Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3523
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1434
3523
zgłoszenia, o którym mowa w art. 250 ust. 1,
właściwym organom i przekazał im program
zapobiegania awariom;
3)
opisu działalności zakładuś
4)
charakterystyki składowanych
substancji niebezpiecznych decydujących o
zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym
ryzyku lub zakładu o dużym ryzyku, z
uwzględnieniem ich nazw lub kategorii oraz
zagrożeń, jakie powodująś
5)
informacji dotyczących sposobów
ostrzegania i postępowania społeczeństwa w
przypadku wystąpienia awarii przemysłowej,
uzgodnionych z właściwymi organami
Państwowej Straży Pożarnej.
2. Prowadzący zakład o dużym ryzyku
podaje również do publicznej wiadomościŚ
1)
informacje o opracowaniu
i przedłożeniu właściwym organom raportu
o bezpieczeństwieś
2)
informacje dotyczące głównych
scenariuszy awarii przemysłowej oraz środków
bezpieczeństwa, które zostaną podjęte w
przypadku wystąpienia awarii.
3. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2Ś
1)
udostępnia się na stronie internetowej
zakładu w formie zrozumiałej dla przeciętnego
odbiorcy;
2)
powinny być stale dostępne i zgodne ze
34
stanem faktycznym.”ś
Art. 14 ust. 2
W przypadku zakładów o dużym ryzyku państwa
członkowskie zapewniają również, abyŚ
Art. 14 ust. 2
T
Art. 1 pkt 13 lit.
„1)
dostarczania informacji, co najmniej raz
lit. a)
wszystkie osoby, na które może mieć wpływ
d
na 5 lat, na temat środków bezpieczeństwa
poważna awaria, regularnie i w najbardziej
i sposobu postępowania w przypadku wystąpienia
odpowiedniej formie otrzymywały, bez konieczności
ubiegania się o to, jasno i czytelnie sformułowane
awarii przemysłowych jednostkom
informacje dotyczące środków bezpieczeństwa i
organizacyjnym systemu oświaty i pomocy
wymaganego zachowania w przypadku poważnej
społecznej, podmiotom leczniczym oraz
awarii;
obiektom określonym w wykazie zamieszczonym
w wewnętrznym planie operacyjno-ratowniczym
zakładu, o którym mowa w art. 260 ust. 1, oraz
innym podmiotom i instytucjom służącym
społeczeństwu, które mogą zostać dotknięte
skutkami tych awarii, oraz udostępniania tych
informacji społeczeństwu oraz zakładom
sąsiednimś”
Art. 14 ust. 2
raport o bezpieczeństwie był udostępniony publicznie T
Art. 1 pkt 19
„Art. 267a. 1. Informacje otrzymane przez
lit. b)
na żądanie z zastrzeżeniem art. 22 ust. 3ś jeżeli art. 22
właściwe organy w związku z realizacją
ust. 3 ma zastosowanie, udostępniany jest zmieniony
obowiązków, o których mowa w art. 250 ust. 1
raport, np. w postaci nietechnicznego podsumowania,
które powinno zawierać co najmniej ogólne
i 9, art. 251 ust. 5, art. 254 ust. 1 oraz art. 261 ust.
informacje dotyczące zagrożeń poważnymi awariami
1 pkt 1 i 2 podlegają udostępnieniu na zasadach i
oraz potencjalnych skutków dla zdrowia ludzkiego i
w trybie określonych w ustawie z dnia 3
środowiska w przypadku poważnej awariiś
października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko,
2. W przypadku, gdy prowadzący zakład o
zwiększonym ryzyku lub zakład o dużym ryzyku,
realizując obowiązki, o których mowa w ust. 1,
złożył wniosek, o którym mowa w art. 16 ust. 1
pkt 7 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego
35
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko, wniosek ten uznaje się za
uzasadniony, jeżeli w terminie 30 dni od dnia
jego otrzymania właściwy organ Państwowej
Straży Pożarnej, po uprzednim uzyskaniu opinii
wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska,
nie zgłosi do niego sprzeciwu, w drodze decyzji.
3. Prowadzący zakład o zwiększonym ryzyku lub
zakład o dużym ryzyku, po uznaniu wniosku, o
którym mowa w ust. 2, za uzasadniony,
przedkłada niezwłocznie właściwemu organowi
Państwowej Straży Pożarnej oraz
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony
środowiska, informacje, o których mowa w ust. 1,
w postaci nietechnicznego streszczenia.
4. Właściwy organ Państwowej Straży Pożarnej
lub wojewódzki inspektor ochrony środowiska
może udostępnić wszystkie przedłożone mu
informacje w przypadku:
1)
niezłożenia przez prowadzącego zakład
wniosku, o którym mowa w ust. 2, lub
2)
nieprzedłożenia streszczenia, o którym
mowa w ust. 3.”
Art.1 4 ust. 2
spis substancji niebezpiecznych był podawany do
T
Art. 1 pkt 19
j.w.
lit. c)
wiadomości społeczności na żądanie z zastrzeżeniem
art. 22 ust. 3.
Informacje, które należy przedstawić na podstawie
T
Art. 1 pkt 13 lit.
„1)
dostarczania informacji, co najmniej raz
lit. a) akapitu pierwszego niniejszego ustępu,
d
na 5 lat, na temat środków bezpieczeństwa i
zawierają co najmniej informacje, o których mowa w
sposobu postępowania w przypadku wystąpienia
załączniku V. Informacje te są również dostarczane
do wszystkich budynków i obiektów użyteczności
awarii przemysłowych jednostkom
organizacyjnym systemu oświaty i pomocy
publicznej, w tym do szkół i szpitali, oraz do
wszystkich zakładów sąsiednich w przypadku
społecznej, podmiotom leczniczym oraz
zakładów objętych art. 9. Państwa członkowskie
obiektom określonym w wykazie zamieszczonym
36
zapewniają, aby informacje były dostarczane co
w wewnętrznym planie operacyjno-ratowniczym
najmniej raz na pięć lat oraz okresowo poddawane
zakładu, o którym mowa w art. 260 ust. 1, oraz
przeglądowi i – w razie potrzeby – aktualizowane,
innym podmiotom i instytucjom służącym
również w przypadku wprowadzenia zmian objętych
społeczeństwu, które mogą zostać dotknięte
art. 11.
skutkami tych awarii, oraz udostępniania tych
informacji społeczeństwu oraz zakładom
sąsiednimś”
Art. 14 ust. 3
N
Art. 270 ust. 1
Państwa członkowskie dostarczają odpowiednich
ustawy Poś
informacji odnoszących się do prawdopodobieństwa
poważnej awarii o transgranicznych skutkach w
zakładzie o dużym ryzyku potencjalnie zagrożonym
państwom członkowskim, aby w stosownych
przypadkach umożliwić tym państwom
członkowskim zastosowanie wszystkich
odpowiednich przepisów zawartych w art. 12 i 13 i
w niniejszym artykule.
Art. 14 ust. 4
Jeżeli zainteresowane państwo członkowskie
N
Art. 270 ust. 1a
zdecyduje, że zakład znajdujący się blisko terytorium
ustawy Poś
drugiego państwa członkowskiego nie stwarza
żadnego zagrożenia poważną awarią poza jego
granicami dla celów art. 12 ust. 8, a zatem nie jest
konieczne sporządzenie zewnętrznego planu
operacyjno-ratowniczego wynikającego z art. 12 ust.
1, informuje to drugie państwo członkowskie o
swojej decyzji i przesłankach jej podjęcia.
Art. 15
Konsultacje społeczne i udział społeczności w
N
W projektowanych przepisach
podejmowaniu decyzji
wprowadzono odniesienie do
trybu i zasad ustawy o dostępie
społeczeństwa do informacji.
Należy zaznaczyć, że zgodnie
z przepisami o planowaniu
i zagospodarowaniu
przestrzennym przewiduje się
udział społeczeństwa w
postępowaniu, którego
przedmiotem jest sporządzenie
miejscowego planu
37
zagospodarowania
przestrzennego.
Art. 15 ust. 1
Państwa członkowskie zapewniają zainteresowanej
N
społeczności możliwość wyrażenia, z odpowiednim
wyprzedzeniem, opinii na temat poszczególnych
projektów związanych zŚ
Art. 15 ust. 1
planowaniem nowych zakładów zgodnie z art. 13ś
N
lit. a)
Art. 15 ust. 1
istotną zmianą w zakładach zgodnie z art. 11, jeżeli te N
lit. b)
zmiany podlegają zobowiązaniom przewidzianym
w art. 13;
Art. 15 ust. 1
nowymi inwestycjami w pobliżu zakładów, gdzie
N
lit. c)
lokalizacja lub inwestycje mogą zwiększyć ryzyko
poważnej awarii lub jej skutki zgodnie z art. 13.
Art. 15 ust. 2
W odniesieniu do poszczególnych projektów,
N
o których mowa w ust. 1, społeczność jest
informowana za pośrednictwem ogłoszeń
publicznych lub innych odpowiednich środków,
w tym mediów elektronicznych, jeżeli są dostępne,
na wczesnym etapie procedury podejmowania
decyzji lub gdy tylko informacje można przekazać,
w następującym zakresieŚ
Art. 15 ust. 2
przedmiot konkretnego projektu;
N
lit. a)
Art. 15 ust. 2
fakt, że projekt podlega krajowej lub transgranicznej
N
lit. b)
ocenie oddziaływania na środowisko lub
konsultacjom między państwami członkowskimi
zgodnie art. 14 ust. 3, w stosownych przypadkach;
Art. 15 ust. 2
dane właściwego organu odpowiedzialnego za
N
lit. c)
podejmowanie decyzji, od którego można otrzymać
odpowiednie informacje i do którego można zgłaszać
uwagi lub pytania oraz informacje o harmonogramie
przekazywania uwag lub pytańś
Art. 15 ust. 2
charakter ewentualnych decyzji lub projektu decyzji,
N
lit. d)
jeżeli taki istniejeś
Art. 15 ust. 2
wskazanie czasu i miejsc, w których zostaną
N
lit. e)
udostępnione odpowiednie informacje, lub środków,
za pomocą których zostaną one udostępnioneś
Art. 15 ust. 2
szczegółowe informacje dotyczące ustaleń w zakresie N
lit. f)
udziału społeczności i konsultacji społecznych
podjętych na mocy ust. 7 niniejszego artykułu.
38
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3523
› Pobierz plik