eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3352
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333

3352

działalności
dowolną
jednostkę
dominującą podlegającą przepisom prawa
krajowego, która jest również jednostką
zależną, w tym jednostką interesu
publicznego. chyba że ta jednostka
interesu
publicznego
jest
objęta
przepisami art. 2 pkt 1 lita a)*, jeżeli jej
własna jednostka dominująca podlega
przepisom prawa jednego z państw
członkowskich

*jednostki interesu publicznego, które są
regulowane
prawem
państwa
członkowskiego i których zbywalne
papiery wartościowe są dopuszczone do
obrotu
na
rynku
regulowanym
któregokolwiek państwa członkowskiego
w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14
dyrektywy
2004/39/WE
Parlamentu
Europejskiego i rady z dnia 21 kwietnia
2004 r w sprawie instrumentów
finansowych (Dz. U.L.145 z 30.04.2004,
s.1)
61.
art. 57
Izba
2. Uwaga do art. 57 Ustawy o rachunkowości:
uwaga
Uwaga jest bezzasadna. Ustawa o

Zarządzają-
Proponuje się uzupełnienie art. 57 Ustawy o nieuwzględniona rachunkowości w art. 3 ust.1 pkt 39
cych
rachunkowości o nowy punkt c) w następującym
określa co należy rozumieć pod pojęciem
Funduszami i brzmieniu:
jednostki zależnej (rozumie się jednostkę
Aktywami
„c) przedmiotem kontroli decydującym o uznaniu za
będącą spółką handlową lub podmiotem
jednostkę dominującą jest wyłącznie zarządzenie
utworzonym i działającym zgodnie z
funduszem inwestycyjnym w rozumieniu ustawy o
przepisami obcego prawa handlowego,
funduszach inwestycyjnych.”
kontrolowaną
przez
jednostkę
Uzasadnienie:
dominującą). Fundusz inwestycyjny jako
Właściwym wydaje się jednoznaczne wskazanie, że
wydzielona masa majątkowa wyżej
fundusze inwestycyjne nie są konsolidowane ze swoimi
przytoczonych warunków nie spełnia.
zarządzającymi (mimo, że towarzystwo funduszy
34

inwestycyjnych
de
facto
kontroluje
fundusz,
ale
równocześnie nie ma wpływu na decyzje uczestników –
suwerennie mogących wycofać się z inwestycji). Taka
konsolidacja byłaby sprzeczna z celem przeprowadzania
konsolidacji, a pojawiają się wątpliwości, czy obecne
przepisy nie mają takiego skutku.
62.
art. 59 ust.
Zdzisław
art. 59 ust. 2a. „Wykazuje” czy „konsoliduje”?
uwaga
Jednostek
współzależnych się nie
2a
Fedak
nieuwzględniona konsoliduje,
lecz
wykazuje
w

skonsolidowanym
sprawozdaniu
finansowym.
63. art. 59 ust. 5
Tomasz
Fakt sporządzania lub nie skonsolidowanego sprawozdania
uwaga
Z treści projektowanego przepisu art. 59

Konieczny
finansowego przez spółkę stowarzyszoną nie powinien nieuwzględniona ust. 5 nie wynika (w projekcie brak art.
mieć wpływu na jej wycenę w sprawozdaniu znaczącego
59 ust. 5b), aby fakt sporządzania lub
inwestora. Proponuje się następujące brzmienie ust. 5b):
niesporządzania
skonsolidowanego
„Jeżeli jednostka stowarzyszona, o której mowa w ust.5
sprawozdania finansowego wpływał na
posiada jednostki zależne, to metodę praw własności
wycenę w sprawozdaniu finansowym
stosuje się do aktywów netto wykazanych w
znaczącego inwestora; przepis jest
skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym tej jednostki
doprecyzowaniem obecnych przepisów i
stowarzyszonej, a jeżeli nie sporządza ona takiego
wyjaśnia sytuację, jak ma postąpić
sprawozdania, to obliczonych według zasad właściwych
jednostka dominująca w stosunku do
dla skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Przepisy
jednostki stowarzyszonej sporządzającej
art.57 ust 3 stosuje się odpowiednio.”
skonsolidowane sprawozdanie finansowe.
64.
art. 63e
Zdzisław
Rozdział 6a
uwaga
Słowo „materiałów” zostanie zastąpione
pkt 1
Fedak
art. 63e pkt 1. Zamiast „materiałów” – „surowców”
uwzględniona słowem „surowców”.
65.
art. 63e
Zdzisław
art. 63e pkt 5. Ze względu na kasowy (a nie
uwaga
Zaproponowane w projekcie brzmienie
pkt 5
Fedak
memoriałowy) charakter sprawozdania oraz nieścisłe nieuwzględniona uwzględnia
kasowy
charakter

tłumaczenie dyrektywy proponuję następujący tekst:
sprawozdania o płatnościach. Użyte w
płatności – rozumie się przez to uiszczoną w gotówce lub
projekcie sformułowania polskie są
w naturze kwotę za prowadzenie działalności określonej w
prawidłowe (np. „signature bonuses” to
pkt. 1) i 2) z tytułu:
„opłaty koncesyjne”, a nie „premie za
a) uprawnień do produkcji,
podpis”). Ponadto zapisy muszą być
b) bez zmian,
sformułowane
w
sposób
ogólny
c) opłaty za prawa eksploatacji,
uwzględniający specyfikę podatków i
d) bez zmian,
opłat innych krajów, a nie tylko Polski.
e) premii za podpisanie, odkrycie i produkcję,
35

f) bez zmian,
g) płatności na ulepszenie infrastruktury.
Chodzi o sprawozdanie z płatności a nie o sprawozdanie
dotyczące płatności.
66.
art. 63e
Zdzisław
art. 63e pkt 6. Skreślić „ze sobą”; odpowiednio art. 63f
uwaga
Zostanie odpowiednio poprawiona treść
pkt 6
Fedak
ust. 3, art. 63g ust. 1;
uwzględniona
przepisów:

Art. 63e pkt 6:
1) płatnościach powiązanych – rozumie
się przez to przewidziane umową
płatności okresowe lub ratalne.
art. 63f ust. 1 pkt 2:
2)
spółką
kapitałową,
spółką
komandytowo–akcyjną lub taką spółką
jawną
lub
komandytową,
której
wszystkimi wspólnikami ponoszącymi
nieograniczoną odpowiedzialność są
spółki
kapitałowe
lub
spółki
komandytowo–akcyjne bądź spółki z
innych państw o podobnej do tych spółek
formie prawnej, pod warunkiem, że w
roku obrotowym, za który sporządza
sprawozdanie finansowe oraz w roku go
poprzedzającym przekracza co najmniej
dwie z następujących trzech wielkości:
a) 85 000 000 zł – w przypadku sumy
aktywów bilansu na koniec roku
obrotowego,
b) 170 000 000 zł w przypadku
przychodów netto ze sprzedaży towarów i
produktów za rok obrotowy,
c) 250 osób – w przypadku
średniorocznego
zatrudnienia
w
przeliczeniu na pełne etaty
oraz jeżeli pojedyncza płatność lub suma
płatności powiązanych dokonanych przez
36

tę jednostkę stanowiła w roku obrotowym
co najmniej równowartość kwoty 424
700 zł.,
art. 63f ust. 3:
3. W sprawozdaniu z płatności można nie
uwzględniać pojedynczych płatności lub
sum płatności powiązanych, niższych od
wskazanej w ust. 1 wartości. Informacje
na temat płatności dokonywanych w
związku z prowadzeniem działalności w
przemyśle wydobywczym lub polegającej
na
wyrębie
lasów
pierwotnych
odzwierciedlają istotę, a nie formę tych
płatności lub działalności. Płatności lub
rodzaje działalności nie mogą być
sztucznie dzielone lub agregowane w
celu uniknięcia ich wykazania w
sprawozdaniu z płatności.
art. 63g ust. 1:
Art. 63g. 1. Jednostka, o której mowa w
art. 63f ust. 1, będąca jednostką
dominującą określoną w art. 55,
sporządza skonsolidowane sprawozdanie
z płatności zgodnie z art. 63f ust. 24.
Przepis zdania pierwszego stosuje się
odpowiednio do jednostki dominującej
określonej w art. 55, jeżeli spełnia ona
przesłanki z art. 63f ust. 1 pkt 1 lub 2 i
którakolwiek z jej jednostek zależnych
działa w przemyśle wydobywczym lub
zajmuje się wyrębem lasów pierwotnych a
pojedyncza płatność lub suma płatności
powiązanych dokonanych przez jej
jednostkę zależną stanowiła w roku
obrotowym co najmniej równowartość
37

kwoty 424 700 zł..
67.
art. 63e
Zdzisław
proponuję dodać pkt 7 – Sprawozdanie z płatności –
uwaga
Do art. 63e zostanie dodany pkt 7 w
pkt 7
Fedak
sprawozdanie z płatności na rzecz administracji uwzględniona
brzmieniu:

państwowej; pozwoliłoby to skrócić tekst.
7) sprawozdanie z płatności – rozumie się
przez to sprawozdanie z płatności na rzecz
administracji publicznych.
68.
art. 63f
Zdzisław
art. 63 ust. 2 pkt 1. Kwotę 424 700 zaokrąglić w górę albo
uwaga
patrz niżej
ust. 1
Fedak
w dół do pełnych tysięcy (dotyczy także art. 63g ust. 1).
nieuwzględniona
69.
art. 63f
Zdzisław
art. 63 ust. 2 pkt 1. Kwotę 424 700 zaokrąglić w górę uwaga częściowo 1. zaokrąglanie kwoty w ust. 1 pkt 2 (a
ust. 2
Fedak
albo w dół do pełnych tysięcy (dotyczy także art. 63g ust. uwzględniona
także art. 63g ust. 1) - zgodnie z

1).
zapisami dyrektywy (art. 43 ust. 1 i ust. 5
ppkt 1. Zamiast „ujawnia” – „wykazuje”, „podaje”,
dyrektywy) kwota w walucie polskiej
ppkt 2. i 3. Zamiast „rodzaje” – „tytuły”.
będąca ekwiwalentem 100 000 EUR
ppkt 3. Wymogów się nie nakłada, chodzi o obowiązki.
może być wykazana tylko jako dokładne
Zamiast „w tej sytuacji” – „w przypadku takim”.
przeliczenie 100 000 EUR po oficjalnym
kursie z Dziennika Urzędowego UE z
dnia wejścia w życie dyrektywy lub
zaokrąglenie tego przeliczenia do
pełnych stu złotych.
2. w ust. 2 w zdaniu wprowadzającym
wyraz „ujawnia się” zostanie zastąpiony
wyrazem „wykazuje się”.
3. w ust. 2 pkt 2 i 3 zastąpienie „rodzaje”
słowem „tytuły” – nieuwzględnione w
związku z nieuwzględnieniem uwagi w
nr 104 (dotyczącej art. 63e pkt 5)
4. w ust. 2 pkt 3 zastąpienie wyrazu
„wymogami” wyrazem „obowiązkami” –
nieuwzględnione

sformułowanie
„nakładać wymogi” jest powszechnie
używane w języku polskim, w tym w
tekstach przepisów prawa.
5. w ust. 2 pkt 3 wyrażenie „w tej
sytuacji” zostanie zastąpione wyrażeniem
„w takim przypadku”.
38

strony : 1 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40 ... 80 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: