eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3369
  • Data wpłynięcia: 2015-05-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320

3369-cz-I



§ 73 ust. 1 i 2
§ 73. 1. Na statkach pasażerskich:
rozporządzenia
1) kapitanowie, oficerowie i pozostali członkowie
Ministra
załogi wyznaczeni w rozkładzie alarmowym do pomocy
Transportu,
pasażerom w sytuacji zagrożenia na pokładzie statków
Budownictwa i
pasażerskich powinni posiadać świadectwo
Gospodarki
przeszkolenia w zakresie kierowania tłumem;
Morskiej w
2) załoga zajmująca się bezpośrednią obsługą
sprawie
pasażerów w pomieszczeniach pasażerskich powinna
wyszkolenia i
posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie
kwalifikacji
bezpieczeństwa dla członków załóg bezpośrednio
zawodowych
obsługujących pasażerów w pomieszczeniach
członków załóg
pasażerskich; wymóg nie dotyczy statków pasażerskich
statków
w żegludze krajowej do 12 Mm od portu schronienia;
morskich (Dz. U. 3) na pokładzie statku uprawnionego do przewozu
poz. 937)
powyżej 50 pasażerów kapitanowie, starsi mechanicy,
starsi oficerowie, drudzy oficerowie mechanicy oraz
wszystkie osoby wpisane na listę alarmową, ponoszące
odpowiedzialność za bezpieczeństwo pasażerów w
sytuacji zagrożenia na pokładzie statku pasażerskiego
powinni posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie
zarządzania kryzysowego i zachowań ludzkich;
4) kapitanowie, starsi oficerowie mechanicy, starsi
oficerowie, drudzy oficerowie mechanicy oraz
wszystkie osoby odpowiedzialne za zaokrętowanie
pasażerów, załadunek, wyładunek i opiekę nad
ładunkiem oraz zamykanie otworów w kadłubie
zewnętrznym na statkach typu ro-ro powinni posiadać
świadectwo przeszkolenia w zakresie bezpieczeństwa
pasażerów i ładunku oraz szczelności kadłuba na statku
pasażerskim typu ro-ro; wymóg nie dotyczy statków
pasażerskich w żegludze krajowej do 12 Mm od portu
schronienia.
2. Osoby ubiegające się o świadectwa przeszkoleń, o
których mowa w ust. 1, powinny ukończyć
odpowiednie szkolenie.
Art. 1
art. 15 otrzymuje brzmienie:

Art. 57 ustawy z Art. 57. 1. Czas pracy na statku nie może przekraczać

pkt 14 „Artykuł 15
dnia 23 maja
przeciętnie 40 godzin, a w strefie tropikalnej i polarnej
Zdatność do służby
1991 r. o pracy
30 godzin, w pięciodniowym tygodniu pracy, w okresie
1. Celem zapobiegania zmęczeniu państwa członkowskie:
na morskich
rozliczeniowym nieprzekraczającym 6 miesięcy.
a)określają okresy odpoczynku dla personelu wachtowego oraz osób,
statkach
2. Czas pracy na statku będącym w morzu nie może
których obowiązki obejmują wyznaczone obowiązki w zakresie
handlowych
przekraczać 56 godzin w siedmiodniowym tygodniu
bezpieczeństwa, ochrony i zapobiegania zanieczyszczeniom, zgodnie z
(Dz. U. nr 61,
pracy, a dla pracowników niepełniących wacht - 46
ust. 3–13, oraz egzekwują przestrzeganie tych okresów;
poz.258 z późn.
godzin w sześciodniowym tygodniu pracy oraz 12
b)wymagają, aby systemy wachty były ustalone w taki sposób, by
zm.)
godzin na dobę.
sprawność osób pełniących wachty nie została osłabiona zmęczeniem

3. Z uwagi na szczególny charakter pracy na morskich
oraz aby obowiązki były zorganizowane w taki sposób, by pierwsza

statkach handlowych ustala się, że:
zmiana na początku rejsu oraz następne zwalniające ją zmiany były

1) minimalny czas wypoczynku nie może być krótszy
wystarczająco wypoczęte oraz zdolne do wykonywania obowiązków pod

niż 77 godzin na tydzień oraz 10 godzin na dobę;
wszelkimi innymi względami.

2) dobowy czas wypoczynku nie może być dzielony na
2. Celem zapobiegania nadużywaniu narkotyków i alkoholu państwa

więcej niż dwie części, z których jedna nie może być
członkowskie zapewniają wprowadzenie odpowiednich środków zgodnie

krótsza niż 6 godzin, a przerwa między nimi nie może
z przepisami określonymi w niniejszym artykule.

być dłuższa niż 14 godzin;
3. Państwa członkowskie biorą pod uwagę zagrożenie wynikające ze

3) czas, w którym odbywają się zbiórki załogi,
zmęczenia marynarzy, zwłaszcza tych, których obowiązki dotyczą

ćwiczenia przeciwpożarowe i ratownicze oraz inne
bezpieczeństwa i ochrony statku.

ćwiczenia wymagane postanowieniami umów i
4. Wszystkie osoby, którym wyznaczono obowiązki oficera

przepisów międzynarodowych oraz ustawodawstwa
odpowiedzialnego za wachtę lub marynarza pełniącego wachtę, oraz

krajowego, wlicza się do czasu pracy na statku;
osoby, którym wyznaczono obowiązki w zakresie bezpieczeństwa,

4) młodociani zatrudnieni na statku w celu nauki
zapobiegania zanieczyszczeniom i ochrony, mają prawo do okresu

zawodu nie mogą wykonywać pracy w godzinach
odpoczynku nie krótszego niż:

nocnych (okres 9 kolejno po sobie następujących
a)10 godzin odpoczynku w każdym okresie 24 godzin; oraz

godzin, włączając w to czas między godziną 2400 a
b)77 godzin w każdym okresie 7 dni.

godziną 500);
5. Godziny odpoczynku można podzielić na nie więcej niż dwa okresy, z

5) osoby poniżej 16 roku życia nie mogą wykonywać
czego jeden musi wynosić co najmniej 6 godzin, a przerwy między

pracy na statku.
kolejnymi okresami odpoczynku nie mogą przekraczać 14 godzin.

4. Praca ponad 40 godzin tygodniowo, a w strefie
6. Wymogi dotyczące okresów odpoczynku określone w ust. 4 i 5 nie

tropikalnej i polarnej ponad 30 godzin tygodniowo, w
muszą być spełnione w przypadku zagrożenia lub w innych

okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 1, jest
nadzwyczajnych warunkach. Musztry, ćwiczenia przeciwpożarowe i

pracą w godzinach nadliczbowych.
ratunkowe oraz ćwiczenia wymagane na mocy krajowych przepisów

5. Na statku prowadzi się ewidencję czasu pracy, czasu
ustawowych i wykonawczych oraz instrumentów międzynarodowych

pracy w nocy i czasu wypoczynku po pracy dla każdego
przeprowadza się w sposób, który minimalizuje zakłócenie okresów

pracownika. Ewidencję prowadzi się w języku polskim i
odpoczynku i nie prowadzi do powstania zmęczenia.

angielskim.
7. Państwa członkowskie wymagają, aby harmonogramy wachty

6. Ewidencja czasu pracy, o której mowa w ust. 5, jest
wywieszane były w miejscach łatwo dostępnych. Harmonogramy układa

jawna. Pracownik otrzymuje kopię zapisów
się w standardowym formacie w języku roboczym lub w językach

dotyczących jego osoby potwierdzoną podpisem
roboczych statku oraz w języku angielskim.

kapitana lub osoby przez niego upoważnionej.
8. Jeżeli marynarz zostaje wezwany do pracy, na przykład jeśli


maszynownia pozostaje bez nadzoru, marynarz otrzymuje odpowiedni
Rozporządzenie Całość
kompensacyjny okres odpoczynku, jeżeli normalny okres odpoczynku
Ministra

zostaje zakłócony wezwaniem do pracy.
Infrastruktury z

9. Państwa członkowskie wymagają, aby rejestry codziennych godzin
dnia 30

odpoczynku marynarzy były prowadzone w standardowym formacie, w
października

języku roboczym lub językach roboczych statku oraz w języku
2003 r. w

angielskim, tak aby możliwe były monitorowanie i weryfikacja zgodności
sprawie

z niniejszym artykułem. Marynarze otrzymują kopię rejestru dotyczącą
warunków i

ich samych, którą potwierdza kapitan lub osoba upoważniona przez
trybu

kapitana oraz marynarzy.
wykonywania

10. Niezależnie od przepisów określonych w ust. 3–9 kapitan statku ma
kontroli

prawo żądać od marynarza wykonania dowolnej liczby godzin pracy
przestrzegania

niezbędnej dla bezpośredniego bezpieczeństwa statku, osób na
przepisów o

pokładzie lub ładunku oraz dla celów udzielenia pomocy innym statkom
czasie pracy i

lub osobom znajdującym się w niebezpieczeństwie na morzu. Kapitan
wypoczynku

może zatem zawiesić harmonogram godzin odpoczynku i wymagać od
pracowników

marynarza wykonania niezbędnych godzin pracy do czasu przywrócenia
na morskich

normalnej sytuacji. Po przywróceniu normalnej sytuacji, jak tylko będzie
statkach

to możliwe, kapitan zapewnia odpowiedni okres odpoczynku
handlowych

marynarzom, którzy wykonywali pracę w zaplanowanym okresie
(Dz. U. Nr 194,

odpoczynku.
poz. 1895)

11. Uwzględniając odpowiednio ogólne zasady dotyczące ochrony


zdrowia i bezpieczeństwa pracowników oraz zgodnie z dyrektywą


1999/63/WE, państwa członkowskie mogą poprzez krajowe przepisy


ustawowe lub wykonawcze lub procedurę stosowaną przez właściwy
Ustawa
Art. 46 2. Stan po użyciu alkoholu zachodzi, gdy
organ dopuścić lub zarejestrować układy zbiorowe zezwalające na
z dnia 26
zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi
wyjątki od wymaganych godzin odpoczynku określonych w ust. 4 lit. b) i
października
do:
ust. 5 niniejszego artykułu, pod warunkiem że okres odpoczynku jest nie
1982 r.
1) stężenia we krwi od 0,2‰ do 0,5‰ alkoholu albo
krótszy niż 70 godzin w każdym okresie 7 dni, przy poszanowaniu
o wychowaniu
2) obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do
ograniczeń określonych w ust. 12 i 13 niniejszego artykułu. Wyjątki takie
w trzeźwości i
0,25 mg alkoholu w 1 dm3.
są w miarę możliwości zgodne z określonymi normami, ale mogą
przeciwdziałani
3. Stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu
uwzględniać częstsze lub dłuższe okresy urlopowe lub przyznanie urlopu
u alkoholizmowi w organizmie wynosi lub prowadzi do:
kompensacyjnego w przypadku marynarzy pełniących wachtę lub
(Dz. U. z 2012 r., 1) stężenia we krwi powyżej 0,5‰ alkoholu albo
marynarzy pełniących służbę na pokładzie podczas krótkich rejsów.
poz.1356)
2) obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25
Wyjątki w miarę możliwości uwzględniają wytyczne dotyczące

mg alkoholu w 1 dm3.
zapobiegania zmęczeniu określone w sekcji B-VIII/1 kodu STCW. Nie

dopuszcza się wyjątków od minimalnej liczby godzin wypoczynku

przewidzianej w ust. 4 lit. a) niniejszego artykułu.

12. Wyjątki, o których mowa w ust. 11, dotyczące tygodniowego

okresu odpoczynku, o którym mowa w ust. 4 lit. b), nie są dopuszczalne

przez okres dłuższy niż dwa następujące po sobie tygodnie. Przerwy
między dwoma okresami wyjątków na pokładzie nie mogą być krótsze
niż dwukrotność czasu trwania wyjątku.
13. W ramach ewentualnych wyjątków od ust. 5, o których mowa w
ust. 11, minimalna liczba godzin odpoczynku w dowolnym okresie 24-
godzinnym, o których mowa w ust. 4 lit. a), może być podzielona na nie
więcej niż trzy okresy odpoczynku, z których jeden musi trwać co
najmniej 6 godzin, a żaden z pozostałych dwóch okresów nie może
trwać krócej niż jedną godzinę. Przerwy między kolejnymi okresami
odpoczynku nie mogą przekraczać 14 godzin. Wyjątki nie mogą
wykraczać poza dwa okresy 24-godzinne w każdym 7-dniowym okresie.
14. Państwa członkowskie określają, do celów zapobiegania
nadużywaniu alkoholu, limit nie wyższy niż 0,05 % stężenia alkoholu we
krwi lub 0,25 mg/l alkoholu w wydychanym powietrzu lub
odpowiadający ilości alkoholu prowadzącej do takiego stężenia alkoholu
w odniesieniu do kapitanów, oficerów i innych marynarzy pełniących
wyznaczone obowiązki w zakresie bezpieczeństwa, ochrony i
bezpieczeństwa środowiska morskiego.”;
Art. 1
art. 17 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:
T
Art. 71 ust. 1
Art. 71. 1. Dokumenty, o których mowa w art. 63 oraz

pkt 15 „c)wydają dyplomy lub świadectwa, o których mowa w art. 5;”;
ustawy z dnia
art. 70 ust. 1, wydaje dyrektor urzędu morskiego po
18 sierpnia
złożeniu przez ubiegających się o uzyskanie tych
2011 r. o
dokumentów:
bezpieczeństwi
1) (19) zaświadczenia o zdaniu odpowiedniego
e morskim (Dz.
egzaminu albo dyplomu ukończenia uczelni, o której
U. Nr 228, poz.
mowa w art. 74 ust. 2 pkt 1 lub 2;
1368, z późn.
2) zaświadczeń o odbyciu szkoleń i praktyk pływania,
zm.)
jeżeli są wymagane;
3) świadectwa przeszkolenia.
Art. 1
w art. 19 wprowadza się następujące zmiany:
N



pkt 16
Art. 1
tytuł otrzymuje brzmienie:
N



pkt 16
„Uznawanie dyplomów i świadectw przeszkolenia”;
lit a)
Art. 1
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

Art. 67 ust. 1 i 2 Art. 67. 1. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji

pkt 16
„1. Marynarze nieposiadający dyplomów wydanych przez państwa
ustawy z dnia
uprawniających do zajmowania stanowiska na statku o
lit b)
członkowskie lub świadectw przeszkolenia wydanych przez państwa
18 sierpnia
polskiej przynależności jest potwierdzenie uznania
członkowskie kapitanom i oficerom zgodnie z prawidłami V/1-1 i V/1-2
2011 r. o
zagranicznego dyplomu lub świadectwa, wydane przez
konwencji STCW mogą otrzymać zezwolenie na pełnienie służby na
bezpieczeństwi
dyrektora urzędu morskiego.
statkach pływających pod banderą państwa członkowskiego, pod
e morskim (Dz.
2. Potwierdzenie uznania wydaje się w przypadku
warunkiem że decyzja o uznaniu ich dyplomów i świadectw
U. Nr 228, poz.
dyplomu lub świadectwa wydanego przez właściwy
przeszkolenia została przyjęta zgodnie z procedurami określonymi w ust.
1368, z późn.
organ państwa członkowskiego Uni Europejskiej lub
2–6 niniejszego artykułu.”;
zm.)
państwa trzeciego, które zostało uznane przez Komisję

Europejską w zakresie szkolenia marynarzy i

wydawania im dokumentów kwalifikacyjnych oraz z

którym minister właściwy do spraw gospodarki

morskiej zawarł porozumienie dotyczące uznawania

dyplomów i świadectw wydanych przez to państwo.




§ 7 ust. 1, 5 i 8
§ 7. 1. Z zastrzeżeniem ust. 5, osoba posiadająca
rozporządzenia
zagraniczny dyplom lub świadectwo wydane na
Ministra
podstawie Konwencji STCW i uznane przez Sekretarza
Transportu,
Generalnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej
Budownictwa i
(IMO) może, po uzyskaniu potwierdzenia uznania
Gospodarki
dyplomu albo świadectwa, zajmować na morskich
Morskiej w
statkach handlowych o polskiej przynależności
sprawie
odpowiednie stanowiska określone w rozporządzeniu,
wyszkolenia i
z tym że osoba ubiegająca się o stanowiska na
kwalifikacji
poziomie zarządzania - pod warunkiem zdania
zawodowych
egzaminu z polskiego prawa morskiego.
członków załóg
5. Potwierdzenie uznania dyplomu, świadectwa lub
statków
świadectwa przeszkolenia wydanego przez państwo
morskich (Dz. U. inne niż państwo członkowskie Uni Europejskiej
poz. 937)
wydaje się, jeżeli państwo to jest uznane przez Komisję
Europejską.
8. Osoba posiadająca dyplom lub świadectwo, wydane
przez państwo członkowskie Uni Europejskiej lub
państwo uznane w sposób, o którym mowa w ust. 5,
może ubiegać się o polski dyplom lub świadectwo na
zasadach określonych w rozporządzeniu.
Art. 1
ust. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

Art. 67 ust. 4 i 5 Art. 67. 4. W uzasadnionych przypadkach, osoby

pkt 16
„2. W przypadku gdy państwo członkowskie zamierza w drodze
ustawy z dnia
posiadające dokumenty kwalifikacyjne wydane przez
lit c)
potwierdzenia uznać dyplomy lub świadectwa przeszkolenia, o których
18 sierpnia
właściwy organ państwa trzeciego uznanego przez
mowa w ust. 1, wydane przez państwo trzecie kapitanowi, oficerowi lub
2011 r. o
Komisję Europejską, z którym nie zawarto
operatorowi radiowemu, w celu upoważnienia do pełnienia służby na
bezpieczeństwi
porozumienia, o którym mowa w ust. 2, mogą uzyskać
statkach pływających pod banderą tego państwa członkowskiego,
e morskim (Dz.
potwierdzenie uznania dyplomu lub świadectwa na
przedkłada ono Komisji wniosek, wraz z uzasadnieniem, o uznanie tego
U. Nr 228, poz.
okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
państwa trzeciego.”;
1368, z późn.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej,
zm.)
może przedłożyć Komisji Europejskiej uzasadniony
wniosek o uznanie państwa trzeciego innego niż
dotychczas uznane.
Art. 1
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
N



pkt 16
„3. Decyzja w sprawie uznania państw trzecich jest podejmowana przez
lit d)
Komisję. Te akty wykonawcze przyjmowane są zgodnie z procedurą
sprawdzającą, o której mowa w art. 28 ust. 2, w ciągu osiemnastu
miesięcy od daty wpłynięcia wniosku o uznanie. Państwo członkowskie
przedkładające wniosek może zdecydować o uznaniu państwa trzeciego
jednostronnie do chwili podjęcia decyzji zgodnie z niniejszym ustępem.”;
Art. 1
art. 20 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
N



pkt 17 „6. Decyzja w sprawie wycofania uznania jest podejmowana przez
Komisję. Te akty wykonawcze przyjmowane są zgodnie z procedurą
sprawdzającą, o której mowa w art. 28 ust. 2. Zainteresowane państwa
członkowskie podejmują właściwe środki w celu wykonania decyzji.”;
Art. 1
art. 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
T
Art. 35 ust. 1
Art. 35. 1. Statki o obcej przynależności zawijające do

pkt 18
„1. Niezależnie od tego, pod jaką banderą pływa, każdy statek, z
ustawy z dnia
polskich portów podlegają inspekcji państwa portu
wyjątkiem rodzajów statków wyłączonych na podstawie art. 2, w czasie
18 sierpnia
przeprowadzanej przez organ inspekcyjny.
pobytu w portach państw członkowskich podlega kontroli państwa
2011 r. o

portu przeprowadzanej przez odpowiednio upoważnionych
bezpieczeństwi

funkcjonariuszy tego państwa członkowskiego celem sprawdzenia, czy
e morskim (Dz.

wszyscy marynarze służący na pokładzie objęci wymogiem posiadania
U. Nr 228, poz.

dyplomu lub świadectwa przeszkolenia lub dokumentów
1368, z późn.

potwierdzających na mocy konwencji STCW posiadają taki dyplom lub
zm.)

ważne zwolnienie lub też świadectwo przeszkolenia lub dokumenty


potwierdzające.”;
§ 14 ust. 1 pkt
§ 14. 1. Inspektor podczas przeprowadzania inspekcji
1, § 25 ust. 1
wstępnej statku sprawdza:
pkt 3 lit. b oraz
1) certyfikaty i dokumenty podlegające inspekcji,
pkt 13
określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
załącznika nr 2
§ 25. 1. Inspektor przeprowadzający inspekcję
rozporządzenia
specjalną zakazuje używania statku, w przypadku gdy
Ministra
występują następujące uchybienia: (…)
Transportu,
3) w sposób powodujący bezpośrednie zagrożenie
Budownictwa i
bezpieczeństwa statku lub życia osób na nim
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: