eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 44
  • Data wpłynięcia: 2011-12-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273

44-uzasadnienie-Tom-II

Tabela 1. Zestawienie dysponentów realizujących zadania publiczne w ramach budżetu środków europejskich.

Funkcja
2011
2012
Planowane
Planowane

Dysponent
wydatki
Dysponent
wydatki
tys. zł
tys. zł
1.
KPRM, MSWiA, RCL, UZP
25 140
KPRM, MAiC, RCL, UZP
10 646
2.
MSWiA
58 779
MSW, WOJEWODOWIE
52 271
MEN, MRiRW, MRR, MŚ,
MEN, MRiRW, MRR, MZ,
3.
1 016 384
MNiSW, MZ,
1 020 486
MNiSW
WOJEWODOWIE
4.
MF
36 781 689
MF
39 986 115
5.
-
0
-
0
MG, MAiC, UKE, MRR, UP
6.
MG, MI, UKE, MRR, GUS
1 643 467
2 354 789
RP, MF, GUS
7.
MSWiA
63 034
MAiC
84 416
8.
-
0
-
0
9.
-
0
-
0
10.
MNiSW
760 643
MNiSW
1 311 446
11.
-
0
-
0
12.

3 034 025
MŚ, WOJEWODOWIE
2 463 303
13.
MPiPS
3 996
MRR, MPiPS
8 958
14.
MPiPS
376 843
MPiPS
452 129
15.
KPRM
3 230
-
0
MAiC, MSW MRR, MZ,
16.
MSWiA, MRR, SKO, MPiPS
293 988
529 254
WOJEWODOWIE
MPiPS, MRR, WOJEWODOWIE,
MRR, MPiPS, MKiDN, MAiC,
17.
12 822 042
13 720 046
MKiDN, MSWiA, MF
WOJEWODOWIE
18.
MS
35 727
MS
18 724
19.
MI
7 719 549
MTBiGM
4 168 716
20.
MZ
404 917
MZ, WOJEOWDOWIE
228 512
21.
MRiRW, WOJEWODOWIE
18 939 562
MRiRW, WOJEWODOWIE
10 644 763
22.
MNiSW, MS
21 031
MNiSW, PIP, MS
49 485

Ogółem
84 004 046
Ogółem
77 104 059

Z roku na rok obserwuje się systematyczny wzrost przekazywanych Polsce kwot zarówno w ujęciu
bezwzględnym, jak i w relacji do wydatków sektora finansów publicznych czy PKB.
Do budżetu środków europejskich należy zaliczyć wydatki realizowane w ramach: Narodowej Strategii
Spójności 2007-2013, Wspólnej Polityki Rolnej, Europejskiego Funduszu Rybackiego, należących do
niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego

261
Porozumienia o Wolnym Handlu: Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014, Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
Narodowa Strategia Spójności (NSS), określa strategiczne priorytety i obszary wykorzystania funduszy
unijnych oraz systemy wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego
Funduszu Społecznego (EFS) i Funduszu Spójności, w ramach budżetu Wspólnoty na lata 2007-2013. NSS ma
na celu stworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej, opartej na wiedzy
i przedsiębiorczości, zapewniającej wzrost zatrudnienia i poziomu spójności społecznej, gospodarczej
i przestrzennej. Obejmuje ona następujące Programy Operacyjne:
1) Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ),
Celem programu jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury
technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości
kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. W ramach programu realizuje się duże inwestycje
infrastrukturalne w zakresie ochrony środowiska, transportu, energetyki, kultury i dziedzictwa narodowego,
ochrony zdrowia oraz szkolnictwa wyższego.

Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są przede wszystkim
w następujących funkcjach i zadaniach:

12. Środowisko
12.1. Kształtowanie bioróżnorodności
17. Kształtowanie równomiernego rozwoju kraju
17.3. Koordynacja realizacji NSRO 2007-2013 oraz zarządzanie i wdrażanie programów operacyjnych
19. Infrastruktura transportowa
19.1. Wspieranie transportu drogowego
19.2. Transport kolejowy


2) 16 Regionalnych Programów Operacyjnych,

Regionalne Programy Operacyjne, w całości współfinansowane są z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego. W ramach RPO realizowanych jest wiele typów inwestycji z zakresu edukacji, ochrony zdrowia,
infrastruktury drogowej i ochrony środowiska, społeczeństwa informacyjnego, kultury, turystyki, sportu,
promocji regionu, a także przyczyniające się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw.

Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programów realizowane są przede wszystkim
w funkcji i zadaniu:

17. Kształtowanie równomiernego rozwoju kraju
17.1. Wsparcie rozwoju regionalnego kraju



262
3) Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL),
Program jest w całości realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem PO KL
jest umożliwienie pełnego wykorzystania potencjału zasobów ludzkich, zarówno w wymiarze indywidualnym,
jak i społecznym. W szczególności chodzi tu o koncentrację na obszarach zatrudnienia, edukacji, aktywizacji
zawodowej, integracji społecznej oraz budowę sprawnej administracji publicznej. Ma na celu podniesienie
poziomu zatrudnienia i wykształcenia społeczeństwa, zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego oraz
wsparcie dla budowy struktur administracyjnych państwa.

Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są przede wszystkim
w funkcjach i zadaniach:

3. Edukacja, wychowanie i opieka
3.1. Oświata i wychowanie
3.2. Szkolnictwo wyższe
13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny
13.6. Działalność pożytku publicznego
14. Rynek pracy
14.1. Wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu
14.3. Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych
14.4. Wspieranie rozwoju i organizowanie dialogu partnerstwa społecznego
17. Kształtowanie równomiernego rozwoju kraju
17.1. Wsparcie rozwoju regionalnego kraju
17.3. Koordynacja realizacji NSRO 2007-2013 oraz zarządzanie i wdrażanie programów operacyjnych


4) Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka (PO IG),

Głównym celem programu jest rozwój polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa. Cel ten
zostanie osiągnięty m.in. poprzez zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw, wzrost konkurencyjności
polskiej nauki, zwiększenie roli nauki w rozwoju gospodarczym, zwiększenie udziału innowacyjnych produktów
polskiej gospodarki w rynku międzynarodowym, tworzenie trwałych i lepszych miejsc pracy, a także wzrost
wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce.

Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są przede wszystkim
w funkcjach i zadaniach:

6. Polityka gospodarcza kraju
6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki
6.2. Bezpieczeństwo gospodarcze państwa
6.3. Wspieranie rozwoju i regulacja rynku telekomunikacyjnego i pocztowego
6.4. Wsparcie i promocja turystyki


263
10. Nauka polska
10.2. Wzmocnienie badań naukowych służących praktycznym zastosowaniom
17. Kształtowanie równomiernego rozwoju kraju
17.3. Koordynacja realizacji NSRO 2007-2013 oraz zarządzanie i wdrażanie programów operacyjnych

5) Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW),

Celem Programu jest przyspieszenie tempa rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej w zgodzie
z zasadą zrównoważonego rozwoju. W ramach Programu wspierane są przedsięwzięcia związane
z usprawnieniem sieci drogowej, przygotowaniem terenów pod inwestycje, rozwojem uczelni, infrastruktury
kongresowej, parków technologicznych, szerokopasmowych sieci dostępu do Internetu i rozwojem
ekologicznego transportu publicznego, jak również projekty zwiększające atrakcyjność turystyczną
i inwestycyjną pięciu wschodnich województw.

Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są przede wszystkim
w funkcjach i zadaniach:

17. Kształtowanie równomiernego rozwoju kraju
17.1. Wsparcie rozwoju regionalnego kraju

Wspólna Polityka Rolna
(WPR), obejmuje płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, organizacji
rynku owoców i warzyw, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (PROW), a także działania
interwencyjne na wspólnotowych rynkach rolnych. WPR ma na celu przede wszystkim poprawę jakości
europejskich artykułów żywnościowych, zagwarantowanie bezpieczeństwa żywności, dbałość o dobrobyt
społeczności wiejskich, ochronę środowiska naturalnego oraz poprawę warunków hodowli zwierząt. Ponadto w
ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 wspierane są inwestycje w rolnictwie
i przetwórstwie poprawiające konkurencyjność sektora rolno-spożywczego. Realizowana jest również w jej
ramach pomoc finansowa przeznaczona: dla inwestorów, którzy tworzą nowe miejsca pracy na obszarach
wiejskich, na rozwój ekologicznych metod gospodarowania oraz na przedsięwzięcia chroniące naturalne
środowisko i walory wiejskiego krajobrazu.

Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są w funkcji
i zadaniach:

21. Polityka rolna i rybacka
21.7. Realizacja Wspólnej Polityki Rolnej oraz pomocy krajowej


W ramach Europejskiego Funduszu Rybackiego realizowany jest Program Operacyjny Zrównoważony
Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013, który ma na celu racjonalną
gospodarkę żywymi zasobami wód i poprawę efektywności sektora rybackiego, podniesienie konkurencyjności
polskiego rybołówstwa morskiego, rybactwa śródlądowego i przetwórstwa ryb, a także poprawę jakości życia na
obszarach zależnych od rybactwa.

264
Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są w funkcji i zadaniu:

21. Polityka rolna i rybacka
21.6. Wspieranie rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego

W ramach niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) realizowane są:
1) Norweski Mechanizm Finansowy (NMF 2009-2014) oraz Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru
Gospodarczego (MF-EOG 2009-2014). Te dwa instrumenty finansowe zostały objęte jednolitymi zasadami
i procedurami oraz podlegają jednemu systemowi zarządzania i wdrażania w Polsce. Pozwalają one na
korzystanie z dodatkowych, obok funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej, źródeł
bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach powyższych instrumentów realizowane są
w różnych funkcjach, w tym np. w funkcji:

17. Kształtowanie równomiernego rozwoju kraju
17.4. Zarządzanie realizacją i wdrażanie projektów w ramach programów finansowanych z udziałem
niepodlegających zwrotowi środków pomocowych


2) Szwajcarsko-Polski Program Współpracy

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy, czyli tzw. Fundusz Szwajcarski, jest formą bezzwrotnej pomocy
zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce, która zostanie wykorzystana przede wszystkim na realizację
projektów z zakresu infrastruktury i ochrony środowiska, ochrony zdrowia, wsparcia sektora prywatnego, badań,
partnerstw samorządów lokalnych oraz działań organizacji pozarządowych w zakresie ochrony środowiska
i w obszarze społecznym.

Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są w różnych funkcjach,
w tym np. w funkcji:

17. Kształtowanie równomiernego rozwoju kraju
17.4. Zarządzanie realizacją i wdrażanie projektów w ramach programów finansowanych z udziałem
niepodlegających zwrotowi środków pomocowych


Podział wydatków w wysokości 77,1 mld zł na dysponentów i rezerwy celowe wygląda następująco:
- dysponenci – 37 213 280 tys. zł,
- rezerwy celowe – 39 890 779 tys. zł, z tego:
- rezerwa celowa poz. 98 Finansowanie programów z budżetu środków europejskich – 39 877 780 tys. zł,
- rezerwa celowa poz. 99 Finansowanie wynagrodzeń w ramach budżetu środków europejskich – 12 999 tys. zł

265
strony : 1 ... 40 ... 52 . [ 53 ] . 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: