Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3523
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1434
3523
W odniesieniu do poszczególnych projektów, o
N
których mowa w ust. 1, państwa członkowskie
zapewniają, aby zainteresowanej społeczności zostały
udostępnione w odpowiednich terminach informacje
dotycząceŚ
Art. 15 ust. 3
najważniejszych sprawozdań i porad skierowanych
N
lit. a)
do właściwego organu w czasie, kiedy
zainteresowana społeczność była informowana na
mocy ust. 2, zgodnie z przepisami krajowymi;
Art. 15 ust. 3
zgodnie z przepisami dyrektywy 2003/4/WE
N
lit. b)
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia
2003 r. w sprawie dostępu społeczeństwa do
informacji dotyczących środowiska ( 1 ), informacji
innych niż informacje, o których mowa w ust. 2
niniejszego artykułu, właściwych dla przedmiotowej
decyzji i udostępnianych jedynie po poinformowaniu
zainteresowanej społeczności zgodnie z tym ustępem.
Art. 15 ust. 4
Państwa członkowskie zapewniają, aby
N
zainteresowana społeczność mogła zgłaszać uwagi i
opinie do właściwego organu przed podjęciem
decyzji dotyczącej poszczególnego projektu, o
którym mowa w ust. 1, i aby wyniki konsultacji
przeprowadzonych na mocy ust. 1 były należycie
uwzględniane przy podejmowaniu decyzji.
Art. 15 ust. 5
Państwa członkowskie zapewniają, aby właściwy
N
organ udostępnił społeczności po podjęciu
odpowiednich decyzji:
Art. 15 ust. 5
treść decyzji i przyczyny jej podjęcia, w tym
N
lit. a)
wszelkie późniejsze aktualizacjeś
Art. 15 ust. 5
wyniki konsultacji odbytych przed podjęciem decyzji N
lit. b)
i wyjaśnienie sposobu ich uwzględnienia w tej
decyzji.
Art. 15 ust. 6
Przy opracowywaniu ogólnych planów i programów
N
związanych z kwestiami, o których mowa w ust. 1 lit.
a) lub c), państwa członkowskie zapewniają
społeczności możliwość wcześniejszego i
skutecznego udziału w przygotowaniu i zmianie lub
przeglądzie tych planów i programów, wykorzystując
procedury określone w art. 2 ust. 2 dyrektywy
2003/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
26 maja 2003 r. przewidującej udział społeczeństwa
39
w odniesieniu do sporządzania niektórych planów
i programów w zakresie środowiska ( 2 ).
Na użytek niniejszego ustępu państwa członkowskie
określają osoby uprawnione do uczestnictwa,
włącznie z odpowiednimi organizacjami
pozarządowymi spełniającymi wszelkie odpowiednie
wymogi przewidziane w prawie krajowym, takimi
jak organizacje działające na rzecz ochrony
środowiska.
Niniejszy ustęp nie ma zastosowania do planów
i programów, w przypadku których udział
społeczności realizowany jest zgodnie z dyrektywą
2001/42/WE.
Art. 15 ust. 7
Szczegółowe ustalenia dotyczące informowania
N
społeczności i konsultacji społecznych są określane
przez państwa członkowskie.
Należy określić rozsądne ramy czasowe dla
poszczególnych faz konsultacji, które zapewnią
wystarczający okres czasu na poinformowanie
społeczności oraz pozwolą zainteresowanej
społeczności na przygotowanie i skuteczne
uczestnictwo w podejmowaniu decyzji dotyczących
środowiska będących przedmiotem przepisów
niniejszego artykułu.
Art. 16
Informacje przekazywane przez prowadzącego
zakład oraz działania podejmowane w następstwie
poważnej awarii
Państwa członkowskie zapewniają, aby w możliwie
T
Art. 264 ustawy
Szczegółowy zakres danych
(częściow
Poś
dotyczących poważnych awarii
najkrótszym czasie po wystąpieniu poważnej awarii
objętych obowiązkiem zgłoszenia
prowadzący zakład, stosując najbardziej odpowiednie o)
do Kź został określony w decyzji
środki, był zobowiązanyŚ
Kź z 2008r. W związku z tym
proponuje się utrzymać
dotychczasowe podejście
w omawianym zakresie.
Art. 16 lit. a)
poinformować właściwy organś
N
Art. 16 lit. b)
dostarczyć właściwemu organowi, natychmiast po ich N
40
uzyskaniu, informacji dotyczącychŚ
Art. 16 lit. b)
okoliczności awariiś
N
(i)
Art. 16 lit. b)
N
substancji niebezpiecznych związanych z awariąś
(ii)
Art. 16 lit. b)
dostępnych danych niezbędnych do oceny skutków
T
Art. 1 pkt 16
„2) niezwłocznego przekazania organom,
(iii)
awarii dla zdrowia ludzkiego, środowiska i mieniaś
o których mowa w pkt 1, informacjiŚ
(…)
c) umożliwiających dokonanie oceny skutków
awarii przemysłowej dla ludzi, mienia i
środowiska,
(…)”
Art. 16 lit. b)
podjętych środków stosowanych w sytuacji
N
(iv)
awaryjnej;
Art. 16 lit. c)
poinformować właściwy organ o przewidzianych
N
środkach w celuŚ
Art. 16 lit. c)
zmniejszenia średnio
N
- i długotrwałych skutków
(i)
awarii;
Art. 16 lit. c)
zapobiegnięcia powtórzeniu się takiej awariiś
N
(ii)
Art. 16 lit. d)
zaktualizować dostarczone informacje, jeżeli w toku
N
dalszego badania zostaną ujawnione dodatkowe fakty
mogące zmienić informacje lub wnioski wyciągnięte
na ich podstawie.
Art. 17
Źziałanie podejmowane przez właściwy organ w
N
następstwie poważnej awarii
Państwa członkowskie nakładają na właściwy organ
N
wymóg, by w przypadku poważnej awarii organ tenŚ
Art. 17 lit. a)
zapewnił podjęcie wszelkich pilnych, średnio
N
- i
długoterminowych środków, które mogą okazać się
niezbędneś
Art. 17 lit. b)
zebrał w drodze kontroli, badań i innych
N
41
odpowiednich działań informacje niezbędne do
przeprowadzenia pełnej analizy technicznych,
organizacyjnych i kierowniczych aspektów awariiś
Art. 17 lit. c)
podjął odpowiednie działania w celu zapewnienia
N
zastosowania przez prowadzącego zakład
niezbędnych środków zaradczych;
Art. 17 lit. d)
wydał zalecenia w sprawie przyszłych środków
N
zaradczych; oraz
Art. 17 lit. e)
poinformował osoby, które mogą być narażone,
T
Art. 1 pkt 21
,,Art. 268a. Organy administracji publicznej oraz
o wystąpieniu awarii i –
podmioty wymienione w zewnętrznym planie
w odpowiednich
przypadkach – o środkach podjętych w celu
operacyjno-ratowniczym, w razie wystąpienia
zmniejszenia skutków awarii.
awarii przemysłowej, są obowiązane do
poinformowania o jej wystąpieniu osób
narażonych na jej skutki.”
Art. 18
Informacje przekazywane przez państwa
N
członkowskie w następstwie poważnej awarii
Art. 18 ust. 1
Aby zapobiec poważnym awariom i zmniejszyć ich
N
Załącznik VI dyrektywy
wdrożony jest wdrożony
skutki, państwa członkowskie powiadamiają Komisję
przez
rozporządzenie Ministra
o poważnych awariach mających miejsce na ich
rodowiska w sprawie
terytorium i spełniających kryteria wymienione w
poważnych awarii objętych
załączniku VI. Przekazują one Komisji następujące
obowiązkiem zgłoszenia do GIO
informacje:
Art. 18 ust. 1
nazwę państwa członkowskiego, nazwę i adres
N
Art. 271 a
lit. a)
ustawy Poś
organu odpowiedzialnego za sprawozdanie;
Art. 18 ust. 1
datę, godzinę i miejsce awarii wraz z pełną nazwą
N
Art. 271 a
lit. b)
ustawy Poś
prowadzącego zakład i adresem zakładu, którego
dotyczyła awariaś
Art. 18 ust. 1
krótki opis okoliczności awarii, w tym związanych
N
Art. 271 a
lit. c)
ustawy Poś
z nią substancji niebezpiecznych, i jej bezpośrednich
skutków dla zdrowia ludzkiego i dla środowiskaś
Art. 18 ust. 1
krótki opis podjętych środków zastosowanych
N
Art. 271 a
lit. d)
ustawy Poś
w sytuacji awaryjnej i bezpośrednich środków
42
zapobiegawczych niezbędnych do tego, aby zapobiec
powtórzeniu się takiej awariiś
Art. 18 ust. 1
N
Art. 271a
wyniki swoich analiz i zalecenia.
lit. e)
ustawy Poś
Art. 18 ust. 2
Informacje, o których mowa w ust. 1 niniejszego
T
Art. 1 pkt 25
„Art. 271a 1. Minister właściwy do spraw
środowiska informuje Komisję źuropejską oŚ
artykułu, dostarczane są tak szybko, jak to możliwe,
a najpóźniej w terminie roku od dnia awarii, przy
użyciu bazy danych, o której mowa w art. 21 ust. 4.
1)
poważnych awariach, ich skutkach
Jeżeli w wyznaczonym terminie mogą zostać
i wynikach analizy tych zdarzeńś
dostarczone jedynie wstępne informacje wymagane
na mocy ust. 1 lit. e) z myślą o ich wprowadzeniu do
2)
doświadczeniach krajowych w zakresie
przeciwdziałania poważnym awariomś
bazy danych, informacje te są aktualizowane po
udostępnieniu wyników dalszych analiz i zaleceń.
3)
zakładach mogących powodować
Źopuszczalne jest przekazanie przez państwo
poważne awarieś
członkowskie informacji, o których mowa w ust. 1
lit. e), w terminie późniejszym w celu umożliwienia
4)
substancjach niebezpiecznych,
zakończenia toczącego się postępowania sądowego,
mogących zostać uznane za substancje
na które mogłoby wpłynąć zgłoszenie tych
niepowodujące zagrożenia poważną awarią wraz
informacji.
z uzasadnieniem.
2. Informacje o których mowa w ust. 1 pkt 1,
przekazuje się nie później niż w terminie roku od
dnia wystąpienia poważnej awarii objętej
obowiązkiem zgłoszenia.”
Art. 18 ust. 3
Na użytek przekazywania informacji, o których
N
mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, przez państwo
członkowskie ustalony zostanie, w drodze aktów
wykonawczych, wzór sprawozdania. Te akty
wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą
sprawdzającą, o której mowa w art. 27 ust. 2.
Art. 18 ust. 4
Państwa członkowskie przekazują Komisji nazwę
N
i adres każdego organu, który może posiadać
odpowiednie informacje dotyczące poważnych awarii
i który może służyć radą właściwym organom innych
państw członkowskich interweniującym w razie
wystąpienia takiej awarii.
Art. 19
Zakaz użytkowania
43
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3523
› Pobierz plik