eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3523
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1434

3523

Art. 12 ust. 2
w przypadku innych zakładów – w terminie dwóch
T
Art. 1 pkt 13 lit
„2. Prowadzący zakład o dużym ryzyku jest

lit. c)
lat, licząc od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej
b
obowiązany do przedłożenia komendantowi
dyrektywy do danego zakładu.
wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej
wewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego
w następujących terminachŚ
(…)
2) w terminie 2 lat od dnia zaliczenia
zakładu innego do zakładu o dużym
ryzyku.”
Art. 12 ust. 3
Plany operacyjno-ratownicze są sporządzane w




następujących celachŚ
Art. 12 ust. 3
ograniczania i kontrolowania zdarzeń w celu
N
Art. 260 ust. 1


lit. a)
zminimalizowania skutków i ograniczenia szkód dla
i 2 ustawy Poś
zdrowia ludzkiego, środowiska i mieniaś
Art. 12 ust. 3
wdrażania niezbędnych środków w celu ochrony
N
Art. 260 ust. 1


lit. b)
zdrowia ludzkiego i środowiska przed skutkami
i 2 ustawy Poś
poważnych awarii,
Art. 12 ust. 3
przekazania niezbędnych informacji do wiadomości
N
Art. 260 ust. 1


lit. c)
publicznej oraz do wiadomości służb i organów
i 2 ustawy Poś
związanych z danym terenemś
Art. 12 ust. 3
zapewnienia, po wystąpieniu poważnej awarii,
N
Art. 260 ust. 1


lit. d)
przywrócenia stanu środowiska i jego oczyszczenia.
i 2 ustawy Poś

Plany operacyjno-ratownicze zawierają informacje
N
Art. 260 ust. 3


określone w załączniku IV.
ustawy Poś
Art. 12 ust. 4
Państwa członkowskie zapewniają, aby wewnętrzne
T
Art. 1 pkt 15
„Art. 262. Prowadzący zakład o dużym ryzyku

plany operacyjno-ratownicze, o których mowa w
zapewnia możliwość udziału w postępowaniu,
niniejszej dyrektywie, były przygotowywane w
którego przedmiotem jest sporządzenie
procesie konsultacji z załogą zakładu, z
wewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego,
uwzględnieniem odpowiednich długoterminowych
pracownikom zakładu, w szczególności
pracowników podwykonawców.
narażonym bezpośrednio na skutki awarii
przemysłowej oraz pełniącym funkcję
społecznych inspektorów pracy lub
przedstawicielom związków zawodowych
odpowiedzialnym za bezpieczeństwo i higienę
pracy oraz, w razie potrzeby, również podmiotom
zewnętrznym wykonującym prace na terenie
zakładu.”
Art. 12 ust. 5
Państwa członkowskie zapewniają zainteresowanej
T
Art. 1 pkt 18
,,(…)

społeczności możliwość wyrażenia, z odpowiednim

Art. 265 (…)6. Komendant wojewódzki
wyprzedzeniem, opinii na temat zewnętrznych
Państwowej Straży Pożarnej zapewnia możliwość
29

planów operacyjno-ratowniczych w trakcie ich
udziału społeczeństwa w postępowaniu, którego
sporządzania lub wprowadzania znaczącej zmiany.
przedmiotem jest sporządzenie zewnętrznego
planu operacyjno-ratowniczego, na zasadach
i w trybie określonych w ustawie z dnia 3
października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko.
(…)”
Art. 12 ust. 6
Państwa członkowskie zapewniają, aby wewnętrzne
N
Art. 261 ust. 3


i zewnętrzne plany operacyjno-ratownicze były
ustawy Poś
poddawane przeglądom, przećwiczeniu ich realizacji,
a w razie konieczności aktualizowane przez
prowadzących zakłady i wyznaczone organy w
odpowiednich odstępach czasu nieprzekraczających
trzech lat. Podczas przeglądu bierze się pod uwagę
zmiany, które następują w przedmiotowym zakładzie
lub w przedmiotowych służbach odpowiedzialnych
za bezpieczeństwo, najnowszą wiedzę techniczną i
wiedzę dotyczącą reagowania na poważne awarie.

W odniesieniu do zewnętrznych planów operacyjno-
ratowniczych państwa członkowskie uwzględniają
konieczność ułatwienia ścisłej współpracy w zakresie
ochrony ludności podczas poważnych sytuacji
kryzysowych.
Art. 12 ust. 7
Państwa członkowskie zapewniają, aby prowadzący
N
Art. 261 ust. 1


zakład, a w razie konieczności właściwy organ
ustawy Poś

wyznaczony do tego celu, niezwłocznie wdrażał

plany operacyjno-ratownicze w przypadku
wystąpienia poważnej awarii lub w przypadku
wystąpienia niekontrolowanego wydarzenia, co do
którego z racji jego charakteru można oczekiwać, że
doprowadzi do poważnej awarii.
30

Art. 12 ust. 8
W świetle informacji zawartych w raporcie o
T
Art. 1 pkt 18
, (…)

bezpieczeństwie właściwy organ może podjąć
Art. 266 (…)
decyzję, podając jej uzasadnienie, że wymóg
3. Odstąpienie od sporządzenia zewnętrznego
tworzenia zewnętrznego planu operacyjno-
planu operacyjno-ratowniczego wymaga
ratowniczego zawarty w ust. 1 nie ma zastosowania.
pisemnego uzasadnienia utrwalonego w postaci
papierowej albo elektronicznej.
(…)”
Art. 13
Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne




Art. 13 ust. 1
Państwa członkowskie zapewniają, aby w ramach
N
Art. 73 ustawy


planowania i zagospodarowania przestrzennego lub
Poś
w innych właściwych obszarach polityki
uwzględniane były cele odnoszące się do
zapobiegania poważnym awariom i ograniczania ich
skutków dla zdrowia ludzkiego i środowiska. Cele te
realizują, kontrolującŚ
Art. 13 ust. 1
lokalizację nowych zakładówś
N
Art. 73 ustawy


lit. a)
Poś
Art. 13 ust. 1
zmiany w zakładach objęte art. 11ś
N
Art. 73 ustawy


lit. b)
Poś
Art. 13 ust. 1
N
Art. 73 ustawy


lit. c)
nowe inwestycje, takie jak połączenia transportowe,
Poś
miejsca użyteczności publicznej i tereny zabudowy
mieszkalnej usytuowane w pobliżu zakładów, gdzie
lokalizacja lub inwestycje mogą być źródłem
poważnej awarii lub zwiększyć ryzyko poważnej
awarii lub skutki takiej awarii.
Art. 13 ust. 2
Państwa członkowskie zapewniają, aby ich
N
Art. 73 ustawy


planowanie i zagospodarowanie przestrzenne lub
Poś
inne właściwe obszary polityki i procedury służące
wdrażaniu takiej polityki uwzględniały w dłuższej
perspektywie potrzebęŚ
Art. 13 ust. 2
utrzymania właściwych bezpiecznych odległości
N
Art. 73 ustawy


lit. a)
między zakładami objętymi niniejszą dyrektywą
Poś
a obszarami zabudowy mieszkalnej, budynkami,

obszarami przestrzeni publicznej, obszarami

wypoczynkowymi oraz, w miarę możliwości,

głównymi szlakami komunikacyjnymi;


Art. 13 ust. 2
ochrony obszarów o szczególnej wrażliwości
N
Art. 73 ustawy


lit. b)
środowiska lub obszarów szczególnego
Poś
31

zainteresowania usytuowanych w pobliżu zakładów,

w stosownych przypadkach dzięki właściwym
bezpiecznym odległościom lub innym odpowiednim
środkomś
Art. 13 ust. 2
w przypadku istniejących zakładów wprowadzenia
N
Art. 73 ustawy


lit. c)
dodatkowych środków technicznych zgodnie z art. 5,
Poś

aby nie zwiększać ryzyka dla zdrowia ludzkiego i

środowiska.

Art. 13 ust. 3
Państwa członkowskie zapewniają, aby wszystkie
T
Art. 4
Art. 4. W ustawie z dnia 27 marca 2003 r.
Opiniowanie projektów studium
właściwe organy oraz organy ds. planowania

o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
zagospodarowania przestrzennego
odpowiedzialne za decyzje podejmowane w tym

(Dz. U. z 2015 r. poz. 199 i 443) w art. 53 w ust.
oraz planów zagospodarowania
zakresie ustaliły odpowiednie procedury

4 w pkt 11 kropkę zastępuje się przecinkiem
przestrzennego zawarto w art. 11 i
konsultacyjne, które ułatwią wdrożenie kierunków

i dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
16 ustawy z dnia 27 marca 2003r.
polityki określonych w ust. 1. Procedury te muszą

o planowaniu i zagospodarowaniu
być ustalane w taki sposób, aby prowadzący zakłady

„12)
właściwym organem Państwowej
przestrzennym
dostarczali wystarczających informacji dotyczących

Straży Pożarnej i wojewódzkim inspektorem

ryzyka związanego z zakładem oraz aby porady

ochrony środowiska – w odniesieniu do:
techniczne dotyczące tego ryzyka były dostępne na

zasadzie poszczególnych przypadków albo na

a) lokalizacji zakładów nowych w rozumieniu
zasadzie ogólnej, gdy decyzje są podejmowane.

art. 243a pkt 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.


- Prawo ochrony środowiska,



b) zmian, o których mowa w art. 250 ust. 5 i 7

ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo


ochrony środowiska, w istniejących zakładach

o zwiększonym ryzyku lub zakładach o dużym
Państwa członkowskie zapewniają, aby prowadzący

ryzyku wystąpienia poważnej awarii
zakłady o zwiększonym ryzyku dostarczali na

przemysłowej,
wniosek właściwego organu wystarczające

informacje o ryzyku związanym z zakładem

c) nowych inwestycji w sąsiedztwie zakładów
niezbędne do celów zagospodarowania

o zwiększonym ryzyku lub zakładów o dużym
przestrzennego.

ryzyku wystąpienia poważnej awarii

przemysłowej w przypadku, gdy te inwestycje

zwiększają ryzyko lub skutki poważnych awarii.”

Art. 1 pkt 3 lit. c „7. Źla celów planowania i zagospodarowania
przestrzennego, komendant powiatowy (miejski)
Państwowej Straży Pożarnej może, po
zasięgnięciu opinii wojewódzkiego inspektora
ochrony środowiska, wydać decyzję nakładającą
na prowadzącego zakład o zwiększonym ryzyku
wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
32

obowiązek opracowania i przedłożenia informacji
dotyczącychŚ
1) prawdopodobieństwa wystąpienia poważnej
awarii przemysłowejś
2) potencjalnych skutków wystąpienia poważnej
awarii przemysłowej oraz jej zasięgu.
8. Koszty opracowania i przedłożenia informacji,
o których mowa w ust. 7, pokrywa prowadzący
zakład o zwiększonym ryzyku wystąpienia
poważnej awarii przemysłowej.”
Art. 13 ust. 4
Wymogi zawarte w ust. 1, 2 i 3 niniejszego artykułu
N



mają zastosowanie bez uszczerbku dla przepisów
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie
oceny skutków wywieranych przez niektóre
przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko
( 1 ), dyrektywy 2001/42/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w
sprawie oceny wpływu niektórych planów i
programów na środowisko ( 2 ) i innych stosownych
przepisów Unii. Państwa członkowskie mogą
przewidzieć skoordynowane lub wspólne procedury
mające na celu spełnienie wymogów zawartych w
niniejszym artykule i wymogów zawartych w tych
przepisach, m.in. w celu uniknięcia podwójnej oceny
lub konsultacji.
Art. 14
Informowanie społeczności





Art. 14 ust. 1
Państwa członkowskie zapewniają, aby informacje,
T
Art. 1 pkt 14
„Art. 261a. 1. Prowadzący zakład

o których mowa w załączniku V, były stale dostępne
o zwiększonym ryzyku lub zakład o dużym
dla społeczności, w tym drogą elektroniczną.
ryzyku jest obwiązany do podania do publicznej
Informacje te są w razie potrzeby uaktualniane,
również w przypadku zmian objętych art. 11.
wiadomościŚ

1)
oznaczenia prowadzącego zakładś
2)
potwierdzenia, że zakład podlega
przepisom w zakresie przeciwdziałania awariom
33

strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 40 ... 49

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: