eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3352
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333

3352

45.
załącznik
Ministerstwo W odpowiedzi na pismo z dnia 1 października 2014 r.
uwaga
Nastąpi ujednolicenie załącznika nr 1 oraz
nr 1 do
Administracji i sygn.: DR1/0301/37-29/CGHL/2014 dotyczące projektu
uwzględniona załącznika nr 5 poprzez zmianę wyrażenia
„ze zbycia” na wyrażenie „z tytułu
ustawy o
Cyfryzacji
ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych
rozchodu”.
rachunko-
innych ustaw zasadnym wydaje się aby załącznik nr 1 w
wości
części Rachunek Zysków i Strat lit. G pozycja I. Zysk z
tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych i lit. H
pozycja I. Strata z tytułu rozchodu niefinansowych
aktywów trwałych ujednolicić z lit. J pozycją III. Zysk ze
zbycia aktywów finansowych i lit. K pozycją II. Strata ze
zbycia aktywów finansowych, poprzez zmianę wyrażenia
„ze zbycia” na wyrażenie „z tytułu rozchodu”.
46.
żłówny Urząd 3) w załącznikach nr 1 i nr 2 (nr 5) do przedmiotowego
uwaga
Ust. 1 pkt 1 w załączniku nr 1 i
Statystyczny projektu, w części dotyczącej dodatkowych informacji i
uwzględniona odpowiednio pkt 1 w załączniku nr 5

objaśnień; w pkt. 1.1. proponuje się zmianę redakcji tekstu,
otrzymają brzmienie:
gdyż pojęcie grup rodzajowych odnosi się do środków
1) szczegółowy zakres zmian wartości
trwałych i jest związane z Klasyfikacją rodków Trwałych
grup rodzajowych środków trwałych,
(rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r.
wartości niematerialnych i prawnych oraz
w sprawie Klasyfikacji rodków Trwałych (K T) (Dz. U.
inwestycji długoterminowych, zawierający
Nr 242, poz. l b22)), a nie do wartości niematerialnych i
stan tych aktywów na początek roku
prawnych, co sugeruje obecny przepis.
obrotowego, zwiększenia i zmniejszenia z
Przepis w aktualnie obowiązującej ustawie jest poprawny i
tytułu: aktualizacji wartości, nabycia,
należy rozważyć jego utrzymanie lub dokonać takiej
rozchodu, przemieszczenia wewnętrznego
redakcji tekstu w projekcie, aby pojęcie grup rodzajowych
oraz stan końcowy, a dla majątku
jednoznacznie wiązało się tylko ze środkami trwałymi.
amortyzowanego
-
podobne
przedstawienie stanów i tytułów zmian
dotychczasowej
amortyzacji
lub
umorzenia;
47.
Komisja
15) uwaga do „Dodatkowych informacji i objaśnień”
uwaga
Takie informacje należy ująć w ust. 9
Nadzoru
zawartych w załączniku nr 1 do projektu ustawy
nieuwzględniona załącznika nr 1 (9. W przypadku gdy inne
Finansowego Proponujemy
uwzględnienie
w
„Dodatkowych
informacje niż wymienione powyżej
informacjach i objaśnieniach” wymogu, o którym mowa w
mogłyby w istotny sposób wpłynąć na
art. 4 ust. 4 dyrektywy 2013/34/UE, tj. uzasadnienia
ocenę sytuacji majątkowej, finansowej
przyczyny
niezastosowania
przepisu
ustawy
o
oraz wynik finansowy jednostki, należy
rachunkowości
oraz
określenia
wpływu,
jaki
ujawnić te informacje.), gdyż takie
109

niezastosowanie przepisu wywiera na obraz sytuacji
sytuacje – w naszej ocenie – wystąpią
majątkowej i finansowej oraz na wynik finansowy
sporadycznie.
jednostki.
48.
załącznik żłówny Urząd W związku ze znacznym ograniczeniem zakresu informacji
uwaga
Progi przyjęte do zdefiniowania jednostki
nr 5 do
Statystyczny w bilansie oraz rachunku zysków i strat przedstawionym w nieuwzględniona „małej” zostały przyjęte w projekcie
załączniku
nr
5
do
ustawy,
istnieje
duże
zgodnie z dyrektywą i nie zostały one
ustawy o

prawdopodobieństwo, że jednostki będą odmawiały
podwyższone (na co zezwala dyrektywa).
rachunko-
wypełniania
sprawozdań
statystycznych
w
wości
Implementacja dyrektywy w zakresie

dotychczasowym zakresie przedmiotowym bilansu i
określenia katalogu jednostek „małych”
rachunku zysków i strat. Będzie to skutkowało utratą
jest
obowiązkowa
(maksimum
ciągłości i porównywalności danych oraz wpłynie na
konwergencji).
ograniczenie możliwości pełnej oceny sytuacji finansowo-
Dalsze wyjaśnienie w l.p. nr 29.
gospodarczej przedsiębiorstw, w szczególności podmiotów,

w których liczba pracujących wynosi od 10 da 49
pracujących.
Ponadto, w proponowanej uproszczonej sprawozdawczości
finansowej brakuje pozycji wymaganych do opracowania
rachunków narodowych zgodnie z Rozporządzeniem
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549i2013 z dnia
21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu
rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej
(ESA 2010):
— dotacje do wyrobów i usług,
— dotacje do działalności podstawowej,
— podatek akcyzowy,
— przychód ze sprzedaży towarów i materiałów,
— wartość sprzedanych towarów i materiałów,
— zużycie energii,
— podróże służbowe,
— wydatki na szkolenia,
— wydatki na ochronę zdrowia,
— podatki i opłaty,
— materiały,
— półprodukty i, produkty w toku,
— produkty gotowe,
110

— towary.
49.
żłówny Urząd 3) w załącznikach nr 1 i nr 2 (nr 5) do przedmiotowego
uwaga
Ust. 1 pkt 1 w załączniku nr 1 i
Statystyczny projektu, w części dotyczącej dodatkowych informacji i
uwzględniona odpowiednio pkt 1 w załączniku nr 5

objaśnień; w pkt. 1.1. proponuje się zmianę redakcji tekstu,
otrzymają brzmienie:
gdyż pojęcie grup rodzajowych odnosi się do środków
1) szczegółowy zakres zmian wartości
trwałych i jest związane z Klasyfikacją rodków Trwałych
grup rodzajowych środków trwałych,
(rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r.
wartości niematerialnych i prawnych oraz
w sprawie Klasyfikacji rodków Trwałych (K T) (Dz. U.
inwestycji długoterminowych, zawierający
Nr 242, poz. l b22)), a nie do wartości niematerialnych i
stan tych aktywów na początek roku
prawnych, co sugeruje obecny przepis.
obrotowego, zwiększenia i zmniejszenia z
Przepis w aktualnie obowiązującej ustawie jest poprawny i
tytułu: aktualizacji wartości, nabycia,
należy rozważyć jego utrzymanie lub dokonać takiej
rozchodu, przemieszczenia wewnętrznego
redakcji tekstu w projekcie, aby pojęcie grup rodzajowych
oraz stan końcowy, a dla majątku
jednoznacznie wiązało się tylko ze środkami trwałymi.
amortyzowanego
-
podobne
przedstawienie stanów i tytułów zmian
dotychczasowej
amortyzacji
lub
umorzenia;
50.
uzasadnie-
Narodowy
Ponadto, przekazujemy następujące uwagi do uzasadnienia
uwaga
Odpowiednie
zmiany
zostały
nie do
Bank Polski
projektu ustawy:
uwzględniona wprowadzone do uzasadnienia projektu
• odnośnie art. 1 pkt 1 lit. a tiret
dotyczące art. 1 pkt 1 lit. a tir
projektu
5 projektu (str. 12)
et 5 i 6
wskazuje się, że zmiana definicji znaczącego wpływu
projektu (str. 12)
opisana została w tiret 2, podczas gdy tę zmianę opisuje
tiret 5 zmienia definicję znaczącego
tiret 3,
inwestora, przez którego rozumie się
jednostkę będącą spółką handlową lub
przedsiębiorstwem
państwowym
posiadającą udział w kapitale innej
jednostki,
oraz wywierającą
znaczący
wpływ na tę jednostkę. Dla utrzymania jak
najbardziej
zbliżonej
definicji
do
dotychczasowego
brzmienia
nie
wprowadzono wartościowego limitu
udziału w kapitale.
Zmiana
spowodowana
jest
doprecyzowaniem definicji znaczącego
wpływu oraz wprowadzeniem definicji
111

udziału w kapitale, co wynika
z implementacji art. 2 pkt 2 i 13 dyrektywy
(opisaną w tir. 3) oraz zmianą definicji
jednostki stowarzyszonej (opisanej w tir.
6);
tiret 6 zawiera definicję jednostki
stowarzyszonej zgodną z art. 2 pkt 13
dyrektywy. W porównaniu do aktualnego
przepisu w projekcie wprowadza się w
definicji jednostki stowarzyszonej wymóg
posiadania zaangażowania w kapitale tej
jednostki, mający charakter trwałego
powiązania bez określenia wartościowego
limitu udziału w kapitale w celu
utrzymania jak najbardziej zbliżonej
definicji do dotychczasowego brzmienia.
Pozostałe kryteria pozostają bez zmian,
tzn. jednostką stowarzyszoną jest
jednostka będąca spółką handlową lub
podmiotem utworzonym i działającym
zgodnie z przepisami obcego prawa
handlowego, na którą znaczący inwestor
wywiera znaczący wpływ;

vide uwaga opisana w lp. 4
51.
• odnośnie zmiany wprowadzanej w art. 1 pkt 13 (str. 21) –
uwaga
W związku z przywróceniem definicji
w zdaniu drugim fragment: „Analogicznie jak w pkt 12
bezzasadna
zysków i strat nadzwyczajnych dla
uzasadnienia, związane jest to z anulowaniem w art. 3 ust.
banków,
zakładów ubezpieczeń i
1 pkt 33 definicji zysków i strat nadzwyczajnych (…)”
zakładów reasekuracji oraz spółdzielczych
proponujemy zastąpić następująco: „„Analogicznie jak w
kas
oszczędnościowo-kredytowych
pkt 12 uzasadnienia, związane jest to z uchyleniem art.
usunięto uzasadnienie do art. 1 pkt 13
3ust. 1 pkt 33 zawierającego definicję zysków i strat
projektu (zmiany w art. 44 ustawy o
nadzwyczajnych (…)”,
rachunkowości).
52.
• odnośnie art. 1 pkt 27 projektu wprowadzającego zmianę
uwaga
Uzasadnienie do art. 63e pkt 3 ustawy (str.
w art. 63e pkt 3 ustawy (str. 30) w zdaniu drugim należy uwzględniona 30) otrzyma brzmienie:
112

zmienić wyraz „odniesie” na „odniesienie”.
w pkt 3. przez administrację rządową
rozumie się w przypadku Polski organy
administracji rządowej lub samorządowej
oraz
jednostki
nadzorowane
lub
kontrolowane przez te organy. W związku
z możliwością występowania płatności na
rzecz pozostałych państw członkowskich
lub państw trzecich w stosunku do tych
państw wprowadzono odniesienie do
organów
administracji
państwowej,
regionalnej lub lokalnej państwa
członkowskiego lub państwa trzeciego
oraz
jednostek
nadzorowanych
lub
kontrolowanych przez te organy (zgodnie
z art. 41 pkt 3 dyrektywy)
53.
Rozporzą-
Urząd
W związku z usunięciem z przepisów ustawy
uwaga
Naturalną
konsekwencją
zmian
dzenie
Marszałkowski o rachunkowości definicji strat i zysków nadzwyczajnych uwzględniona wprowadzanych
w
ustawie
o
Ministra
Województwa wydaje się konieczna, oprócz podanych w uzasadnieniu do
rachunkowości
w
związku
z
Finansów z
Opolskiego
projektu planowanych zmian aktów wykonawczych,
implementacją dyrektywy, tj. usunięciem
dnia 05
zmiana rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 05 lipca
kategorii zysków i strat nadzwyczajnych,
lipca 2010 r.
2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz
konieczna będzie zmiana rozporządzenia
w sprawie
planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek
Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r.
szczegól-
samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych,
w sprawie
szczególnych
zasad
nych zasad
samorządowych zakładów budżetowych, państwowych
rachunkowości oraz planów kont dla
rachunko-
funduszy celowych oraz państwowych jednostek
budżetu państwa, budżetów jednostek
wości oraz
budżetowych mających siedzibę poza granicami
samorządu
terytorialnego,
jednostek
planów kont
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2013 r. poz. 289).
budżetowych, samorządowych zakładów
dla budżetu
budżetowych, państwowych funduszy
państwa,
celowych oraz państwowych jednostek
budżetów
budżetowych mających siedzibę poza
jednostek
granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.
samorządu
U. z 2013r., poz. 289). Proces legislacyjny
terytorial-
związany
ze zmianą powyższego
nego,
rozporządzenia rozpocznie się dopiero po
jednostek
wejściu w życie zmienionych projektem
113

strony : 1 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 50 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: