Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3645
- Data wpłynięcia: 2015-07-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o pracy na morzu
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1569
3645
– 6 –
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
państwa członkowskie
Mo liwość kształtowania polityki zatrudniania marynarzy w ramach
UE
UE.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń zało eń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w ycie projektu ustawy o pracy na statkach morskich wpłynie korzystnie na warunki pracy na statkach.
Mo e równie wpłynąć pozytywnie na utrzymanie miejsc pracy na statkach eksploatowanych pod polską banderą.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
wymienione obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projektowane rozporządzenie ma wejść w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie ma konieczności ewaluacji efektów.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
16/06/EP
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A I N F R A S T R U K T U R Y I R O Z W O J U 1)
z dnia
w sprawie bezpiecznej obsługi statku
Na podstawie art. 8Ń ust. 3 ustawy z dnia ń8 sierpnia 2Ńńń r. o bezpieczeństwie morskim
(Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
warunki ustalania składu załogi statku przez dyrektorów urzędów morskich;
2)
wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi.
§ 2. W celu zapewnienia należytego poziomu bezpieczeństwa i ochrony żeglugi oraz
zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki, ustala się, w oparciu o przepisy IMO
dotyczące minimalnej bezpiecznej obsługi statku3) oraz wymogi Konwencji o pracy na morzu,
przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w żenewie dnia
23 lutego 2006 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 845), skład załogi statku niezbędny dla
bezpieczeństwa morskiego, biorąc pod uwagę w szczególności:
1) wielkość i typ statku;
2)
liczbę, moc i typ jednostek napędu głównego i mechanizmów pomocniczych;
3)
poziom automatyzacji statku;
4)
konstrukcję i wyposażenie statku;
5)
metody zapewnienia utrzymania eksploatacyjnego statku;
6)
rodzaj przewożonego ładunku;
7)
częstotliwość zawinięć statku do portów;
8)
długość i rodzaj prawdopodobnych rejsów statku;
9)
rejon, w którym statek będzie uprawiał żeglugę;
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Źz. U. poz. 1257).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2012 r. poz. 1068, z 2013 r. poz. 852, z 2014 r.
poz. 609 i 768 oraz z 2015 r. poz. 222 i … .
3) Rezolucja IMO A. 1047(27) – Minimalna bezpieczna obsługa, przyjęta przez Zgromadzenie IMO w dniu
30 listopada 2011 r. (Dz. Urz. MTBiGM z 2012 r. poz. 40).
– 2 –
10) kwalifikacje załogi niezbędne do obsługi danego statku oraz wymagania związane z
ćwiczeniami i szkoleniami załogi przeprowadzanymi na statku;
11) wsparcie zapewnione z lądu przez armatora w zakresie eksploatacji statku;
12) wymogi określające warunki życia i pracy na statku, w szczególności postanowienia
Konwencji o pracy na morzu dotyczące bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
czasu pracy i wypoczynku marynarzy, a także zapewnienia w składzie załogi lekarza i
kucharza;
13) plan ochrony statku sporządzony przez armatora zgodnie z ustawą z dnia 4 września
2ŃŃ8 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr ń7ń, poz. ńŃ55).
§ 3. Ustala się wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi dla statków, podlegających
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, ń974, sporządzonej w
Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319, z 1986 r. Nr 35,
poz. 177 oraz z 2ŃŃ5 r. Nr ń2Ń, poz. ńŃń6) wraz z Protokołem z ń978 r. dotyczącym
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, ń974, sporządzonym w
Londynie dnia ń7 lutego ń978 r. (Dz. U. z ń984 r. Nr 6ń, poz. 32Ń i 32ń), i z Protokołem z
1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, ń974,
sporządzonym w Londynie dnia ńń listopada ń988 r. (Dz. U. z 2ŃŃ8 r. Nr ń9ń, poz. ńń73
i ńń74), określony w załączniku do rozporządzenia.
§ 4. Certyfikaty bezpiecznej obsługi wydane na podstawie:
1)
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 kwietnia 2ŃŃ2 r. w sprawie wzoru
certyfikatu bezpiecznej obsługi statku morskiego (Dz. U. Nr 69, poz. 639) oraz
rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i żospodarki Morskiej z dnia
17 stycznia 2012 r. w sprawie bezpiecznej obsługi statku (Dz. U. poz. 84) – powinny
być dostosowane do wzoru określonego w niniejszym rozporządzeniu w okresie dwóch
lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia;
2)
rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia
9 października 2Ńń2 r. w sprawie bezpiecznej obsługi statku (Dz. U. z 2Ńń2 r. poz. 1165)
– zachowują swoją ważność.
§ 5. Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i żospodarki
Morskiej z dnia 9 października 2Ńń2 r. w sprawie bezpiecznej obsługi statku (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1165).
– 3 –
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie ń4 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
– 4 –
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia … (poz. ...)
WZÓR
RZECZPOSPOLITA POLSKA
REPUBLIC OF POLAND
CERTYFIKAT BEZPIECZNEJ OBSŁUGI
MINIMUM SAFE MANNING CERTIFICATE
Wydany zgodnie z postanowieniami
MI DZYNARODOWźJ KONWźNCJI O BźZPIźCZź STWIź YCIA NA MORZU,
1974, z poprawkami
Issued under the provisions of the
INTERNATIONAL CONVENTION FOR THE SAFETY OF LIFE AT SEA, 1974, as
amended
w imieniu Rządu
under the authority of the Government of
………………………………………………………………………………….......................
(nazwa państwa – name of the State)
przez
by ………………………………………………………………………………………………
(dyrektora urzędu morskiego – the director of the maritime office)
DANE STATKU (PARTICULARS OF SHIP)
Nazwa statku
Name of ship
…………………………………………………………………………………………………
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
państwa członkowskie
Mo liwość kształtowania polityki zatrudniania marynarzy w ramach
UE
UE.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń zało eń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w ycie projektu ustawy o pracy na statkach morskich wpłynie korzystnie na warunki pracy na statkach.
Mo e równie wpłynąć pozytywnie na utrzymanie miejsc pracy na statkach eksploatowanych pod polską banderą.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
wymienione obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projektowane rozporządzenie ma wejść w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie ma konieczności ewaluacji efektów.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
16/06/EP
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A I N F R A S T R U K T U R Y I R O Z W O J U 1)
z dnia
w sprawie bezpiecznej obsługi statku
Na podstawie art. 8Ń ust. 3 ustawy z dnia ń8 sierpnia 2Ńńń r. o bezpieczeństwie morskim
(Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
warunki ustalania składu załogi statku przez dyrektorów urzędów morskich;
2)
wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi.
§ 2. W celu zapewnienia należytego poziomu bezpieczeństwa i ochrony żeglugi oraz
zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki, ustala się, w oparciu o przepisy IMO
dotyczące minimalnej bezpiecznej obsługi statku3) oraz wymogi Konwencji o pracy na morzu,
przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w żenewie dnia
23 lutego 2006 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 845), skład załogi statku niezbędny dla
bezpieczeństwa morskiego, biorąc pod uwagę w szczególności:
1) wielkość i typ statku;
2)
liczbę, moc i typ jednostek napędu głównego i mechanizmów pomocniczych;
3)
poziom automatyzacji statku;
4)
konstrukcję i wyposażenie statku;
5)
metody zapewnienia utrzymania eksploatacyjnego statku;
6)
rodzaj przewożonego ładunku;
7)
częstotliwość zawinięć statku do portów;
8)
długość i rodzaj prawdopodobnych rejsów statku;
9)
rejon, w którym statek będzie uprawiał żeglugę;
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Źz. U. poz. 1257).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2012 r. poz. 1068, z 2013 r. poz. 852, z 2014 r.
poz. 609 i 768 oraz z 2015 r. poz. 222 i … .
3) Rezolucja IMO A. 1047(27) – Minimalna bezpieczna obsługa, przyjęta przez Zgromadzenie IMO w dniu
30 listopada 2011 r. (Dz. Urz. MTBiGM z 2012 r. poz. 40).
– 2 –
10) kwalifikacje załogi niezbędne do obsługi danego statku oraz wymagania związane z
ćwiczeniami i szkoleniami załogi przeprowadzanymi na statku;
11) wsparcie zapewnione z lądu przez armatora w zakresie eksploatacji statku;
12) wymogi określające warunki życia i pracy na statku, w szczególności postanowienia
Konwencji o pracy na morzu dotyczące bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
czasu pracy i wypoczynku marynarzy, a także zapewnienia w składzie załogi lekarza i
kucharza;
13) plan ochrony statku sporządzony przez armatora zgodnie z ustawą z dnia 4 września
2ŃŃ8 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr ń7ń, poz. ńŃ55).
§ 3. Ustala się wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi dla statków, podlegających
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, ń974, sporządzonej w
Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319, z 1986 r. Nr 35,
poz. 177 oraz z 2ŃŃ5 r. Nr ń2Ń, poz. ńŃń6) wraz z Protokołem z ń978 r. dotyczącym
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, ń974, sporządzonym w
Londynie dnia ń7 lutego ń978 r. (Dz. U. z ń984 r. Nr 6ń, poz. 32Ń i 32ń), i z Protokołem z
1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, ń974,
sporządzonym w Londynie dnia ńń listopada ń988 r. (Dz. U. z 2ŃŃ8 r. Nr ń9ń, poz. ńń73
i ńń74), określony w załączniku do rozporządzenia.
§ 4. Certyfikaty bezpiecznej obsługi wydane na podstawie:
1)
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 kwietnia 2ŃŃ2 r. w sprawie wzoru
certyfikatu bezpiecznej obsługi statku morskiego (Dz. U. Nr 69, poz. 639) oraz
rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i żospodarki Morskiej z dnia
17 stycznia 2012 r. w sprawie bezpiecznej obsługi statku (Dz. U. poz. 84) – powinny
być dostosowane do wzoru określonego w niniejszym rozporządzeniu w okresie dwóch
lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia;
2)
rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia
9 października 2Ńń2 r. w sprawie bezpiecznej obsługi statku (Dz. U. z 2Ńń2 r. poz. 1165)
– zachowują swoją ważność.
§ 5. Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i żospodarki
Morskiej z dnia 9 października 2Ńń2 r. w sprawie bezpiecznej obsługi statku (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1165).
– 3 –
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie ń4 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
– 4 –
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia … (poz. ...)
WZÓR
RZECZPOSPOLITA POLSKA
REPUBLIC OF POLAND
CERTYFIKAT BEZPIECZNEJ OBSŁUGI
MINIMUM SAFE MANNING CERTIFICATE
Wydany zgodnie z postanowieniami
MI DZYNARODOWźJ KONWźNCJI O BźZPIźCZź STWIź YCIA NA MORZU,
1974, z poprawkami
Issued under the provisions of the
INTERNATIONAL CONVENTION FOR THE SAFETY OF LIFE AT SEA, 1974, as
amended
w imieniu Rządu
under the authority of the Government of
………………………………………………………………………………….......................
(nazwa państwa – name of the State)
przez
by ………………………………………………………………………………………………
(dyrektora urzędu morskiego – the director of the maritime office)
DANE STATKU (PARTICULARS OF SHIP)
Nazwa statku
Name of ship
…………………………………………………………………………………………………
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3645
› Pobierz plik