eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3369
  • Data wpłynięcia: 2015-05-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320

3369-cz-I


ustawy lub Konwencji STCW, dokonując audytów
dotyczących:
1) uznania;
2) zmiany zakresu uznania;
3) potwierdzenia uznania;
4) odnowienia ważności uznania.
Art. 79. Morskie jednostki edukacyjne oraz Komisja są
obowiązane do stosowania systemów zarządzania
jakością.
Art. 1
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
T
Art. 82 ust. 2
Art. 82. 2. Minister właściwy do spraw gospodarki

pkt 9
„3. Sprawozdanie dotyczące każdej oceny, przeprowadzanej zgodnie z
pkt 1 ustawy z
morskiej przekazuje Sekretarzowi Generalnemu
lit c)
ust. 2, przekazywane jest przez dane państwo członkowskie Komisji
dnia 18 sierpnia Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) oraz
zgodnie z formatem określonym w sekcji A-I/7 kodu STCW, w okresie
2011 r. o
Komisji Europejskiej:
sześciu miesięcy od daty przeprowadzenia oceny.”;
bezpieczeństwi
1) sprawozdanie z niezależnej oceny, o której mowa
e morskim (Dz.
w ust. 1, nie później niż przed upływem 6 miesięcy po
U. Nr 228, poz.
zakończeniu tej oceny;
1368, z późn.
zm.)
Art. 1
art. 11 otrzymuje brzmienie:
T
Rozporządzenie Cały tekst rozporządzania

pkt 10
„Artykuł 11
Ministra

Wymogi zdrowotne
Zdrowia i Opieki

1. Każde państwo członkowskie ustala normy w zakresie stanu zdrowia
Społecznej z

marynarzy i procedury wydawania świadectwa zdrowia, zgodnie z
dnia 17 lutego

niniejszym artykułem oraz sekcją A-I/9 kodu STCW, biorąc pod uwagę
1993 r. w

odpowiednio sekcję B-I/9 kodu STCW.
sprawie

2. Każde państwo członkowskie zapewnia, aby osoby odpowiedzialne
warunków

za ocenę stanu zdrowia marynarzy były lekarzami uznanymi przez to
zdrowotnych

państwo członkowskie do celów badań lekarskich marynarzy, zgodnie z
wymaganych od
sekcją A-I/9 kodu STCW.
osób

3. Każdy marynarz posiadający dyplom lub świadectwo przeszkolenia
wykonujących

wydane na mocy postanowień konwencji STCW, pełniący służbę na
pracę na

morzu, musi również posiadać ważne świadectwo zdrowia wydane
morskich

zgodnie z niniejszym artykułem oraz sekcją A-I/9 kodu STCW.
statkach

4. Osoby ubiegające się o wydanie świadectwa zdrowia muszą spełniać
handlowych,

następujące warunki:
trybu

a) mają ukończone co najmniej 16 lat;
uznawania osób
b) przedstawiają wystarczający dowód tożsamości; oraz
za zdolne lub

c) spełniają stosowne normy stanu zdrowia określone przez dane
niezdolne do

państwo członkowskie.
wykonywania

5. Świadectwa zdrowia pozostają ważne przez okres najwyżej dwóch
pracy oraz

lat, chyba że marynarz nie ukończył 18. roku życia, kiedy to maksymalny
rodzajów i

okres ważności świadectwa wynosi jeden rok.
częstotliwości

6. Jeżeli okres ważności świadectwa zdrowia wygasa w trakcie rejsu,
wymaganych

zastosowanie ma prawidło I/9 załącznika do konwencji STCW.
badań

7. W nagłych przypadkach państwo członkowskie może zezwolić
lekarskich (Dz.

marynarzowi na pracę bez ważnego świadectwa zdrowia. W takich
U. Nr 17, poz.

przypadkach zastosowanie ma prawidło I/9 załącznika do konwencji
80)

STCW.”;


Art. 57 ust. 3
Art. 57 ust. 3 pkt 5) osoby poniżej 16 roku życia nie
pkt 5 ustawy z
mogą wykonywać pracy na statku.
dnia 23 maja

1991 r. o pracy

na morskich

statkach

handlowych

(Dz. U. nr 61,

poz.258 z późn.

zm.)





§ 6
§ 6. Osoby ubiegające się o uzyskanie, odnowienie lub
rozporządzenia
wymianę dyplomu lub świadectwa powinny posiadać
Ministra
ważne świadectwo zdolności do wykonywania pracy na
Transportu,
statku, o którym mowa w przepisach dotyczących
Budownictwa i
wykonywania pracy na morskich statkach handlowych.
Gospodarki

Morskiej w

sprawie

wyszkolenia i

kwalifikacji

zawodowych

członków załóg

statków
morskich (Dz. U.
poz. 937)
Art. 1
w art. 12 wprowadza się następujące zmiany:
N



pkt 11
Art. 1
tytuł otrzymuje brzmienie:
N



pkt 11
„Przedłużenie ważności dyplomów i świadectw przeszkolenia”;
lit a)
Art. 1
dodaje się ustęp w brzmieniu:
T
§ 71 i 72
§ 71. Na statkach przewożących ładunki niebezpieczne

pkt 11
„2a. Na potrzeby dalszej praktyki morskiej na pokładzie zbiornikowców,
rozporządzenia
każdy oficer działu pokładowego powinien posiadać
lit b)
każdy kapitan i oficer musi spełniać wymogi określone w ust. 1
Ministra
świadectwo przeszkolenia w zakresie przewozu
niniejszego artykułu oraz jest zobowiązany do wykazania ciągłości
Transportu,
ładunków niebezpiecznych.
kompetencji zawodowych w odniesieniu do zbiornikowców w odstępach
Budownictwa i
§ 72. 1. Na zbiornikowcach do przewozu produktów
czasu nieprzekraczających pięciu lat, zgodnie z sekcją A-I/11 punkt 3
Gospodarki
naftowych i chemikaliów każdy marynarz zatrudniony
kodu STCW.”;
Morskiej w
na poziomie pomocniczym lub operacyjnym powinien
sprawie
posiadać świadectwo przeszkolenia na zbiornikowiec
wyszkolenia i
do przewozu produktów naftowych i chemikaliów
kwalifikacji
stopnia podstawowego.
zawodowych
2. Na zbiornikowcach do przewozu gazów skroplonych
członków załóg
każdy marynarz zatrudniony na poziomie
statków
pomocniczym lub operacyjnym powinien posiadać
morskich (Dz. U. świadectwo przeszkolenia na zbiornikowiec do
poz. 937)
przewozu gazów skroplonych stopnia podstawowego.
3. Na zbiornikowcach osoby na stanowiskach kapitana,
starszego oficera, starszego oficera mechanika i
drugiego oficera mechanika powinny posiadać
świadectwo przeszkolenia stopnia wyższego na dany
typ zbiornikowca.
4. Osoba ubiegająca się o uzyskanie świadectwa
przeszkolenia stopnia wyższego na:
1) zbiornikowce do przewozu produktów naftowych
powinna posiadać świadectwo przeszkolenia stopnia
podstawowego na zbiornikowce do przewozu
produktów naftowych i chemikaliów, odbyć co
najmniej 3-miesięczną praktykę pływania na
zbiornikowcu do przewozu produktów naftowych oraz
ukończyć szkolenie stopnia wyższego na zbiornikowce
do przewozu produktów naftowych;
2) zbiornikowce do przewozu chemikaliów powinna
posiadać świadectwo przeszkolenia stopnia
podstawowego na zbiornikowce do przewozu
produktów naftowych i chemikaliów, odbyć co
najmniej 3-miesięczną praktykę pływania na
zbiornikowcu do przewozu chemikaliów oraz ukończyć
szkolenie stopnia wyższego na zbiornikowce do
przewozu chemikaliów;
3) zbiornikowce do przewozu gazów skroplonych
powinna posiadać świadectwo przeszkolenia stopnia
podstawowego na zbiornikowce do przewozu gazów
skroplonych, odbyć co najmniej 3-miesięczną praktykę
pływania na zbiornikowcu do gazów skroplonych oraz
ukończyć szkolenie stopnia wyższego na zbiornikowce
do przewozu gazów skroplonych.
5. Świadectwa przeszkolenia, o których mowa w ust. 3,
zachowują ważność przez okres 5 lat i podlegają
odnowieniu pod warunkiem posiadania 3-miesięcznej
praktyki pływania na danym typie zbiornikowca
odbytej w okresie ostatnich 5 lat albo ukończenia
odpowiedniego szkolenia. Datę ważności świadectw
ustala się na zasadach określonych w § 81 ust. 4 i 5.
Art. 1
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
T
§ 84 - 91
Przywołanie przepisów nie jest celowe – w

pkt 11
„3. Każde państwo członkowskie porównuje standardy kompetencji
rozporządzenia
przywołanych paragrafach zawarto szczegółowy opis
lit c)
wymagane od osób ubiegających się o dyplomy wydawane do dnia 1
Ministra
zasady wymiany dotychczas wydawanych
stycznia 2017 r. z określonymi dla odpowiedniego dyplomu w części A
Transportu,
dokumentów na spełniające wymogi aktualnej
kodu STCW oraz określa w stosunku do osób posiadających takie
Budownictwa i
Konwencji STCW oraz określono stosowne przepisy
świadectwa wymóg odbycia odpowiedniego szkolenia
Gospodarki
przejściowe
przypominającego lub uaktualniającego lub poddania się odpowiedniej
Morskiej w
ocenie.”;
sprawie
wyszkolenia i
kwalifikacji
zawodowych
członków załóg
statków
morskich (Dz. U.
poz. 937)
Art. 1
ust. 5 otrzymuje brzmienie:
T
§ 11 ust. 1 i 2
§ 11. 1. Statki wyposaża się w niezbędne do

pkt 11
„5. W celu zaktualizowania wiedzy kapitanów, oficerów i operatorów
rozporządzenia
prowadzenia nawigacji w czasie danej podróży
lit d)
radiowych każde państwo członkowskie zapewnia udostępnianie
Ministra
aktualne zestawy map morskich, wydawnictw i
statkom posiadającym zezwolenie na pływanie pod jego banderą
Infrastruktury i
podręczników oraz w przybory nawigacyjne, a także
tekstów niedawnych zmian krajowych i międzynarodowych prawideł
Rozwoju w
teksty umów międzynarodowych i przepisów z zakresu
dotyczących bezpieczeństwa życia na morzu, ochrony oraz ochrony
sprawie
bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu.
środowiska morskiego, przy poszanowaniu art. 14 ust. 3 lit. b) i art. 18.”;
szczegółowych
2. Minimalny zestaw wydawnictw i podręczników oraz
warunków
przyborów nawigacyjnych określa załącznik nr 3 do
bezpiecznego
rozporządzenia.
uprawiania
żeglugi przez
statki morskie
Art. 1
w art. 13 ust. 2 traci moc;
N



pkt 12
Art. 1
w art. 14 wprowadza się następujące zmiany:
N



pkt 13
Art. 1
W ust. 1 dodaje się litery w brzmieniu:
T
Art. 61 ustawy z Art. 61. Statek nie może być używany w żegludze

pkt 13
„f) marynarze zatrudnieni na każdym z ich statków odbyli szkolenia
dnia 18 sierpnia morskiej, jeżeli nie jest obsadzony załogą o właściwych
lit a)
przypominające i uaktualniające zgodnie z wymogami konwencji STCW;
2011 r. o
kwalifikacjach i wymaganym składzie.

bezpieczeństwi


e morskim (Dz.
§ 65. 1. Każdy członek załogi statku powinien odbyć na

U. Nr 228, poz.
statku przeszkolenie zapoznawcze obejmujące

1368, z późn.
zagadnienia związane z ochroną statku, ochroną

zm.) oraz § 65
przeciwpożarową, zapobieganiem zanieczyszczeniu

ust. 1 i 70 ust. 1 morza przez statki, bezpieczeństwem i higieną pracy

rozporządzenia
oraz wyposażeniem ratunkowym.

Ministra


Transportu,
§ 70. 1. Przed dopuszczeniem do pracy na statku każdy

Budownictwa i
nowo zaokrętowany członek załogi powinien ukończyć,

Gospodarki
nadzorowane przez wyznaczonego oficera, szkolenia

Morskiej w
dotyczące zapoznania ze statkiem w zakresie

sprawie
zagadnień związanych z ochroną statku, ochroną

wyszkolenia i
przeciwpożarową, zapobieganiem zanieczyszczeniu

kwalifikacji
morza przez statki, bezpieczeństwem i higieną pracy

zawodowych
oraz wyposażeniem ratunkowym. Szkolenia powinny

członków załóg
być prowadzone w taki sposób, aby nie zakłócały

statków
normalnego funkcjonowania statku.

morskich (Dz. U.

poz. 937)







g) na pokładzie ich statków istniała zawsze skuteczna komunikacja ustna
§ 10 ust. 1, § 13 § 10. 1. Minimalny zestaw urządzeń nawigacyjnych i
zgodnie z rozdziałem V, prawidło 14 ust. 3 i 4 SOLAS 74 z późniejszymi
ust. 3 oraz § 14
radiowych oraz środków sygnałowych, w które
zmianami.”;
ust. 3 projektu
powinien być wyposażony statek morski uprawiający
rozporządzenia
żeglugę międzynarodową, określają postanowienia
Ministra
rozdziałów IV i V Konwencji SOLAS oraz postanowienia
Infrastruktury
części C i D Konwencji o zapobieganiu zderzeniom.
Rozwoju w
§ 13. 3. Kapitan statku, za pomocą rozgłośni statkowej
sprawie
lub innych środków łączności wewnętrznej, po sygnale
szczegółowych
alarmu ogólnego informuje o rodzaju zagrożenia.
warunków
§ 14. 3. Na statku pasażerskim wyznacza się osoby do
bezpiecznego
pomocy pasażerom w sytuacjach zagrożenia. Osoby te
uprawiania
podczas alarmów i w sytuacjach zagrożenia powinny
żeglugi przez
być łatwo identyfikowalne oraz potrafić skutecznie
statki morskie
komunikować się z pasażerami w języku, którym
posługują się pasażerowie, lub w języku angielskim. W
przypadku gdy komunikacja werbalna jest
nieskuteczna, osoby te powinny móc porozumieć się z
pasażerami przy pomocy innych środków.
Art. 1
dodaje się ustęp w brzmieniu:

Art. 61 ustawy z Art. 61. Statek nie może być używany w żegludze

pkt 13
„4. Przedsiębiorstwa żeglugowe zapewniają, aby kapitanowie,
dnia 18 sierpnia morskiej, jeżeli nie jest obsadzony załogą o właściwych
lit b)
oficerowie oraz inny personel wyznaczony do wykonania konkretnych
2011 r. o
kwalifikacjach i wymaganym składzie.
obowiązków i zadań na pokładzie statków pasażerskich typu ro-ro
bezpieczeństwi

ukończyli szkolenie w zakresie zaznajomienia się, aby zdobyć
e morskim (Dz.

umiejętności odpowiednie do danego stanowiska oraz pełnionych
U. Nr 228, poz.

obowiązków i zadań, biorąc pod uwagę wskazówki w sekcji B-I/14 kodu
1368, z późn.

STCW.”;
zm.)



70 ust. 1
§ 70. 1. Przed dopuszczeniem do pracy na statku każdy
rozporządzenia
nowo zaokrętowany członek załogi powinien ukończyć,
Ministra
nadzorowane przez wyznaczonego oficera, szkolenia
Transportu,
dotyczące zapoznania ze statkiem w zakresie
Budownictwa i
zagadnień związanych z ochroną statku, ochroną
Gospodarki
przeciwpożarową, zapobieganiem zanieczyszczeniu
Morskiej w
morza przez statki, bezpieczeństwem i higieną pracy
sprawie
oraz wyposażeniem ratunkowym. Szkolenia powinny
wyszkolenia i
być prowadzone w taki sposób, aby nie zakłócały
kwalifikacji
normalnego funkcjonowania statku.
zawodowych

członków załóg

statków

morskich (Dz. U.
poz. 937)

strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: