eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3352
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333

3352

jednostkę, o której mowa w art.2 ust.1 i 2, w której inna
jednostka (znaczący inwestor) ma udział kapitałowy i
wywiera znaczący wpływ”.
9.
Polska Izba
vide uwaga opisana w l.p. 1
uwaga częściowo vide odpowiedź na uwagę w l.p. 1
Ubezpieczeń
uwzględniona
10.
art. 3 ust. 1
Zdzisław
art. 3 ust. 1 pkt 43. Wątpliwość moja ma zapewne bardziej
uwaga
Zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy o
pkt 43
Fedak –
charakter teoretyczny niż praktyczny, ale w świetle nowej nieuwzględniona rachunkowości jednostka dominująca

Członek KSR definicji jednostek powiązanych niejasna jest zupełnie
sporządza
roczne
skonsolidowane
sytuacja jednostek współzależnych (jeżeli w przyrodzie
sprawozdanie finansowe obejmujące dane
występują). Czy traktuje się je jak jednostki zależne (moim
jednostki dominującej i jednostek od niej
zdaniem tak), czy jak stowarzyszone. Jest to istotne wobec
zależnych wszystkich szczebli (…);
nowej definicji jednostek powiązanych i układu bilansu
sprawozdaniem tym obejmuje się również
(wyodrębnienie
danych
dotyczących
jednostek
dane
pozostałych
jednostek
powiązanych i stowarzyszonych). Z drugiej strony w
podporządkowanych
(w
tym
rozdziale 6. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe
współzależnych i stowarzyszonych – vide
grupy kapitałowej art. 61 poświęcony jest metodzie
art. 3 ust. 1 pkt 42 ww. ustawy) zgodnie z
proporcjonalnej. Trzeba by gdzieś określić status jednostek
zasadami określonymi w rozdziale 6 ww.
współzależnych.
ustawy, tj. według metody proporcjonalnej
lub metody praw własności; status
jednostek
stowarzyszonych
i
współzależnych jest określony w art. 1 pkt
1 lit. a tiret 6 projektu/ projektowany art. 3
ust. 1 pkt 42 oraz art. 3 ust. 1 pkt 40 ww.
ustawy
11.
art. 3 ust. 1
Zdzisław
art. 3 ust.1 pkt 49. Nie byłoby słuszne pozbawianie się z
uwaga
Zagadnienie
to
nie
powinno
być
pkt 49
Fedak
góry możliwości zaliczenia do jednostek zainteresowania nieuwzględniona przedmiotem określanym przez Radę

publicznego spółek nie notowanych na giełdzie lub z poza
Ministrów.
sektora finansowego, ale ważnych dla interesu państwa.
Katalog
jednostek
zainteresowania
Dlatego proponuję (jak to przewiduje art. 2 ust. 1
publicznego powinien być precyzyjnie
dyrektywy 2013/34/UE) dodać lit. i:
określony w ustawie – w przypadku
- jednostki o istotnym znaczeniu publicznym ze względu na
potrzeby rozszerzenia tego katalogu,
przedmiot działalności, wielkość lub liczbę zatrudnionych,
zawsze istnieje możliwość zmiany ustawy
które może określić Radę Ministrów w drodze
o rachunkowości.
rozporządzenia
12.
Izba
1. Uwaga do art. 3 ust. 1 pkt 49 lit. g Ustawy o
uwaga
W związku z licznymi uwagami
9

Zarządzają-
rachunkowości
uwzględniona
dotyczącymi
definicji
jednostki
cych
Powstaje wątpliwość, czy w projektowanym przepisie art.

zainteresowania
publicznego
i
Funduszami i 3 ust. 1 pkt 49 lit. g Ustawy o rachunkowości właściwie
niewprowadzaniem odrębnej definicji na
Aktywami
zdefiniowany jest fundusz inwestycyjny zamknięty.
potrzeby ustawy o rachunkowości,
Zgodnie z proponowaną definicją za jednostkę
katalog jednostek wyłączonych ze
zainteresowania publicznego uznaje się fundusze
stosowania uproszczeń dla jednostek
inwestycyjne zamknięte („FIZ”), których publiczne
małych został zamieszczony w art. 1e.
certyfikaty inwestycyjne („CI”) nie zostały dopuszczone
Jednostki te zostały wyłączone ze
do obrotu na rynku regulowanym. Czy w przytoczonym
stosowania ww. uproszczeń z uwagi na
zakresie
pojęciowym
instytucji
zainteresowania
fakt, iż spełniają wymogi art. 2 ust.1
publicznego nie powinny być wskazane wszystkie FIZ, (z
dyrektywy.
wyłączeniem FIZ niepublicznych), ewentualnie FIZ z

publicznymi CI jednak niezależnie od tego, czy są one
Do ww. katalogu zaliczają się następujące
dopuszczone, czy tez niedopuszczone do obrotu na rynku
jednostki
(zgodnie
z
brzmieniem
regulowanym). Wydaje się, że zaproponowany przepis jest
projektowanego art. 1e)
odwzorowaniem odpowiedniej regulacji z ustawy o
1. jednostki organizacyjne działające na
biegłych rewidentach, ale przez to wydaje się
podstawie
Prawa
bankowego,
niekompletny i nie oddający ducha i celu
przepisów o obrocie papierami
implementowanej
dyrektywy.
Stosowny
przepis
wartościowymi, przepisów o funduszach
DYREKTYW PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I
inwestycyjnych,
przepisów
o
RADY 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie
działalności
ubezpieczeniowej
i
rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych
reasekuracyjnej,
przepisów
o
sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań
spółdzielczych
kasach
niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę
oszczędnościowo-kredytowych
lub
Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz
przepisów
o
organizacji
i
uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG
funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
(Dz.U.UE.L.2013.182.19 z dnia 29 czerwca 2013 r. nie
2. jednostki zamierzające ubiegać się albo
jest precyzyjny w tym zakresie, niemniej można go
ubiegające się o zezwolenie na
odczytać szerzej:
wykonywanie działalności na podstawie
„Artykuł 2 / Definicje
przepisów, o których mowa w pkt 1;
Do celów niniejszej dyrektywy zastosowanie mają
3. krajowe instytucje płatnicze;
następujące definicje:
4. instytucje pieniądza elektronicznego;
1) „jednostki interesu publicznego” oznaczają jednostki,
5. jednostki sektora finansów publicznych.
objęte zakresem zastosowania art. 1, które:

a) są regulowane prawem państwa członkowskiego i

10

których zbywalne papiery wartościowe są dopuszczone do
obrotu na rynku regulowanym któregokolwiek państwa
członkowskiego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14
dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów
finansowych(12);
b) są instytucjami kredytowymi zdefiniowanymi w art. 4
pkt 1 dyrektywy 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i
prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe(13),
innymi niż instytucje, o których mowa w art. 2 tej
dyrektywy;
c) są zakładami ubezpieczeń w rozumieniu art. 2 ust. 1
dyrektywy Rady 91/674/EWG z dnia 19 grudnia 1991 r. w
sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań
finansowych zakładów ubezpieczeń(14); lub
d) są wyznaczone przez państwa członkowskie jako
jednostki interesu publicznego, na przykład jednostki o
istotnym znaczeniu publicznym ze względu na charakter
prowadzonej przez nie działalności, ich wielkość lub liczbę
zatrudnionych pracowników;”.
13.
Tomasz
Z uwagi na prowadzone prace nad implementacją w Polsce
uwaga
vide uwaga opisana w l.p. 12
Konieczny
przepisów unijnych dotyczących reformy audytu uwzględniona
proponuje się, aby definicja jednostki zainteresowania
publicznego, po ostatecznym ustaleniu jej zakresu,
pojawiła się w znowelizowanej ustawie o biegłych
rewidentach i ich samorządzie.
14.
Stowarzyszenie 1) dodawany w art. 3 ust. 1 nowy pkt 49
uwaga
Stosowanie uproszczeń dla jednostek
Księgowych w Mając na uwadze bezpieczeństwo obrotu gospodarczego nieuwzględniona „małych” nie jest obowiązkiem. Decyzję
Polsce
proponujemy do jednostek zainteresowania publicznego
w
tej
sprawie
podejmuje
organ
zaliczyć również (w treści pod lit. a) emitentów papierów
zatwierdzający sprawozdanie finansowe
wartościowych, których papiery są przedmiotem notowań
jednostki.
w alternatywnym systemie obrotu NewConnect.
Dodatkowo jednostka może skorzystać z
Pominięcie tych spółek może spowodować, że jeśli będą to
niektórych uproszczeń.
jednostki uznawane za małe wówczas będą zobowiązane
Alternatywne systemy obrotu mają różne
11

do sporządzania uproszczonych sprawozdań finansowych.
formy organizacyjne, w różnych formach;
Byłaby to sytuacja niekorzystna dla inwestorów i samego
nie tylko jako rynek NewConnect.
rynku alternatywnego, na którym ryzyko inwestycyjne jest

wyższe, zatem może nastąpić osłabienie tego rynku przez
odpływ kapitału. Rynek NewConnect w zamyśle twórców
miał być „etapem przejściowym” przed wejściem danej
spółki na rynek regulowany. Z tego też względu wskazane
jest, aby spółki z obu tych rynków miały zbliżony zakres
obowiązków
sprawozdawczych,
zapewniających
transparentność ich sytuacji finansowej.
15.
Konfederacja Obecna treść artykułu
uwaga
vide uwaga opisana w l.p. 12
Lewiatan
Wprowadzenie
definicji
jednostki
zainteresowania
uwzględniona
publicznego.
Proponowana treść artykułu
Proponujemy nie wprowadzać tej definicji do ustawy.
Uzasadnienie do propozycji zmiany
Proponujemy, aby definicja jednostki zainteresowania
publicznego, znajdowała się w jednym miejscu tj. w
ustawie o biegłych rewidentach i ich samorządzie.
Zdając sobie sprawę z odmienności regulowanych
obszarów i odmiennych adresatów obu ustaw uważamy, że
definicja JZP powinna być jedna.
16.
art. 3 ust.
Tomasz
Na podstawie naszej analizy ust 1c) i 1d jednostką małą
uwaga
Zapisy w art. 3 ust. 1c dotyczą nabycia
1d
Konieczny
będzie jednostka, która w dwóch kolejnych latach nieuwzględniona statusu jednostki małej, natomiast zapisy

przekracza limity z podane w 1c, co wydaje się niesłuszne
w art. 3 ust. 1d dotyczą zachowania
i nielogiczne z ogólną zasadą w 1c. oraz art.3 ust. 2
nabytego uprzednio statusu jednostki
Dyrektywy 34.
małej.

Zapisy w art. 3 ust. 1d wymagają
2012 2013 2014 Ust. 2014 2015
równoczesnego/łącznego
spełnienia

nie
nie
1c.1 mała
dwóch warunków tj.
nie
nie
tak
1d
mała
1) sporządzenia za poprzedni rok
W 2013 mała i w 2014 mała na podst.1d
obrotowy sprawozdania z wykorzystaniem


tak
1d

tak
jednego z uproszczeń dla jednostek
W 2015 pełniony pkt. 1d.1 oraz 1d.2, a
małych oraz
więc w 2015 też jest mała itd. w
2) ewentualnego przekroczenia progów
12

kolejnych latach.
określających jednostkę małą tylko w
(nie, tak – spełnienie kryteriów
jednym z dwóch lat (w poprzednim albo
ilościowych z 1c)
bieżącym roku obrotowym).

Zatem nie ma możliwości, aby - jak to
Jak wykazujemy proponowany zapis może doprowadzić do
określono w zgłoszonej uwadze –
sytuacji, gdy jednostka sporządzająca sprawozdania jako
jednostka, która raz nabyła status
jednostka mała będzie je sporządzała w wersji dla
jednostki małej mogła „sporządzać
jednostek małych w nieskończoność (mimo że będzie
sprawozdanie w wersji dla jednostek
przekraczała wielkości podane w ust. 1c pkt 1).
małych w nieskończoność” jeśli nie
będzie na każdy dzień bilansowy spełniać
wymogów z art. 3 ust. 1d.
Jednostka mała będzie tracić status
jednostki małej jeśli dwa lata z rzędu
przekroczy progi określone w art. 3 ust.
1c, gdyż nie będzie wtedy spełniać
wymogu zawartego w art. 3 ust. 1d pkt 2.
17. art. 3 ust. 1e
Zdzisław
art. 3 ust. 1e. Zagadnienie objęte tym ustępem stanowi
uwaga
Projekt po uzgodnieniu merytorycznym

Fedak
uściślenie postanowień pkt 36 i 37 ust. 1 art. 3: kwalifikuje nieuwzględniona został doprecyzowany pod względem
się ono do zamieszczenia w ust. 1 jako pkt 37a; nie jest
redakcyjno-prawnym.
przyjęte aby punkt wyjaśniał ustęp.
18.
art. 3 ust. 3
Zdzisław
art. 3 ust. 3 Zamiana daty ustalenia w złotych granicy
uwaga
W projekcie art. 3. wprowadza zmiany w

Fedak
przychodów zobowiązujących do stosowania ustawy z
bezzasadna
ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
30.09 na 1.10 nie budzi zastrzeżeń, jeżeli taka sama zmiana
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.
nastąpi w pdof. Jeżeli nie miałoby to miejsca, to mnożenie
z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) poprzez
różnic między ustawą a przepisami podatkowymi nie
dostawanie brzmienia art. 24a ust. 6:
byłoby właściwe
„6. Wyrażone w euro wielkości, o których
mowa w ust. 4 i 5, przelicza się na walutę
polską według średniego kursu euro
ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski
na pierwszy dzień roboczy października
roku poprzedzającego rok podatkowy.”
19.
art. 3 ust. 6
Zdzisław
art. 3 ust. 6. Po co definiować ponownie jednostki małe –
uwaga
Zwolnienie to dotyczy nie tylko jednostek

Fedak
zrobiono to w ust. 1b. Wystarczy jednostka mała i mikro. nieuwzględniona małych, ale także innych jednostek dla
To samo dotyczy art. 28b (pkt 7), choć bez jednostek
których przewidziano zwolnienie przy
mikro, oraz art. 37 ust. 10 (pkt 10)).
wykorzystaniu tych samych progów, ale
13

strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 70 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: