eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

c) 100%, jeżeli są zabezpieczone aktywami, których
nie można zakwalifikować jako aktywów płynnych
zgodnie z art. 416, z wyjątkiem transakcji objętych lit.
d) i e) niniejszego ustępu;
d) 25%, jeżeli są zabezpieczone aktywami, których nie
można zakwalifikować jako aktywów płynnych
zgodnie z art. 416, a kredytodawcą jest rząd centralny,
podmiot sektora publicznego państwa członkowskiego,
w którym dana instytucja kredytowa uzyskała
zezwolenie na prowadzenie działalności lub ustanowiła
oddział, lub wielostronny bank rozwoju. Pozarządowe
podmioty sektora publicznego, które traktowane są w
taki sposób, ograniczone są do podmiotów mających
wagę ryzyka równą 20% lub niższą zgodnie z częścią
trzecią tytuł II rozdział 2;
e) 0%, jeżeli kredytodawcą jest bank centralny.
Art. 422
Instytucje mnożą zobowiązania wynikające z N/przepi


ust. 3
depozytów, które muszą być utrzymywane:
s
stosowan
a) przez deponenta w celu skorzystania z usług
rozliczeniowych, powierniczych lub zarządzania y jest
płynnością lub innych porównywalnych usług bezpośre
świadczonych przez instytucję;
dnio

b) w kontekście podziału obowiązków w ramach
instytucjonalnego systemu ochrony spełniającego
wymogi określone w art. 113 ust. 7 lub jako minimalny
depozyt wymagany na mocy przepisów prawnych lub
ustawowych w innym podmiocie będącym członkiem
tego samego instytucjonalnego systemu ochrony;
c) przez deponenta w kontekście utrwalonej relacji
operacyjnej innej niż relacje określone w lit. a);
d) przez deponenta w celu skorzystania z usług
rozliczenia gotówkowego i usług świadczonych przez
centralną instytucję kredytową, gdy instytucja
kredytowa jest zrzeszona w sieci zgodnie z przepisami
prawnymi lub ustawowymi,
przez 5% w przypadku lit. a) w zakresie, w jakim są
one objęte systemem gwarantowania depozytów
zgodnie z dyrektywą 94/19/WE lub równoważnym
systemem gwarantowania depozytów w państwie
trzecim, i przez 25% w pozostałych przypadkach.

662
Depozyty
instytucji kredytowych złożone w
centralnych instytucjach kredytowych, uznane za
aktywa płynne zgodnie z art. 416 ust. 1 lit. f), mnoży
się przez 100 % stopy odpływu.
Art. 422
Usługi rozliczeniowe, powiernicze lub zarządzania N/przepi


ust. 4
płynnością lub inne porównywalne usługi, o których
s
mowa w ust. 3 lit. a) i d), obejmują takie usługi jedynie stosowan
w zakresie, w jakim są one świadczone w kontekście y jest
relacji ze stałym klientem, od której deponent jest w bezpośre
znacznym stopniu zależny. Nie stanowią one jedynie
dnio
usług w zakresie bankowości korespondenckiej lub
usług brokerskich, a instytucja ma dowody na to, że
klient nie jest w stanie wycofać kwot należnych
zgodnie z prawem przed upływem 30 dni bez
naruszania swoich zasad operacyjnych.
Przed przyjęciem jednolitej definicji utrwalonej relacji
operacyjnej, o której mowa w ust. 3 lit. c), instytucje
same określają kryteria definiowania utrwalonej relacji
operacyjnej, w przypadku której mają dowód, że klient
nie jest w stanie wycofać kwot należnych przed
upływem 30 dni bez zakłócania działalności
operacyjnej, i przekazują takie kryteria właściwym
organom. W przypadku braku jednolitej definicji
właściwe organy mogą przedstawić ogólne wytyczne,
które instytucje stosują,
określając depozyty
utrzymywane przez deponenta w kontekście utrwalonej
relacji operacyjnej.
Instytucje mnożą zobowiązania wynikające z
Art. 422
depozytów klientów, którzy nie są klientami N/przepi


ust. 5
finansowymi, w zakresie, w jakim nie są one objęte
s
przepisami ust. 3 i 4, przez 40%, a wartość zobowiązań stosowan
objętych systemem gwarantowania depozytów zgodnie y jest
z dyrektywą 94/19/WE lub równoważnym systemem bezpośre
gwarantowania depozytów w państwie trzecim, mnożą
dnio
przez 20 %.
Instytucje uwzględniają odpływy i wpływy środków
Art. 422
pieniężnych oczekiwane w perspektywie 30 dni z N/przepi


ust. 6
tytułu umów wymienionych w załączniku II w kwocie
s
stosowan
netto w stosunku do wszystkich kontrahentów i mnożą
y jest
je przez 100% w przypadku odpływu środków
pieniężnych netto. Wyrażenie "w kwocie netto" bezpośre
oznacza również, że należy odliczyć zabezpieczenie,
dnio

663
które ma zostać otrzymane i które kwalifikuje się jako
aktywa płynne zgodnie z art. 416.
Instytucje przedstawiają oddzielnie inne zobowiązania
Art. 422
nieobjęte przepisami ust. 1
N/przepi


-5.
ust. 7
s
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 422
Właściwe organy mogą udzielić zezwolenia na N/przepi


ust. 8
stosowanie niższego współczynnika procentowego
s
odpływu w indywidualnych przypadkach w stosowan
odniesieniu do zobowiązań, o których mowa w ust. 7, y jest
jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:
bezpośre
dnio
a) deponent jest:
(i) instytucją dominującą lub zależną instytucji lub
inną instytucją zależną tej samej instytucji
dominującej;
(ii) powiązany z instytucją stosunkiem w rozumieniu
art. 12 ust. 1 dyrektywy 83/349/EWG;
(iii) instytucją objętą tym samym instytucjonalnym
systemem ochrony spełniającym wymagania określone
w art. 113 ust. 7;
(iv) instytucją centralną lub członkiem sieci zgodnie z
art. 400 ust. 2 lit. d).
b) istnieją powody, by oczekiwać niższego odpływu w
ciągu 30 najbliższych dni, nawet w przypadku
scenariusza łączącego idiosynkratyczne warunki
skrajne i warunki skrajne obejmujące cały rynek;
c) deponent stosuje symetryczny lub bardziej ostrożny
przypływ na zasadzie odstępstwa od art. 425;
d) instytucja i deponent mają siedzibę w tym samym
państwie członkowskim.
Właściwe organy mogą odstąpić od warunków
Art. 422
określonych w ust. 8 lit. d), jeżeli stosowany jest art. N/przepi


ust. 9
20 ust. 1 lit. b). W takim przypadku muszą zostać
s
spełnione dodatkowe obiektywne kryteria określone w stosowan
akcie delegowanym, o którym mowa w art. 460. Jeżeli y jest
bezpośre
dopuszcza się stosowanie takiego niższego odpływu,

664
właściwe organy powiadamiają EUNB o wyniku
dnio
procesu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 lit. b).
Spełnianie warunków takich niższych odpływów
podlega regularnemu przeglądowi przez właściwe
organy.
Art. 422
EUNB opracuje projekty regulacyjnych standardów N/przepi


ust. 10
technicznych w celu doprecyzowania dodatkowych
s
obiektywnych kryteriów, o których mowa w ust. 9.
stosowan
y jest
EUNB przedstawi Komisji te projekty regulacyjnych bezpośre
standardów technicznych do dnia 1 stycznia 2015 r.
dnio
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 423
Dodatkowe odpływy
N/przepi


ust. 1
Zabezpieczenie inne niż aktywa spełniające warunki, o
s
stosowan
których mowa w art. 416 ust. 1 lit. a), b) oraz c),
składane przez instytucję w odniesieniu do umów y jest
wymienionych w załączniku II i kredytowych bezpośre
dnio
instrumentów pochodnych podlega dodatkowemu
odpływowi w wysokości 20 %.
Instytucje powiadamiają właściwe organy o wszystkich
Art. 423
N/przepi


zawartych umowach, których warunki prowadzą, w
ust. 2
ciągu 30 dni, w przypadku znacznego pogorszenia
s
jakości kredytowej danej instytucji, do odpływów stosowan
płynności lub skutkują potrzebą dodatkowych y jest
zabezpieczeń. Jeżeli właściwe organy uznają takie bezpośre
umowy za istotne w kontekście potencjalnych
dnio
odpływów płynności instytucji, wymagają, by
instytucja dodała dodatkowy odpływ w przypadku tych
kontraktów, odpowiadający dodatkowym potrzebom w
zakresie zabezpieczenia wynikającym z istotnego
pogorszenia jakości kredytowej instytucji, takiego jak
obniżenie zewnętrznej oceny kredytowej o trzy
stopnie. Instytucja poddaje regularnemu przeglądowi
zakres takiego istotnego pogorszenia w świetle tego, co
jest właściwe na mocy zawartych umów, i informuje
właściwe organy o wynikach przeglądu.
Art. 423
Instytucja dodaje dodatkowy odpływ odpowiadający N/przepi


ust. 3
potrzebom w zakresie zabezpieczenia, które
s

665
wynikałyby z wpływu scenariusza niekorzystnych stosowan
warunków rynkowych na operacje instytucji w ramach
y jest
transakcji na instrumentach pochodnych, transakcji bezpośre
finansowania oraz innych umów, jeżeli są one istotne.
dnio
EUNB opracowuje projekty regulacyjnych standardów
technicznych w celu określenia warunków stosowania
w odniesieniu do pojęcia istotności i metod pomiaru
takiego dodatkowego odpływu.
EUNB przedstawia Komisji te projekty regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 31 marca 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie drugim, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Instytucja dodaje dodatkowy odpływ odpowiadający
Art. 423
wartości rynkowej papierów wartościowych lub innych N/przepi


ust. 4
aktywów, które były przedmiotem krótkiej sprzedaży i
s
mają zostać dostarczone w
stosowan
okresie 30 dni, chyba że
instytucja posiada papiery wartościowe, które mają y jest
bezpośre
zostać dostarczone, lub pożyczyła je na warunkach
wymagających ich zwrotu dopiero po upływie 30 dni, a
dnio
te papiery wartościowe nie stanowią części aktywów
płynnych instytucji.
Art. 423
Instytucja dodaje dodatkowy odpływ odpowiadający: N/przepi


ust. 5
s
a) nadwyżce zabezpieczenia posiadanego przez daną
instytucję i której to nadwyżki, na mocy umowy, stosowan
kontrahent może w każdej chwili zażądać;
y jest

bezpośre
b) zabezpieczeniu, które ma zostać zwrócone
dnio
kontrahentowi;
c) zabezpieczeniu odpowiadającemu aktywom, które
można zakwalifikować jako aktywa płynne do celów
art. 416, którymi można zastąpić aktywa
odpowiadające aktywom, których nie można
zakwalifikować jako aktywów płynnych do celów art.
416 bez zgody instytucji.
Środków zdeponowanych jako zabezpieczenie nie
Art. 423
uznaje się za zobowiązania do celów ust. 422, lecz w N/przepi


ust. 6
stosownych przypadkach środki te podlegają
s
przepisom niniejszego artykułu.
stosowan

y jest
bezpośre

666
strony : 1 ... 90 ... 130 ... 141 . [ 142 ] . 143 ... 150 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: