Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3523
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1434
3523
3)
podniesienie świadomości społeczności lokalnych o możliwych zagrożeniach i
sposobach postępowania w przypadku ich wystąpienia, a także o sposobach działania
służb w takich sytuacjach;
4)
przywrócenia środowiska do stanu sprzed awarii.
§ 8. Plan zewnętrzny obejmuje swoim zakresem teren poza zakładem o dużym ryzyku
narażony na skutki awarii występujących w zakładzie.
§ 9. 1. Plan zewnętrzny opracowuje się dla tych scenariuszy reprezentatywnych zdarzeń
awaryjnych zawartych w planie wewnętrznym, których istotne skutki wykraczają poza teren
zakładu.
2. Scenariusze zdarzeń, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać możliwość
wystąpienia efektu „domino” na terenie poza zakładem.
§ 10. 1. Plan zewnętrzny jest dokumentem sporządzonym w postaci papierowej, w
ujednoliconej formie.
2. Zakres tematyczny oraz formę planu zewnętrznego określa załącznik nr 3 do
rozporządzenia.
§ 11. 1. Plan wewnętrzny przechowuje się w zakładzie w miejscu dostępnym
całodobowo, a także w stanowiskach kierowania komendanta wojewódzkiego Państwowej
Straży Pożarnej oraz komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.
2. Z ustaleniami planu wewnętrznego dotyczącymi postępowania w przypadku
wystąpienia poważnej przemysłowej awarii muszą być zapoznane osoby przebywające na
terenie zakładu.
§ 12. 1. Plan zewnętrzny przechowuje się w stanowiskach kierowania komendanta
wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej oraz komendanta powiatowego (miejskiego)
Państwowej Straży Pożarnej.
2. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej zapewni możliwość zapoznania
się z ustaleniami planu zewnętrznego dotyczącymi postępowania, w przypadku wystąpienia
poważnej awarii przemysłowej, społeczności lokalnej na terenach narażonych na skutki
awarii w zakładzie o dużym ryzyku.
3. Dopuszcza się możliwość sporządzania wyciągów z planów zewnętrznych
obejmujących ustalenia dla poszczególnych służb i instytucji.
4. Wyciągi, o których mowa w ust. 3, są przechowywane w poszczególnych
instytucjach.
– 4 –
§ 13. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej zapewnia spójność ustaleń i
sposobów uruchamiania planów wewnętrznych i planów zewnętrznych.
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.5)
MINISTER
SPRAW WEWNETRZNYCH
W porozumieniu:
MINISTER ŚRODOWISKA
MINISTER GOSPODARKI
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-
-ratownicze (Źz. U. Nr 131, poz. 1219 oraz z 2008 r. Nr 229, poz. 1527), które traci moc z dniem wejścia w
życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 7 ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz
niektórych innych ustawy (Źz. U. poz. ...).
– 5 –
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia ... (poz. ...)
Załącznik nr 1
Zakres tematyczny wewnętrznych planów operacyjno-ratowniczych
I.
Wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy składa się z czterech czę ciŚ
1. Czę ć I – „Charakterystyka zakładu” obejmująca niezbędne informacje dotyczące
zakładu i występujących na jego terenie zagrożeń.
2. Czę ć II – „Organizacyjna” – zawierająca obowiązujące w zakładzie zadania i
procedury postępowania, realizowane w przypadku wystąpienia awarii, dane
niezbędne do organizacji działań ratowniczych oraz informacje na temat zakresu
udzielania pomocy podczas działań ograniczających skutki poza terenem
zakładu, a także ich usuwania.
3. Czę ć III – „Operacyjna” – zawierająca plan sytuacyjny zakładu wraz z
charakterystyką przyjętych dla wewnętrznego planu operacyjno – ratowniczego
scenariuszy reprezentatywnych zdarzeń awaryjnych w postaci kart, map, tabel i
planów.
4. Czę ć IV – „Informacyjna” – obejmująca informacje o występujących
zagrożeniach, przewidywanych skutkach tych zagrożeń, zastosowanych
rodkach zapobiegawczych i działaniach, które będą podjęte w przypadku
wystąpienia awarii przemysłowej, wraz z wykazem obiektów, do których
prowadzący zakład przekaże tę informację
II.
Wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy posiada stronę tytułową zawierającąŚ
tytuł planu, dokładny adres zakładu wraz ze współrzędnymi GPS bramy głównej,
podpis osoby zarządzającej zakładem wraz z pieczęcią imienną oraz pieczęcią
zakładu, data opracowania oraz dane wskazujące na kompetencje osoby
odpowiedzialnej za opracowanie planu okre lone w art. 4 ust 2a ustawy z dnia
24 sierpnia 1994 r. o ochronie przeciwpożarowej.
III.
Za kartą tytułową umieszcza się Kartę aktualizacji planu.
IV.
Część I – „Charakterystyka zakładu” zawiera:
1. Szkic terenu zakładu z zaznaczeniemŚ lokalizacji i nazw instalacji stwarzających
zagrożenie poważną awarią, lokalizacji bram wjazdowych, sieci dróg
dojazdowych, oraz wskazaniem kierunku północnego.
2. Zestawienie, według nazw instalacji stwarzających zagrożenie poważną awarią,
informacji z odniesieniem umożliwiającym odnalezienie opisu instalacji w planie z
uwzględnieniem ich otoczenia, w szczególno ci odległo ci odŚ
1)
punktów czerpania wody do celów ga niczychś
2)
sąsiednich instalacji oraz dróg pożarowych i dojazdowychś
3)
innych, istotnych dla prowadzenia działań ratowniczych na terenie zakładu,
elementów rodowiska oraz infrastruktury terenu.
– 6 –
3. Wykaz substancji niebezpiecznych, które mogą znajdować się w zakładzie, w
formie tabeli obejmującej ich maksymalne ilo ci ze wskazaniem
przyporządkowanych im numerów kart charakterystyk, CAS oraz nazw według
nomenklatury IUPAC (przy czym wersja elektroniczna zawiera także komplet kart
charakterystyk substancji niebezpiecznych znajdujących się w zakładzie).
4. Kartę informacyjną o każdej z wymienionych w pkt 2 instalacji, obejmującąŚ
1)
w formie tabeliŚ występujące substancje niebezpieczne z podaniem ich
ilo ci, charakterystycznych parametrów (temperatura, ci nienie itp.),
zastosowane systemy ograniczające skutki awarii możliwe do
wykorzystania podczas działań ratowniczychś
2)
w formie szkicu sytuacyjnego: stanowiska pracy i inne miejsca przebywania
ludzi, drogi wewnętrzne i przej cia technologiczne, miejsca lokalizacji
urządzeń i elementów infrastruktury technologicznej niezbędnych do
przeciwdziałania i usuwania skutków awarii oraz elementy czynnej i biernej
ochrony przeciwpożarowej, a także informacji o innych przydatnych
podczas działań ratowniczych urządzeniach i sprzęcie.
5. Informację o systemie pracy z okre leniem szacunkowej liczby osób na
poszczególnych zmianach wraz ze schematem struktury organizacyjnej zakładu
w czasie normalnej eksploatacji oraz struktury funkcjonującej podczas awarii.
6. Charakterystykę zakładowej jednostki ochrony przeciwpożarowej zawierającą
zestawienie następujących danychŚ
1)
rodzaj jednostki ochrony przeciwpożarowejś
2)
strukturę organizacyjną (schemat)ś
3)
minimalną obsadę osobową ratownikówś
4)
system pracy/służby, w tym system podnoszenia stanów osobowych
ratowników, w przypadku powstania awariiś
5)
wyposażenie w pojazdy ratownicze oraz ich parametry taktyczno
techniczne;
6)
inne rodki techniczne możliwe do wykorzystania podczas prowadzenia
działań ratowniczych i ratowniczo-ga niczychś
7)
zestawienie normatywnego stanu rodków ga niczych (w tym rodków
pianotwórczych), neutralizatorów i sorbentów oraz zasad zwiększania
(uzupełniania) ich ilo ci podczas awarii, a także zasad uruchamiania
zapasów.
7.
Inne zakładowe służby ratownicze lub wspomagające działania ratownicze, z
okre leniem możliwo ci operacyjnych, w tym wyposażenia.
V.
Część I – „Organizacyjna” zawiera w szczególności:
1.
Wykaz osób upoważnionych doŚ
1) uruchomienia zasad lub procedur postępowania w przypadku wystąpienia
awarii;
2) podejmowania działań ograniczających skutki awarii na terenie zakładuś
3) kierowania i koordynowania działaniami ratowniczymi na terenie zakładuś
– 7 –
4) prowadzenia łączno ci i współdziałania z wła ciwymi terytorialnie
komendantami Państwowej Straży Pożarnej i Inspekcją Ochrony
rodowiskaś
5) uruchamiania zasad lub procedur związanych z usuwaniem skutków awari
poza terenem zakładu.
2.
Schemat funkcjonowania systemu ostrzegania, alarmowania i powiadamiania o
wystąpieniu awarii, pracowników, osób znajdujących się na terenie zakładu oraz
służb ratowniczych i innych podmiotów, instytucji z okre leniem osób
odpowiedzialnych za realizację.
3.
Zasady postępowania w przypadku ogłoszenia alarmu o awarii.
4.
Zasady ewakuacji ludzi i mienia.
5.
Zadania komórek organizacyjnych, służb zakładowych i pracowników zakładu w
zakresie ograniczania i likwidacji skutków awarii wynikające z analizy
scenariuszy awaryjnych, z uwzględnieniemŚ
1) działań ograniczających skutki awarii, w tym podnoszenia ci nienia w
wewnątrzzakładowej sieci wody do celów przeciwpożarowychś
2) organizacji działań ratowniczych, w tym udzielania pierwszej pomocy przed
przybyciem pierwszej jednostki ochrony przeciwpożarowej lub zespołu
PRM;
3) zasad współdziałania specjalistów oraz kierownictwa nadzorującego pracę
instalacji, urządzeń lub wydziałów zakładuś
4) stosowania
urządzeń
i
instalacji
zabezpieczających
procesy
technologiczne;
5) organizacji przyjęcia sił zewnętrznych podmiotów ratowniczych.
6. Zadania innych podmiotów realizujących działania ratownicze na podstawie
odrębnych umów i porozumień.
7. Organizacja logistycznego wsparcia długotrwałych działań ratowniczych.
8. Zasady postępowania poawaryjnego okre lająceŚ
1) metody zabezpieczania miejsca awarii i dokumentowania powstałych
awarii;
2) zadania komórek organizacyjnych i osób w zakresie przywrócenia stanu
rodowiska.
9. Ustalenia w zakresie udzielania pomocy w usuwaniu skutków awari na zewnątrz
zakładu wraz z wykazem podmiotów i instytucji, które mogą być dotknięte tymi
skutkami.
VI. Część II „Operacyjna” – wymagania
1. Czę ć operacyjna ma postać zbioru „kart operacyjnych” wykonanych oddzielnie
dla każdego scenariusza RZA przyjętego do planu wewnętrznego.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3523
› Pobierz plik