Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3645
- Data wpłynięcia: 2015-07-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o pracy na morzu
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1569
3645
– 7 –
Wydano w
dnia
Issued at
………………………………. at
………………………………..
Miejsce wydania świadectwa,
(Data wydania / Date of issue)
Place of issue the certificate)
(dd/mm/rrrr / dd/mm/yyyy)
……………………………………………….
(Pieczęć organu władzy
(Podpis Źyrektora Urzędu Morskiego
wydającej świadectwo /
wydającego świadectwo / Signature of the
Seal of stamp of the
Director of the Maritime Office issuing the
authority, as appropriate)
certificate)
– 8 –
UZASADNIENIE
Wydanie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie zakresu i trybu
przeprowadzania audytów agencji zatrudnienia świadczących usługi pośrednictwa pracy dla
osób poszukujących pracy na statkach stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w
art. 18 ust. 6 ustawy z dnia ... o pracy na morzu (Dz. U. poz. … ), zgodnie z którą minister
właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia:
1) zakres i tryb przeprowadzania audytów agencji pośrednictwa pracy do kierowania
marynarzy do pracy na statkach morskich,
2) wzór dokumentu uprawniającego agencję pośrednictwa pracy do kierowania marynarzy
do pracy na statkach morskich.
Potrzeba wydania projektowanego rozporządzenia wynika z konieczności realizacji
delegacji ustawowej i Normy A 1.4 Konwencji o pracy na morzu z 2006 r., w celu
zapewnienia dobrze zorganizowanego systemu pośrednictwa pracy dla marynarzy.
Usługi pośrednictwa pracy obejmują pomoc osobom zainteresowanym podjęciem pracy
na statku, jak również pomoc armatorom w poszukiwaniu odpowiednich kandydatów do
pracy. Korzystanie z pośrednictwa pracy jest dobrowolne, zarówno dla osób
zainteresowanych podjęciem pracy na statku oraz dla armatorów.
Agencje pośrednictwa pracy muszą działać zgodnie ze standaryzowanym systemem
licencjonowania, co wiąże się z poddaniem się procesowi audytu i uzyskaniu odpowiedniego
dokumentu uprawniającego do kierowania marynarzy do pracy na statkach morskich.
Dyrektor urzędu morskiego, właściwego dla siedziby agencji, wydaje dokument, po
przeprowadzeniu audytu wstępnego przez wyznaczonych przez niego audytorów. Audyt
wstępny polega na sprawdzeniu, czy agencja zatrudnienia spełnia warunki do kierowania
marynarzy do pracy na statkach morskich, zgodnie z wymogami Konwencji MLC. W
dokumencie tym zostaje określony termin jego ważności. Po jego upływie dyrektor urzędu
morskiego przeprowadza audyt odnowieniowy. Jeżeli dyrektor urzędu morskiego poweźmie
uzasadnione podejrzenie, że działanie agencji zatrudnienia nie jest zgodne z ustawą o pracy
na statkach morskich oraz wymaganiami określonymi w Normie A 4.ń Konwencji MLC,
przeprowadza audyt dodatkowy.
Wprowadzenie do projektu ustawy rozporządzenia w sprawie zakresu i trybu
przeprowadzania audytów agencji pośrednictwa pracy do kierowania marynarzy do pracy na
statkach morskich oraz wzoru dokumentu uprawniającego agencję pośrednictwa pracy do
– 9 –
kierowania marynarzy do pracy na statkach morskich, jest nowum w stosunku do ustawy z
dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 430),
która z uwagi na datę wejścia w życie nie uwzględniała Konwencji MLC.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie ń4 dni od
dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji w trybie przewidzianym w
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2ŃŃ2 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2Ń39, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2ŃŃ5 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr ń69, poz. ń4ń4, z późn. zm.), projektowane rozporządzenie
zostanie udostępnione na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z dniem przekazania go do
uzgodnień międzyresortowych. Stosowanie do postanowień § 52 uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2Ńń3 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów, projektowane
rozporządzenie zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji z dniem skierowania do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji
publicznych.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii źuropejskiej.
– 10 –
Nazwa projektu:
Źata sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie zakresu i 11.06.2015 r.
trybu przeprowadzania audytów agencji zatrudnienia świadczących
usługi pośrednictwa pracy dla osób poszukujących pracy na statkach.
ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
upowa nienie ustawowe.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Nr w wykazie prac
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza legislacyjnych i programowych
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Ministra Infrastruktury i
Źorota Pyć, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i
Rozwoju:
Rozwoju
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Agnieszka Michalak, Wydział eglugi Morskiej i Portów, Źepartament
Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa eglugi
w MIiR; tel. (22) 630 15 17; email: e.michalak@mir.gov.pl.
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt rozporządzenia określa zakres i tryb przeprowadzania audytów agencji pośrednictwa pracy do
kierowania marynarzy do pracy na statkach morskich oraz dokumentu uprawniającego agencję pośrednictwa
pracy do kierowania marynarzy do pracy na statkach morskich.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji i oczekiwany efekt
Potrzeba wydania projektowanego rozporządzenia wynika z konieczności realizacji delegacji ustawowej i
Normy A 1.4 Konwencji o pracy na morzu z 2006 r., w celu zapewnienia dobrze zorganizowanego systemu
pośrednictwa pracy dla marynarzy.
Projektowane rozporządzenie ma na celu przeprowadzanie audytów prowadzenia działalności przez agencje
pośrednictwa pracy. Posiadanie przez agencje dokumentów wystawionych przez dyrektora urzędu morskiego
właściwego dla siedziby agencji jest swoistego rodzaju gwarancją dla marynarza, e pośrednik jest godny
zaufania.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Konwencja o pracy na morzu została ratyfikowana przez 66 państw, w tym m.in. takie państwa członkowskie
Uź jak: Belgia, Bułgaria, Cypr, Żinlandia, Niemcy, żrecja, Węgry, Włochy, Łotwa, Litwa, Hiszpania, Szwecja
i Wielka Brytania.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Agencje pośrednictwa
ok. 70
Ministerstwo Pracy
Zapewnienie
pracy
i Polityki Społecznej
lepszych warunków
zatrudnienia polskich
marynarzy na
międzynarodowym
rynku pracy, poprzez
m.in. wprowadzenie
nowych rozwiązań
wzmacniających
poziom ochrony praw
pracowniczych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Obecnie są prowadzone konsultacje wewnątrzresortowe poprzedzające przekazanie projektu do uzgodnień
międzyresortowych, w związku z przygotowywaniem projektu ustawy o pracy na statkach morskich do
przedło enia pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Ponadto projekt zostanie przekazany, w ramach
konsultacji społecznych, do wszystkich podmiotów, na które będzie oddziaływać ta regulacja oraz do
– 11 –
podmiotów potencjalnie zainteresowanych rozwiązaniami przewidzianymi w projekcie. Przewiduje się, e
konsultacje będą trwały 21 dni (skrócony termin konsultacji wynika z konieczności pilnego wejścia w ycie
aktów wykonawczych do ustawy o pracy na morzu).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w ycie zmian [mln zł]
Łącznie
(0–10)
Źochody ogółem
wpływy z podatku dochodowego
PIT marynarzy, którzy
w przyszłości zdecydują się
pracować na statku pod polską
banderą
wpływy z opłat za certyfikaty
wydawane dla statków przez
urzędy morskie
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
ródeł danych i
finansów publicznych.
przyjętych do obliczeń
zało eń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w ycie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
pienię nym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2014 r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
niepienię nym
sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
Wydano w
dnia
Issued at
………………………………. at
………………………………..
Miejsce wydania świadectwa,
(Data wydania / Date of issue)
Place of issue the certificate)
(dd/mm/rrrr / dd/mm/yyyy)
……………………………………………….
(Pieczęć organu władzy
(Podpis Źyrektora Urzędu Morskiego
wydającej świadectwo /
wydającego świadectwo / Signature of the
Seal of stamp of the
Director of the Maritime Office issuing the
authority, as appropriate)
certificate)
– 8 –
UZASADNIENIE
Wydanie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie zakresu i trybu
przeprowadzania audytów agencji zatrudnienia świadczących usługi pośrednictwa pracy dla
osób poszukujących pracy na statkach stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w
art. 18 ust. 6 ustawy z dnia ... o pracy na morzu (Dz. U. poz. … ), zgodnie z którą minister
właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia:
1) zakres i tryb przeprowadzania audytów agencji pośrednictwa pracy do kierowania
marynarzy do pracy na statkach morskich,
2) wzór dokumentu uprawniającego agencję pośrednictwa pracy do kierowania marynarzy
do pracy na statkach morskich.
Potrzeba wydania projektowanego rozporządzenia wynika z konieczności realizacji
delegacji ustawowej i Normy A 1.4 Konwencji o pracy na morzu z 2006 r., w celu
zapewnienia dobrze zorganizowanego systemu pośrednictwa pracy dla marynarzy.
Usługi pośrednictwa pracy obejmują pomoc osobom zainteresowanym podjęciem pracy
na statku, jak również pomoc armatorom w poszukiwaniu odpowiednich kandydatów do
pracy. Korzystanie z pośrednictwa pracy jest dobrowolne, zarówno dla osób
zainteresowanych podjęciem pracy na statku oraz dla armatorów.
Agencje pośrednictwa pracy muszą działać zgodnie ze standaryzowanym systemem
licencjonowania, co wiąże się z poddaniem się procesowi audytu i uzyskaniu odpowiedniego
dokumentu uprawniającego do kierowania marynarzy do pracy na statkach morskich.
Dyrektor urzędu morskiego, właściwego dla siedziby agencji, wydaje dokument, po
przeprowadzeniu audytu wstępnego przez wyznaczonych przez niego audytorów. Audyt
wstępny polega na sprawdzeniu, czy agencja zatrudnienia spełnia warunki do kierowania
marynarzy do pracy na statkach morskich, zgodnie z wymogami Konwencji MLC. W
dokumencie tym zostaje określony termin jego ważności. Po jego upływie dyrektor urzędu
morskiego przeprowadza audyt odnowieniowy. Jeżeli dyrektor urzędu morskiego poweźmie
uzasadnione podejrzenie, że działanie agencji zatrudnienia nie jest zgodne z ustawą o pracy
na statkach morskich oraz wymaganiami określonymi w Normie A 4.ń Konwencji MLC,
przeprowadza audyt dodatkowy.
Wprowadzenie do projektu ustawy rozporządzenia w sprawie zakresu i trybu
przeprowadzania audytów agencji pośrednictwa pracy do kierowania marynarzy do pracy na
statkach morskich oraz wzoru dokumentu uprawniającego agencję pośrednictwa pracy do
– 9 –
kierowania marynarzy do pracy na statkach morskich, jest nowum w stosunku do ustawy z
dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 430),
która z uwagi na datę wejścia w życie nie uwzględniała Konwencji MLC.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie ń4 dni od
dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji w trybie przewidzianym w
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2ŃŃ2 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2Ń39, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2ŃŃ5 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr ń69, poz. ń4ń4, z późn. zm.), projektowane rozporządzenie
zostanie udostępnione na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z dniem przekazania go do
uzgodnień międzyresortowych. Stosowanie do postanowień § 52 uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2Ńń3 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów, projektowane
rozporządzenie zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji z dniem skierowania do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji
publicznych.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii źuropejskiej.
– 10 –
Nazwa projektu:
Źata sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie zakresu i 11.06.2015 r.
trybu przeprowadzania audytów agencji zatrudnienia świadczących
usługi pośrednictwa pracy dla osób poszukujących pracy na statkach.
ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
upowa nienie ustawowe.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Nr w wykazie prac
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza legislacyjnych i programowych
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Ministra Infrastruktury i
Źorota Pyć, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i
Rozwoju:
Rozwoju
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Agnieszka Michalak, Wydział eglugi Morskiej i Portów, Źepartament
Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa eglugi
w MIiR; tel. (22) 630 15 17; email: e.michalak@mir.gov.pl.
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt rozporządzenia określa zakres i tryb przeprowadzania audytów agencji pośrednictwa pracy do
kierowania marynarzy do pracy na statkach morskich oraz dokumentu uprawniającego agencję pośrednictwa
pracy do kierowania marynarzy do pracy na statkach morskich.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji i oczekiwany efekt
Potrzeba wydania projektowanego rozporządzenia wynika z konieczności realizacji delegacji ustawowej i
Normy A 1.4 Konwencji o pracy na morzu z 2006 r., w celu zapewnienia dobrze zorganizowanego systemu
pośrednictwa pracy dla marynarzy.
Projektowane rozporządzenie ma na celu przeprowadzanie audytów prowadzenia działalności przez agencje
pośrednictwa pracy. Posiadanie przez agencje dokumentów wystawionych przez dyrektora urzędu morskiego
właściwego dla siedziby agencji jest swoistego rodzaju gwarancją dla marynarza, e pośrednik jest godny
zaufania.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Konwencja o pracy na morzu została ratyfikowana przez 66 państw, w tym m.in. takie państwa członkowskie
Uź jak: Belgia, Bułgaria, Cypr, Żinlandia, Niemcy, żrecja, Węgry, Włochy, Łotwa, Litwa, Hiszpania, Szwecja
i Wielka Brytania.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Agencje pośrednictwa
ok. 70
Ministerstwo Pracy
Zapewnienie
pracy
i Polityki Społecznej
lepszych warunków
zatrudnienia polskich
marynarzy na
międzynarodowym
rynku pracy, poprzez
m.in. wprowadzenie
nowych rozwiązań
wzmacniających
poziom ochrony praw
pracowniczych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Obecnie są prowadzone konsultacje wewnątrzresortowe poprzedzające przekazanie projektu do uzgodnień
międzyresortowych, w związku z przygotowywaniem projektu ustawy o pracy na statkach morskich do
przedło enia pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Ponadto projekt zostanie przekazany, w ramach
konsultacji społecznych, do wszystkich podmiotów, na które będzie oddziaływać ta regulacja oraz do
– 11 –
podmiotów potencjalnie zainteresowanych rozwiązaniami przewidzianymi w projekcie. Przewiduje się, e
konsultacje będą trwały 21 dni (skrócony termin konsultacji wynika z konieczności pilnego wejścia w ycie
aktów wykonawczych do ustawy o pracy na morzu).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w ycie zmian [mln zł]
Łącznie
(0–10)
Źochody ogółem
wpływy z podatku dochodowego
PIT marynarzy, którzy
w przyszłości zdecydują się
pracować na statku pod polską
banderą
wpływy z opłat za certyfikaty
wydawane dla statków przez
urzędy morskie
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
ródeł danych i
finansów publicznych.
przyjętych do obliczeń
zało eń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w ycie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
pienię nym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2014 r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
niepienię nym
sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3645
› Pobierz plik