Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
Art. 105
4. Instytucje dokonują w miarę możliwości wyceny N/przepi
ust. 4
swoich pozycji według wartości rynkowej, w tym przy
s
stosowaniu metody ujmowania pozycji w portfelu stosowan
handlowym.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 105
5. Dokonując wyceny rynkowej, instytucja stosuje N/przepi
ust. 5
ostrożniejszy z kursów kupna/sprzedaży, chyba że
s
dana instytucja może dokonać zamknięcia po średnim stosowan
kursie rynkowym. W przypadku gdy instytucje y jest
korzystają z tego odstępstwa, co 6 miesięcy informują bezpośre
one swoje właściwe organy o odnośnych pozycjach i
dnio
przedstawiają dowody na to, że mogą dokonać
zamknięcia po średnim kursie rynkowym.
Art. 105
6. Jeżeli wycena rynkowa nie jest możliwa, instytucje N/przepi
ust. 6
dokonują ostrożnej wyceny swoich pozycji i portfeli
s
według modelu, w tym przy obliczaniu wymogów w stosowan
zakresie funduszy własnych z tytułu pozycji portfela y jest
handlowego.
bezpośre
dnio
Art. 105
7. Dokonując wyceny według modelu, instytucje N/przepi
ust. 7
spełniają następujące wymogi:
s
stosowan
a) kadra kierownicza wyższego szczebla zna składniki
y jest
portfela handlowego lub innych pozycji wycenianych
według wartości godziwej, które są poddawane bezpośre
wycenie według modelu, i rozumie, że wycena tego
dnio
typu
wprowadza
znaczną
niepewność
do
sprawozdawczości dotyczącej ryzyka i wyników
przedsiębiorstwa;
b)
instytucje wykorzystują dane rynkowe
odpowiadające w miarę możliwości cenom rynkowym
oraz dokonują z dużą częstotliwością oceny
adekwatności danych rynkowych dla konkretnej
pozycji podlegającej wycenie oraz parametrów
modelu;
c) w miarę dostępności instytucje stosują metody
wyceny, które stanowią przyjętą praktykę rynkową w
odniesieniu do danych instrumentów finansowych lub
152
towarów;
d) jeżeli model został stworzony przez samą instytucję,
opiera się on na stosownych założeniach, które zostały
oszacowane i sprawdzone przez osoby odpowiednio do
tego wykwalifikowane, niezwiązane z procesem
tworzenia modelu;
e) instytucje ustanawiają procedury formalnej kontroli
zmian oraz przechowują zabezpieczoną kopię modelu,
którą stosują do okresowego sprawdzania wycen;
f) jednostka zarządzająca ryzykiem ma świadomość
słabych punktów stosowanych modeli oraz zna
sposoby jak najlepszego ich odzwierciedlenia w
wynikach wyceny; oraz
g) modele instytucji są poddawane okresowemu
przeglądowi w celu określenia dokładności ich
funkcjonowania, w tym dokonania oceny ciągłej
prawidłowości założeń, analizy zysków i strat w
zestawieniu z czynnikami ryzyka oraz porównania
rzeczywistych wartości zamknięcia z wynikami
modelu.
Do celów lit. d) model opracowuje się lub zatwierdza
niezależnie od jednostki odpowiadającej za handel;
poddaje się go niezależnym testom, które obejmują
walidację danych matematycznych, założeń oraz
zastosowanego oprogramowania.
Art. 105
8. Oprócz codziennej wyceny rynkowej lub wyceny N/przepi
ust. 8
według modelu instytucje dokonują niezależnej
s
weryfikacji cen. Weryfikacji cen rynkowych i danych stosowan
wejściowych modelu dokonuje osoba lub jednostka y jest
niezależna od osób lub jednostek będących bezpośre
beneficjentami portfela handlowego, co najmniej raz w
dnio
miesiącu lub częściej, w zależności od charakteru
rynku lub działalności handlowej. Jeżeli niedostępne są
niezależne źródła cen lub źródła te są bardziej
subiektywne, właściwe może okazać się zastosowanie
środków ostrożności, takich jak korekta wyceny.
Art. 105
9. Instytucje ustanawiają i stosują procedury dotyczące N/przepi
ust. 9
uwzględniania korekt wyceny.
s
stosowan
y jest
153
bezpośre
dnio
Art. 105
10. Instytucje oficjalnie uwzględniają następujące N/przepi
ust. 10
korekty wyceny: niezrealizowane marże kredytowe,
s
koszty zamknięcia, ryzyka operacyjne, niepewność stosowan
dotycząca
cen
rynkowych,
przedterminowe y jest
rozwiązanie umowy, koszty inwestycji i finansowania, bezpośre
przyszłe koszty administracyjne oraz, w stosownych dnio
przypadkach, ryzyko modelu.
Art. 105
11. Instytucje ustanawiają i stosują procedury N/przepi
ust. 11
dotyczące obliczania korekty bieżącej wyceny
s
wszystkich pozycji mniej płynnych, które mogą stosowan
powstać w szczególności na skutek zdarzeń rynkowych y jest
lub sytuacji związanych z instytucją, takich jak pozycje bezpośre
o dużej koncentracji lub pozycje, dla których dnio
przekroczono pierwotnie wyznaczone okresy
posiadania. W razie konieczności instytucje
przeprowadzają takie korekty oprócz wszelkich zmian
dotyczących wartości pozycji, które są wymagane do
celów sprawozdawczości finansowej, oraz opracowują
takie korekty w celu odzwierciedlenia braku płynności
danej pozycji. Zgodnie z tymi procedurami,
podejmując decyzję o ewentualnej konieczności
dokonania korekty wyceny w przypadku pozycji mniej
płynnych, instytucje uwzględniają kilka czynników.
Czynniki te obejmują następujące elementy:
a) czas, jaki byłby potrzebny do zabezpieczenia
pozycji lub ryzyk związanych z pozycją;
b) zmienność i średnią wartość różnicy pomiędzy ceną
kupna a ceną sprzedaży;
c) dostępność kwotowań rynkowych (liczba i
wskazanie animatorów rynku) oraz zmienność i
średnią wielkość wolumenów obrotu, w tym
wolumenów obrotu w okresach występowania napięć
na rynku;
d) koncentracje na rynku;
e) struktura pozycji pod względem terminów
zapadalności;
f) zakres, w jakim wycena opiera się na metodzie
154
wyceny według modelu;
g) wpływ innych rodzajów ryzyka związanego z
modelem.
Art. 105
12. W przypadku stosowania wycen sporządzonych N/przepi
ust. 12
przez osoby trzecie lub wycen według modelu
s
instytucje rozważają, czy należy zastosować korektę stosowan
wyceny. Instytucje rozważają oprócz tego potrzebę y jest
dokonania korekt z tytułu pozycji mniej płynnych oraz bezpośre
dokonują na bieżąco oceny, czy są one w dalszym
dnio
ciągu adekwatne. Instytucje oceniają wprost również
potrzebę dokonania korekt związanych z niepewnością
co do danych wejściowych dotyczących parametrów
wykorzystywanych w modelach.
Art. 105
13. W odniesieniu do złożonych produktów, w tym N/przepi
ust. 13
ekspozycji sekurytyzacyjnych i kredytowych s
instrumentów pochodnych uruchamianych n-tym stosowan
niewykonaniem zobowiązania, instytucje oceniają y jest
wprost, czy istnieje potrzeba stosowania korekt bezpośre
wyceny, aby odzwierciedlić model ryzyka związanego
dnio
z ewentualnym zastosowaniem niewłaściwej metody
wyceny oraz model ryzyka związanego z
zastosowaniem nieobserwowalnych (i potencjalnie
niewłaściwych) parametrów kalibracji w modelu
wyceny.
Art. 105
14. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych N/przepi
ust. 14
standardów technicznych w celu określenia warunków,
s
zgodnie z którymi do celów ust. 1 niniejszego artykułu stosowan
stosuje się wymogi art. 105.
y jest
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty bezpośre
dnio
regulacyjnych standardów technicznych w terminie do
dnia 28 lipca 2013 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 106
Artykuł 106.
N/przepi
ust. 1
Wewnętrzne instrumenty zabezpieczające
s
stosowan
1. Wewnętrzny instrument zabezpieczający spełnia w y jest
155
szczególności następujące wymogi:
bezpośre
dnio
a) jego głównym celem nie jest uniknięcie lub
obniżenie wymogów w zakresie funduszy własnych;
b) jest on we właściwy sposób udokumentowany i
podlega określonym wewnętrznym procedurom
zatwierdzenia i audytu;
c) jest obsługiwany na warunkach rynkowych;
d) ryzykiem rynkowym wywołanym wewnętrznym
instrumentem zabezpieczającym zarządza się w sposób
dynamiczny w portfelu handlowym w ramach
zatwierdzonych limitów;
e) jest on uważnie monitorowany.
Monitorowanie odbywa się przy zachowaniu
odpowiednich procedur.
Art. 106
2. Wymogi ust. 1 stosuje się bez uszczerbku dla N/przepi
ust. 2
wymogów mających zastosowanie do pozycji
s
zabezpieczonej, która należy do portfela bankowego. stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 106
3. W drodze odstępstwa od ust. 1 i 2, jeżeli instytucja N/przepi
ust. 3
zabezpiecza ekspozycję na ryzyko kredytowe zaliczaną
s
do portfela bankowego lub ekspozycję na ryzyko stosowan
kontrahenta przy użyciu kredytowego instrumentu y jest
pochodnego zaliczanego do portfela handlowego tej bezpośre
instytucji,
stosując
wewnętrzny
instrument
dnio
zabezpieczający, uznaje się, że do celów obliczenia
kwot ekspozycji ważonych ryzykiem ekspozycja
zaliczana do portfela bankowego lub ekspozycja na
ryzyko kontrahenta nie jest zabezpieczona, chyba że
instytucja nabędzie od uznanego zewnętrznego
dostawcy ochrony odpowiedni kredytowy instrument
pochodny, który spełnia wymogi w zakresie ochrony
kredytowej nierzeczywistej w portfelu bankowym. Bez
uszczerbku dla przepisów art. 299 ust. 2 lit. h), jeżeli
taka ochrona od zewnętrznego dostawcy zostaje
zakupiona i uznana do celów obliczenia wymogów
kapitałowych jako instrument zabezpieczający
ekspozycję zaliczaną do portfela bankowego, do tych
156
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik