eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

dnio
Art. 424
Odpływy z tytułu instrumentów kredytowych i N/przepi


ust. 1
instrumentów wsparcia płynności
s
Instytucje zgłaszają odpływy z tytułu przyznanych stosowan
y jest
instrumentów kredytowych i przyznanych
instrumentów wsparcia płynności, które określa się bezpośre
jako odsetek maksymalnej kwoty, jaką można
dnio
wykorzystać w ciągu 30 najbliższych dni. Maksymalną
kwotę, jaką można wykorzystać, można obliczyć po
odliczeniu
wszelkich
wymogów
dotyczących
płynności, jakie zostałyby nałożone na podstawie art.
420 ust. 2 w odniesieniu do pozycji pozabilansowych
związanych z finansowaniem handlu oraz po
odliczeniu wartości zabezpieczenia, zgodnie z art. 418,
które należy zapewnić, jeżeli instytucja może
ponownie wykorzystać zabezpieczenie oraz jeżeli
zabezpieczenie jest w postaci aktywów płynnych
zgodnie z art. 416. Zabezpieczeniem, które należy
zapewnić, nie są aktywa wyemitowane przez
kontrahenta danego instrumentu lub przez jeden z jego
podmiotów powiązanych. Jeżeli instytucja ma dostęp
do niezbędnych informacji, maksymalną kwotę, jaką
można wykorzystać na instrumenty kredytowe i na
instrumenty wsparcia płynności, określa się jako
maksymalną kwotę, która może być wykorzystana,
szacując na podstawie zobowiązań własnych tego
kontrahenta - lub wcześniej określonego planu żądań
wypłat na mocy zobowiązań umownych - które stają
się wymagalne w ciągu 30 najbliższych dni.
Maksymalną kwotę, którą można wykorzystać z
Art. 424
N/przepi


niewykorzystanych przyznanych instrumentów
ust. 2
s
kredytowych i niewykorzystanych przyznanych
instrumentów wsparcia płynności w ciągu 30 stosowan
najbliższych dni, mnoży się przez 5 %, jeżeli y jest
kwalifikują się one do kategorii ekspozycji bezpośre
detalicznych według metody standardo
dnio
wej lub metod
IRB dotyczących ryzyka kredytowego.
Art. 424
Maksymalną kwotę, jaką można wykorzystać z N/przepi


ust. 3
niewykorzystanych przyznanych instrumentów s
kredytowych i niewykorzystanych przyznanych
stosowan
instrumentów wsparcia płynności w ciągu 30
y jest
najbliższych dni, mnoży się przez 10%, jeżeli bezpośre

667
spełniają one następujące warunki:
dnio
a) nie kwalifikują się do kategorii ekspozycji
detalicznych według metody standardowej lub metod
IRB dotyczących ryzyka kredytowego;
b) zapewniono je klientom, którzy nie są klientami
finansowymi;
c) nie zapewniono ich w celu zastąpienia finansowania
klientowi w sytuacjach, w których nie jest on w stanie
spełnić wymogów w zakresie finansowania na rynkach
finansowych.
Przyznaną kwotę nominalną instrumentu wsparcia
Art. 424
płynności, którą zapewniono SSPE w celu N/przepi


ust. 4
umożliwienia takiej SSPE zakupu aktywów innych niż
s
papiery wartościowe od klientów, którzy nie są stosowan
klientami finansowymi, mnoży się przez
y jest
10 % w
zakresie, w jakim przekracza ona kwotę aktywów bezpośre
aktualnie zakupionych od klientów, oraz jeżeli
dnio
maksymalna kwota, którą można wykorzystać, jest
zgodnie z umową ograniczona do kwoty aktualnie
zakupionych aktywów.
Art. 424
Instytucje zgłaszają maksymalną kwotę, którą można N/przepi


ust. 5
wykorzystać z niewykorzystanych przyznanych
s
instrumentów kredytowych i niewykorzystanych
stosowan
przyznanych instrumentów wsparcia płynności w ciągu y jest
30 najbliższych dni. Dotyczy to w szczególności:
bezpośre
dnio
a) instrumentów wsparcia płynności, które instytucja
przyznała SSPE do celów sekurytyzacji innym niż
opisane w ust. 3 lit. b);
b) ustaleń, w ramach których instytucja musi wykupić
lub zamienić aktywa otrzymane od SSIE;
c) instrumentów, którymi objęto instytucje kredytowe;
d) instrumentów, którymi objęto instytucje.
W drodze odstępstwa od ust. 5, instytucje, które
Art. 424
zostały ustanowione i są finansowane przez rząd N/przepi


ust. 6
centralny lub samorząd regionalny co najmniej jednego
s
państwa członkowskiego, mogą stosować sposoby stosowan
traktowania określone w ust. 2 i 3 również w y jest
bezpośre
odniesieniu do
instrumentów kredytowych i
instrumentów wsparcia płynności zapewnianych
dnio
instytucjom jedynie w celu bezpośredniego lub

668
pośredniego finansowania kredytów preferencyjnych
kwalifikujących się do kategorii ekspozycji, o których
mowa w wymienionych ustępach. W drodze
odstępstwa od art. 425 ust. 2 lit. d), jeżeli takie kredyty
preferencyjne są przyznawane przez inną instytucję
jako pośrednika (kredyty "pass through"), instytucje
mogą zastosować symetryczne przypływy i odpływy.
Wspomniane kredyty preferencyjne są dostępne
jedynie dla osób niebędących klientami finansowymi i
udzielane w sposób niekonkurencyjny i nienastawiony
na zysk, aby propagować cele dotyczące porządku
publicznego wytyczane przez Unię lub taki rząd
centralny lub samorząd regionalny takiego państwa
członkowskiego. Skorzystanie z tych instrumentów jest
możliwe wyłącznie na podstawie racjonalnie
oczekiwanego wniosku o kredyt preferencyjny oraz do
wysokości kwoty określonej w takim wniosku
związanej z późniejszą sprawozdawczością dotyczącą
wykorzystania wydanych środków.
Art. 425
Przypływy płynności
N/przepi


ust. 1
Instytucje zgłaszają swoje przypływy płynności.
s
Ograniczone przypływy płynności stanowią przypływy stosowan
płynności ograniczone do 75 % odpływów płynności. y jest
Instytucje mogą wyłączyć z tego ograniczenia bezpośre
przypływy płynności z depozytów składanych w
dnio
innych instytucjach i kwalifikujących się do
traktowania określonego w art. 113 ust. 6 lub 7.
Instytucje mogą wyłączyć z tego ograniczenia
przypływy płynności z kwot należnych od
kredytobiorców i podmiotów inwestujących w
obligacje związane z kredytami hipotecznymi
finansowanymi z obligacji kwalifikujących się do
sposobu traktowania określonego w art. 129 ust. 4, 5
lub 6, lub do obligacji, o których mowa w art. 52 ust. 4
dyrektywy 2009/65/WE. Instytucje mogą wyłączyć
przypływy z kredytów preferencyjnych, które
instytucja zaakceptowała. Z zastrzeżeniem uprzedniego
zatwierdzenia przez właściwy organ odpowiedzialny
za nadzór na zasadzie indywidualnej, instytucja może
całkowicie lub częściowo wyłączyć przypływy, jeżeli
dostawca jest instytucją dominującą lub zależną danej
instytucji lub inną instytucją zależną tej samej
instytucji dominującej lub jest powiązany z instytucją

669
stosunkiem w rozumieniu art. 12 ust. 1 dyrektywy
83/349/EWG.
Art. 425
Przypływy płynności mierzy się w ciągu 30 N/przepi


ust. 2
najbliższych dni. Obejmują one wyłącznie przypływy
s
umowne z ekspozycji, które nie są przedawnione i w stosowan
przypadku których instytucja nie ma powodu y jest
oczekiwać niewykonania w perspektywie 30 dni. bezpośre
Przypływy płynności zgłasza się w całości, a
dnio
następujące przypływy zgłasza się oddzielnie:
a) należne środki pieniężne od klientów, którzy nie są
klientami finansowymi do celów płatności kwoty
głównej, pomniejsza się o 50 % ich wartości lub o
zobowiązania umowne wobec tych klientów dotyczące
udzielenia finansowania, w zależności od tego, która z
tych wartości jest wyższa. Nie ma to zastosowania do
środków
pieniężnych
należnych
z
tytułu
zabezpieczonych transakcji kredytowych i transakcji
opartych na rynku kapitałowym zdefiniowanych w art.
192 pkt 3 ani do środków pieniężnych
zabezpieczonych aktywami płynnymi zgodnie z art.
416, o czym mowa w lit. d) niniejszego ustępu. Na
zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego niniejszej
litery instytucje, które otrzymały zobowiązania, o
których mowa w art. 424 ust. 6, by móc przyznać
kredyt preferencyjny odbiorcy końcowemu, mogą
uwzględniać przypływ do wysokości kwoty odpływu,
który stosują do odpowiadających zobowiązań
związanych z przyznawaniem takich kredytów
preferencyjnych;
b) środki pieniężne należne z tytułu transakcji
finansowania handlu, o których mowa w art. 162 ust. 3
lit. b) akapit drugi, o rezydualnym terminie
zapadalności do 30 dni, które w pełni uwzględnia się
jako przypływy;
c) aktywa, których termin zapadalności nie został
określony w umowie, uwzględnia się z 20 %
przypływem, pod warunkiem że w postanowieniach
umowy jest przewidziana możliwość wycofania i
wyegzekwowania płatności przez bank w terminie 30
dni;
d)
środków pieniężnych należnych z tytułu

670
zabezpieczonych transakcji kredytowych i transakcji
opartych na rynku kapitałowym zdefiniowanych w art.
192 pkt 3, jeżeli są one zabezpieczone aktywami
płynnymi - zgodnymi z definicją w art. 416 ust. 1 - nie
uwzględnia się, dopóki nie przekraczają wartości
aktywów płynnych, po odliczeniu redukcji wartości, a
w przypadku pozostałych należnych środków
pieniężnych uwzględnia się je w pełnej wysokości;
e) środki pieniężne należne od instytucji, która traktuje
te środki zgodnie z art. 422 ust. 3 i 4 mnoży się przez
odpowiadający symetryczny przypływ;
f) środki pieniężne należne z tytułu pozycji w
instrumentach kapitałowych objętych głównym
indeksem, pod warunkiem że nie występuje podwójne
naliczanie z aktywami płynnymi;
g) nie uwzględnia się wszelkich niewykorzystanych
zobowiązań kredytowych lub instrumentów wsparcia
płynności i wszelkich innych otrzymanych
zobowiązań.
Przypływy i odpływy oczekiwane w perspektywie 30
Art. 425
dni z tytułu umów wymienionych w załączniku II N/przepi


ust. 3
s
ujmuje się w kwocie netto w stosunku do wszystkich
kontrahentów i mnoży się przez 100 % w przypadku stosowan
kwoty przypływu netto. Wyrażenie "w kwocie netto" y jest
oznacza również, że należy odliczyć zabezpieczenie, bezpośre
które ma zostać otrzymane i które kwalifikuje się jako
dnio
aktywa płynne zgodnie z art. 416.
Art. 425
W drodze odstępstwa od ust. 2 lit. g) właściwe organy N/przepi


ust. 4
mogą udzielić zezwolenia na stosowanie wyższego
s
przypływu w poszczególnych przypadkach w stosowan
odniesieniu do instrumentów kredytowych i y jest
instrumentów wsparcia płynności, jeżeli spełnione są bezpośre
wszystkie następujące warunki:
dnio
a) istnieją powody, aby oczekiwać wyższego
przypływu, nawet w przypadku scenariusza łączącego
skrajne warunki rynkowe i idiosynkratyczne warunki
skrajne dostawcy;
b) kontrahent jest instytucją dominującą lub zależną
instytucji lub inną instytucją zależną tej samej
instytucji dominującej lub jest powiązany z instytucją
stosunkiem w rozumieniu art. 12 ust. 1 dyrektywy

671
strony : 1 ... 90 ... 130 ... 142 . [ 143 ] . 144 ... 150 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: