Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
stosować metodę modeli wewnętrznych, stosuje ją do bezpośre
wszystkich kontrahentów i papierów wartościowych, z
dnio
wyjątkiem portfeli nieistotnych, w przypadku których
dopuszcza się zastosowanie metody nadzorczej
obliczania korekt z tytułu zmienności lub metody
własnych oszacowań korekty z tytułu zmienności, jak
określono w art. 220. Instytucje, które uzyskały
zezwolenie na stosowanie wewnętrznego modelu
zarządzania ryzykiem zgodnie z tytułem IV rozdział 5,
mogą stosować metodę modeli wewnętrznych. Jeżeli
instytucja nie uzyskała takiego zezwolenia, może
ubiegać się u właściwych organów o zezwolenie na
stosowanie metody modeli wewnętrznych do celów
niniejszego artykułu.
Art. 221
Właściwe organy udzielają instytucji zezwolenia na N/przepi
ust. 4
stosowanie metody modeli wewnętrznych, wyłącznie
s
jeżeli są przekonane, że stosowany przez nią system stosowan
zarządzania ryzykiem związanym z transakcjami y jest
objętymi umową ramową o kompensowaniu bezpośre
zobowiązań opiera się na prawidłowych założeniach i
dnio
został konsekwentnie wdrożony oraz jeżeli są
spełnione poniższe normy jakościowe:
a) wewnętrzny model pomiaru ryzyka stosowany do
obliczania potencjalnej zmienności cenowej dla
transakcji jest ściśle powiązany z procesem bieżącego
zarządzania ryzykiem instytucji i jest podstawą
sprawozdań dotyczących ekspozycji na ryzyko,
przekazywanych kadrze
kierowniczej wyższego
szczebla instytucji;
b) instytucja posiada jednostkę do spraw kontroli
ryzyka, która spełnia wszystkie poniższe wymogi:
(i) jest niezależna od jednostek handlowych i podlega
bezpośrednio kadrze kierowniczej wyższego szczebla;
(ii) odpowiada za opracowanie i wdrożenie systemu
zarządzania ryzykiem instytucji;
(iii) sporządza i analizuje codzienne sprawozdania
dotyczące wyników modelu pomiaru ryzyka i
stosownych środków w zakresie limitów pozycji;
c)
codzienne sprawozdania sporządzane przez
362
jednostkę do spraw kontroli ryzyka są poddawane
przeglądowi na szczeblu kadry kierowniczej
posiadającej
wystarczające
uprawnienia,
aby
wprowadzać ograniczenia zajętych pozycji oraz
całkowitej ekspozycji na ryzyko;
d) instytucja zatrudnia w swojej jednostce do spraw
kontroli ryzyka wystarczającą liczbę pracowników
mających wysokie kwalifikacje w zakresie korzystania
z zaawansowanych modeli;
e) instytucja ustanowiła procedury monitorowania i
zapewniania zgodności z udokumentowanym zbiorem
wewnętrznych zasad i mechanizmów kontroli
dotyczących całokształtu funkcjonowania systemu
pomiaru ryzyka;
f) modele instytucji posiadają udokumentowaną
historię potwierdzającą dostateczną dokładność
pomiarów ryzyka, co potwierdza weryfikacja
historyczna ich wyników obejmująca dane z co
najmniej jednego roku;
g) instytucja często przeprowadza rygorystyczny
program testów warunków skrajnych, których wyniki
są poddawane przeglądowi przez kadrę kierowniczą
wyższego szczebla i znajdują odzwierciedlenie w
ustanawianych przez nią zasadach i limitach;
h) instytucja w ramach regularnego własnego procesu
kontroli wewnętrznej dokonuje niezależnego przeglądu
swojego systemu pomiaru ryzyka. Przegląd ten
obejmuje działalność jednostek handlowych oraz
niezależnej jednostki do spraw kontroli ryzyka;
i) co najmniej raz w roku instytucja dokonuje
przeglądu swojego systemu zarządzania ryzykiem;
j) model wewnętrzny spełnia wymogi określone w art.
292 ust. 8 i 9 oraz w art. 294.
Używany przez instytucję wewnętrzny model pomiaru
Art. 221
ryzyka obejmuje wystarczającą liczbę czynników N/przepi
ust. 5
ryzyka do tego, aby uwzględnić wszystkie istotne
s
ryzyka cenowe. Instytucja może stosować korelacje stosowan
y jest
empiryczne w ramach kategorii ryzyka i pomiędzy
kategoriami ryzyka, jeżeli jej system pomiaru korelacji bezpośre
jest solidny i został konsekwentnie wdrożony.
dnio
363
Art. 221
Instytucje stosujące metodę modeli wewnętrznych N/przepi
ust. 6
obliczają E* według następującego wzoru:
s
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Obliczając kwoty ekspozycji ważonych ryzykiem przy
użyciu modeli wewnętrznych, instytucje korzystają z
wyników modelu uzyskanych na podstawie
poprzedniego dnia roboczego.
Art. 221
Przy obliczaniu potencjalnej zmiany wartości, o której N/przepi
ust. 7
mowa w ust. 6, spełnione zostają wszystkie
s
następujące normy:
stosowan
y jest
a) obliczeń dokonuje się co najmniej raz dziennie;
bezpośre
b) obliczeń dokonuje się w oparciu o jednostronny
dnio
przedział ufności 99 %;
c) obliczeń dokonuje się w oparciu o pięciodniowy
równoważny okres upłynnienia; nie dotyczy to
transakcji innych niż transakcje odkupu papierów
wartościowych lub transakcje udzielania lub zaciągania
pożyczek papierów wartościowych, w odniesieniu do
których stosuje się dziesięciodniowy równoważny
okres upłynnienia;
d) obliczeń dokonuje się w oparciu o faktyczny okres
obserwacji historycznej wynoszący co najmniej jeden
rok, z wyjątkiem przypadków, w których znaczny
wzrost zmienności cenowej uzasadnia krótszy okres
364
obserwacji;
e) zbiór danych wykorzystywanych do obliczeń
aktualizuje się co trzy miesiące.
Jeżeli transakcja odkupu, transakcja udzielania lub
zaciągania pożyczek papierów wartościowych lub
towarów i transakcja z obowiązkiem uzupełnienia
zabezpieczenia kredytowego bądź podobna transakcja
lub pakiet kompensowania instytucji spełnia kryteria
określone w art. 285 ust. 2, 3 i 4, minimalny okres
utrzymywania dostosowuje się do okresu ryzyka w
związku z uzupełnieniem zabezpieczenia, który miałby
zastosowanie zgodnie z tymi ustępami w połączeniu z
art. 285 ust. 5.
Art. 221
Do celów obliczania kwot ekspozycji ważonych N/przepi
ust. 8
ryzykiem i kwot oczekiwanej straty w odniesieniu do
s
transakcji odkupu, transakcji udzielania lub zaciągania stosowan
pożyczek papierów wartościowych lub towarów bądź y jest
innych transakcji opartych na rynku kapitałowym bezpośre
objętych umowami ramowymi o kompensowaniu dnio
zobowiązań instytucje stosują E* obliczoną zgodnie z
ust. 6 jako wartość ekspozycji dotyczącą ekspozycji
wobec kontrahenta z tytułu transakcji objętych umową
ramową o kompensowaniu zobowiązań do celów art.
113 według metody standardowej lub do celów
rozdziału 3 według metody IRB.
Art. 221
EUNB opracowuje projekty regulacyjnych standardów N/przepi
ust. 9
technicznych w celu określenia następujących
s
elementów:
stosowan
y jest
a) zakresu pojęciowego terminu "portfel nieistotny" do bezpośre
celów ust. 3;
dnio
b)
kryteriów służących ustaleniu, czy model
wewnętrzny jest solidny i został wdrożony w sposób
uczciwy do celu ust. 4 i 5 oraz umów ramowych o
kompensowaniu zobowiązań.
EUNB przedstawi Komisji te projekty regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 31 grudnia 2015 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
365
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 222
Uproszczona metoda ujmowania zabezpieczeń N/przepi
ust. 1
finansowych
s
Instytucje mogą stosować uproszczoną metodę stosowan
ujmowania zabezpieczeń finansowych, wyłącznie y jest
jeżeli obliczają kwoty ekspozycji ważonych ryzykiem bezpośre
według metody standardowej. Instytucja nie stosuje
dnio
jednocześnie uproszczonej metody ujmowania
zabezpieczeń finansowych i kompleksowej metody
ujmowania zabezpieczeń finansowych, z wyjątkiem do
celów art. 148 ust. 1 i art. 150 ust. 1. Instytucje nie
stosują tego wyjątku selektywnie w celu spełnienia
zmniejszonych wymogów w zakresie funduszy
własnych lub w celu przeprowadzenia arbitrażu
regulacyjnego.
Art. 222
Zgodnie z uproszczoną metodą ujmowania N/przepi
ust. 2
zabezpieczeń finansowych instytucje przypisują
s
uznanemu zabezpieczeniu finansowemu wartość równą stosowan
jego wartości rynkowej określonej zgodnie z art. 207 y jest
ust. 4 lit. d).
bezpośre
dnio
Tym częściom wartości ekspozycji, które są
Art. 222
zabezpieczone
wartością
rynkową
uznanego N/przepi
ust. 3
zabezpieczenia, instytucje przypisują wagę ryzyka,
s
którą przypisałyby zgodnie z rozdziałem 2, gdyby stosowan
instytucja kredytująca posiadała bezpośrednią y jest
ekspozycję z tytuł
bezpośre
u instrumentu zabezpieczenia. Do
tego celu wartość ekspozycji pozycji pozabilansowej
dnio
wymienionej w załączniku I jest równa 100 % wartości
pozycji, a nie wartości ekspozycji określonej w art. 111
ust. 1.
Waga ryzyka zabezpieczonej części należności wynosi
co najmniej 20 %, z wyjątkiem przypadków
określonych w ust. 4-6. Instytucje stosują do pozostałej
części wartości ekspozycji wagę ryzyka, którą
przypisałyby niezabezpieczonej ekspozycji wobec
kontrahenta zgodnie z rozdziałem 2.
Art. 222
Zabezpieczonej części ekspozycji z tytułu transakcji N/przepi
ust. 4
odkupu i transakcji udzielania lub zaciągania pożyczek
s
papierów wartościowych spełniających kryteria stosowan
366
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik