Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
warunkiem że spełnia ono kryteria określone w art. 132
ust. 3 lit. a).
Poprawność obliczeń przeprowadzonych przez
instytucję przyjmującą depozyty lub przez spółkę
zarządzającą
przedsiębiorstwem
zbiorowego
inwestowania potwierdza audytor zewnętrzny.
Art. 419
Waluty z ograniczeniami dostępności aktywów N/przepi
ust. 1
płynnych
s
EUNB ocenia dostępność dla instytucji aktywów stosowan
płynnych, o których mowa w art. 416 ust. 1 lit. b), w y jest
walutach właściwych dla instytucji z siedzibą w Unii.
bezpośre
dnio
Art. 419
Jeżeli uzasadnione zapotrzebowanie na aktywa płynne N/przepi
ust. 2
w świetle wymogu określonego w art. 412 przekracza
s
dostępność tych aktywów płynnych w danej walucie, stosowan
zastosowanie ma co najmniej jedno z następujących y jest
odstępstw:
bezpośre
dnio
a) na zasadzie odstępstwa od art. 417 lit. f)
denominacja aktywów płynnych może być niezgodna z
rozkładem odpływów płynności według walut po
odjęciu przypływów;
b) w przypadku walut państwa członkowskiego lub
walut państw trzecich wymagane aktywa płynne
można zastąpić liniami kredytowymi od banku
centralnego tego państwa członkowskiego lub państwa
trzeciego, które zgodnie z umową są nieodwołalnie
przyznane na kolejne 30 dni i są uczciwie wycenione,
niezależnie od obecnie wykorzystywanej kwoty, pod
warunkiem że właściwe organy wspomnianego
państwa członkowskiego lub państwa trzeciego
postępują w taki sam sposób, a to państwo
członkowskie lub państwo trzecie ustanowiły
porównywalne wymogi dotyczące sprawozdawczości.
Odstępstwa stosowane zgodnie z ust. 2 są odwrotnie
Art. 419
proporcjonalne do dostępności właściwych aktywów. N/przepi
ust. 3
Uzasadnione potrzeby instytucji ocenia się
s
uwzględniając
zdolność
tych
instytucji
do stosowan
ograniczenia, za pomocą należytego zarządzania y jest
płynnością, zapotrzebowania na te aktywa płynne oraz bezpośre
ilość takich aktywów posiadanych przez innych
dnio
657
uczestników rynku.
Art. 419
EUNB opracowuje projekty wykonawczych
N/przepi
ust. 4
standardów technicznych zawierające wykaz walut,
s
które spełniają warunki określone w niniejszym stosowan
artykule.
y jest
bezpośre
EUNB przedstawi Komisji te projekty wykonawczych
dnio
standardów technicznych do dnia 31 marca 2014 r.
Komisja jest
uprawniona do przyjmowania
wykonawczych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 15
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 419
EUNB opracowuje projekty regulacyjnych standardów N/przepi
ust. 5
technicznych w celu określenia odstępstw, o których
s
mowa w ust. 2, w tym warunków ich stosowania.
stosowan
y jest
EUNB przedstawi Komisji te projekty regulacyjnych bezpośre
standardów technicznych do dnia 31 marca 2014 r.
dnio
Komisja
jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 420
Odpływy płynności
N/przepi
ust. 1
W oczekiwaniu na określenie wiążącego wymogu
s
dotyczącego płynności zgodnie z art. 460, odpływy stosowan
płynności, które należy zgłaszać, obejmują:
y jest
bezpośre
a) bieżące pozostające kwoty należne z tytułu
dnio
depozytów detalicznych, zgodnie z art. 421;
b) bieżące pozostające kwoty należne z tytułu innych
zobowiązań, które stają się wymagalne, mogą zostać
wezwane do wypłaty przez instytucje emitujące lub
przez dostawcę finansowania, bądź mogą wiązać się z
domniemanym oczekiwaniem dostawcy finansowania,
że instytucja spłaci zobowiązanie w ciągu 30
najbliższych dni, zgodnie z art. 422;
c) dodatkowych odpływów, o których mowa w art.
423;
d)
maksymalną kwotę, która może zostać
wykorzystana w ciągu 30 najbliższych dni z
dotychczas
niewykorzystanych
zobowiązań
658
kredytowych i instrumentów wsparcia płynności, jak
określono w art. 424;
e) dodatkowych odpływów wskazanych w ocenie
zgodnie z ust. 2.
Art. 420
Instytucje regularnie oceniają prawdopodobieństwo i N/przepi
ust. 2
potencjalną wielkość odpływów płynności w ciągu 30
s
najbliższych dni w odniesieniu do produktów lub stosowan
usług, których nie objęto art. 422, 423 i 424 i które te y jest
instytucje oferują lub sponsorują lub które potencjalni bezpośre
nabywcy mogliby uznać za związane z nimi, z
dnio
uwzględnieniem lecz nie ograniczające się do
odpływów płynności wynikających z wszelkich ustaleń
umownych,
takich
jak
inne
zobowiązania
pozabilansowe i zobowiązania warunkowe w zakresie
finansowania, w tym między innymi z przyznanych
instrumentów finansowania, niewykorzystanych
kredytów i zaliczek udzielonych kontrahentom
hurtowym, hipotek, które zostały zaciągnięte, lecz nie
zostały jeszcze uruchomione, kart kredytowych, sald
debetowych, zaplanowanych odpływów związanych z
odnowieniem lub przedłużeniem nowych kredytów
detalicznych lub hurtowych, zaplanowanych
zobowiązań z tytułu instrumentów pochodnych oraz
produktów
związanych
z
pozabilansowym
finansowaniem handlu, o których mowa w art. 429 i w
załączniku I. Odpływy takie ocenia się przy założeniu
scenariusza łączącego idiosynkratyczne warunki
skrajne i warunki skrajne obejmujące cały rynek.
W ramach tej oceny instytucje zwracają szczególną
uwagę na poważne szkody dla reputacji, jakie mogłoby
spowodować niedostarczenie wsparcia płynności dla
takich produktów lub usług. Nie rzadziej niż raz do
roku instytucje zgłaszają właściwym organom te
produkty i usługi, w przypadku których
prawdopodobieństwo
i
potencjalną
wielkość
odpływów płynności, o których mowa w akapicie
pierwszym, są istotne, a właściwe organy określają
odpływy, które należy im przypisać. Właściwe organy
mogą stosować stopę odpływu wynoszącą do 5 % w
odniesieniu
do
produktów
związanych
z
pozabilansowym finansowaniem handlu, o których
mowa w art. 429 i w załączniku I.
659
Właściwe organy co najmniej raz w roku zgłaszają
EUNB rodzaje produktów lub usług, w odniesieniu do
których określiły odpływy na podstawie sprawozdań
przedstawionych przez instytucje. W takim
sprawozdaniu właściwe organy objaśniają również
zastosowaną metodę określania odpływów.
Art. 421
Odpływy z tytułu depozytów detalicznych
N/przepi
ust. 1
Instytucje zgłaszają oddzielnie kwotę depozytów
s
detalicznych objętych systemem gwarantowania stosowan
depozytów zgodnie z dyrektywą 94/19/WE lub y jest
równoważnym systemem gwarantowania depozytów w bezpośre
państwie trzecim i mnożą przez co najmniej 5 %, jeżeli
dnio
depozyt spełnia jeden z następujących warunków:
a) jest elementem stałej relacji z klientem, co sprawia,
że wycofanie depozytu jest bardzo mało
prawdopodobne;
b) jest utrzymywany na rachunku transakcyjnym, w
tym na rachunkach, na które regularnie wpływa
wynagrodzenie.
Instytucje mnożą inne depozyty detaliczne, które nie są
Art. 421
określone w ust. 1, przez co najmniej 10%.
N/przepi
ust. 2
s
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Uwzględniając zachowanie lokalnych deponentów
Art. 421
zgodnie ze wskazaniami właściwych organów, EUNB N/przepi
ust. 3
wydaje do dnia 1 stycznia 2014 r. wytyczne dotyczące
s
kryteriów określania warunków stosowania ust. 1 i 2 w stosowan
y jest
odniesieniu do identyfikowania depozytów
detalicznych podlegających innym odpływom oraz bezpośre
dnio
definicji tych produktów do celów niniejszego tytułu.
W
wytycznych
tych
uwzględnia
się
prawdopodobieństwo, że wspomniane depozyty
doprowadzą do odpływów płynności w ciągu 30
najbliższych dni. Odpływy takie ocenia się przy
założeniu scenariusza łączącego idiosynkratyczne
warunki skrajne i warunki skrajne obejmujące cały
rynek.
Niezależnie ust. 1 i 2 instytucje mnożą depozyty
Art. 421
detaliczne przyjęte przez nie w państwach trzecich N/przepi
660
ust. 4
przez wyższy współczynnik procentowy, niż
s
przewidziano w tych ustępach, jeżeli taki stosowan
współczynnik
procentowy
przewidziano
w y jest
porównywalnych
wymogach
sprawozdawczości bezpośre
obowiązujących w państwie trzecim.
dnio
Art. 421
Instytucje mogą wyłączyć z obliczania odpływów N/przepi
ust. 5
pewne wyraźnie określone kategorie depozytów
s
detalicznych, o ile w każdym przypadku instytucja stosowan
rygorystycznie stosuje następujące warunki w y jest
odniesieniu do całej kategorii tych depozytów, z bezpośre
wyjątkiem
trudnego
położenia
deponenta
dnio
uzasadnionego oddzielnie dla każdego przypadku:
a) deponent nie może wycofać depozytu przed
upływem 30 dni; lub
b) w przypadku przedterminowych wycofań w
terminie krótszym niż 30 dni deponent musi zapłacić
karę, która obejmuje utracone odsetki za okres między
datą wycofania a umownym terminem rozliczenia,
powiększoną o znaczną karę, która nie musi
przekraczać odsetek należnych za czas, który upłynął
od daty depozytu do daty wycofania.
Art. 422
Odpływy z tytułu innych zobowiązań
N/przepi
ust. 1
Instytucje mnożą zobowiązania wynikające z własnych
s
stosowan
kosztów eksploatacyjnych instytucji przez 0 %.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 422
Instytucje mnożą zobowiązania wynikające z N/przepi
ust. 2
zabezpieczonych transakcji kredytowych i transakcji
s
opartych na rynku kapitałowym zdefiniowanych w art. stosowan
192 pkt 3 przez:
y jest
bezpośre
a) 0% - do wartości aktywów płynnych zgodnie z art.
418, jeżeli są one zabezpieczone aktywa
dnio
mi, które
można zakwalifikować jako aktywa płynne zgodnie z
art. 416;
b) 100% - powyżej wartości aktywów płynnych
zgodnie z art. 418, jeżeli są one zabezpieczone
aktywami, które można zakwalifikować jako aktywa
płynne zgodnie z art. 416;
661
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik