Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
ryzyka nieprawidłowej lub ograniczonej ochrony
kredytowej, ryzyka wyceny, ryzyka związanego z
zakończeniem
ochrony
kredytowej,
ryzyka
koncentracji
wynikającego
ze
stosowania
zabezpieczenia oraz oddziaływania na ogólny profil
ryzyka instytucji;
c) ustanawiają udokumentowane zasady postępowania
i praktyki w odniesieniu do rodzajów i kwot
przyjmowanego zabezpieczenia;
d) obliczają wartość rynkową zabezpieczenia i
odpowiednio ją aktualizują co najmniej raz na sześć
miesięcy i za każdym razem, gdy mają powody, by
sądzić, że nastąpiło znaczne zmniejszenie wartości
rynkowej zabezpieczenia;
e) jeżeli zabezpieczenie jest zdeponowane u osoby
trzeciej, podejmują odpowiednie kroki w celu
zapewnienia rozdziału między zabezpieczeniem a
aktywami własnymi osoby trzeciej;
f) zapewniają przeznaczenie odpowiednich zasobów,
aby zagwarantować prawidłowość wykonywania
umów o dostarczenie zabezpieczenia z kontrahentami
finansującymi
instrumenty
pochodne
będące
przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i
papiery wartościowe, mierzoną terminowością i
prawidłowością wystosowywanych przez nie wezwań
do uzupełnienia wartości depozytu zabezpieczającego
oraz czasem reakcji na tego typu wezwania kierowane
do nich;
g) ustanawiają zasady postępowania w zakresie
zarządzania zabezpieczeniem w celu kontrolowania,
monitorowania i sporządzania sprawozdań w
odniesieniu do następujących kwestii:
(i) ryzyka, na jakie są one narażone w wyniku umów o
dostarczenie zabezpieczenia;
(ii)
ryzyka koncentracji w odniesieniu do
poszczególnych rodzajów aktywów zabezpieczających;
(iii) ponownego wykorzystania zabezpieczenia, z
uwzględnieniem potencjalnych braków płynności
wynikających
z
ponownego
wykorzystania
342
zabezpieczenia otrzymanego od kontrahentów;
(iv) odstąpienie od praw w zakresie zabezpieczenia
przekazanego kontrahentom.
Oprócz spełnienia wszystkich wymogów określonych
Art. 207
N/przepi
w ust. 2-4, aby zabezpieczenie finansowe można było
s
ust. 5
uznać za kwalifikujące się jako uznane zabezpieczenie
według uproszczonej metody ujmowania zabezpieczeń stosowan
y jest
finansowych, rezydualny termin rozliczenia ochrony bezpośre
jest co najmniej tak samo długi jak rezydualny termin
zapadalności ekspozycji.
dnio
Art. 208
Wymogi dotyczące zabezpieczenia w formie N/przepi
nieruchomości
s
ust. 1
Nieruchomość
kwalifikuje się jako
uznane stosowan
zabezpieczenie wyłącznie w przypadku, gdy spełnione y jest
zostaną wszystkie wymogi określone w ust. 2
bezpośre
-5.
dnio
Art. 208
Spełnione zostają następujące wymogi w zakresie N/przepi
ust. 2
pewności prawa:
s
stosowan
a) hipoteka lub obciążenie podlegają egzekucji we
wszystkich jurysdykcjach uznawanych za właściwe w y jest
momencie zawarcia umowy kredytowej oraz są bezpośre
prawidłowo i terminowo rejestrowane;
dnio
b) wszystkie wymogi prawne dotyczące ustanowienia
zastawu zostały spełnione;
c) umowa o ochronie kredytowej oraz procedury
prawne, na których jest oparta, pozwalają instytucji
zrealizować wartość ochrony w odpowiednim terminie.
W
odniesieniu
do
monitorowania
wartości
Art. 208
nieruchomości oraz wyceny nieruchomości spełnione N/przepi
ust. 3
zostają następujące wymogi:
s
stosowan
a) instytucje regularnie monitorują wartość y jest
nieruchomości: nie rzadziej niż raz w roku w bezpośre
przypadku nieruchomości komercyjnych i co trzy lata
dnio
w przypadku nieruchomości mieszkalnych. Instytucje
przeprowadzają częstsze monitorowanie w przypadku
wystąpienia istotnych zmian warunków rynkowych;
b) wycena nieruchomości podlega weryfikacji, jeżeli
informacje będące do dyspozycji instytucji wskazują,
że wartość nieruchomości mogła istotnie się obniżyć w
343
stosunku do ogólnych cen rynkowych, a weryfikację tę
przeprowadza rzeczoznawca, który posiada
kwalifikacje, zdolności i doświadczenie niezbędne do
przeprowadzenia wyceny i który pozostaje niezależny
od procesu decyzyjnego w sprawie udzielania kredytu.
W przypadku kredytów przekraczających 3 mln EUR
lub 5 % funduszy własnych instytucji wycena
nieruchomości jest weryfikowana przez takiego
rzeczoznawcę przynajmniej raz na trzy lata.
Do monitorowania wartości nieruchomości i określania
nieruchomości wymagających aktualizacji wyceny
instytucje mogą wykorzystywać metody statystyczne.
Instytucje dokumentują w jasny sposób uznawane
Art. 208
przez siebie rodzaje nieruchomości mieszkalnych i N/przepi
ust. 4
komercyjnych oraz związaną z nimi politykę
s
kredytową.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Instytucje ustanawiają procedury mające na celu
Art. 208
monitorowanie, czy nieruchomości wykorzystane w N/przepi
ust. 5
charakterze ochrony kredytowej są odpowiednio
s
stosowan
ubezpieczone od ryzyka powstania szkody.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 209
Wymogi dotyczące wierzytelności
N/przepi
ust. 1
Wierzytelności kwalifikują się jako uznane
s
zabezpieczenie, jeżeli spełnione zostały wszystkie stosowan
y jest
wymogi przewidziane w ust. 2 i 3.
bezpośre
dnio
Art. 209
Spełnione zostają następujące wymogi w zakresie N/przepi
ust. 2
pewności prawa:
s
stosowan
a) mechanizm prawny, na mocy którego ustanowiono
zabezpieczenie na rzecz instytucji kredytującej, jest y jest
bezpośre
solidny i skuteczny oraz zapewnia tej instytucji jasno
określone prawa do zabezpieczeni
dnio
a, w tym prawo do
zysków ze sprzedaży zabezpieczenia;
b) instytucje podejmują wszelkie kroki niezbędne do
wypełnienia lokalnych wymogów w zakresie
344
egzekwowalności praw przysługujących jej z tytułu
zabezpieczenia. Roszczenia instytucji kredytujących do
zabezpieczenia mają pierwszeństwo wobec innych
roszczeń, chociaż mogą podlegać roszczeniom
wierzycieli uprzywilejowanych przewidzianym w
przepisach ustawowych;
c) instytucje przeprowadzają odpowiednią weryfikację
prawną potwierdzającą egzekwowalność umów o
zabezpieczenie
we
wszystkich
właściwych
jurysdykcjach;
d) instytucje w należyty sposób dokumentują
zawierane przez siebie umowy o zabezpieczenie oraz
ustanawiają przejrzyste i solidne procedury szybkiego
przejmowania zabezpieczenia;
e) instytucje ustanawiają procedury służące
zapewnieniu przestrzegania wszelkich warunków
prawnych wymaganych, aby możliwe było ogłoszenie
niewykonania zobowiązania przez kredytobiorcę i
szybkie przejęcie zabezpieczenia;
f) w przypadku trudności finansowych kredytobiorcy
lub niewykonania przez niego zobowiązania instytucje
posiadają uprawnienia do zbycia lub cesji
wierzytelności na rzecz innych stron bez zgody
dłużników.
Art. 209
Spełnione zostają następujące wymogi w zakresie N/przepi
ust. 3
zarządzania ryzykiem:
s
stosowan
a) instytucja ustanawia sprawną procedurę określania
ryzyka kredytowego związanego z wierzytelnościami. y jest
Procedura taka obejmuje analizy działalności i branży bezpośre
dnio
kredytobiorcy oraz rodzaje klientów, z którymi
kredytobiorca prowadzi interesy. Jeżeli instytucja
opiera się na ustaleniach swoich kredytobiorców w
zakresie zdolności kredytowej klientów, dokonuje ona
przeglądu praktyk kredytowych kredytobiorców, aby
ocenić ich solidność i wiarygodność;
b) różnica pomiędzy kwotą ekspozycji a wartością
wierzytelności odzwierciedla wszystkie stosowne
czynniki, łącznie z kosztami przejęcia zabezpieczenia,
koncentracji w ramach pakietu wierzytelności
zastawionych przez indywidualnego kredytobiorcę
oraz potencjalnego ryzyka koncentracji w ramach
345
ogółu ekspozycji instytucji, wykraczającego poza
zakres objęty ogólnymi metodami zarządzania
ryzykiem danej instytucji. Instytucje na bieżąco
monitorują procedury stosowane w odniesieniu do
wierzytelności. Przeprowadzają one również regularne
kontrole w zakresie przestrzegania warunków umów
kredytowych, zgodności z ograniczeniami w zakresie
ochrony środowiska i innymi wymogami prawnymi;
c) wierzytelności zastawione przez kredytobiorcę są
zdywersyfikowane i nie są nadmiernie skorelowane z
tym kredytobiorcą. Jeżeli zachodzi istotna dodatnia
korelacja, instytucje uwzględniają wynikające z tego
faktu ryzyko przy ustalaniu marży na całą pulę
zabezpieczeń;
d) instytucje nie wykorzystują wierzytelności od
jednostek powiązanych z kredytobiorcą, w tym
jednostek zależnych i pracowników, jako uznanej
ochrony kredytowej;
e) instytucje ustanawiają udokumentowaną procedurę
ściągania wierzytelności w przypadku niekorzystnych
warunków. Instytucje ustanawiają instrumenty
niezbędne do ściągania należności, nawet jeżeli w
zakresie ściągania należności zazwyczaj polegają one
na kredytobiorcach.
Art. 210
Wymogi dotyczące innych zabezpieczeń rzeczowych
N/przepi
Zabezpieczenie rzeczowe inne niż zabezpieczenie w
s
formie nieruchomości kwalifikuje się jako uznane stosowan
zabezpieczenie według metody IRB, jeżeli spełnione y jest
zostały wszystkie wskazane poniżej warunki:
bezpośre
dnio
a) umowa o zabezpieczenie, na mocy której
ustanowiono zabezpieczenie rzeczowe wobec
instytucji, jest skuteczna prawnie i możliwa do
wyegzekwowania
we
wszystkich
właściwych
jurysdykcjach i pozwala tej instytucji zrealizować w
odpowiednim terminie wartość zabezpieczenia;
b) z jedynym wyjątkiem dopuszczalnych roszczeń,
którym przysługuje pierwszeństwo, o których mowa w
art. 209 ust. 2 lit. b), jedynie pierwsze prawo zastawu
na zabezpieczeniu lub obciążenie dotyczące majątku
stanowiącego zabezpieczenie kwalifikuje się jako
uznane zabezpieczenie, a instytucja ma pierwszeństwo
346
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik