eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3352
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333

3352

zakresie” – w przypadku, w odniesieniu do.
kapitałowej, sporządzone odpowiednio
według wymogów, o których mowa w art.
49 ust. 2, 2a i 3, z tym że w przypadku
informacji określonych w art. 49 ust. 2 pkt
5 należy podać informacje o udziałach
(akcjach) własnych posiadanych przez
jednostkę
dominującą,
jednostki
wchodzące w skład grupy kapitałowej
oraz osoby działające w ich imieniu.
Sprawozdanie
z działalności
grupy
kapitałowej można sporządzić łącznie ze
sprawozdaniem z działalności jednostki
dominującej jako jedno sprawozdanie.”
57. art. 55 ust. 5 Konfederacja Obecna treść artykułu
uwaga
Propozycja
wykracza
poza
zakres

Lewiatan
Skonsolidowane sprawozdania finansowe emitentów nieuwzględniona przedmiotowej nowelizacji.
papierów wartościowych, o których mowa w art. 4
rozporządzenia (WE) nr 1606/2002 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie
stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości
(Dz. Urz. WE L 243 z 11.09.2002, str. 1; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 29, str. 609), oraz
banków sporządza się zgodnie z MSR.
6. Skonsolidowane sprawozdania finansowe emitentów
papierów wartościowych zamierzających ubiegać się lub
ubiegających się o ich dopuszczenie do obrotu na jednym z
rynków regulowanych krajów Europejskiego Obszaru
Gospodarczego mogą być sporządzane zgodnie z MSR.
7. Skonsolidowane sprawozdania finansowe jednostek
dominujących niższego szczebla, wchodzących w skład
grupy kapitałowej, w której jednostka dominująca
wyższego
szczebla
sporządza
skonsolidowane
sprawozdanie finansowe zgodnie
z MSR, mogą być sporządzane zgodnie z MSR.
8. Decyzję w sprawie sporządzania skonsolidowanych
sprawozdań finansowych zgodnie z MSR, przez jednostki,
29

o których mowa w ust. 6 i 7, podejmuje organ
zatwierdzający jednostki dominującej.
9. Organ zatwierdzający jednostki dominującej może
podjąć decyzję w sprawie zaprzestania stosowania MSR
przy sporządzaniu skonsolidowanych sprawozdań
finansowych przez jednostki w przypadku ustania
okoliczności, o których mowa w ust. 6 i 7.
Proponowana treść artykułu
Skonsolidowane sprawozdania finansowe emitentów
papierów wartościowych, o których mowa w art. 4
rozporządzenia (WE) nr 1606/2002 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie
stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości
(Dz. Urz. WE L 243
z 11.09.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 13, t. 29, str. 609), oraz banków
sporządza się zgodnie z MSR.
6. Skonsolidowane sprawozdania finansowe innych
jednostek mogą być sporządzane zgodnie z MSR.
7. skreślić
8. Decyzję, na podstawie pkt 6,
w sprawie sporządzania skonsolidowanych sprawozdań
finansowych zgodnie z MSR, przez jednostki, podejmuje
organ zatwierdzający jednostki dominującej.
9. Organ zatwierdzający jednostki dominującej może
podjąć decyzję w sprawie zaprzestania stosowania MSR
przy sporządzaniu skonsolidowanych sprawozdań
finansowych przez jednostki.
Uzasadnienie do propozycji zmiany
Do
sporządzania
skonsolidowanych
sprawozdań
finansowych wg MSR uprawnione są jedynie jednostki
wymienione w art. 55 ust. 5. Przyjęcie standardów
rachunkowości, według których sporządzane są
skonsolidowane sprawozdania finansowe przez pozostałe
jednostki powinno zależeć od decyzji jednostki
30

dominującej, wynikających z jej preferencji, cech
specyficznych i możliwości adaptacji określonych
standardów. Nie ma uzasadnienia dla ograniczającego
wyznaczania z góry takich standardów przez ustawę.
Powinno się w tej mierze pozostawić swobodę decyzji
samym jednostkom dominującym.
58. art. 56 ust. 1 Stowarzyszenie 3) zmiana treści ust. 1 w art. 56
uwaga
Zapis w projekcie jest zgodny z

Księgowych w Projektowana treść stwarza warunki bardziej złożone w nieuwzględniona wymogami dyrektywy, która posługuje
Polsce
zakresie zwolnienia z obowiązku sporządzania
się dwoma sposobami obliczania kwot
skonsolidowanego sprawozdania finansowego niż obecnie
pozwalających
na
niesporządzenie
obowiązująca, bowiem należy dokonać wyłączeń
skonsolidowanego
sprawozdania
konsolidacyjnych aby ustalić spełnienie warunków
finansowego, tj. że obliczeń dokonuje się
określonych w pkt 1, zatem wykonać wiele czynności
po wyeliminowaniu skutków wzajemnych
wchodzących w sporządzanie sprawozdania.
transakcji
dokonanych
pomiędzy
Ponadto niejasne jest czy warunki zawarte w ust. 1 w pkt 1
jednostkami grupy kapitałowej oraz bez
i 2 należy stosować łącznie (przy obecnym zapisie, w
uwzględniania
wyłączeń
którym nie ma wyrazu „lub”), czy też rozdzielnie, na co
konsolidacyjnych.
wskazywałaby treść ust. 1 a.
(vide art. 3 ust. 6 - dotyczy zwolnienia z
Proponujemy rozważenie pominięcia uwarunkowań, o
konsolidacji z uwzględnieniem wyłączeń
których mowa w ust. 1 pkt 1, a pozostawienie treści objętej
oraz art. 3 ust. 8 - dotyczy zwolnienia z
pkt 2, co byłoby zbieżne z zawartością merytoryczną i z
konsolidacji bez dokonywania wyłączeń).
konstrukcją przepisu dotychczasowego.
59. art. 56 ust. 2 Konfederacja Obecna treść artykułu
uwaga
Dyrektywa w art. 23 ust. 3 w lit. a i b
pkt 1 i 2
Lewiatan
1) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada 100% nieuwzględniona określa
przypadki
zwolnienia
z

udziałów tej jednostki, przy czym nie są brane pod uwagę
obowiązku
sporządzania
udziały w tej jednostce posiadane przez członków jej
skonsolidowanych
sprawozdań
organów
administrujących,
zarządzających
lub
finansowych
i
skonsolidowanych
nadzorujących na mocy zobowiązania prawnego lub
sprawozdań z działalności.
zobowiązania określonego

w jej statucie lub umowie, lub
Proponowana
treść
artykułu
jest
2) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada, co
niezgodna z dyrektywą.
najmniej 90% udziałów tej jednostki, a pozostali

udziałowcy tej jednostki zatwierdzili decyzję o

niesporządzaniu
skonsolidowanego
sprawozdania
finansowego.
31

Proponowana treść artykułu
1) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada 100%
udziałów tej jednostki, lub
2) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada, co
najmniej 90% udziałów tej jednostki, a pozostali
udziałowcy tej jednostki zatwierdzili decyzję o
niesporządzaniu
skonsolidowanego
sprawozdania
finansowego - przy czym nie brane są pod uwagę udziały
w tej jednostce posiadane przez członków jej organów
administrujących zarządzających lub nadzorujących na
mocy zobowiązania prawnego lub zobowiązania
określonego w jej statucie lub umowie.
Uzasadnienie do propozycji zmiany
Wydaje nam się, że warunek niebrania pod uwagę
określonych udziałów powinien także dotyczyć punktu 2.
60.
art. 56
Tomasz
W obu ustępach proponuje się dodać, że zwolnienie nie uwaga częściowo W związku z licznymi uwagami
ust. 4 i 5
Konieczny
dotyczy również jednostek ubiegających się lub uwzględniona
dotyczącymi
definicji
jednostki

zamierzających ubiegać się o dopuszczenie do obrotu na
zainteresowania
publicznego
i
jednym z rynków regulowanych w EOG. Mamy również
niewprowadzaniem odrębnej definicji na
duże wątpliwości czy zasadne jest zwolnienie jednostek
potrzeby ustawy o rachunkowości,
notowanych na NewConnect (rynek nieregulowany) z
katalog jednostek wyłączonych ze
obowiązku konsolidacji. Dotychczas art. 56 ust. 4 wymagał
stosowania uproszczeń dla jednostek
konsolidacji od wszystkich jednostek dopuszczonych do
małych został zamieszczony w art. 3 ust.
obrotu giełdowego (a nie tylko na rynku regulowanym).
1e. Jednostki te zostały wyłączone ze
stosowania ww. uproszczeń z uwagi na
fakt, iż spełniają wymogi art. 2 ust.1
dyrektywy. Na ten sam katalog jednostek
będzie się powoływał projektowany
przepis art. 56 ust. 4.

Do ww. katalogu zaliczają się następujące
jednostki
(zgodnie
z
brzmieniem
projektowanego art. 3 ust. 1e):
1. jednostki organizacyjne działające na
podstawie
Prawa
bankowego,
32

przepisów o obrocie papierami
wartościowymi, przepisów o funduszach
inwestycyjnych,
przepisów
o
działalności
ubezpieczeniowej
i
reasekuracyjnej,
przepisów
o
spółdzielczych
kasach
oszczędnościowo-kredytowych
lub
przepisów
o
organizacji
i
funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
2. jednostki zamierzające ubiegać się albo
ubiegające się o zezwolenie na
wykonywanie działalności na podstawie
przepisów, o których mowa w pkt 1;
3. krajowe instytucje płatnicze;
4. instytucje pieniądza elektronicznego;
5. jednostki
sektora
finansów
publicznych..


Natomiast utrzymanie dotychczasowej
regulacji
polegającej na wyłączeniu
emitentów
papierów
wartościowych
zamierzających
ubiegać
się
lub
ubiegających się o ich dopuszczenie do
obrotu
na
rynku
regulowanym
z
możliwości
niesporządzania
skonsolidowanych
sprawozdań
finansowych, z uwagi na przesłanki z art.
56 ust. 2 projektu, jest niezgodne z
brzemieniem art. 23 ust. 3 dyrektywy,
zgodnie z którym państwo członkowskie
zwalnia z obowiązku sporządzania
skonsolidowanych
sprawozdań
finansowych
i
skonsolidowanych
sprawozdań z
33

strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 70 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: