eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 44
  • Data wpłynięcia: 2011-12-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273

44-uzasadnienie-tom-I

przyspieszenia prywatyzacji. Jednocześnie nie ogranicza to możliwości zapewnienia
leczenia uzdrowiskowego ze środków publicznych we wszystkich profilach leczniczych.
Ponadto w 2012 r., przewiduje się również kontynuację procesów prywatyzacyjnych
między innymi: spółek sektora metalowego, maszynowego, turystyki i innych.
4. Przewidywane na rok 2012 przychody z prywatyzacji oraz dochody z tytułu
dywidend
Planowane przychody z prywatyzacji w roku 2012 szacowane są na poziomie
10,0 mld zł.
Zgodnie
z
obecnie
obowiązującymi
przepisami,
przychody
z
prywatyzacji
rozdysponowywane są w sposób następujący:
− Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców – 15% uzyskanych przychodów z prywatyzacji
(art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Reprywatyzacji – środki pochodzące ze sprzedaży 5% akcji należących do
Skarbu Państwa w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji (art. 56 ust. 1
pkt 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Skarbu Państwa – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji (art. 56 ust. 1
pkt 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Nauki i Technologii Polskiej – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji
(art. 56 ust. 1 pkt 4 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Rezerwy Demograficznej – 40% uzyskanych przychodów z prywatyzacji brutto
po odliczeniu odpisu na Fundusz Reprywatyzacji (art. 58 ust. 2 pkt 2 ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych),
− wyodrębniony rachunek ministra właściwego do spraw pracy – rezerwa na cele
uwłaszczenia (art. 56 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− restrukturyzację przemysłowego potencjału obronnego i modernizację techniczną Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (art. 8 ustawy o wspieraniu restrukturyzacji
przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej),
− odpis na zaspokojenie roszczeń z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez Skarb
Państwa (art. 25 a ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb
Państwa oraz niektóre osoby prawne).
Pozostałe środki przekazywane są do budżetu państwa.
2
14
Jednocześnie szacuje się, iż w roku 2012 dochody z tytułu dywidend uzyskanych ze
spółek nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa wyniosą 8,0 mld zł.
5. Promocja prywatyzacji
W ramach promocji procesów prywatyzacyjnych w kraju i za granicą, w odniesieniu do
inicjatyw własnych, działania Ministra Skarbu Państwa koncentrować się będą
w szczególności na organizowaniu spotkań z różnymi grupami potencjalnych inwestorów
i ich środowiskiem opiniotwórczym oraz aranżowaniu zagranicznych wizyt inwestorskich
(roadshow) członków kierownictwa MSP w celu zainteresowania potencjalnych inwestorów
najważniejszymi projektami prywatyzacyjnymi, tym samym zwiększenia szans na realizację
procesu przekształceń własnościowych i budowę relacji z inwestorami za granicą. Działania
te przyczynią się także do promocji ekonomicznej Polski i jej wizerunku jako pożądanego
partnera we współpracy gospodarczej i ugruntowania pozycji Warszawy jako regionalnego
centrum finansowego.
Kontynuowana będzie współpraca z MSZ, MG, PAIiIZ, polskimi placówkami
dyplomatycznymi w zakresie promocji istniejących możliwości inwestycyjnych w Polsce.
Współpraca ta obejmie również dostarczanie materiałów o wybranych projektach na strony
internetowe partnerów oraz wspólne przygotowywanie seminariów i konferencji
prywatyzacyjnych.
W ramach promocji prywatyzacji planowane jest stałe informowanie o ofercie
prywatyzacyjnej MSP, organizowanie spotkań w Centrum Relacji Inwestorskich oraz pomoc
w nawiązaniu bezpośredniego kontaktu zainteresowanego inwestora z przedstawicielem
MSP prowadzącym dany projekt prywatyzacyjny.
W roku 2012 serwis internetowy będzie prowadzony na bieżąco i w zależności od
potrzeb informacyjnych potencjalnych inwestorów rozwijany lub modyfikowany, tak aby
umożliwiał dotarcie z informacjami o procesach prywatyzacyjnych do jak największego grona
potencjalnych inwestorów. Planowana jest m.in. bieżąca rozbudowa istniejących zakładek,
mapy prywatyzacyjnej i galerii zdjęć.
Realizowane będą projekty edukacyjne promujące w społeczeństwie własność prywatną
i prywatyzacji (w tym w szczególności prywatyzację poprzez giełdę i rozwój Akcjonariatu
Obywatelskiego). Projekty edukacyjne będą polegały na zachęcaniu przedstawicieli
wymienionych środowisk do udziału w warsztatach, spotkaniach, wystawach, panelach
dyskusyjnych i innego typu wydarzeniach. Działania edukacyjne skupią się również na
aktualizacji
i
rozbudowie
portali
edukacyjnych
www.prywatyzacjadlaludzi.pl
i www.AkcjonariatObywatelski.pl.
2
15
Rozdział XV
Omówienie artykułów ustawy budżetowej na rok 2012

Art. 1 stosownie do art. 110 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych”
ustala łączną kwotę prognozowanych podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu
państwa i łączną kwotę planowanych wydatków budżetu państwa a także kwotę
planowanego deficytu budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2012 r.; biorąc pod uwagę, iż
w trakcie wykonania budżetu państwa zarówno wykonanie dochodów jak i relacja realizacji
wydatków w stosunku do dochodów budżetu państwa kształtuje się zmiennie, powodując
w konsekwencji wahanie poziomu deficytu budżetu państwa, ust. 3 tego artykułu dookreśla
termin, na który ustala się planowany deficyt budżetu państwa, tj. na ostatni dzień roku
budżetowego; dochody i wydatki budżetu państwa prezentowane są w załącznikach nr 1 i 2.
Art. 2 – określa łączną kwotę prognozowanych dochodów budżetu środków europejskich
i łączną kwotę planowanych wydatków środków europejskich oraz wynik budżetu środków
europejskich, stosownie do art. 110 pkt 4-6 ustawy o finansach publicznych; wprowadzenie
odrębnych załączników dotyczących budżetu środków europejskich wynika także z treści
art. 117 ust. 1 wymienionej ustawy, zgodnie z którym budżet środków europejskich jest
rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych
na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem
środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz postanowień
art. 119 wyżej wymienionej ustawy, który stanowi o sposobie ujmowania w ustawie
budżetowej dochodów i wydatków budżetu środków europejskich. Dochody budżetu środków
europejskich określa załącznik nr 3 a wydatki załącznik nr 4.
Art. 3 – stosownie do postanowień art. 110 pkt 7-9 ustawy o finansach publicznych – ustala
planowane przychody i rozchody budżetu państwa, których tytuły zostały wymienione
w załączniku nr 5 oraz planowane saldo przychodów i rozchodów budżetu państwa; planowane
rozchody budżetu państwa, o których mowa w art. 110 pkt 8 ustawy o finansach publicznych
i w konsekwencji planowane przychody nie zawierają kwot z tytułu zobowiązań finansowych
zaciąganych i spłacanych przez Ministra Finansów, działającego w imieniu Skarbu Państwa,
w tym samym roku budżetowym; zostały one z mocy art. 52 ust. 1a ustawy o finansach
publicznych wyłączone z limitu rozchodów budżetu państwa, a w konsekwencji również z kwoty
planowanych przychodów.


217

Art. 4 ustala źródła finansowania pożyczkowych potrzeb budżetu państwa, w tym deficytu
budżetu państwa, zgodnie z art. 110 pkt 3 ustawy o finansach publicznych zobowiązującym
do ustalenia źródeł pokrycia deficytu budżetu państwa.
Art. 5 określa, zgodnie z postanowieniami art. 82, art. 95 ust. 2 i art. 110 pkt 10 ustawy
o finansach publicznych, limity przyrostu zadłużenia w 2012 r. z tytułu zaciągniętych i spłaconych
kredytów, pożyczek oraz emisji i spłaty skarbowych papierów wartościowych, przy czym przez
spłatę kredytów lub pożyczek należy rozumieć terminowe lub przedterminowe spłaty
kapitału, natomiast w przypadku spłaty skarbowych papierów wartościowych należy rozumieć
w szczególności ich wykup, przedterminowy wykup, wcześniejszy wykup, odkup oraz zamianę;
uwzględniając postanowienia art. 78 ust. 1 i 3 ustawy o finansach publicznych wprowadzony
przepis ust. 2 omawianego artykułu umożliwia dokonywanie operacji finansowych i działań,
które wpłyną na zmianę struktury zadłużenia Skarbu Państwa.
Art. 6 – określa kwotę, do wysokości której mogą być udzielane przez Skarb Państwa poręczenia
i gwarancje, zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 31 ustawy z dnia 8 maja 1997 r.
o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne
(Dz. U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689, z późn. zm.). W 2012 roku przewiduje się możliwość
udzielenia poręczeń i gwarancji wspierających m.in. realizację strategicznych programów rządowych,
takich jak budowa autostrad oraz wspieranie rozwoju infrastruktury kolejowej. Kwota limitu
może być wykorzystana również dla działań, które mogą być potencjalnie podjęte
w przypadku ewentualnego pogorszenia warunków działania polskiego systemu
finansowego w obliczu globalnego kryzysu finansowego i gospodarczego.
Art. 7 – jest wykonaniem przepisu art. 5a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych
przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 59, poz. 609,
z późn. zm.), zobowiązującego do określenia w ustawie budżetowej wysokości limitu, którego nie
mogą przekroczyć łączne zobowiązania KUKE S.A. z tytułu gwarantowanych przez Skarb
Państwa ubezpieczeń eksportowych i gwarancji ubezpieczeniowych, określając limit na rok
2012.
Art. 8 – upoważnia ministra właściwego do spraw finansów do:
1)
dokonywania ze środków budżetu państwa wypłat z tytułu kredytów i pożyczek
udzielanych na podstawie umów międzynarodowych rządom innych państw; przepis
ten ma na celu zwiększenie skuteczności instrumentów finansowych, które mogą być
stosowane na podstawie zawieranych umów międzynarodowych; umożliwi to
elastyczne reagowanie na pożądane oczekiwania w relacjach międzynarodowych
wobec Polski związane zarówno z realizacją bieżącej polityki finansowej jak
i średniookresowych oraz długookresowych celów wsparcia i rozwoju.

218

Na zaplanowaną na rok 2012 kwotę składają się:
− równowartość kwoty 310 mln USD na kontynuację wypłat dla polskich eksporterów:
w ramach kredytów dla Angoli, Chin, Wietnamu oraz planowanych nowych kredytów
dla Bośni i Hercegowiny, Wietnamu, Indonezji, Kirgizji, Tadżykistanu oraz
Uzbekistanu,
− pomoc finansowa dla Islandii w kwocie 420 mln PLN oraz równowartość kwoty
100 mln EUR dla Łotwy z tytułu pożyczek w ramach programów stabilizacyjnych
realizowanych przez m.in. MFW, Bank Światowy, UE oraz indywidualne państwa.
Możliwość udzielania kredytów z budżetu państwa wynika z art. 115 ustawy
o finansach publicznych;
2)
udzielania ze środków budżetu państwa pożyczek dla Banku Gospodarstwa Krajowego:
− na zwiększenie funduszy uzupełniających Banku. Bank Gospodarstwa Krajowego jest
bankiem państwowym; podstawowym celem jego działalności, w zakresie określonym
ustawą z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 65,
poz. 594, z późn. zm.) oraz odrębnymi przepisami, jest wspieranie rządowych
programów społeczno-gospodarczych oraz programów samorządności lokalnej
i rozwoju regionalnego, realizowanych z wykorzystaniem środków publicznych.
Wieloletni Program Rozwoju - Strategia Banku Gospodarstwa Krajowego na lata
2010–2014, przyjęty przez Radę Nadzorczą BGK w dniu 1 czerwca 2010 r., zakłada,
że Bank będzie dążył do optymalizacji poziomu kapitału własnego poprzez utrzymanie
współczynnika wypłacalności na poziomie powyżej 12%. Przekroczenie norm
adekwatności kapitałowej określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo
bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz 665, z późn. zm.) może negatywnie wpłynąć na
realizację przez BGK programów rządowych. Ponadto Bank zobowiązany byłby
do powiadomienia Komisji Nadzoru Finansowego o zaistnieniu powyższego faktu
zgodnie z art. 128 ust. 7 ustawy - Prawo bankowe. KNF w ramach czynności
nadzorczych może zalecić, a nawet zobowiązać Bank do zwiększenia funduszy
własnych. Należy zauważyć, że BGK posiada ograniczone możliwości zwiększania
funduszy własnych. BGK nie może dokonać emisji akcji, jak to się odbywa
w przypadku banków komercyjnych, co jednocześnie stawia go w mniej korzystnej
sytuacji konkurencyjnej. Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o Banku Gospodarstwa
Krajowego minister właściwy do spraw finansów publicznych może udzielić BGK
pożyczki ze środków budżetu państwa, przy zachowaniu wymogów określonych
w art. 127 ust. 3 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe,
na zwiększenie funduszy uzupełniających (zaliczenie środków do zobowiązań
podporządkowanych wymaga zgody KNF). Biorąc powyższe pod uwagę należy
wzmocnić pozycję kapitałową BGK. Umożliwi to realizację programów i zadań

219

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 41 . [ 42 ] . 43 ... 45

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: