Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
dnio
a) kwot ekspozycji ważonych ryzykiem obliczonych w
odniesieniu do jej pozycji w udziale inwestorów;
b) kwot ekspozycji ważonych ryzykiem, które byłyby
obliczone w odniesieniu do sekurytyzowanych
ekspozycji przez instytucję posiadającą ekspozycje tak,
jakby nie były one poddane sekurytyzacji na kwotę
równą udziałowi inwestorów.
Odliczenie zysków netto, jeżeli takie występują, z
tytułu kapitalizacji przyszłych dochodów, wymagane
zgodnie z art. 32 ust. 1, traktuje się niezależnie od
maksymalnej kwoty wskazanej w poprzednim
akapicie.
Art. 256
Aby obliczyć kwotę ekspozycji ważonej ryzykiem N/przepi
ust. 5
zgodnie z ust. 1, wartość ekspozycji z tytułu udziału
s
inwestorów mnoży się przez iloczyn odpowiedniego stosowan
współczynnika konwersji, jak wskazano w ust. 6-9, i y jest
średnioważoną wagę ryzyka, która zostałaby bezpośre
zastosowana do sekurytyzowanych ekspozycji, gdyby
dnio
nie zostały one objęte sekurytyzacją.
Opcję przedterminowej spłaty należności uważa się za
kontrolowaną, jeżeli spełnione są wszystkie
następujące warunki:
a) instytucja inicjująca posiada odpowiednie plany
utrzymywania funduszy własnych i zachowania
płynności, aby zapewnić wystarczające fundusze
własne i wystarczającą płynność w razie
przedterminowej spłaty należności;
b)
przez cały okres transakcji obowiązuje
proporcjonalny podział spłat odsetek, kwoty głównej,
wydatków, strat i odzyskanych należności pomiędzy
udziałem jednostki inicjującej a udziałem inwestorów
na podstawie salda zaległych wierzytelności
mierzonego w co najmniej jednym terminie
odniesienia w każdym miesiącu;
c) za okres spłaty uważa się czas wystarczający do
uregulowania lub uznania za zobowiązanie
niewykonane 90 % całkowitej wartości długu (udział
jednostki inicjującej i inwestorów) pozostałej do
uregulowania na początku procesu przedterminowej
417
spłaty należności;
d) tempo spłaty nie jest szybsze niż w przypadku
spłaty liniowej w okresie podanym w lit. c).
Art. 256
W przypadku sekurytyzacji z opcją przedterminowej N/przepi
ust. 6
spłaty
ekspozycji
detalicznych,
które
są
s
niezatwierdzone i bezwarunkowo odwoływalne bez stosowan
uprzedzenia i gdzie przedterminową spłatę uruchamia y jest
określony spadek poziomu marży nadwyżkowej, bezpośre
instytucje porównują średni poziom marży
dnio
nadwyżkowej z trzech miesięcy z poziomami
obowiązkowej blokady marży nadwyżkowej.
Jeżeli sekurytyzacja nie wymaga blokowania marży
nadwyżkowej, przyjmuje się, że moment blokady
marży nadwyżkowej jest o 4,5 punktu procentowego
wyższy niż poziom marży nadwyżkowej, który
uruchamia proces przedterminowej spłaty należności.
Odpowiedni współczynnik konwersji określa się
zgodnie z poziomem faktycznej marży nadwyżkowej z
trzech miesięcy, zgodnie z tabelą 2.
418
W przypadku sekurytyzacji z opcją przedterminowej
Art. 256
spłaty
ekspozycji
detalicznych,
które
są N/przepi
ust. 7
niezatwierdzone i bezwarunkowo odwoływalne bez
s
uprzedzenia i gdzie przedterminową spłatę uruchamia stosowan
wskaźnik ilościowy dotyczący innego elementu niż y jest
średni poziom marży nadwyżkowej z trzech ostatnich bezpośre
419
miesięcy, instytucje mogą - pod warunkiem uzyskania
dnio
zezwolenia właściwych organów - zastosować sposób
postępowania zbliżony do opisanego w ust. 6 w celu
określenia wskazanego współczynnika konwersji.
Właściwy organ udziela zezwolenia, jeżeli są spełnione
następujące warunki: a) przedmiotowy sposób
postępowania jest odpowiedniejszy, ponieważ
instytucja może ustalić miarę ilościową równoważną -
w
odniesieniu
do
wskaźnika
ilościowego
uruchamiającego przedterminową spłatę należności -
poziomowi blokady marży nadwyżkowej; b)
przedmiotowy sposób postępowania prowadzi do
pomiaru ryzyka możliwego zwiększenia ryzyka
kredytowego, na które dana instytucja jest narażona, w
wyniku uruchomienia opcji przedterminowej spłaty
należności, który jest równie ostrożny jak pomiar
przeprowadzany zgodnie z ust. 6.
W
odniesieniu
do
wszystkich
pozostałych
Art. 256
sekurytyzacji z kontrolowaną opcją przedterminowej N/przepi
ust. 8
spłaty należności z tytułu ekspozycji
s
odnawialnych
stosuje się współczynnik konwersji równy 90 %.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
W
odniesieniu
do
wszystkich
pozostałych
Art. 256
sekurytyzacji
z
niekontrolowanej
opcją N/przepi
ust. 9
przedterminowej spłaty należności z tytułu ekspozycji
s
odnawialnych stosuje się współczynnik konwersji stosowan
y jest
równy 100 %.
bezpośre
dnio
Art. 257
Ograniczenie ryzyka kredytowego w odniesieniu do N/przepi
pozycji sekurytyzacyjnych podlegających metodzie
s
standardowej
stosowan
y jest
W przypadku uzyskania ochrony kredytowej wobec bezpośre
pozycji sekurytyzacyjnej obliczanie kwot ekspozycji
ważonych ryzykiem może ulec zmianie zgodnie z
dnio
przepisami rozdziału 4.
Art. 258
Zmniejszenie kwot ekspozycji ważonych ryzykiem
N/przepi
s
W przypadku pozycji
sekurytyzacyjnej, której
stosowan
przypisano wagę ryzyka równą 1250%, instytucje
mogą zgodnie z art. 36 ust. 1 lit. k) odliczyć wartość y jest
420
ekspozycji danej pozycji od kapitału podstawowego bezpośre
Tier I w ramach rozwiązania alternatywnego wobec
dnio
włączania danej pozycji do swoich obliczeń kwot
ekspozycji ważonych ryzykiem. W tym celu przy
obliczaniu wartości ekspozycji można uwzględnić
uznaną ochronę kredytową rzeczywistą w sposób
zgodny z przepisami art. 257.
W przypadku gdy instytucja inicjująca korzysta z
takiego rozwiązania alternatywnego, może ona odjąć
kwotę 12,5 razy większą od kwoty odliczonej zgodnie
z art. 36 ust. 1 lit. k) od kwoty określonej w art. 252
jako kwotę ekspozycji ważonej ryzykiem, która w
danym
momencie
byłaby
obliczona
dla
sekurytyzowanych ekspozycji, gdyby nie zostały one
poddane sekurytyzacji.
Art. 259
Hierarchia metod
N/przepi
ust. 1
Instytucje stosują metody według następującej
s
stosowan
hierarchii:
y jest
a) do obliczenia kwoty ekspozycji ważonej ryzykiem bezpośre
dla pozycji z ratingiem lub pozycji, wobec której
dnio
można zastosować rating implikowany, stosuje się
metodę ratingów zewnętrznych określoną w art. 261;
b) w odniesieniu do pozycji bez ratingu instytucja
może zastosować metodę formuły nadzorczej
określoną w art. 262, jeżeli może zapewnić
oszacowania wartości PD oraz, w stosownych
przypadkach, wartości ekspozycji i LGD jako
parametry wejściowe dla metody formuły nadzorczej
zgodnie z wymogami w zakresie oszacowania tych
parametrów według metody wewnętrznych ratingów
zgodnie z przepisami sekcji 3. Instytucja inna niż
instytucja inicjująca może zastosować metodę formuły
nadzorczej jedynie pod warunkiem uzyskania
uprzedniego zezwolenia właściwych organów, którego
udziela się, wyłącznie jeżeli dana instytucja spełnia
warunek określony w zdaniu pierwszym niniejszej
litery;
c)
w ramach rozwiązania alternatywnego do
rozwiązania podanego w lit. b) i wyłącznie w
odniesieniu do pozycji bez ratingu objętych
programami ABCP instytucja może zastosować
421
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik