Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3523
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1434
3523
Źata sporządzenia:
Nazwa projektu:
09.03.2015 r.
rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie
szczegółowego zakresu informacji wymaganych do podania do
publicznej wiadomości przez właściwe organy Państwowej Straży
ródło:
Pożarnej
upoważnienie ustawowe (Projekt ustawy o
.
zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
oraz niektórych innych ustaw – art. 1 pkt 25
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
lit. b).
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Prawo UE – Dyrektywa 2012/18/UE
lub Podsekretarza Stanu
(SEVESO III).
Stanisław Rakoczy, Podsekretarz Stanu w MSW
Nr w wykazie prac: ...
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Paweł Janik, Źyrektor Biura Rozpoznawania Zagrożeń, Komenda
Główna Państwowej Straży Pożarnej, nr
tel. 22 5233430
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowane przepisy mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu ochrony ludzi i środowiska poprzez wdrożenie
odpowiednich systemów i procedur służących zarządzaniu i kontroli zagrożeń związanych z substancjami
niebezpiecznymi. Na poziomie Uź omawiana tematyka została uregulowana w przepisach dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi
z substancjami niebezpiecznymi, zmieniającej a następnie uchylających dyrektywę Rady 96/82/Wź.
Proponowane zmiany uszczegółowią przepisy dotyczące dostępu społeczeństwa do informacji o poziomie
bezpieczeństwa w zakładach oraz wzmocnią wymogi dotyczące kontroli zakładów objętych omawianymi przepisami.
Źostosowanie przepisów rozporządzenia do nowych regulacji ustawy –Prawo ochrony środowiska.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Implementacja nowych regulacji ustawowych (projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz
niektórych innych ustaw – art. 1 pkt 25) do projektu rozporządzenia, co zapewni zgodność przepisów krajowych z prawem
UE – dyrektywą 2012/18/Uź.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Proponowane zmiany wynikają z konieczności transpozycji dyrektywy 2012/18/Uź do przepisów prawa krajowego,
podobnie jak w innych krajach Uź. Obowiązki związane z informowaniem społeczeństwa nt. środków bezpieczeństwa
zależą od podejścia w danym państwie członkowskim – w niektórych krajach obowiązek realizowany tylko przez
prowadzących zakłady (14 państw Uź), w innych tylko przez organy właściwe (10 państw Uź), a w części krajów
obowiązek ten spoczywa zarówno na prowadzących zakłady, jak i organach właściwych (2 kraje).
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Właściwe organy
16 Komendantów
Ustawa o Państwowej Straży
Bezpośrednie na organy PSPŚ
Państwowej Straży
Wojewódzkich PSP,
Pożarnej
udostępnienie szerszego
Pożarnej
335 Komendantów
zakresu informacji nt. poziomu
Powiatowych/Miejskich
bezpieczeństwa w zakładach na
PSP
stronach internetowych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia w ramach konsultacji zostanie przekazany Zarządowi Głównemu Związku Ochotniczych Straży
Pożarnych RP oraz Stowarzyszeniu Pożarników Polskich.
Projekt zostanie również przekazany Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Projekt rozporządzenia zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) zostanie zamieszczony w wersji elektronicznej w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz udostępniony w Biuletynie Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, zgodnie z § 52 uchwały nr 190
Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
Wyniki konsultacji zostaną omówione po ich zakończeniu.
– 19 –
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z ... r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
0
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
0
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Skutki finansowe dla budżetu państwa wynikające z wejścia w życie projektowanej ustawy
będą ponoszone w ramach posiadanych środków, bez potrzeby ich dodatkowego zwiększania.
Dodatkowe informacje,
Ze względu na to, że udostępnianie społeczeństwu informacji nt. omawianych zakładów nie
w tym wskazanie
stanowi nowego obowiązku, lecz jest rozszerzeniem zadań już obowiązujących (komendanci
źródeł danych i
wojewódzcy PSP) oraz ze względu na fakt, iż każdy z właściwych organów PSP jest
przyjętych do obliczeń obowiązany prowadzić stronę internetową Biuletynu Informacji Publicznej (komendanci
założeń
wojewódzcy PSP i komendanci powiatowi/miejscy PSP), przyjęto, że zadanie to będzie
realizowane w ramach bieżących zadań. Z uwagi na powyższe oceniono, że projekt
rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych.
Wymagane przepisami obciążenia administracyjne polegające na udostępnianiu społeczeństwu
szerszego zakresu informacji nt. zakładów (obecnie obowiązek realizowany tylko przez
komendantów wojewódzkich PSP w odniesieniu do zakładów o dużym ryzyku) będzie miało
znaczący wpływ na początkowym etapie obowiązywania nowych przepisów, ponieważ nastąpi
okresowe spiętrzenie obowiązków administracyjnych w tym zakresie oraz innych obowiązków
wynikających z implementacji do prawodawstwa polskiego postanowień Źyrektywy Seveso III.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich przedsiębiorstw
ceny stałe
rodzina, obywatele oraz
z … r.)
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
średnich przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Zwiększenie zakresu przekazywanych społeczeństwu informacji na temat
gospodarstwa domowe
zagrożeń poważnymi awariami, a także lepszy dostęp do tych informacji,
spowoduje podniesienie poziomu świadomości ludzi zamieszkałych w
pobliżu zakładów mogących być źródłem poważnej awarii, a w
konsekwencji przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa.
16 Komendantów
Zwiększenie obciążenia administracyjnego polegające na udostępnianiu
Wojewódzkich PSP,
społeczeństwu szerszego zakresu informacji nt. zakładów.
335 Komendantów
Powiatowych/Miejskich
– 20 –
PSP
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
Wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeńŚ
źródeł danych i
opracowana przez Kź „Ocena wpływu dyrektywy w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi
przyjętych do obliczeń awariami” – dokument COM(2010) 781.
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak (proponowane zmiany zakładają konieczność
elektronizacji.
udostępnienia społeczeństwu informacji nt. poziomu
bezpieczeństwa za pośrednictwem strony internetowej)
nie
nie dotyczy
Komentarz:
główne obciążenia dotyczą podawania do publicznej wiadomości przez właściwe organy PSP szerszego zakresu
informacji.
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie proponowanych przepisów nie będzie miało znaczącego wpływu na sytuację na rynku pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Celem przepisów w zakresie przeciwdziałania poważnym awariom, w tym niniejszego
Omówienie wpływu
rozporządzenia, jest ochrona życia i zdrowia ludzi oraz środowiska.
Jak wskazano w punkcie 7 OSR, wprowadzenie nowych przepisów spowoduje dalszą poprawę
poziomu bezpieczeństwa ludzi w otoczeniu tych zakładów.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Termin transpozycji dyrektywy upływa 31 maja 2015 r.
W dniu wejścia w życie projektu rozporządzenia – po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Zgodnie z wymogami dyrektywy 2012/18/WE, do dnia 30.09.2019 r. państwa członkowskie przekażą Kź raport dotyczący
wdrożenia przepisów nowej dyrektywy. W związku z tym dokładna analiza efektywności wdrożenia nastąpi podczas
opracowywania przedmiotowego raportu.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
05/68rch
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3523
› Pobierz plik