Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3645
- Data wpłynięcia: 2015-07-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o pracy na morzu
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1569
3645
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A I N F R A S T R U K T U R Y I R O Z W O J U 1)
z dnia
w sprawie przeprowadzania inspekcji warunków pracy i życia na statku morskim
Na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia … o pracy na morzu (Dz. U. poz. ...) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa zakres i tryb przeprowadzania poszczególnych rodzajów
inspekcji, o których mowa w art. 94 ust. ń ustawy z dnia … o pracy na morzu.
§ 2. Organy inspekcyjne przeprowadzają inspekcje w zakresie przestrzegania warunków
pracy i życia marynarzy na statku morskim dotyczących:
1)
minimalnych wymagań umożliwiających podjęcie pracy na statku;
2)
świadectw zdrowia;
3)
kwalifikacji marynarzy;
4)
marynarskiej umowy o pracę;
5)
pośrednictwa pracy do pracy na statku;
6)
czasu pracy i odpoczynku marynarzy;
7)
składu zawodowego załogi statku;
8)
zakwaterowania;
9)
wyżywienia i przygotowania posiłków;
10) bezpieczeństwa i higieny pracy na statku morskim;
11) opieki medycznej na statku;
12) wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń związanych z pracą na statku;
13) procedur składania skarg na statku.
§ 3. ń. Inspekcji dokonuje inspektor na podstawie legitymacji służbowej oraz pisemnego
imiennego upoważnienia do jej przeprowadzenia, wydanego przez organ inspekcyjny.
2. Przed podjęciem czynności inspekcyjnych, inspektor zgłasza swoją obecność
kapitanowi, z wyjątkiem przypadków gdy zgłoszenie to mogłoby mieć wpływ na wynik
inspekcji.
– 2 –
3. Podczas przeprowadzania inspekcji, inspektor przestrzega przepisów bezpieczeństwa i
higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych oraz przepisów o ochronie informacji
niejawnych.
4. Kapitan statku zapewnia inspektorowi warunki i środki niezbędne do sprawnego
przeprowadzenia inspekcji, a w szczególności niezwłocznie przedstawia żądane dokumenty i
materiały oraz udostępnia urządzenia techniczne, a w miarę możliwości, oddzielne
pomieszczenie.
§ 4. 1. Inspektor, przystępując do przeprowadzenia inspekcji, ma prawo do:
1)
swobodnego wstępu na statek oraz pomieszczeń, które się na nim znajdują;
2)
dokonania kontroli pomieszczeń, stanowisk pracy, maszyn i urządzeń;
3)
domagania się od kapitana statku przedstawienia dzienników, rejestrów, certyfikatów,
innych dokumentów bezpośrednio związanych z przedmiotem inspekcji;
4)
żądania od kapitana oraz od wszystkich marynarzy pisemnych i ustnych informacji w
sprawach objętych inspekcją, oraz ich wezwania i przesłuchania w związku z
przeprowadzaną inspekcją;
5)
zapoznania się z decyzjami wydanymi przez inne organy kontroli i nadzoru nad
warunkami pracy oraz ich realizacją;
6)
utrwalania przebiegu i wyników oględzin, o których mowa w pkt 2, za pomocą
aparatury pomiarowej i środków technicznych, służących do utrwalania obrazu lub
dźwięku;
7)
wykonywania niezbędnych dla celów inspekcji odpisów lub wyciągów z dokumentów,
jak również zestawień i obliczeń sporządzanych na podstawie tych dokumentów
Zgodność odpisów i wyciągów oraz kserokopii z dokumentów poświadcza kapitan
2. Przystępując do czynności, o których mowa w ust. ń, inspektor jest obowiązany
okazać kapitanowi oraz marynarzom legitymację służbową w taki sposób, aby mogli odczytać
i zanotować jego dane osobowe.
3. Jeżeli zachodzi uzasadniona obawa, że udzielenie inspektorowi informacji w
sprawach objętych inspekcją przez marynarza, o których mowa w ust. ń, mogłoby narazić
tego marynarza na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu udzielenia tej informacji,
inspektor może wydać postanowienie o zachowaniu w tajemnicy okoliczności
umożliwiających ujawnienie tożsamości tego marynarza, w tym jego danych osobowych.
4. W razie wydania postanowienia, o którym mowa w ust. 3, okoliczności, o których
mowa w tym przepisie, pozostają wyłącznie do wiadomości inspektora. Protokół
– 3 –
przesłuchania marynarza wolno udostępnić kapitanowi tylko w sposób uniemożliwiający
ujawnienie danych osobowych, o których mowa w ust. 3.
5. Na postanowienie w sprawie zachowania w tajemnicy danych osobowych, o których
mowa w ust. 3, kapitanowi przysługuje zażalenie, w terminie 3 dni od dnia doręczenia
postanowienia, jednak nie później niż przed terminem opuszczenia portu przez statek.
Zażalenie na postanowienie inspektora rozpoznaje organ inspekcyjny. Postępowanie
dotyczące zażalenia toczy się bez udziału kapitana i jest objęte tajemnicą służbową.
§ 5. W razie naruszenia warunków pracy i życia marynarzy na statku morskim,
inspektor nakazuje:
1)
usunięcie stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie;
2)
wstrzymanie pracy urządzeń, w przypadku gdy stwarza to bezpośrednie zagrożenie
zdrowia i życia marynarza lub innych osób znajdujących się na statku, do czasu
usunięcia nieprawidłowości;
3)
skierowanie marynarza do pracy w porze dziennej, w przypadku gdy orzeczenie
lekarskie tak stanowi, a postanowienie to nie zostało wykonane.
§ 6. ń. Ustalenia z inspekcji są dokumentowane w formie protokołu.
2. Protokół z inspekcji powinien zawierać:
1)
nazwę armatora w pełnym brzmieniu i jego adres oraz numer identyfikacji podatkowej
(NIP);
2)
datę rozpoczęcia działalności przez armatora;
3)
numer rejestrowy statku;
4)
imię i nazwisko kapitana;
5)
imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe inspektora;
6)
oznaczenie dni, w których przeprowadzano inspekcję;
7)
opis stwierdzonych naruszeń prawa oraz inne informacje, mające istotne znaczenie dla
wyników inspekcji;
8)
dane legitymowanych marynarzy oraz określenie czasu, miejsca i przyczyny
legitymowania;
9)
treść decyzji ustnych oraz informację o ich realizacji;
10) wyszczególnienie załączników stanowiących składową część protokołu;
11) wzmiankę o wniesieniu lub nie wniesieniu przez kapitana statku zastrzeżeń do treści
protokołu oraz ewentualnym usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości przed
zakończeniem inspekcji;
– 4 –
12) datę i miejsce podpisania protokołu przez inspektora i kapitana.
3. Protokół podpisuje inspektor prowadzący inspekcję oraz kapitan.
4. Kapitanowi przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu,
umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole.
5. Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie, w terminie 7 dni od dnia przedstawienia
protokołu, jednak nie później niż przed terminem opuszczenia portu przez statek.
6. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 4, inspektor obowiązany jest je
zbadać, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń – zmienić lub uzupełnić
odpowiednią część protokołu.
7. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kapitana, inspektor odnotowuje to
w protokole.
8. Odmowa podpisania protokołu przez kapitana, nie stanowi przeszkody w realizacji
ustaleń zawartych w protokole.
9. Protokół powinien zawierać pouczenie o możliwości, trybie i terminie odwołania od
ustaleń w nim zawartych.
10. W protokole nie można dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez
omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich
i rachunkowych, które parafuje inspektor, oznaczając parafy datą ich dokonania.
11. Protokół sporządza się w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden
egzemplarz otrzymuje kapitan, drugi – armator, trzeci – organ administracji morskiej
właściwy dla portu macierzystego statku, a czwarty zatrzymuje organ inspekcyjny.
12. W przypadku nie stwierdzenia uchybień, wynik inspekcji może być
udokumentowany w formie notatki urzędowej, która powinna zawierać zwięzły opis stanu
faktycznego stwierdzonego w czasie inspekcji.
13. Notatkę urzędową podpisuje inspektor.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie ń4 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
– 5 –
UZASADNIENIE
Wydanie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie trybu i zakresu
przeprowadzania inspekcji warunków pracy i życia na statku morskim stanowi wykonanie
delegacji ustawowej zawartej w art. 94 ust. 2 ustawy z dnia … o pracy na morzu (Dz. U.
poz. …), zgodnie z którą minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi tryb i
zakres przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji, mających na celu potwierdzenie
spełnienia przez statek wymagań ustawy oraz Konwencji MLC.
Potwierdzeniem spełnienia przez statek niezbędnych wymagań jest dokonywanie
kontroli przestrzegania warunków pracy i życia na statku. Najważniejszą kwestią
podejmowaną w trakcie inspekcji przez inspektora to sprawdzenie, czy wszystkie warunki
wynikające z przepisów Konwencji MLC są na statku respektowane i wypełniane.
Inspektor przeprowadza inspekcje w zakresie przestrzegania warunków pracy i życia
marynarzy na statku morskim dotyczące:
1) minimalnych wymagań umożliwiających podjęcie pracy na statku,
2) świadectw zdrowia,
3) kwalifikacji marynarzy,
4) marynarskiej umowy o pracę,
5) pośrednictwa pracy do pracy na statku,
6) czasu pracy i odpoczynku marynarzy,
7) składu zawodowego załogi statku,
8) zakwaterowania,
9) wyżywienia i przygotowania posiłków,
10) bezpieczeństwa i higieny pracy na statku morskim,
11) opieki medycznej na statku,
12) wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń związanych z pracą na statku,
13) procedur składania skarg na statku.
Inspekcja polega na kontroli pomieszczeń, stanowisk pracy, maszyn i urządzeń oraz
kontroli dokumentów związanych z marynarską umową o pracę. Ponadto inspektor ma prawo
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3645
› Pobierz plik