eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3523
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1434

3523

zakładu, w szczególności łączności ze służbami
ratowniczymi w celu uporania się z poważnymi
awariami oraz zminimalizowania ich skutków.
Zał. V CZ. 2
Odpowiednie informacje pochodzące z zewnętrznego



ust. 3
planu operacyjno-ratowniczego sporządzonego w
celu zwalczania wszelkich skutków awarii poza
terenem zakładu. Powinny one obejmować zalecenia
stosowania się do wszelkich instrukcji oraz
wniosków służb odpowiedzialnych za
bezpieczeństwo w czasie awarii.
Zał. V CZ. 2
W stosownych przypadkach wskazanie, czy zakład




ust. 4
znajduje się blisko terytorium innego państwa
członkowskiego z możliwością wystąpienia poważnej
awarii o skutkach transgranicznych w ramach
Konwencji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ
w sprawie transgranicznych skutków awarii
przemysłowych.
ZAŁ CZNI
Kryteria zgłaszania Komisji poważnej awarii
N


Rozporządzenie
Ministra
K VI
rodowiska z dnia 30 grudnia
zgodnie z art. 18 ust. 1
2002 r. w sprawie poważnych
awarii objętych obowiązkiem
zgłoszenia
do
Głównego
Inspektora Ochrony rodowiska
(Dz. U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58)

Zał. VI pkt. I
Każdą poważną awarię, która podlega pkt 1 lub która



powoduje co najmniej jeden ze skutków opisanych
w pkt 2, 3, 4 i 5, należy zgłosić Komisji.
Zał. VI pkt. I Substancje niebezpieczne związane z awarią




ust. 1
Każdy pożar czy przypadkowe uwolnienie substancji
niebezpiecznej, w którym bierze udział co najmniej 5
% ilości progowej określonej w kolumnie 3 części 1
lub w kolumnie 3 części 2 załącznika I.
Zał. VI pkt. I Obrażenia doznane przez osoby i szkody w




ust. 2
nieruchomościachŚ
74

Zał. VI pkt. I śmierćś





ust. 2 lit. a)
Zał. VI pkt. I zranienie sześciu osób na terenie zakładu oraz ich




ust. 2 lit. b)
hospitalizacja przez co najmniej 24 godziny;
Zał. VI pkt. I hospitalizacja jednej osoby poza terenem zakładu




ust. 2 lit. c)
przez co najmniej 24 godziny,
Zał. VI pkt. I uszkodzenie budynków mieszkalnych poza terenem



ust. 2 lit. d)
zakładu, które na skutek awarii nie będą się nadawały
do użytkowaniaś
Zał. VI pkt. I ewakuacja lub uwięzienie osób przez ponad 2




ust. 2 lit. e)
godziny (osoby × godziny)Ś wartość – co najmniej
500;
Zał. VI pkt. I




przerwa w dostawie wody pitnej, energii
ust. 2 lit. f)
elektrycznej, gazu lub w łączności telefonicznej przez
co najmniej 2 godziny (osoby × godziny)Ś wartość –
co najmniej 1 000.
Zał. VI pkt. I Bezpośrednie szkody w środowiskuŚ





ust. 2
Zał. VI pkt. I stałe lub długotrwałe szkody w środowisku lądowymŚ



ust. 3 lit. a)
(i) obszaru prawnie chronionego środowiska lub
rezerwatu przyrody o powierzchni 0,5 hektara lub
większejś
(ii) obszaru bardziej rozległego siedliska, w tym
gruntów użytkowanych rolniczo, o powierzchni 10
hektarów lub większejś
Zał. VI pkt. I (i) rzeki lub kanału na odcinku 10 km lub większymś



ust. 3 lit. b)
(ii) obszaru jeziora lub stawu o powierzchni 1 ha lub
większejś
(iii) obszaru delty o powierzchni 2 ha lub większejś
(iv) obszaru wybrzeża lub otwartego morza
o powierzchni 2 ha lub większejś
75

Zał. VI pkt. I znaczne zanieczyszczenie warstwy wodonośnej lub




ust. 3 lit. c)
wód podziemnychŚ
na obszarze o powierzchni 1 ha lub większej.
Zał. VI pkt. I




Szkody w mieniu:
ust. 4
Zał. VI pkt. I szkody w mieniu na terenie zakładuŚ co najmniej





ust. 4 lit. a)
2 000 000 EUR;
Zał. VI pkt. I




szkody w mieniu poza terenem zakładuŚ co najmniej
ust. 4 lit. b)
500 000 EUR.
Zał. VI pkt. I Zniszczenia o zasięgu transgranicznym




ust. 5
Każda poważna awaria bezpośrednio związana
z niebezpiecznymi substancjami, której skutki są
odczuwalne poza terytorium odnośnego państwa
członkowskiego.
Zał. VI pkt. II Awarie lub sytuacje bliskie awariom, które państwa



członkowskie uznają za szczególnie interesujące z
technicznego punktu widzenia w kontekście
zapobiegania poważnym awariom oraz ograniczania
ich skutków, które nie spełniają podanych powyżej
kryteriów ilościowych, należy zgłaszać Komisji.
ZAŁ CZNI




TABELA KORELACJI
K VII

Ustawa Poś oznacza ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Źz. U. z 2013 r. poz. 1232 z późn. zm.)
76


POZOSTAŁź PRZźPISY PROJźKTU
Jedn.Red.
Treść przepisu projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo
ochrony środowiska i niektórych innych ustaw, zwanej dalej
,,ustawą Poś”, wdrażającej dyrektywę dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r.
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami
związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zwanej dalej
,,dyrektywą Seveso III.
Art. 1 pkt 4
Projektowane przepisy nie wynikają bezpośrednio z przepisów dyrektywy

2012/18/UE (SEVESO III), ale służą osiągnięciu celu określonego w tej

„Art. 73a. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu dyrektywie.

z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i ministrem


właściwym do spraw budownictwa, lokalnego planowania
Nowy proponowany art. 73a w ustawie Poś wprowadza upoważnienie do

i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w
wydania rozporządzenia określającego sposób ustalania bezpiecznej

drodze rozporządzeniaŚ
odległości, o której mowa w nowym brzmieniu art. 73 ust. 4 i 5 ustawy

1) sposób ustalania bezpiecznej odległości, o której mowa w art. 73
Poś. Wprowadzenie niniejszego upoważnienia wynika z potrzeby

ust. 4 i 5,
ujednolicenia zasad uwzględniania zagrożeń poważnymi awariami w

2) rodzaje poważnych awarii przemysłowych, których potencjalne
planowaniu i zagospodarowania przestrzennym. Należy zaznaczyć, że

skutki należy uwzględnić przy ustalaniu bezpiecznej odległości, o
bezpieczna odległość zależy od różnych czynników, w tym m.in. od
której mowa w art. 73 ust. 4 i 5,
rodzajów obiektów, dla których będzie ustalana, rodzajów występujących
3) parametry graniczne oddziaływania potencjalnych skutków
zagrożeń, typów obszarów, na których będzie ustalana. W związku z tym,
poważnych awarii przemysłowych w zakresie palności,
bezpieczna odległość nie będzie jednakowa we wszystkich przypadkach.
wybuchowości i toksyczności substancji niebezpiecznych, których
Ze względu na wagę regulowanych w przedmiotowym rozporządzeniu
miejsca występowania należy uwzględnić przy ustalaniu
zagadnień, zaproponowano jego obligatoryjny charakter. Do wydania
bezpiecznej odległości, o której mowa w art. 73 ust. 4 i 5
przedmiotowego rozporządzenia został wskazany minister właściwy do
- kierując się potrzebą zapewnienia wysokiego poziomu ochrony
spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
ludzi i środowiska.”
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego
oraz mieszkalnictwa i ministrem właściwym do spraw. wewnętrznych.

Art. 1 pkt 6 „efekcie domina – rozumie się przez to potencjalne oddziaływanie
Projektowane przepisy nie wynikają bezpośrednio z przepisów dyrektywy

instalacji lub zakładów, których zlokalizowanie może zwiększyć
SźVźSO III, ale służą osiągnięciu celu określonego w tej dyrektywie.
prawdopodobieństwo wystąpienia awarii lub pogłębić jej skutki, w

szczególności ze względu na skoncentrowanie posiadanych
Zdefiniowanie pojęcia zapewni właściwą jego interpretację i jest
rodzajów i ilości składowanych substancji niebezpiecznych, a także niezbędne do realizacji obowiązków określonych w art. 9 dyrektywy
1

ze względu na położenie geograficzne”
2012/18/UE (Seveso III).

Art. 1 pkt 6
Projektowane przepisy nie wynikają bezpośrednio z przepisów dyrektywy

„uruchomieniu zakładu lub jego części – rozumie się przez to
SźVźSO III, ale służą osiągnięciu celu określonego w tej dyrektywie.
moment rozpoczęcia eksploatacji położonych na terenie zakładu

instalacji lub urządzeń, w których znajduje się lub może znajdować Wprowadzenie definicji „uruchomienia zakładu lub jego części” zapewni
się substancja niebezpieczna w ilości decydującej o zaliczeniu
właściwą realizację przepisów tytułu IV ustawy Poś. Brak takiej definicji
zakładu do zakładu o zwiększonym ryzyku lub zakładu o dużym
pozostawia dowolność interpretacji i powoduje sytuacje, w których nie
ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej”
można wyraźnie określić momentu powstania obowiązku dostarczania
informacji o ryzyku poważnej awarii.
Art. 1 pkt 9 „4. Program zapobiegania awariom zawiera:
1)
ogólne cele i zasady działania prowadzącego zakładś
Projektowane przepisy nie wynikają bezpośrednio z przepisów dyrektywy
2)
wskazanie zadań i odpowiedzialności kierownictwa
SźVźSO III, ale służą osiągnięciu celu określonego w tej dyrektywie.
zakładu, w zakresie kontroli zagrożeń awariami przemysłowymi

oraz zapewnienia odpowiedniego do zagrożeń poziomu ochrony
Pkt 1-2 nowego ust. 4 zmienianego art. 251 ustawy Poś uwzględniają
ludzi i środowiskaś
elementy wynikające z konieczności transpozycji art. 8 ust. 1 dyrektywy
3)
określenie prawdopodobieństwa zagrożenia awarią
Seveso III zawierające szczegóły dotyczące zakresu programu
przemysłowąś
zapobiegania poważnym awariom sporządzanego przez prowadzącego
4)
zasady zapobiegania awarii przemysłowej w celu poprawy
zakład o dużym i zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii
bezpieczeństwaś
przemysłowej.
5)
zasady zwalczania skutków awarii przemysłowejś

6)
określenie sposobów ograniczenia skutków awarii
Pkt 3-7 nowego ust. 4 zmienianego art. 251 ustawy Poś są powtórzeniem
przemysłowej dla ludzi i środowiska w przypadku jej zaistnieniaś
obecnie obowiązujących przepisów.
7)
określenie częstotliwości przeprowadzania analiz programu
zapobiegania awariom w celu oceny jego aktualności i

skuteczności.”
Art. 1 pkt 9


Projektowane przepisy nie wynikają bezpośrednio z przepisów dyrektywy

SźVźSO III, ale służą osiągnięciu celu określonego w tej dyrektywie.
6. Program zapobiegania awariom podlega zmianom, jeżeli
potrzebę zmiany uzasadniają względy bezpieczeństwa wynikające

ze zmiany stanu faktycznego, postępu naukowo
Proponowany art. 251 ust. 6 ustawy Poś ma na celu wzmocnienie
-technicznego lub
wysokiego poziomu ochrony przed poważnymi awariami. Program
analizy zaistniałych awarii przemysłowych.”
zapobiegania poważnym awariom jest dokumentem, za pomocą którego
wdraża się system zarządzania bezpieczeństwem gwarantujący ochronę
ludzi i środowiska, dlatego też w przypadku zmian stanu faktycznego,
2

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 49

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: