Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3645
- Data wpłynięcia: 2015-07-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o pracy na morzu
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1569
3645
– 6 –
żądania od kapitana oraz od wszystkich marynarzy pisemnych i ustnych informacji w
sprawach objętych inspekcją, oraz ich wezwania i przesłuchania w związku z
przeprowadzoną inspekcją. W razie wystąpienia uchybień w zakresie warunków pracy i życia
na statku morskim, inspektor nakazuje usunięcie uchybień w ustalonym terminie. Ustalenia z
inspekcji są dokumentowane w formie protokołu, który zostaje podpisany przez kapitana oraz
inspektora. W przypadku odmowy podpisania przez kapitana protokołu, odmowa taka jest
odnotowywana w protokole, przy czym nie stanowi ona przeszkody w realizacji ustaleń
zawartych w protokole.
W przypadku nie stwierdzenia uchybień, wynik inspekcji może być udokumentowany w
formie notatki urzędowej, którą podpisuje inspektor.
Kwalifikacje inspektorów państwa bandery, przeprowadzających inspekcje zgodnie z
Konwencją MLC, określają przepisy ustawy z dnia ń8 sierpnia 2Ńńń r. o bezpieczeństwie
morskim (Dz. U. Nr 228, poz. ń368 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia ń3 kwietnia 2ŃŃ7 r. o
Państwowej Inspekcji Pracy (t.j. Dz. U. z 2Ńń2 r. poz. 4Ń4), zgodnie z którą pracownikiem
dokonującym inspekcji warunków pracy może być osoba, która posiada tytuł magistra lub
równorzędny i niezbędną znajomość zagadnień wchodzących w zakres działania Państwowej
Inspekcji Pracy oraz złożyła, z wynikiem pozytywnym, państwowy egzamin przed komisja
powołaną przez żłównego Inspektora Pracy.
Wprowadzenie do projektu ustawy rozporządzenia w sprawie trybu i zakresu
przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji jest novum w stosunku do obecnie
obowiązującej ustawy z dnia 23 maja ń99ń r. o pracy na morskich statkach handlowych
(Dz. U. z 2Ńń4 r. poz. 43Ń), która z uwagi na datę wejścia w życie nie uwzględniała
Konwencji MLC.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie ń4 dni od
dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji w trybie przewidzianym w
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2ŃŃ2 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2Ń39, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2ŃŃ5 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr ń69, poz. ń4ń4, z późn. zm.), projektowane rozporządzenie
zostanie udostępnione na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu
– 7 –
Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z dniem przekazania go do
uzgodnień międzyresortowych. Stosowanie do postanowień § 52 uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2Ńń3 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów, projektowane
rozporządzenie zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji z dniem skierowania do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji
publicznych.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii źuropejskiej.
Nazwa projektu:
Źata sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie trybu i zakresu 11.06.2015 r.
przeprowadzania inspekcji warunków pracy i ycia na statku morskim.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ródło:
upowa nienie ustawowe.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Nr w wykazie prac
lub Podsekretarza Stanu
legislacyjnych
Podsekretarz Stanu Źorota Pyć
i programowych Ministra
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Infrastruktury i Rozwoju:
Agnieszka Michalak, Wydział eglugi Morskiej i Portów, Źepartament
Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa eglugi
w MIiR; tel. (22) 630 15 17; email: e.michalak@mir.gov.pl.
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
W polskim prawie warunki pracy i ycia na statkach reguluje ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na
morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258, z pó n. zm.). Pomimo dokonania niezbędnych zmian
dostosowawczych, w związku z przystąpieniem Polski do Uź, powy sza ustawa zawiera przepisy, które nie
mają zastosowania do obecnych realiów funkcjonowania marynarzy i armatorów na europejskim i światowym
rynku eglugowym. Istnieje zatem pilna potrzeba opracowania nowego aktu prawnego, który zapewni
wykonanie zobowiązań wynikających z przepisów międzynarodowych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Istotą projektu jest wdro enie do polskiego prawa postanowień Konwencji MLC – Prawidło 5.1.4. – Inspekcje i
egzekwowanie.
Prawidło 5.1.4 Konwencji wskazuje konieczność dokonywania regularnych inspekcji warunków pracy i ycia
marynarzy na statkach podnoszących banderę narodową. Inspektor jest obowiązany dokonać kontroli m.in. w
zakresie: minimalnych wymagań, jakie musi spełniać marynarz, aby mógł podjąć pracę na statku, świadectw
zdrowia uprawniających marynarza do pracy na statku, kwalifikacji marynarzy, marynarskiej umowy o pracę,
pośrednictwa pracy do pracy na statku morskim, czasu pracy i odpoczynku marynarzy, składu zawodowego
załogi statku, warunków zakwaterowania, wy ywienia i przygotowania posiłków, bezpieczeństwa i higieny
pracy na statku morskim, opieki medycznej na statku morskim, wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń
związanych z pracą na statku morskim oraz procedur składania skarg na statku morskim.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Konwencja o pracy na morzu, 2006 została ratyfikowana przez 66 państw, w tym m.in. takie państwa
członkowskie Uź jak: Belgia, Bułgaria, Cypr, Żinlandia, Niemcy, żrecja, Węgry, Włochy, Łotwa, Litwa,
Hiszpania, Szwecja i Wielka Brytania.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Statki pływające pod polska
trudna do oszacowania
banderą
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Obecnie są prowadzone konsultacje wewnątrzresortowe poprzedzające przekazanie projektu do uzgodnień
międzyresortowych. Ponadto projekt zostanie przekazany, w ramach konsultacji społecznych, do wszystkich
podmiotów, na które będzie oddziaływać ta regulacja oraz do podmiotów potencjalnie zainteresowanych
rozwiązaniami przewidzianymi w projekcie. Przewiduje się, e konsultacje będą trwały 21 dni (skrócony termin
konsultacji wynika z konieczności pilnego wejścia w ycie aktów wykonawczych do ustawy o pracy na morzu).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w ycie zmian [mln zł]
0
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10
Łącznie (0–
10)
Źochody ogółem
– 9 –
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe informacje, w tym
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
wskazanie ródeł danych i
sektor finansów publicznych.
przyjętych do obliczeń zało eń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w ycie zmian
0 1
2
3 5
10
Łącznie (0–
10)
W ujęciu pienię nym
du e
(w mln zł,
przedsiębiorstwa
ceny stałe z … r.)
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu niepienię nym
du e
przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje, w tym
wskazanie ródeł danych i
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
przyjętych do obliczeń zało eń konkurencyjność gospodarki morskiej oraz na przedsiębiorczość.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
Nie dotyczy.
– 10 –
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia będzie miało wpływ na poprawę warunków pracy i ycia
marynarzy na statkach morskich. Inspektorzy urzędów morskich będą dokonywać inspekcji warunków pracy i
ycia marynarzy na statkach, przed wydaniem Morskiego Certyfikatu Pracy i Źeklaracji Zgodności.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
wymienione obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projektowane rozporządzenie ma wejść w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Urzędy morskie będą prowadziły rejestr wydanych, na podstawie przeprowadzonych inspekcji Morskich
Certyfikatów Pracy i Źeklaracji Zgodności. Informację o ilości wydanych Morskich Certyfikatów Pracy i
Źeklaracji Zgodności urzędy morskie będą umieszczać w sprawozdaniu rocznym ze swojej działalności.
Jednak e w zale ności od potrzeb, będzie mo na uzyskać informacje o ilości wydanych Morskich Certyfikatów
Pracy i Źeklaracji Zgodności.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
06/52rch
żądania od kapitana oraz od wszystkich marynarzy pisemnych i ustnych informacji w
sprawach objętych inspekcją, oraz ich wezwania i przesłuchania w związku z
przeprowadzoną inspekcją. W razie wystąpienia uchybień w zakresie warunków pracy i życia
na statku morskim, inspektor nakazuje usunięcie uchybień w ustalonym terminie. Ustalenia z
inspekcji są dokumentowane w formie protokołu, który zostaje podpisany przez kapitana oraz
inspektora. W przypadku odmowy podpisania przez kapitana protokołu, odmowa taka jest
odnotowywana w protokole, przy czym nie stanowi ona przeszkody w realizacji ustaleń
zawartych w protokole.
W przypadku nie stwierdzenia uchybień, wynik inspekcji może być udokumentowany w
formie notatki urzędowej, którą podpisuje inspektor.
Kwalifikacje inspektorów państwa bandery, przeprowadzających inspekcje zgodnie z
Konwencją MLC, określają przepisy ustawy z dnia ń8 sierpnia 2Ńńń r. o bezpieczeństwie
morskim (Dz. U. Nr 228, poz. ń368 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia ń3 kwietnia 2ŃŃ7 r. o
Państwowej Inspekcji Pracy (t.j. Dz. U. z 2Ńń2 r. poz. 4Ń4), zgodnie z którą pracownikiem
dokonującym inspekcji warunków pracy może być osoba, która posiada tytuł magistra lub
równorzędny i niezbędną znajomość zagadnień wchodzących w zakres działania Państwowej
Inspekcji Pracy oraz złożyła, z wynikiem pozytywnym, państwowy egzamin przed komisja
powołaną przez żłównego Inspektora Pracy.
Wprowadzenie do projektu ustawy rozporządzenia w sprawie trybu i zakresu
przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji jest novum w stosunku do obecnie
obowiązującej ustawy z dnia 23 maja ń99ń r. o pracy na morskich statkach handlowych
(Dz. U. z 2Ńń4 r. poz. 43Ń), która z uwagi na datę wejścia w życie nie uwzględniała
Konwencji MLC.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie ń4 dni od
dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji w trybie przewidzianym w
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2ŃŃ2 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2Ń39, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2ŃŃ5 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr ń69, poz. ń4ń4, z późn. zm.), projektowane rozporządzenie
zostanie udostępnione na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu
– 7 –
Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z dniem przekazania go do
uzgodnień międzyresortowych. Stosowanie do postanowień § 52 uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2Ńń3 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów, projektowane
rozporządzenie zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji z dniem skierowania do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji
publicznych.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii źuropejskiej.
Nazwa projektu:
Źata sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie trybu i zakresu 11.06.2015 r.
przeprowadzania inspekcji warunków pracy i ycia na statku morskim.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ródło:
upowa nienie ustawowe.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Nr w wykazie prac
lub Podsekretarza Stanu
legislacyjnych
Podsekretarz Stanu Źorota Pyć
i programowych Ministra
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Infrastruktury i Rozwoju:
Agnieszka Michalak, Wydział eglugi Morskiej i Portów, Źepartament
Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa eglugi
w MIiR; tel. (22) 630 15 17; email: e.michalak@mir.gov.pl.
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
W polskim prawie warunki pracy i ycia na statkach reguluje ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na
morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258, z pó n. zm.). Pomimo dokonania niezbędnych zmian
dostosowawczych, w związku z przystąpieniem Polski do Uź, powy sza ustawa zawiera przepisy, które nie
mają zastosowania do obecnych realiów funkcjonowania marynarzy i armatorów na europejskim i światowym
rynku eglugowym. Istnieje zatem pilna potrzeba opracowania nowego aktu prawnego, który zapewni
wykonanie zobowiązań wynikających z przepisów międzynarodowych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Istotą projektu jest wdro enie do polskiego prawa postanowień Konwencji MLC – Prawidło 5.1.4. – Inspekcje i
egzekwowanie.
Prawidło 5.1.4 Konwencji wskazuje konieczność dokonywania regularnych inspekcji warunków pracy i ycia
marynarzy na statkach podnoszących banderę narodową. Inspektor jest obowiązany dokonać kontroli m.in. w
zakresie: minimalnych wymagań, jakie musi spełniać marynarz, aby mógł podjąć pracę na statku, świadectw
zdrowia uprawniających marynarza do pracy na statku, kwalifikacji marynarzy, marynarskiej umowy o pracę,
pośrednictwa pracy do pracy na statku morskim, czasu pracy i odpoczynku marynarzy, składu zawodowego
załogi statku, warunków zakwaterowania, wy ywienia i przygotowania posiłków, bezpieczeństwa i higieny
pracy na statku morskim, opieki medycznej na statku morskim, wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń
związanych z pracą na statku morskim oraz procedur składania skarg na statku morskim.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Konwencja o pracy na morzu, 2006 została ratyfikowana przez 66 państw, w tym m.in. takie państwa
członkowskie Uź jak: Belgia, Bułgaria, Cypr, Żinlandia, Niemcy, żrecja, Węgry, Włochy, Łotwa, Litwa,
Hiszpania, Szwecja i Wielka Brytania.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Statki pływające pod polska
trudna do oszacowania
banderą
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Obecnie są prowadzone konsultacje wewnątrzresortowe poprzedzające przekazanie projektu do uzgodnień
międzyresortowych. Ponadto projekt zostanie przekazany, w ramach konsultacji społecznych, do wszystkich
podmiotów, na które będzie oddziaływać ta regulacja oraz do podmiotów potencjalnie zainteresowanych
rozwiązaniami przewidzianymi w projekcie. Przewiduje się, e konsultacje będą trwały 21 dni (skrócony termin
konsultacji wynika z konieczności pilnego wejścia w ycie aktów wykonawczych do ustawy o pracy na morzu).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w ycie zmian [mln zł]
0
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10
Łącznie (0–
10)
Źochody ogółem
– 9 –
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe informacje, w tym
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
wskazanie ródeł danych i
sektor finansów publicznych.
przyjętych do obliczeń zało eń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w ycie zmian
0 1
2
3 5
10
Łącznie (0–
10)
W ujęciu pienię nym
du e
(w mln zł,
przedsiębiorstwa
ceny stałe z … r.)
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu niepienię nym
du e
przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje, w tym
wskazanie ródeł danych i
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
przyjętych do obliczeń zało eń konkurencyjność gospodarki morskiej oraz na przedsiębiorczość.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
Nie dotyczy.
– 10 –
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia będzie miało wpływ na poprawę warunków pracy i ycia
marynarzy na statkach morskich. Inspektorzy urzędów morskich będą dokonywać inspekcji warunków pracy i
ycia marynarzy na statkach, przed wydaniem Morskiego Certyfikatu Pracy i Źeklaracji Zgodności.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
wymienione obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projektowane rozporządzenie ma wejść w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Urzędy morskie będą prowadziły rejestr wydanych, na podstawie przeprowadzonych inspekcji Morskich
Certyfikatów Pracy i Źeklaracji Zgodności. Informację o ilości wydanych Morskich Certyfikatów Pracy i
Źeklaracji Zgodności urzędy morskie będą umieszczać w sprawozdaniu rocznym ze swojej działalności.
Jednak e w zale ności od potrzeb, będzie mo na uzyskać informacje o ilości wydanych Morskich Certyfikatów
Pracy i Źeklaracji Zgodności.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
06/52rch
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3645
› Pobierz plik