwoty tych
transfer kwot należnych przedsiębiorstwom, którym
przychodów.
przysługują płatności z funduszu.
Art. 114. Prezes UKE niezwłocznie przekazuje ministrowi właściwemu do spraw łączności

informację o wysokości udziałów operatorów pocztowych w dopłacie, określonych w
decyzjach, o których mowa w art. 113 ust. 1.
Art. 115. 1. Kwotę ustaloną w decyzji, o której mowa w art. 113 ust. 1, z wyjątkiem kwoty
ustalonej dla operatora wyznaczonego, wpłaca się na wyodrębniony rachunek bankowy
Urzędu, w terminie miesiąca od dnia doręczenia tej decyzji.
2. Prezes UKE po uzyskaniu wpłaty na rachunek Urzędu niezwłocznie przekazuje ją
uprawnionemu do otrzymania dopłaty.
3. Odsetki od środków zgromadzonych na rachunku, o którym mowa w ust. 1, powiększają
kwotę zgromadzonych środków.
4. Kwota udziału w dopłacie ustalona dla operatora wyznaczonego pozostaje w jego
dyspozycji.
Art. 116. Kwota udziału w dopłacie podlega egzekucji administracyjnej należności
pieniężnych.
Art. 117. 1. Od kwoty udziału w dopłacie nieuiszczonej w terminie naliczane są odsetki w
wysokości równej odsetkom za zwłokę pobieranym od zaległości podatkowych. Przepis art.
54 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa stosuje się odpowiednio.
2. Zobowiązanie do zapłaty kwoty udziału w dopłacie ulega przedawnieniu po upływie 10
lat od dnia upływu terminu określonego w decyzji, o której mowa w art. 113 ust. 1.
3. Przepis art. 70 § 2 - 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa stosuje
się odpowiednio.
4. Prezes UKE, na wniosek operatora pocztowego obowiązanego do wniesienia kwoty
udziału w dopłacie, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem wnioskodawcy lub
interesem publicznym może, w drodze decyzji, odroczyć termin wpłaty kwoty udziału w
dopłacie lub rozłożyć kwotę udziału w dopłacie na raty. Przepis art. 57 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa stosuje się odpowiednio,
5. Odroczenie wpłaty kwoty udziału w dopłacie powoduje również odroczenie odsetek za
zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została odroczona wpłata kwoty udziału w
dopłacie .
6. Rozłożenie na raty zapłaty zaległości z tytułu udziału w dopłacie następuje wraz z
odsetkami za zwłokę.
7. W przypadku odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty kwoty udziału w
dopłacie, odsetki za zwłokę są naliczane do dnia wniesienia podania o odroczenie lub
67

rozłożenie na raty zapłaty zaległej wpłaty kwoty udziału w dopłacie, włącznie z tym dniem,
z zastrzeżeniem ust. 8.
8. Jeżeli decyzja odmawiająca odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty zapłaty
zaległej wpłaty kwoty udziału w dopłacie została doręczona zobowiązanemu do jej
wniesienia operatorowi pocztowemu: 1) przed upływem dwóch miesięcy od dnia wniesienia
podania, odsetki za zwłokę są naliczane, począwszy od dnia następującego po upływie
terminu płatności kwoty udziału w dopłacie; 2) po upływie dwóch miesięcy od dnia
wniesienia podania, dalsze odsetki za zwlokę są naliczane z wyłączeniem okresu od dnia
następującego po dniu wniesienia podania do dnia doręczenia tej decyzji, włącznie z tym
dniem.
Art. 118. 1. Do należności z tytułu kwoty udziału w dopłacie ustalonej w decyzji, o której
mowa w art. 113 ust. 1 stosuje się odpowiednio: art. 55, art. 59 § 1 pkt 1, 4 i 9, art. 60 § 1
pkt 2 i § 1a, art. 61 § 1, art. 93, art. 93a-93c, art. 93e, art. 94, art. 97 § 1 i 2, art. 98 § 1 i 2 pkt
1, 2 i 7, art. 100, art. 101, art. 102, art. 103, art. 105 § 1 i 2, art. 106 § 1 i 2, art. 107, art. 108,
art. 109, art. 112, art. 112a, art. 112b, art. 113, art. 114, art. 114a, art. 115, art. 116, art. 116a,
oraz art. 117 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
2. W przypadku uchylenia decyzji Prezesa UKE, o której mowa w art. 113 ust. 1, stosuje się
odpowiednio przepisy działu III rozdziału 9 „Nadpłata” ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Ordynacja podatkowa. 3. Organem właściwym w sprawach, o których mowa w art. 93, art.
93a-93c, art. 93e, art. 94, art. 97 § 1 i 2, art. 98 § 1 i 2 pkt 1, 2 i 7 art. 100, art. 101, art. 105
§ 1 i 2, art. 106 § 1 i 2 i art. 112-117 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja
podatkowa, jest Prezes UKE.
Art. 119. Prezes UKE publikuje corocznie na stronie podmiotowej BIP oraz zamieszcza na
stronach internetowych Urzędu sprawozdanie obejmujące końcowe wyniki ustaleń
dotyczące:
1) kosztu netto i straty na usługach powszechnych;
2) weryfikacji dokumentów, o których mowa w art. 112 ust. 1;
3) kwoty dopłaty i udziałów operatorów pocztowych w dopłacie;
4) wysokości dopłaty przekazanej operatorowi wyznaczonemu;
5) wyceny korzyści pośrednich operatora wyznaczonego wynikających ze świadczenia
usług powszechnych;
6) wyceny korzyści wynikających z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych
operatorowi wyznaczonemu.
Art. 120. Minister właściwy do spraw łączności w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe zasady kalkulacji kosztu netto,
2) zakres projektu opisu kalkulacji kosztu netto,
3) tryb i terminy uzgadniania i zatwierdzania przez Prezesa UKE opracowanego przez
operatora wyznaczonego projektu opisu kalkulacji kosztu netto,
4) korzyści pośrednie operatora wyznaczonego wynikające ze świadczenia usług
powszechnych oraz sposób ich liczenia,
5) korzyści wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi
wyznaczonemu oraz sposób ich liczenia
68


- mając na uwadze zgodność sposobu kalkulacji kosztu netto z przepisami Unii
Europejskiej, w szczególności w zakresie prawa operatora wyznaczonego do rozsądnego
zysku oraz zachęt do zwiększenia jego efektywności kosztowej, uwzględnienia korzyści
pośrednich wynikających ze świadczenia usług powszechnych, zgodność z przepisami o
pomocy publicznej, zakres obowiązku świadczenia usług powszechnych, o którym mowa w
art. 46 oraz przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 47, kompletność opisu
kalkulacji kosztu netto, a także sprawność uzgadniania jego projektu.

Załącznik II Normy jakości dla przesyłek w obrocie zagranicznym T
art.47, art. Art. 47. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, warunki
w ramach Wspólnoty
166
wykonywania usług powszechnych obejmujące:
Normy jakości dla przesyłek w obrocie zagranicznym w
1) wskaźniki czasu przebiegu przesyłek pocztowych w obrocie krajowym,
ramach Wspólnoty w każdym kraju powinny być
2) wymagania w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek pocztowych, w tym:
opracowane na podstawie limitu czasowego dla przebiegu
a) warunki przyjmowania przesyłek,
przesyłek, liczonego "od końca do końca" (*) dla przesyłek
b) sposób postępowania z przesyłkami uszkodzonymi,
pocztowych w najszybszej znormalizowanej kategorii,
c) sposób dokumentowania wykonania usługi doręczenia przesyłek rejestrowanych,
zgodnie ze wzorem D + n, gdzie D oznacza datę nadania
d) terminy odbioru przesyłek z placówki pocztowej operatora wyznaczonego,
(**), a n - liczbę dni roboczych, jakie upływają pomiędzy
e) wymagania w zakresie opakowania przesyłek,
tą datą a datą doręczenia do adresata.


f) sposób rozmieszczenia oznaczenia adresata, adresu, informacji o opłacie pocztowej oraz

innych oznaczeń na stronie adresowej przesyłki listowej,
Normy jakości dla przesyłek w obrocie
3) sposób rozmieszczenia placówek pocztowych operatora wyznaczonego,
zagranicznym w ramach Wspólnoty
4) minimalny procentowy udział nadawczych skrzynek pocztowych operatora
Limit czasowy
Cel
wyznaczonego, których umieszczenie spełnia wymagania, o których mowa w art. 62 pkt 3,
D + 3
85% przesyłek
5) sposób świadczenia usług powszechnych

D + 5
97% przesyłek
- biorąc pod uwagę ochronę interesów podmiotów korzystających z usług

powszechnych, w tym w zakresie czasu przebiegu przesyłek pocztowych, przejrzystość
Normy te muszą być osiągnięte nie tylko dla całości
wymagań w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek pocztowych, dostępność
ruchu w ramach Wspólnoty, lecz także dla każdego
nadawczych skrzynek pocztowych operatora wyznaczonego dla osób niepełnosprawnych
dwustronnego przepływu przesyłek pomiędzy dwoma
poruszających się za pomocą wózka inwalidzkiego, dostępność placówek pocztowych
Państwami Członkowskimi.
operatora wyznaczonego oraz jednolity sposób świadczenia usług powszechnych,

rzeczywiste zapotrzebowanie na usługi powszechne i wpływ warunków wykonywania tych
usług na koszt usług powszechnych.

Art. 166. 1. Poczta Polska S.A. pełni obowiązki operatora wyznaczonego w okresie 3 lat od
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. 2. W okresie, o którym mowa w ust. 1:
1) wymagań dotyczących zachowania wskaźników czasu przebiegu przesyłek pocztowych
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 47 pkt 1 nie stosuje się do Poczty
Polskiej S.A.;
2) wskaźniki czasu przebiegu przesyłek uzyskane przez Pocztę Polską S.A. w danym roku
nie mogą być niższe niż uzyskane w 2012 r.


69



1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step
z dnia


w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych


Na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach
abonamentowych (Dz. U. Nr 85, poz. 728, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych, zwanych dalej
„odbiornikami”, dokonuje się w placówkach pocztowych operatora wyznaczonego,
w rozumieniu ustawy z dnia ... – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. …), z wyłączeniem agentów
pocztowych.

§ 2. 1. Odbiorniki podlegają zarejestrowaniu w terminie 14 dni od dnia wejścia w ich
posiadanie.
2.
Operator wyznaczony dokonuje rejestracji odbiorników na wniosek osoby
posiadającej odbiorniki, zwanej dalej „użytkownikiem”. Wzór wniosku określa załącznik nr 1
do rozporządzenia.
3. Operator wyznaczony przyjmuje wniosek i potwierdza jego przyjęcie datownikiem
opatrzonym podpisem. Oryginał potwierdzonego wniosku operator wyznaczony wydaje
użytkownikowi, zostawiając sobie kopię.
4. W terminie 14 dni od dnia przyjęcia wniosku operator wyznaczony zawiadamia
użytkownika o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego. Wzór zawiadomienia
określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 3. Dowodem zarejestrowania odbiorników jest:
1) wniosek o rejestrację odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych, o którym mowa
w § 2 ust. 2, lub
2) zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownikowi
odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych, o którym mowa w § 2 ust. 4.

§ 4. O zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 2, a także
o zgubieniu lub zniszczeniu obydwu dowodów zarejestrowania odbiorników, o których
mowa w § 3, oraz o zaprzestaniu używania odbiorników użytkownik niezwłocznie
powiadamia operatora wyznaczonego poprzez złożenie w placówce pocztowej operatora
wyznaczonego „Formularza zgłoszenia zmiany danych”, którego wzór określa załącznik nr 3
do rozporządzenia.

§ 5. Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 25 września 2007 r.
w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (Dz. U.
Nr 187, poz. 1342).



strony : 1 ... 30 ... 35 . [ 36 ] . 37 ... 50 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: