eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

Jeżeli
instytucja może udowodnić swojemu
właściwemu organowi, że ze względu na połączenie,
nabycie lub zbycie podmiotów lub działalności,
wykorzystanie średniej z trzech lat do obliczenia
odpowiedniego wskaźnika prowadziłoby do błędnego
oszacowania wymogu w zakresie funduszy własnych z
tytułu ryzyka operacyjnego, właściwy organ może
zezwolić instytucji na zmianę sposobu obliczania, tak
aby uwzględnić takie sytuacje; informuje o tym
należycie EUNB. W takich okolicznościach właściwy
organ może z własnej inicjatywy nałożyć również na
instytucję wymóg zmiany sposobu obliczenia.
W przypadku gdy instytucja prowadzi działalność
przez okres krótszy niż trzy lata, może do obliczania
odpowiedniego wskaźnika wykorzystać prognozowane
dane szacunkowe, pod warunkiem że zacznie stosować
dane historyczne, gdy tylko będą one dostępne.


522

523
Art. 318
Zasady przyporządkowywania działalności do linii N/przepi


ust. 1
biznesowych
s
Instytucje opracowują i dokumentują szczegółowe stosowan
zasady
oraz
kryteria
przyporządkowywania y jest
odpowiedniego wskaźnika dla bieżących linii bezpośre
biznesowych i działań do standardowych ram
dnio
określonych w art. 317. Poddają one te zasady i
kryteria przeglądowi oraz odpowiednio je dostosowują
do nowych lub zmieniających się rodzajów
działalności i ryzyka.
Art. 318
Instytucje
stosują
następujące
zasady
do N/przepi


ust. 2
przyporządkowywania linii biznesowych:
s
stosowan
a) instytucje przyporządkowują wszystkie działania
do linii biznesowych w sposób wyczerpujący oraz y jest
wzajemnie się wykluczający;
bezpośre

dnio
b) każde działanie, którego nie można jednoznacznie
przypisać do linii biznesowej, a które pełni funkcję
pomocniczą w stosunku do działania przypisanego do
takiej linii, instytucje przyporządkowują do linii
biznesowej, którą takie działanie wspomaga. Jeśli
działanie pomocnicze wspomaga więcej niż jedną linię
biznesową, instytucje stosują kryterium obiektywnego
przyporządkowywania;
c) jeśli danego działania nie można przyporządkować
do konkretnej linii biznesowej, wówczas instytucje
wykorzystują tę linię biznesową, która ma największy
udział procentowy. Tę sama linię biznesową stosuje się
również do wszelkich działań pomocniczych
powiązanych z takim działaniem;
d) instytucje mogą stosować metody wewnętrznej
wyceny do przypisywania odpowiedniego wskaźnika
do poszczególnych linii biznesowych. Koszty powstałe
w ramach jednej linii biznesowej, które są
przypisywane do innej linii, można przenieść do tej
linii biznesowej, której dotyczą;
e) przyporządkowywanie działań do linii biznesowych
do celów obliczania wymogów kapitałowych z tytułu
ryzyka operacyjnego jest zgodne z kategoriami
użytymi przez instytucje w odniesieniu do ryzyka
kredytowego i ryzyka rynkowego;

524
f) za ustalenie zasad przyporządkowywania
odpowiada kadra kierownicza wyższego szczebla,
której pracę nadzoruje organ zarządzający instytucji;
g) instytucje poddają proces przyporządkowywania
działań do linii biznesowych niezależnemu
przeglądowi.
Art. 318
EUNB opracowuje projekty wykonawczych
N/przepi


ust. 3
standardów technicznych w celu określenia warunków
s
stosowania zasad przyporządkowywania działalności stosowan
do linii biznesowych, o których mowa w niniejszym
y jest
artykule.
bezpośre
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty
dnio
wykonawczych standardów technicznych do dnia 31
grudnia 2017 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
wykonawczych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 15
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 319
Alternatywna metoda standardowa
N/przepi


ust. 1
s
W ramach alternatywnej metody standardowej
instytucje stosują w odniesieniu do linii biznesowych stosowan
"bankowość detaliczna" i "bankowość komercyjna" y jest
następujące zasady:
bezpośre

dnio
a) odpowiedni wskaźnik to znormalizowany wskaźnik
przychodów równy kwocie nominalnej kredytów i
zaliczek pomnożonej przez współczynnik 0,035;
b) na kredyty i zaliczki składają się całkowite
wykorzystane kwoty w odpowiednich portfelach
kredytowych. W przypadku linii biznesowej
"bankowość komercyjna" instytucje włączają do
nominalnej kwoty kredytów i zaliczek również papiery
wartościowe z portfela bankowego.
Art. 319
Aby uzyskać zezwolenie na stosowanie alternatywnej N/przepi


ust. 2
metody standardowej, instytucja spełnia wszystkie
s
następujące warunki:
stosowan
y jest
a) jej działania w zakresie bankowości detalicznej lub
komercyjnej generują co najmniej 90 % jej bezpośre
dnio
przychodów;

525
b) znacząca część jej działalności w zakresie
bankowości detalicznej lub bankowości komercyjnej
dotyczy
kredytów
obciążonych
dużym
prawdopodobieństwem niewykonania zobowiązania;
c) alternatywna metoda standardowa zapewnia
odpowiednie podstawy do obliczenia wymogu w
zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka
operacyjnego.
Art. 320
Kryteria dotyczące stosowania metody standardowej
N/przepi


s
Kryteria, o których mowa w art. 312 ust. 1 akapit
pierwszy, są następujące:
stosowan

y jest
a) instytucja ustanawia dobrze udokumentowany bezpośre
system oceny ryzyka operacyjnego oraz zarządzania
dnio
nim
wraz z jasno określonym zakresem
odpowiedzialności przypisanym temu systemowi.
Instytucja określa swoje ekspozycje na ryzyko
operacyjne i prowadzi rejestr istotnych danych na
temat ryzyka operacyjnego, w tym danych na temat
istotnych strat. System ten podlega regularnemu,
niezależnemu przeglądowi, który przeprowadza
wewnętrzna lub zewnętrzna strona dysponująca wiedzą
niezbędną do dokonania takiego przeglądu;
b) system oceny ryzyka operacyjnego danej instytucji
jest ściśle powiązany z procesami zarządzania
ryzykiem tej instytucji. Wynik tej oceny stanowi
integralną część procesu monitorowania i kontroli
profilu ryzyka operacyjnego instytucji;
c) instytucja wdraża system raportowania wobec kadry
kierowniczej wyższego szczebla, w ramach którego
sprawozdania na temat ryzyka operacyjnego
przedstawiane są odpowiedniemu działowi lub osobie
w instytucji. Instytucja ustanawia procedury
podejmowania właściwych działań zgodnie z
informacjami zawartymi w sprawozdaniach dla
kierownictwa.
Art. 321
Standardy jakościowe
N/przepi


Standardy jakościowe, o których mowa w art. 312 ust.
s
2, są następujące:
stosowan

y jest
a) wewnętrzny system pomiaru ryzyka operacyjnego bezpośre

526
strony : 1 ... 60 ... 100 ... 113 . [ 114 ] . 115 ... 120 ... 160 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: