Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
jeżeli uzyskała na to zezwolenie właściwych organów;
d) we wszystkich pozostałych przypadkach pozycjom
sekurytyzacyjnym bez ratingu przypisuje się wagę
ryzyka równą 1250%.
e) niezależnie od lit. d) i pod warunkiem uzyskania
uprzedniego zezwolenia właściwych organów
instytucja może obliczać wagę ryzyka dla pozycji bez
ratingu w programie ABCP zgodnie z art. 253 lub 254,
jeżeli ta pozycja bez ratingu nie jest papierem dłużnym
przedsiębiorstw i jest objęta zakresem zastosowania
metody wewnętrznych oszacowań, o zezwolenie na
stosowanie której wystąpiono. Wartości zagregowanej
ekspozycji, których dotyczy ten wyjątek, nie są istotne,
a w każdym razie są niższe niż 10% wartości
zagregowanej ekspozycji, które są traktowane przez
instytucję za pomocą metody wewnętrznych
oszacowań. Instytucja zaprzestaje tych działań, w
przypadku gdy nie uzyskała zezwolenia na stosowanie
danej metody wewnętrznych oszacowań.
Art. 259
Do celów stosowania ratingu implikowanego dana N/przepi
ust. 2
instytucja przyznaje pozycji bez ratingu implikowaną
s
ocenę kredytową równoważną ocenie kredytowej stosowan
pozycji odniesienia z ratingiem, która jest pozycją y jest
najbardziej uprzywilejowaną i pod każdym względem bezpośre
podporządkowaną w stosunku do przedmiotowej
dnio
pozycji sekurytyzacyjnej bez ratingu oraz która spełnia
wszystkie następujące warunki:
a) pozycje odniesienia muszą być pod każdym
względem podporządkowane w stosunku do danej
pozycji sekurytyzacyjnej bez ratingu;
b) termin zapadalności pozycji odniesienia jest
dłuższy niż termin zapadalności przedmiotowej pozycji
bez ratingu lub taki sam jak ten termin;
c) każdy rating implikowany jest na bieżąco
aktualizowany, by odzwierciedlać wszelkie zmiany w
ocenie kredytowej pozycji odniesienia.
Art. 259
Właściwe organy udzielają instytucjom zezwolenia na N/przepi
ust. 3
stosowanie metody wewnętrznych oszacowań zgodnie
s
z ust. 4, jeżeli są spełnione wszystkie następujące stosowan
422
warunki:
y jest
bezpośre
a) pozycje w papierach dłużnych przedsiębiorstw
wyemitowanych w ramach programu ABCP są
dnio
pozycjami z ratingiem;
b) wewnętrzne oszacowanie jakości kredytowej danej
pozycji odzwierciedla publicznie dostępne metody
oszacowań stosowane przez co najmniej jedną ECAI
do przyznawania ratingu papierom wartościowym
zabezpieczonym ekspozycjami takiego samego rodzaju
jak sekurytyzowane ekspozycje;
c) do ECAI, których metody zostały zastosowane
zgodnie z wymogami lit. b), zalicza się te ECAI, które
przyznały rating zewnętrzny papierów dłużnych
przedsiębiorstw wyemitowanych w ramach programu
ABCP. Elementy ilościowe - takie jak czynniki skrajne
- stosowane przy przyporządkowaniu pozycji do
określonego stopnia jakości kredytowej są co najmniej
tak ostrożne jak te stosowane w odpowiednich
metodach oszacowań wspomnianych ECAI;
d) opracowując swoją metodę wewnętrznych
oszacowań,
instytucja
uwzględnia
właściwe
opublikowane metody ratingu stosowane przez ECAI,
które oceniają papiery dłużne przedsiębiorstw w
ramach programu ABCP. Dana instytucja dokumentuje
spełnienie tego wymogu i regularnie uaktualnia
istniejącą dokumentację, zgodnie z lit. g);
e) metoda wewnętrznych oszacowań danej instytucji
zawiera klasy ratingowe. Między takimi klasami a
ocenami kredytowymi ECAI istnieje bezpośredni
związek. Związek ten jest wyraźnie udokumentowany;
f) metodę wewnętrznych oszacowań stosuje się w
wewnętrznym
procesie
zarządzania
ryzykiem
instytucji, włączając w to proces decyzyjny, proces
informacji zarządczej i proces alokacji kapitału
wewnętrznego;
g) wewnętrzni lub zewnętrzni audytorzy, ECAI,
działy lub osoby realizujące zadania w zakresie
wewnętrznej kontroli kredytowej lub zarządzania
ryzykiem danej instytucji dokonują regularnych
przeglądów procesów związanych z oszacowaniami
wewnętrznymi oraz jakości wewnętrznych oszacowań
423
jakości kredytowej ekspozycji danej instytucji w
ramach programu ABCP. Jeżeli działy lub osoby
realizujące zadania w zakresie kontroli wewnętrznej,
kontroli kredytowej lub zarządzania ryzykiem danej
instytucji dokonują przeglądu, wówczas działy te i
osoby są niezależne od linii biznesowej programu
ABCP, jak również od relacji z klientami;
h) instytucja monitoruje zachowanie swoich
wewnętrznych ratingów w czasie, aby ocenić
skuteczność metody wewnętrznych oszacowań oraz w
razie potrzeby dokonuje korekt stosowanej metody,
jeżeli zachowanie ekspozycji regularnie odbiega od
zachowania wskazywanego przez wewnętrzne ratingi;
i) program ABCP zawiera standardy zawierania umów
kredytowych w formie wytycznych kredytowych i
inwestycyjnych. Decydując o zakupie aktywów,
administrator programu ABCP bierze pod uwagę
rodzaj nabywanych aktywów, rodzaj oraz wartość
pieniężną ekspozycji wynikających z tytułu
zapewnienia instrumentów wsparcia płynności i
wsparcia jakości kredytowej, rozkład strat oraz prawny
i ekonomiczny rozdział między przekazywanymi
aktywami a podmiotem sprzedającym. Przeprowadza
się ponadto analizę kredytową profilu ryzyka
sprzedawcy aktywów, która obejmuje analizę
przeszłych oraz oczekiwanych w przyszłości wyników
działalności finansowej, aktualną pozycję na rynku,
oczekiwaną przyszłą konkurencyjność, dźwignię
finansową, przepływ środków pieniężnych oraz
wskaźnik pokrycia odsetek zyskiem i rating długu.
Ponadto dokonuje się przeglądu standardów zawierania
umów kredytowych stosowanych przez sprzedawcę
aktywów, jego zdolność obsługi aktywów oraz
procesów ściągania należności;
j) w standardach zawierania umów kredytowych w
ramach programu ABCP ustanawia się minimalne
kryteria kwalifikujące aktywa, w których w
szczególności:
(i) wyklucza się zakup aktywów, których okres
przeterminowania jest znaczący lub które są zagrożone
niewykonaniem zobowiązania;
(ii) ogranicza się nadmierną koncentrację długu z tego
424
samego źródła lub obszaru geograficznego;
(iii) ogranicza się termin spłaty nabywanych aktywów;
k) program ABCP obejmuje zasady i procedury
ściągania należności, które uwzględniają potencjał
operacyjny oraz jakość kredytową jednostki
obsługującej. Program ABCP ogranicza ryzyko
związane z wynikami sprzedawcy i jednostki
obsługującej różnymi metodami, takimi jak
mechanizmy uruchamiające oparte na bieżącej jakości
kredytowej,
które
wykluczałyby
możliwość
przemieszania aktywów;
l) zagregowane oszacowanie straty z tytułu pakietu
aktywów, którego zakup rozważany jest w ramach
programu ABCP, uwzględnia wszystkie źródła
potencjalnego ryzyka, takie jak ryzyko kredytowe i
ryzyko rozmycia. Jeżeli wsparcie jakości kredytowej
dostarczane przez sprzedawcę jest mierzone jedynie w
oparciu o straty kredytowe, wówczas ustanawia się
oddzielną rezerwę w związku z ryzykiem rozmycia,
jeżeli jest ono istotne w kontekście konkretnej puli
ekspozycji. Ponadto przy określaniu wymaganego
poziomu wsparcia, w ramach programu dokonuje się
przeglądu danych historycznych z kilku minionych lat,
w tym danych dotyczących strat, zaległości
kredytowych, przypadków rozmycia oraz wskaźnika
obrotu w przypadku wierzytelności;
m) przy zakupie ekspozycji w ramach programu
ABCP wykorzystuje się narzędzia strukturalne, takie
jak automatyczne mechanizmy wygasające, w celu
zmniejszenia potencjalnego pogorszenia jakości
kredytowej portfela bazowego.
Zgodnie z metodą wewnętrznych oszacowań instytucja
Art. 259
zalicza pozycję bez ratingu do jednej z klas N/przepi
ust. 4
ratingowych określonych w ust. 3 lit. e). Pozycji
s
przypisuje się taki sam rating wynikowy jak ocenom stosowan
kredytowym odpowiadającym tej klasie ratingowej, jak y jest
bezpośre
określono w ust. 3 lit. e). Jeżeli taki rating wynikowy w
chwili rozpoczęcia sekurytyzacji jest na poz
dnio
iomie
klasy inwestycyjnej lub wyższym, uznaje się go za
tożsamy z uznaną oceną kredytową wydaną przez
ECAI do celów obliczenia kwot ekspozycji ważonych
ryzykiem
425
Art. 259
Instytucje, którym udzielono zezwolenia na stosowanie N/przepi
ust. 5
metody wewnętrznych oszacowań, nie mogą powrócić
s
do stosowania innych metod, chyba że spełnione są stosowan
wszystkie następujące warunki:
y jest
bezpośre
a) instytucja wykazała w sposób zadowalający
właściwy organ zasadność takiego działania;
dnio
b) instytucja otrzymała uprzednie zezwolenie
właściwego organu.
Art. 260
Maksymalne kwoty ekspozycji ważonych ryzykiem
N/przepi
Instytucja inicjująca, instytucja sponsorująca lub inne
s
stosowan
instytucje, które mogą obliczyć wartość KIRB, mogą
ograniczać kwoty ekspozycji ważonych ryzykiem y jest
bezpośre
obliczane w odniesieniu do ich pozycji dnio
sekurytyzacyjnych do kwoty, która zgodnie z art. 92
ust. 3 stworzyłaby wymóg w zakresie funduszy
własnych równy sumie 8 % kwot ekspozycji ważonych
ryzykiem, jakie powstałyby, gdyby sekurytyzowane
aktywa nie zostały objęte sekurytyzacją i były ujęte w
bilansie danej instytucji, oraz kwoty oczekiwanej straty
w odniesieniu do tych ekspozycji.
Art. 261
Metoda ratingów zewnętrznych
N/przepi
ust. 1
W ramach metody ratingów zewnętrznych instytucja
s
oblicza kwotę ekspozycji ważonej ryzykiem dla stosowan
y jest
pozycji sekurytyzacyjnej lub resekurytyzacyjnej z bezpośre
ratingiem poprzez zastosowanie odpowiedniej wagi
ryzyka do wartości ekspozycji i pomnożenie
dnio
uzyskanego wyniku przez współczynnik 1,06.
Odpowiednią wagą ryzyka jest waga ryzyka określona
w tabeli 4, z którą wiąże się ocena kredytowa danej
pozycji zgodnie z przepisami sekcji 4.
426
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei