eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi

projekt dotyczy usprawnienia realizacji programu - Mieszkanie dla młodych - przez m.in.: wprowadzenie dofinansowania wkładu własnego w przypadku mieszkań: budowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, powstałych w wyniku przebudowy albo zakupionych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od osoby, która wybudowała to mieszkanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej; wzmocnienia prorodzinnego oddziaływania programu; zwiększenia udziału w programie osób nieposiadających zdolności kredytowej; wprowadzenia sankcji za wcześniejszą spłatę całości lub części kredytu w okresie 5 lat od dnia nabycia mieszkania

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3246
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1194

3246


6.
Nieuzasadniona jest propozycja rozszerzająca program o spółdzielnie 1. Polski Związek Firm
Uwaga nieuwzględniona
mieszkaniowe, nie stosujące ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu
Deweloperskich
Rozszerzenie
możliwości
mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.
2. Pracodawcy RP
skorzystania z programu przez
spółdzielnie mieszkaniowe budujące
na rzecz swoich członków jest
jednym z podstawowych celów
nowelizacji. Mieszkania tego typu
z założenia są budowane „po
kosztach”, podlegają bezpośredniej
kontroli
zainteresowanych
(członkowie
spółdzielni),
nie
występuje marża zysku i zagrożenie
przekroczenia
wcześniej
deklarowanych
kosztów
jest
niewielkie. Inwestycje tego typu
mogą stanowić dobrą alternatywę dla
osób poszukujących możliwości
nabycia tańszych mieszkań. Objęcie
wsparciem tego typu inwestycji może
się również przyczynić do wzrostu
konkurencyjności
na
rynku
i większego
wyboru
ofert
dla
klientów. Warto zaznaczyć, że tego
typu inwestycje były wspierane w
ramach poprzednio obowiązującego
programu „Rodzina na swoim”.
Wzajemne rozliczenia pomiędzy
spółdzielnią i jej członkami są
uregulowane ustawowo. Prawne
uregulowanie zasad zawierania
i rozliczania tego typu inwestycji
zbliżają „umowę o budowę lokalu” do
„umowy deweloperskiej”.
Nowo wybudowany lokal (art. 1 pkt 2)
7.
W związku z modyfikacją art. 3 ustawy zwraca się uwagę, że w przypadku Związek Banków Polskich
Uwaga nieuwzględniona
dewelopera nie zawsze ma się do czynienia z zakupem nowo wybudowanego
Obecne
brzmienie
przepisu
mieszkania, które już zostało wybudowane przez dewelopera. W dużej mierze
w zakresie finansowania mieszkań
są to transakcje dotyczące jeszcze budowanych mieszkań. A ponieważ
w budowie nie budziło wątpliwości
[3]

w przypadku wkładu budowalnego i spółdzielni mieszkaniowych mowa jest
interpretacyjnych. Nabycie prawa
w tym przepisie o mieszkaniach dopiero wznoszonych, a w przypadku
własności dotyczy zawsze mieszkań
dewelopera już wybudowanych, pozostawienie zapisu w takim brzmieniu
oddanych do użytkowania. Kolejne
będzie rodziło problemy interpretacyjne na co i w jakim przypadku instytucja
przepisy ustawy odnoszą się do
kredytująca może udzielić kredytu. Zapis ten powinien zostać doprecyzowany.
sytuacji
finansowania
kredytem
zarówno mieszkań w budowie, jak
i mieszkań
oddanych
do
użytkowania.
8.
W art. 5 ust. 1 dodano pkt 1a) w brzmieniu: „mieszkanie zostało utworzone w Związek Banków Polskich
Uwaga nieuwzględniona
wyniku budowy lub przebudowy obiektu budowlanego” – wobec czego treść
Dzięki
uzupełnieniu
art.
5
art. 3 pkt 1) w brzmieniu „zakup nowo wybudowanego mieszkania od osoby,
o dodatkowy ust. 1a wątpliwości
która wybudowała mieszkanie w ramach prowadzonej działalności
interpretacyjne dotyczące możliwości
gospodarczej” powinna zostać zmieniona na „zakup nowo utworzonego
finansowania mieszkań powstałych
mieszkania od osoby, która utworzyła mieszkanie ramach prowadzonej
w wyniku
przebudowy
obiektu
działalności gospodarczej, w wyniku budowy lub przebudowy obiektu
budowlanego
powinny
zostać
budowlanego”.
usunięte. Należy podkreślić, że
zdaniem MIiR już obecne brzmienie
ustawy dopuszczało kredytowanie
tego typu transakcji.
Kredyt (art. 1 pkt 5 lit. a)
9.
Propozycja wykreślenia słowa ”wyłącznie”, ponieważ w dotychczasowej 1. Bank Gospodarstwa
Uwaga nieuwzględniona
obsłudze już udzielonego finansowego wsparcia możliwe jest objęcie kwotą
Krajowego
Przepis
określa
przedmiot
kredytu prowizji za jego udzielenie.

kredytowania, którym może być


wyłącznie
mieszkanie
(lokal
Rozszerzenie art. 6 ust. 1 pkt 1 o objęcie kwotą kredytu prowizji.
2. Związek Banków Polskich mieszkalny lub dom jednorodzinny).

Ustawa nie ingeruje w możliwość
pobierania przez banki prowizji od
klienta przy udzieleniu kredytu w
ramach programu.
10. Propozycja rozszerzenia kredytu o możliwość sfinansowania kosztów Związek Banków Polskich
Uwaga nieuwzględniona
wykończenia mieszkania – nie wpłynie to na wysokość dofinansowania wkładu
Kredyt na wykończenie mieszkania
własnego.
może być udzielony przez bank
komercyjny niezależnie od kredytu
na zakup mieszkania udzielanego
w ramach
realizacji
programu
„Mieszkanie dla młodych”.
11. Proponuje się wycofanie zmiany dot. wykreślenia waluty, w jakiej może być 1. Narodowy Bank Polski
Uwaga uwzględniona
zaciągnięty kredyt. Jej wprowadzenie może spowodować zaciąganie kredytu 2. Komisja Nadzoru
[4]

przez młode osoby, obecnie pracujące za granicą, a chcące wrócić do kraju
Finansowego
i kupić tu mieszkanie, w walucie, w której obecnie zarabiają, co będzie się
wiązało, po rozpoczęciu pracy w Polsce i uzyskiwaniem dochodów w
złotówkach, z koniecznością spłaty kredytu walutowego lub jego
przewalutowania.
Ponadto powołanie się na rekomendację S jako powód wprowadzenia takiej
zmiany jest nieuzasadniony.
12. Należy ustalić, w przypadku dopuszczenia kredytów walutowych, zasady
1. Bank Gospodarstwa
Uwaga nieuwzględniona – w
przyjęcia kursu waluty przy określaniu kwoty udzielonego kredytu. Różnice
Krajowego
związku z przyjęciem uwagi KNF i
kursowe występujące pomiędzy tabelą kursów ogłaszaną przez Narodowy
NBP dotyczącej wycofania z projektu
Bank Polski i tabelami kursów walut stosowanymi przez banki kredytujące
możliwości zaciągania kredytów
powodują, że nabywcy w zależności od tego, w którym banku uzyskają kredyt,
w walucie obcej.
będą niejednakowo traktowani w ocenie spełnienia ustawowego warunku
udzielenia kredytu na zakup mieszkania w wysokości co najmniej 50% ceny
nabycia. Brak ustalenia zasady przyjmowania kursu waluty rodzi ryzyko
wystąpienia zarzutu nierównego traktowania nabywców. Zważywszy na fakt, iż
zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 5 kredytowane mieszkanie ma być położone na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, cena nabycia nieruchomości jest ustalana
w PLN oraz że wysokości średnich wskaźników przeliczenia kosztu
odtworzenia 1m² powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych publikowane
w BIP przez BGK podawane są w PLN, proponuje się uzupełnienie zapisu
ustawy o wprowadzenie do przeliczeń kwoty udzielonego kredytu obowiązku
stosowania przez banki kredytujące średniego kursu NBP, obowiązującego
w dniu złożenia wniosku przez nabywcę.



Doprecyzowanie, w związku z możliwością udzielania kredytów walutowych,
2. Związek Banków
czy kwota kredytu wyrażona w walucie, czy tak jak do tej pory w złotych.
Polskich
Jeżeli w złotych, konieczne jest doprecyzowanie, jaki kurs ma zostać
zastosowany do przeliczenia kwoty kredytu (nie tylko dla potrzeb prawidłowej
obsługi platformy BGK, ale i sprawozdawczości dla potrzeb BGK) – czy ma to
być kurs kupna / sprzedaży waluty, stosowany przez bank kredytujący, czy
kurs średni NBP z danego dnia.


Dofinansowanie dla gospodarstw domowych wychowujących dzieci (art. 1 pkt 6)
13. Zakończenie zapisu w zmienianym art. 7 pkt a ustawy powinno brzmieć „- Związek Banków Polskich
Uwaga nieuwzględniona
powierzchnia użytkowa mieszkania, będąca podstawą ustalenia wysokości
Zapis przepisu zaproponowany przez
dofinansowania wkładu własnego na zasadach, o których mowa w ust. 1,
ZBP jest legislacyjnie tożsamy z
wynosi 65 m2”.
propozycją MIiR. Kwestia ta może
być
ewentualnie
rozpatrzona
[5]

ponownie przez komisję prawniczą.

14. Zasada różnicowania wysokości dofinansowania w zależności od ilości Instytut na rzecz Kultury
Uwaga nieuwzględniona
wychowywanych dzieci niesprawiedliwie traktuje rodziny z czworgiem, Prawnej Ordo Iuris
W ramach obecnego brzmienia
pięciorgiem i większą ilością dzieci, bowiem proporcjonalnie zwiększone
przepisów
identyczny
wymiar
dofinansowanie sprawiedliwie traktuje rodziny posiadające do trojga dzieci,
wsparcia jest dostępny wszystkim
natomiast w stosunku do rodzin liczniejszych nie jest stosowana zasada
rodzinom posiadającym dzieci. Zapis
proporcjonalnego zwiększania wysokości dofinansowania. Jest to niezgodne
ten nie został podważony pod
z art. 32 („1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do
względem zgodności z konstytucją.
równego traktowania przez władze publiczne. 2. Nikt nie może być

dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym
Zaproponowana
nowelizacja
z jakiejkolwiek przyczyny.”) i art. 71 („1. Państwo w swojej polityce społecznej
różnicuje
wysokość
wsparcia
i gospodarczej uwzględnia dobro rodziny. Rodziny znajdujące się w trudnej
i uzależnia je od liczby dzieci, co jest
sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają
preferencją dla modelu rodziny
prawo do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych.”) Konstytucji RP.
gwarantującego
równowagę
demograficzną i zastępowalność
pokoleń.
Wypłata dofinansowania (art. 1 pkt 9)
15. lit. a
Polski Związek Firm
Uwaga nieuwzględniona
Propozycja doprecyzowania procedury wypłaty dofinansowania, poprzez np. Deweloperskich
Wydaje się, że powinna być
umożliwienie każdej ze stron umowy przenoszącej własność nieruchomości
zachowana zasada, że w ramach
złożenia wniosku o wypłatę dofinansowania w imieniu klienta (w stosowanej
procedury ubiegania się o finansowe
obecnie praktyce klient udziela pełnomocnictwa deweloperowi, co wiąże się
wsparcie stroną jest nabywca, który
z ponoszeniem dodatkowych kosztów notarialnych).
może część czynności zlecić
pełnomocnikowi.
Umożliwienie
ustawowe
składania
wniosków
o wypłatę finansowego wsparcia
przez deweloperów mogłoby rodzić
wrażenie, że to oni są bezpośrednimi
beneficjentami
finansowego
wsparcia.

16. lit. a
Związek Banków Polskich
Uwaga nieuwzględniona
W art. 11 ust. 3 pkt 1 rezygnuje się z konieczności wypłaty środków z tytułu
Zgodnie
z
zapisem
dofinansowania wkładu własnego dopiero po zawarciu przez nabywcę umowy
zmodyfikowanego art. 11 ust. 3 pkt 1,
o ustanowieniu lub przeniesieniu własności mieszkania – wypłata ma
wypłata środków następuje na
następować na rachunek osoby, która wybudowała mieszkanie w ramach
rachunek sprzedającego, na który
prowadzonej działalności gospodarczej, na który przekazane zostały środki
zostały przekazane środki z tytułu
z tytułu udzielonego kredytu - należy doprecyzować czy wypłata
udzielonego kredytu. Taki zapis
[6]

dofinansowania może następować w tym samym dniu, co wypłata ostatniej
oznacza, ze środki finansowego
transzy kredytu.
wsparcia powinny być wypłacone po
uruchomieniu pozostałych środków
kredytu. Ustawa nie zakazuje takiego
przelewu w dniu wypłaty ostatniej
transzy kredytu.
17. lit. a
Związek Rewizyjny
Uwaga uwzględniona
Proponuje się usunięcie rozbieżności między przepisem a jego uzasadnieniem Spółdzielni Mieszkaniowych
Uzasadnienie zostanie odpowiednio
– w obecnej formie sugeruje się, że istnieje powiązanie między wypłatą RP
skorygowane.
dofinansowania, stanowiącą ostatnią część świadczeń wynikających z umowy
o budowę lokalu (wkład budowlany), a uzyskaniem tytułu prawnego do
mieszkania, czyli ustanowieniem prawa odrębnej własności.
18. lit. c
Związek Banków Polskich
Uwaga nieuwzględniona
W art. 11 ust. 8 i dodanym ust. 8a proponuje się rozszerzyć ten zapis także
Zgodnie z ustawą o spółdzielniach
o umowę o budowę lokalu zawartą nie tylko ze spółdzielnią, ale również
mieszkaniowych umowa o budowę
z deweloperem.
lokalu może być zawarta tylko przez
spółdzielnię mieszkaniową.
19. Propozycja doprecyzowania zapisu poprzez jednolitą zasadę przyjętą Bank Gospodarstwa
Uwaga nieuwzględniona
w całym tekście ustawy, polegająca na wskazaniu daty oraz miejsca publikacji Krajowego
Dane
promulgacyjne
ustawy
przywoływanej ustawy, w tym w przypadku jest to ustawa o spółdzielniach
o spółdzielniach mieszkaniowych są
mieszkaniowych.
wskazane we wcześniejszej treści
ustawy.
Przepisy przejściowe (art. 2)
20. Właściwe jest odwołanie do art. 1 ust. 5 lit. b zamiast do art. 1 ust. 6 lit. b.
Bank Gospodarstwa
Uwaga uwzględniona
Krajowego

21. Zastąpienie słów „po dniu wejścia w życie” określeniem „od dnia wejścia Bank Gospodarstwa
Uwaga uwzględniona
w życie” (chyba że intencją ustawodawcy jest, aby nowe przepisy Krajowego
obowiązywały od następnego dnia po dniu wejścia w życie ustawy).
22. Należy doprecyzować czy liczy się data złożenia w aplikacji BGK-Zlecenia, czy Związek Banków Polskich
Uwaga nieuwzględniona
data rejestracji (akceptacji) tego wniosku. W przypadku wniosków
Aplikacja
BGK-Zlecenia
jest
o dofinansowanie złożonych przed dniem wejścia w życie ustawy, możliwe
pomocniczym narzędziem realizacji
będzie zastosowanie wyższych kwot dofinansowania w przypadku nabywców
programu i jego parametry nie
wychowujących 2 lub więcej dzieci (art. 1 pkt 6 lit b), co oznaczać będzie
decydują o obowiązywaniu lub nie
konieczność modyfikacji wniosków zarejestrowanych w BGK i ponowną
danego
przepisu
ustawowego.
analizę wniosku przez bank. Poza tym sprzeczne z tym zapisem jest
Wnioski o dofinansowanie będzie
informacja wskazana w uzasadnieniu do projektu, gdzie mowa jest
można składać na nowych zasadach
o możliwości przystąpienia do kredytu osób trzecich w przypadku wniosków
od dnia wejścia w życie ustawy.
o dofinansowanie złożonych przed wejściem w życie ustawy. Wymaga to

[7]

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: