eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3645
  • Data wpłynięcia: 2015-07-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o pracy na morzu
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1569

3645

Projekt
R O Z P O R Z Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A I N F R A S T R U K T U R Y I R O Z W O J U 1)
z dnia
w sprawie kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku
Na podstawie art. 95 ust. 10 ustawy z dnia ... o pracy na morzu (Dz. U. poz. ...) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa tryb wykonywania kontroli przestrzegania przepisów o
czasie pracy i odpoczynku marynarzy.
§ 2. 1. Z przeprowadzonych czynności kontrolnych, kontrolujący sporządza protokół
kontroli.
2. Protokół kontroli podpisują kontrolujący, kapitan statku lub osoba przez niego
upowa niona.
3. Kapitanowi statku lub osobie przez niego upowa nionej, przed podpisaniem
protokołu kontroli, przysługuje prawo pisemnego zgłoszenia umotywowanych zastrze eń, co
do ustaleń w nim zawartych, w terminie 2 dni od dnia przedstawienia protokołu kontroli,
jednak nie pó niej ni przed terminem opuszczenia portu przez statek, który był
kontrolowany.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, kontrolujący dokonuje analizy zgłoszonych
zastrze eń i, w razie stwierdzenia ich zasadności, wprowadza zmiany lub uzupełnienia do
protokołu kontroli.
5. W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli przez kapitana lub osobę przez
niego upowa nioną, kontrolujący odnotowuje to w protokole kontroli.
6. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kapitana lub osobę przez niego
upowa nioną, nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń zawartych w protokole kontroli.
§ 3. 1. Protokół kontroli powinien zawierać pouczenie o mo liwości, trybie i terminie
odwołania od ustaleń w nim zawartych.

1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Źz. U. poz. 1257).
– 2 –
2. Protokół kontroli sporządza się w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, z
których jeden otrzymuje kapitan, drugi – armator, trzeci – dyrektor urzędu morskiego
właściwy dla portu macierzystego statku, czwarty – organ inspekcyjny.
§ 4. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przestrzeganiu przepisów o czasie
pracy, organ Państwowej Inspekcji Pracy przekazuje protokół kontroli właściwemu
dyrektorowi urzędu morskiego.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTźR
INFRASTRUKTURY I ROZWOJU




– 3 –
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art.
95 ust. 10 projektowanej ustawy o pracy na morzu, zgodnie z którą minister właściwy do
spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, tryb wykonywania kontroli
przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku.
Kontrolę przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku przeprowadzają
dyrektorzy urzędów morskich (za granicą równie konsulowie) oraz inspektorzy Państwowej
Inspekcji Pracy.
Kontrolujący, na podstawie dokumentów udostępnionych przez kapitana, ustala stan
faktyczny, co do przestrzegania czasu pracy i odpoczynku dla ka dego marynarza.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w ycie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji źuropejskiej, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz.
2039, z pó n. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), projekt rozporządzenia został
umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Stosownie do postanowień § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika
2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów, projekt rozporządzenia został zamieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji z dniem skierowania do
uzgodnień i konsultacji publicznych.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.


– 4 –
Nazwa projektu:
Źata sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie kontroli 11.06.2015 r.
przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku.

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ródło:

upowa nienie ustawowe.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Nr w wykazie prac legislacyjnych
Stanu lub Podsekretarza Stanu
i programowych Ministra
Źorota Pyć, Podsekretarz Stanu
Infrastruktury i Rozwoju:
w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju


Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Alicja Nowak, żłówny Specjalista – Wydział Polityki Morskiej,
Źepartament Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa eglugi w MIiR;
tel. (22) 630 13 72; e-mail:="mailto:alicja.nowak@mir.gov.pl"
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Przeprowadzanie kontroli czasu pracy i odpoczynku dla ka dego marynarza jest wypełnieniem postanowień
dyrektywy Rady 1999/63/Wź z dnia 21 czerwca 2009 r. dotyczącej Umowy w sprawie organizacji czasu pracy
marynarzy, przejętej przez źCSA i Żederację Związków Zawodowych Pracowników Transportu w Unii
źuropejskiej (ŻTS) jest przyjęta przez państwa członkowskie UE.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji i oczekiwany efekt
W celu zapewnienia, e na statku o polskiej przynale ności są spełniane wymagania dotyczące czasu pracy i
odpoczynku marynarza, kontrolujący, tj. dyrektorzy urzędów morskich (a za granica równie konsulowie) oraz
inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy, będą dokonywali kontroli w tym zakresie.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Źyrektywa Rady 1999/63/Wź z dnia 21 czerwca 2009 r. dotycząca Umowy w sprawie organizacji czasu pracy
marynarzy, przejętej przez źCSA i Żederację Związków Zawodowych Pracowników Transportu w Unii
źuropejskiej (ŻTS) jest przyjęta przez państwa członkowskie UE.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
marynarze
trudna do oszacowania
dane z portów morskich,
Źostęp do obiektów,
z uwagi
urzędów morskich, Związku
urządzeń i udogodnień
Armatorów Polskich
socjalnych na lądzie
przysługuje
marynarzowi
niezale nie od
przynale ności statku,
na którym marynarz jest
zatrudniony.




5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Obecnie są prowadzone konsultacje wewnątrzresortowe poprzedzające przekazanie projektu do uzgodnień
międzyresortowych, w związku z przygotowywaniem projektu ustawy o pracy na statkach morskich do
przedło enia pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Ponadto projekt zostanie przekazany, w ramach
konsultacji społecznych, do wszystkich podmiotów, na które będzie oddziaływać ta regulacja oraz do podmiotów
potencjalnie zainteresowanych rozwiązaniami przewidzianymi w projekcie. Przewiduje się, e konsultacje będą
trwały 21 dni (skrócony termin konsultacji wynika z konieczności pilnego wejścia w ycie aktów wykonawczych
do ustawy o pracy na morzu).
– 5 –
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w ycie zmian [mln zł]











Łącznie
(0–10)
Źochody ogółem












wpływy z podatku












dochodowego PIT marynarzy,
którzy w przyszłości zdecydują
się pracować na statku pod
polską banderą
wpływy z opłat za certyfikaty












wydawane dla statków przez
urzędy morskie
bud et państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Wydatki ogółem


bud et państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Saldo ogółem












bud et państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











ródła finansowania

Dodatkowe

informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń zało eń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
morskiej oraz na przedsiębiorczość.
Czas w latach od wejścia w ycie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa






pienię nym
sektor mikro-, małych i






(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2014 r.)
rodzina, obywatele







oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
niepienię nym sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
strony : 1 ... 40 ... 52 . [ 53 ] . 54 ... 56

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: