eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi

projekt dotyczy usprawnienia realizacji programu - Mieszkanie dla młodych - przez m.in.: wprowadzenie dofinansowania wkładu własnego w przypadku mieszkań: budowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, powstałych w wyniku przebudowy albo zakupionych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od osoby, która wybudowała to mieszkanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej; wzmocnienia prorodzinnego oddziaływania programu; zwiększenia udziału w programie osób nieposiadających zdolności kredytowej; wprowadzenia sankcji za wcześniejszą spłatę całości lub części kredytu w okresie 5 lat od dnia nabycia mieszkania

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3246
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1194

3246

mieć miejsce tylko w sytuacji, kiedy
nie ulegnie zmianie wysokość
przyznanego
dofinansowania
wkładu
własnego.
Natomiast
w przypadku, gdy ze względu na
zmianę
wielkości
powierzchni
mieszkania odpowiedniej zmianie
powinna ulec również wysokość
dofinansowania wkładu własnego,
jedyną możliwością skorzystania ze
wsparcia
jest
dla
nabywcy
rezygnacja z poprzedniego wniosku
i
złożenie
nowego
wniosku
o dofinansowanie wkładu własnego
z
odpowiednimi
dokumentami
dotyczącymi
zakupu
nowej
nieruchomości. Przepisy ustawy nie
zezwalają na inny tryb ponownego
ubiegania się o wsparcie (np. przez
złożenie aneksu do poprzedniej
umowy kredytu).
8. Wcześniejsza sprzedaż mieszkania
52. Dopuszczenie sprzedaży mieszkania w okresie krótszym niż 5 lat bez Stowarzyszenie
Uwaga nieuwzględniona
konsekwencji w postaci zwrotu części dofinansowania, pod warunkiem Zachodniopomorskie
Przyjęcie propozycji rodzi możliwość
przeznaczenia w okresie max. 24 mies. pozyskanych środków na zakup Tebeesy
nadużyć
w
wykorzystaniu
nowego mieszkania.
finansowego
wsparcia
(zakup
mieszkania
ze
wsparciem
i natychmiastowa odsprzedaż po
cenie rynkowej powoduje powstanie
zysku w wysokości przyznanego
wsparcia i braku realizacji głównego
celu ustawy – zaspokojenia potrzeb
mieszkaniowych). Ponadto w ramach
programu
nie
ma
formuły
monitorowania wykonania warunku
przeznaczenia
otrzymanej
ze
sprzedaży kwoty na zakup innego
[18]

mieszkania.
9. Wypłata dofinansowania wkładu własnego
53. Doprecyzowanie czy dofinansowanie wkładu własnego może zostać Związek Banków Polskich
Uwaga uwzględniona
wypłacone jeśli kredyt został już spłacony.
Proponuje się rozszerzenie przepisu
sankcyjnego (art. 14) i wprowadzenie
konieczności
zwrotu
części
dofinansowania wkładu własnego w
przypadku
wcześniejszej
spłaty
kredytu przed upływem 5 lat od dnia
nabycia mieszkania.
10. Limit środków
54. Wprowadzenie zasady, że maksymalny limit środków (art. 36) „ulega 1. Polski Związek Firm
Uwaga nieuwzględniona
powiększeniu o kwotę limitu, która nie została wykorzystana w roku
Deweloperskich
Niewykorzystane środki z rezerwy
poprzednim i w latach wcześniejszym”.
2. Pracodawcy RP
celowej w danym roku wygasają
3. NSZZ Solidarność
(pomniejszają deficyt budżetowy).
W 2015 r., zgodnie z projektem
budżetu przyjętym przez rząd, kwota
przeznaczona na program MdM
wyniesie 715 mln zł, co stanowi
maksymalny limit dopuszczalny
ustawą. Wydaje się, że kwota ta
pozwoli na pełne zaspokojenie
popytu na wsparcie przyznawane
w ramach programu MdM.
55. Zmiana zasady zakończenia funkcjonowania programu poprzez zmianę art. 22 1. Polski Związek Firm
Uwaga nieuwzględniona
ust. 2, wprowadzając zasadę, iż wnioski w programie mogą być składane aż
Deweloperskich
Niewykorzystane środki z rezerwy
do chwili wykorzystania całego przewidzianego na program limitu środków, 2. Pracodawcy RP
celowej w danym roku wygasają
jakie mogą być przeznaczone na program zgodnie z ustawą (3 mld 153 mln
(pomniejszają deficyt budżetowy).
zł).
Określone w ustawie limity środków
nie stanowią deklaracji dotyczącej
pełnego przeznaczenia ich na
realizację programu, lecz pozwalają
na racjonalne planowanie wydatków
budżetowych w obrębie danego roku.
11. Oświadczenie inwestora
56. Należy wskazać, że w praktyce funkcjonowania firm deweloperskich w Polsce Związek Banków Polskich
Uwaga uwzględniona
(zwłaszcza dużych firm) jest powoływanie odrębnych spółek do realizacji
Przepis
zostanie
skorygowany
procesu uzbrojenia gruntów, budowy, procesu sprzedaży itp. Często powołuje
w sposób
pozwalający
na
[19]

się specjalne spółki do wybudowania konkretnego budynku. Wyeliminowanie
uwzględnienie praktyki rynkowej
tego typu przedsiębiorców z programu MdM kłóciłoby się całkowicie z celami
dotyczącej obrotu nieruchomościami
programu i nie było intencją ustawodawcy, jako że ustawa powinna pozwalać
na rynku pierwotnym pomiędzy
na zakup mieszkania w ramach MdM od podmiotów działających w ramach
podmiotami gospodarczymi.
jednej grupy kapitałowej.

Konieczne jest doprecyzowanie czy oświadczenie dewelopera o formalnym
sposobie realizacji inwestycji i powiązaniach kapitałowych między
poszczególnymi spółkami ma być przez banki weryfikowane, jeżeli tak – na
jakich zasadach i w oparciu o jakie dokumenty formalne.
12. Różne
57. Cesja z umowy deweloperskiej
Związek Banków Polskich
Uwaga nieuwzględniona
Czy w przypadku cesji umowy deweloperskiej zawartej przez innego nabywcę
Możliwość cesji praw i obowiązków
nowy nabywca może otrzymać kredyt w programie MdM.
wynikających
z
umowy
deweloperskiej wynika z innych
przepisów i ustawa MdM nie ingeruje
w te kwestie. Nabywca–strona
umowy deweloperskiej może się
ubiegać o wsparcie MdM bez
względu na sposób wejścia w prawa
strony umowy.
58. Zakup mieszkania do majątku odrębnego jednego z małżonków
Związek Banków Polskich
Uwaga nieuwzględniona
W przypadku rozdzielności małżeńskiej, gdzie jeden z małżonków nabywa
Kwestie majątkowe w małżeństwie
lokal do odrębnego majątku, podczas gdy do umowy kredytu przystępują oboje
regulują odrębne przepisy, w które
małżonkowie, czy mogą skorzystać ze wsparcia finansowego w ramach
ustawa
MdM
nie
ingeruje.
programu MdM? Jakie mogą być akceptowane udziały, gdy oboje
W przypadku nabycia mieszkania
małżonkowie nabywają część udziałów do majątków odrębnych, czy musi to
przez małżeństwo może być ono
być po 50%, czy mogą być inne proporcje np. 1/99.
objęte wspólnością ustawową lub w
ustalonych
przez
małżonków
proporcjach wejść do majątków
odrębnych.
59. Zmiana stanu cywilnego w trakcie procedury ubiegania się o Związek Banków Polskich
Uwaga częściowo uwzględniona
dofinansowanie wkładu własnego
Proponuje się wprowadzenie zasady,
Zmiana stanu cywilnego po podpisaniu umowy deweloperskiej i przed
że
rozszerzenie
wspólności
uzyskaniem dopłaty: W sytuacji, gdy klient stanu wolnego składa wniosek o
majątkowej o mieszkanie nabyte
kredyt i wniosek o dofinansowanie jako osoba samotna, zawiera umowę
przez jednego z małżonków w
kredytu również jako singiel, a następnie składa wniosek o wypłatę
ramach programu MdM nie będzie
dofinansowania oraz informuje bank, że zawarł związek małżeński i wspólnie z
skutkowało sankcjami w postaci
małżonką zawarł akt notarialny kupna nieruchomości, gdyż małżonkowie
zwrotu części dopłaty (w okresie do 5
[20]

ustanowili wspólność małżeńską i oboje są już właścicielami nieruchomości –
lat od dnia nabycia mieszkania).
nie mają oni prawa do powiększonej dopłaty. Ustawa bowiem nie przewiduje
takiego przypadku oraz nie nakazuje zwrotu dopłat, gdy właścicielem
nieruchomości stają się oboje małżonkowie, a wnioskodawcą była jedna
osoba. W przypadku, gdy klient nabywałby nieruchomość do majątku
odrębnego – ten problem nie występuje.


60. Wypłata dofinansowania nie będącego ostatnią transzą kredytu
Bank Gospodarstwa
Uwaga nieuwzględniona
Propozycja zapisu w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy MDM: w Krajowego
Uwaga
dotyczy
rozporządzenia
związku z art. 11 ust. 5 ustawy - jasne określenie obowiązku wykonania przez
wykonawczego do ustawy.
bank kredytujący oceny ryzyka wypłaty wsparcia na etapie wcześniejszym, niż
zamykająca inwestycję ostatnia transza kredytu. Obecnie zapisy ustawy nie
precyzują, w którym momencie zminimalizowane zostaje ryzyko
niezrealizowania celu kredytu, czyli doprowadzenia inwestycji do zakończenia;
nie wskazują też obowiązku oceny takiego ryzyka przez bank kredytujący;
ustawa deweloperska miała za cel ograniczenie ryzyka pozostawienia
nabywców bez mieszkań i przepadku kwot kredytów oraz środków własnych.
61. Dziedziczenie prawa do wypłaty dofinansowania wkładu własnego
Bank Gospodarstwa
Uwaga nieuwzględniona
Wpisanie klauzuli stwierdzającej, że roszczenie wypłaty wkładu własnego w Krajowego
Ustawa Mdm nie ingeruje w prawo
postaci przyznanego dofinansowania z Funduszu Dopłat nie podlega
spadkowe.
dziedziczeniu.
W
przypadku
śmierci
nabywcy
przed
Dofinansowanie udzielone w ramach
przeniesieniem/ustanowieniem własności nieruchomości, środki wypłacone
programu podlega dziedziczeniu na
z tytułu finansowego wsparcia podlegają zwrotowi do Funduszu Dopłat.
zasadach ogólnych (jako prawo
majątkowe).
62. Sankcje w przypadku niepoinformowania banku o rozwiązaniu umowy Bank Gospodarstwa
Uwaga nieuwzględniona
najmu
Krajowego
W przypadku naruszenia zasad
Wprowadzenie sankcji w postaci zwrotu zastosowanego dofinansowania
programu skutkującego nienależnym
wkładu własnego z tytułu nie wypełnienia obowiązku ustawowego,
uzyskaniem finansowego wsparcia,
polegającego na konieczności poinformowania banku kredytującego
obowiązuje art. 15 ustawy mówiący
o rozwiązaniu umowy najmu i opróżnieniu wynajmowanego lokalu (dot. art. 10
o zwrocie wsparcia w przypadku
ust. 4 pkt 2).
prawomocnego skazania nabywcy za
przestępstwa określone w art. 297
par. 1 lub 2 Kodeksu karnego.
63. Obsługa wniosków o dofinansowanie wkładu własnego i wpisu do Bank Gospodarstwa
Uwaga nieuwzględniona
ewidencji
Krajowego
Terminy obowiązujące nabywców
Delegowanie uprawnień na BGK w tym zakresie. Z uwagi na konieczność
i instytucje
kredytujące

zabezpieczenia obsługi wniosków w ramach limitów środków na poszczególne
wyznaczone w ustawie i powinny być
lata działania programu, w tym obowiązek publikacji informacji w BIP BGK
interpretowane
na
zasadach
[21]

o wstrzymaniu przyjmowania wniosków o dofinansowanie wkładu własnego z
ogólnych. Umowy w
sprawie
terminem wypłaty wsparcia przypadającym na dany rok (art. 37 ust. 1)
udzielania finansowego wsparcia
proponuje się rozszerzenie zapisu o nadanie uprawnień BGK w zakresie
wiążące
BGK
z
instytucjami
dookreślenia ich w umowie w sprawie stosowania finansowego wsparcia
kredytującymi
powinny
być
z instytucjami kredytującymi.
dostosowane
do
zapisów
ustawowych.
Propozycja nowego brzmienia art. 17:
„Szczegółowy tryb i terminy przekazywania wniosków o finansowe wsparcie,
w tym godziny wyznaczające upływ terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 9
i ust. 11, rozpatrywania tych wniosków, przekazywania przez Bank
Gospodarstwa Krajowego środków z tytułu finansowego wsparcia, zwrotu
finansowego wsparcia oraz sprawowania przez Bank Gospodarstwa
Krajowego kontroli spełniania ustawowych warunków do zastosowania
finansowego wsparcia oraz stosowania sankcji z tytułu ich niespełniania,
ogólne zasady informowania o programie przez instytucje kredytujące i Bank
Gospodarstwa Krajowego oraz pozostałe wzajemne relacje Banku
Gospodarstwa Krajowego z instytucją kredytującą nieuregulowane w ustawie,
a także zakres danych w ewidencjach, o których mowa w art. 9 ust. 2, określa
umowa w sprawie stosowania finansowego wsparcia.”
Ewentualnie dodanie w art. 18 ust. 2 zapisu w brzmieniu: „godziny
wyznaczające upływ terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 9 i ust. 11”.
Ewentualnie dodanie w art. 18 ust. 2a zapisu w brzmieniu: „Do obliczania
terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 9 i ust. 11, nie stosuje się art. 111 § 1
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121,
z późn. zm.).”
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi została udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie
określonym przedmiotową ustawą.
[22]
strony : 1 ... 10 . [ 11 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: