eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3369
  • Data wpłynięcia: 2015-05-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320

3369-cz-I


zawodowe do zajmowania stanowiska niższego niż to,

do którego uprawniał dotychczasowy dokument,

biorąc pod uwagę potencjalne skutki dla

bezpieczeństwa statku, osób na nim przebywających i

środowiska morskiego.

7. Lista osób, których uprawnienia zostały zawieszone

lub w sprawie których izba morska wydała

prawomocne orzeczenie, zamieszczana jest na stronie

internetowej organu wydającego dokument. Na liście

zamieszcza się imię i nazwisko tej osoby oraz numer,

datę wystawienia i ważności dokumentu

potwierdzającego uprawnienia.



Art. 75. 2. W przypadku uzasadnionego podejrzenia,

wystąpienia nieprawidłowości w działalności

podmiotów, o których mowa w ust. 1, minister

właściwy do spraw gospodarki morskiej przeprowadza

audyty dodatkowe.

6. Jeżeli w wyniku przeprowadzonego audytu zostały

stwierdzone nieprawidłowości, minister właściwy do

spraw gospodarki morskiej może, w drodze decyzji,

zawiesić albo cofnąć uznanie podmiotom, o których

mowa w ust. 1, w zależności od rodzaju stwierdzonych

nieprawidłowości.

7. Cofnięcia uznania dokonuje się również w przypadku

nieprzeprowadzenia w przewidzianym terminie audytu

dotyczącego potwierdzenia uznania z winy podmiotu,

o którym mowa w ust. 1, lub uniemożliwienia przez ten

podmiot, bez wskazania uzasadnionych przyczyn,

przeprowadzenia audytu dodatkowego. Decyzji nadaje

się rygor natychmiastowej wykonalności.



Art. 126. Armator, który narusza przepisy w zakresie:

(…)

3) obsady statku załogą o właściwych kwalifikacjach i

wymaganym składzie, (…)

- podlega karze pieniężnej o równowartości do 1000

000 jednostek obliczeniowych, zwanych Specjalnym

Prawem Ciągnienia (SDR), określanych przez

Międzynarodowy Fundusz Walutowy.



Art. 127. 1. Kto: (…)

5) wykonuje obowiązki członka załogi pomimo

zawieszonych uprawnień, (…)

- podlega karze pieniężnej do wysokości

nieprzekraczającej dwudziestokrotnego przeciętnego

miesięcznego wynagrodzenia za rok poprzedzający,

ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu

Statystycznego w Dzienniku Urzędowym

Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" dla celów

emerytalnych i rentowych.



Art. 128. 1. Kapitan, który:

1) narusza wymagania dotyczące bezpieczeństwa

statku określone w ustawie oraz umowach

międzynarodowych,

2) nie dokładając należytej staranności, przyczynił się

do zatrzymania statku przez organ inspekcyjny z

powodu niespełnienia przez statek wymogów

dotyczących bezpieczeństwa morskiego, (…)

- podlega karze pieniężnej do wysokości

nieprzekraczającej dwudziestokrotnego przeciętnego

miesięcznego wynagrodzenia za rok poprzedzający,

ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu

Statystycznego w Dzienniku Urzędowym

Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" dla celów

emerytalnych i rentowych.




§ 24 ust. 2 i 3, § § 24. 2. Zatrzymanie statku lub wstrzymanie operacji
25 ust. 1 pkt 3
może nastąpić w przypadku wystąpienia okoliczności, o
lit. b
których mowa w ust. 1, lub innych nieprawidłowości,
rozporządzenia
które stwarzają wyraźne zagrożenie dla
Ministra
bezpieczeństwa statku, zdrowia osób na nim
Transportu,
przebywających lub środowiska.
Budownictwa i
3. Szczegółowe kryteria uzasadniające zatrzymanie
Gospodarki
statku określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
Morskiej z dnia
§ 25. 1. Inspektor przeprowadzający inspekcję
28 marca 2012
specjalną zakazuje używania statku, w przypadku gdy
r. w sprawie
występują następujące uchybienia: (…)
inspekcji
3) w sposób powodujący bezpośrednie zagrożenie
państwa portu
bezpieczeństwa statku lub życia osób na nim
(Dz. U. z 2012 r. przebywających nie są spełnione wymagania określone
poz. 597)
:w (…)
b) przepisach dotyczących wyszkolenia i kwalifikacji
zawodowych marynarzy,
Art. 1
art. 30 otrzymuje brzmienie:

§ 86 ust. 1 i 2, §
§ 86. 1. Dyplomy wydane na podstawie rozporządzenia
pkt 26
„Artykuł 30
88 ust. 3 i 4, §
Ministra Infrastruktury z dnia 4 lutego 2005 r. w
Przepisy przejściowe
89 - 91
sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych
W odniesieniu do tych marynarzy, którzy rozpoczęli zatwierdzoną
rozporządzenia
marynarzy (Dz. U. Nr 47, poz. 445 oraz z 2010 r. Nr
praktykę morską, zatwierdzony program kształcenia i szkolenia lub
Ministra
249, poz. 1669) zachowują swoją ważność na czas, na
zatwierdzony kurs szkoleniowy przed dniem 1 lipca 2013 r., państwa
Transportu,
jaki zostały wydane.
członkowskie mogą do dnia 1 stycznia 2017 r. w dalszym ciągu wydawać,
Budownictwa i
2. Dyplomy w żegludze międzynarodowej wydane na
uznawać i potwierdzać dyplomy zgodnie z wymogami określonymi w
Gospodarki
podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1,
niniejszej dyrektywie w wersji obowiązującej przed dniem 3 stycznia
Morskiej w
zachowują swoją ważność nie dłużej niż do dnia 31
2013 r.
sprawie
grudnia 2016 r. i, na wniosek zainteresowanego,
Do dnia 1 stycznia 2017 r. państwa członkowskie mogą w dalszym ciągu
wyszkolenia i
podlegają odnowieniu na zasadach określonych w §
odnawiać dyplomy i potwierdzenia oraz przedłużać ich ważność zgodnie
kwalifikacji
82.
z wymogami określonymi w niniejszej dyrektywie w wersji
zawodowych
§ 88. 3. Warunkiem uzyskania dyplomu oficera
obowiązującej przed dniem 3 stycznia 2013 r.”;
członków załóg
mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn
statków
głównych 750 kW i powyżej przez osoby, które
morskich (Dz. U. ukończyły naukę lub studia w morskiej jednostce
poz. 937)
edukacyjnej kształcącej co najmniej na poziomie
operacyjnym w dziale maszynowym zgodnie z
certyfikatem uznania i rozpoczęły cykl szkolenia przed
dniem 1 stycznia 2013 r. oraz wystąpiły z wnioskiem o
wydanie dyplomu przed dniem 1 stycznia 2017 r., jest
posiadanie świadectw przeszkoleń w zakresie: ochrony
przeciwpożarowej stopnia wyższego, pierwszej
pomocy medycznej i świadectwa ratownika oraz 6-
miesięcznej praktyki pływania w dziale maszynowym
na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i
powyżej, potwierdzonej w wydanym przez morską
jednostkę edukacyjną zaświadczeniu o zaliczeniu
książki praktyk i zdanie egzaminu na poziomie
operacyjnym w specjalności mechanicznej, z
zastrzeżeniem § 90 ust. 2.
4. Osoby ubiegające się o wydanie dyplomu oficera
elektroautomatyka okrętowego na statkach o mocy
maszyn głównych 750 kW i powyżej, które rozpoczęły
cykl szkolenia przed dniem 1 stycznia 2013 r., są
zwolnione z obowiązku przedkładania książki praktyk
przed przystąpieniem do odpowiedniego egzaminu.
§ 89. 1. Osoby, które rozpoczęły studia w MJE typu A
lub w MJE typu B, lub naukę w MJE typu C,
kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w
dziale pokładowym w specjalności wskazanej w
certyfikacie uznania przed dniem 1 lipca 2013 r., są
zwolnione z obowiązku zdania egzaminu, o którym
mowa w § 12 pkt 2.
2. Osoby, które rozpoczęły studia w MJE typu A lub w
MJE typu B, lub naukę w MJE typu C, kształcących co
najmniej na poziomie operacyjnym w dziale
maszynowym w specjalności wskazanej w certyfikacie
uznania przed dniem 1 lipca 2013 r., są zwolnione z
obowiązku zdania egzaminu, o którym mowa w § 18
pkt 2.
3. Absolwenci MJE typu A lub MJE typu B, kształcących
co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale
pokładowym w specjalności wskazanej w certyfikacie
uznania, którzy rozpoczęli studia przed dniem 1 lipca
2013 r,. są zwolnieni z obowiązku zdania egzaminu, o
którym mowa w § 28 ust. 1 pkt 1.
4. Absolwenci MJE typu A lub MJE typu B, kształcących
co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale
maszynowym w specjalności mechanicznej lub
elektrycznej wskazanej w certyfikacie uznania, którzy
rozpoczęli studia przed dniem 1 lipca 2013 r., są
zwolnieni z obowiązku zdania egzaminu, o którym
mowa w § 46 ust. 1 pkt 1 oraz § 51 ust. 1 pkt 1.
§ 90. 1. Obowiązek przedłożenia świadectwa
przeszkolenia w zakresie nautycznego dowodzenia
statkiem, o którym mowa w § 28 ust. 1, dotyczy osób,
które rozpoczęły szkolenie na poziomie operacyjnym w
dziale pokładowym przed dniem 1 lipca 2013 r.
2. Obowiązek przedłożenia świadectwa przeszkolenia
w zakresie dowodzenia siłownią okrętową, o którym
mowa w § 46 ust. 1, dotyczy osób, które rozpoczęły
szkolenie na poziomie operacyjnym w dziale
maszynowym przed dniem 1 lipca 2013 r.
§ 91. 1. Osoby, które posiadają 6-miesięczną praktykę
pływania w żegludze międzynarodowej, nabytą w
okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 1 stycznia
2012 r., są zwolnione z obowiązku ukończenia
szkolenia, o którym mowa w § 65 ust. 6, i mogą
uzyskać świadectwo przeszkolenia w zakresie
problematyki ochrony na statku, o ile wystąpią do
dyrektora urzędu morskiego ze stosownym wnioskiem
do dnia 31 grudnia 2013 r.
2. Osoby, które posiadają 6-miesięczną praktykę
pływania w żegludze międzynarodowej w charakterze
członka załogi z wyznaczonymi obowiązkami w
zakresie ochrony, potwierdzoną przez kapitana statku
lub armatora, nabytą w okresie od dnia 1 stycznia 2009
r. do dnia 1 stycznia 2012 r., są zwolnione z obowiązku
ukończenia szkolenia, o którym mowa w § 65 ust. 7, i
mogą uzyskać świadectwo przeszkolenia dla członków
załóg z przydzielonymi obowiązkami w zakresie
ochrony, o ile wystąpią ze stosownym wnioskiem do
dyrektora urzędu morskiego do dnia 31 grudnia 2013 r.
Art. 1
art. 33 traci moc;
N



pkt 27
Art. 1
niniejszy punkt nie dotyczy wersji polskiej;
N



pkt 28
Art. 1
w załącznikach wprowadza się następujące zmiany:
N



pkt 29
Art. 1
załącznik I do dyrektywy 2008/106/WE zastępuje się załącznikiem I do
N



pkt 29
niniejszej dyrektywy;
lit a)
Art. 1
w załączniku II do dyrektywy 2008/106/WE wprowadza się zmiany
N



pkt 29
zgodnie z załącznikiem II do niniejszej dyrektywy;
lit b)
Art. 1
tekst zawarty w załączniku III do niniejszej dyrektywy dodaje się jako
N



pkt 29
załącznik V do dyrektywy 2008/106/WE.
lit c)
Art. 2
Bez uszczerbku dla art. 30 dyrektywy 2008/106/WE zmienionej art. 1 pkt
T
Art. 82 pkt 2


ust. 1
26 niniejszej dyrektywy państwa członkowskie wprowadzają w życie
ustawy z dnia
przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do
18 sierpnia
wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 4 lipca 2014 r. i w odniesieniu
2011 r. o
do art. 1 pkt 5 niniejszej dyrektywy do dnia 4 stycznia 2015 r. Państwa
bezpieczeństwi
członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.
e morskim (Dz.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do
U. Nr 228, poz.
niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej
1368 z późn.
publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez
zm.)
państwa członkowskie.
Art. 2
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych
T
Art. 82 pkt 2


ust. 2
przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą
ustawy z dnia
dyrektywą.
18 sierpnia
2011 r. o
bezpieczeństwi
e morskim (Dz.
U. Nr 228, poz.
1368 z późn.
zm.)
Art. 3
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej
N



opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Uni Europejskiej.
Art. 4
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
N



Załącz
Wymogi szkoleniowe Konwencji STCW, o których mowa w art. 3
T
Rozporządzenie całość

nik I
Ministra
Infrastruktury i
Rozwoju z dnia
5 lutego 2014 r.
w sprawie
ramowych
programów
szkoleń i
wymagań
egzaminacyjnyc
h dla marynarzy
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: