eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

danej instytucji jest ściśle powiązany z jej bieżącymi
dnio
procedurami zarządzania ryzykiem;
b) w ramach instytucji istnieje niezależna funkcja
zarządzania ryzykiem operacyjnym;
c) instytucja regularnie sporządza sprawozdania na
temat ekspozycji na ryzyko operacyjne oraz na temat
poniesionych strat i określa procedury podejmowania
właściwych działań naprawczych;
d) system zarządzania ryzykiem instytucji jest dobrze
udokumentowany. Instytucja ustanawia strategie
zapewnienia zgodności oraz zasady postępowania w
przypadku braku zgodności;
e) instytucja poddaje swoje procesy zarządzania
ryzykiem operacyjnym oraz systemy pomiaru tego
ryzyka regularnym przeglądom przeprowadzanym
przez audytorów wewnętrznych lub zewnętrznych;
f) procesy walidacji wewnętrznej instytucji działają w
sposób należyty i skuteczny;
g) przepływy danych oraz procedury związane z
systemem pomiaru ryzyka w instytucji są przejrzyste i
dostępne.
Art. 322
Standardy ilościowe
N/przepi


ust. 1
Standardy ilościowe, o których mowa w art. 312 ust. 2,
s
obejmują standardy dotyczące procedur, danych stosowan
wewnętrznych, danych zewnętrznych, analizy y jest
bezpośre
scenariuszy, otoczenia biznesowego oraz czynników
kontroli wewnętrznej określone
dnio
odpowiednio, w ust. 2-
6.
Art. 322
Poniżej przedstawiono standardy dotyczące procedur: N/przepi


ust. 2
s
a) instytucja oblicza swój wymóg w zakresie funduszy
własnych z uwzględnieniem zarówno oczekiwanych, stosowan
jak i nieoczekiwanych strat, chyba że współczynnik y jest
oczekiwanych strat jest odpowiednio ujęty w jej bezpośre
wewnętrznych normach prowadzenia działalności.
dnio
Miara ryzyka operacyjnego obejmuje potencjalnie
poważne przypadki skrajne, osiągając normę
ostrożnościową porównywalną z przedziałem ufności
na poziomie 99,9% przez okres jednego roku;

527
b) system pomiaru ryzyka operacyjnego instytucji
obejmuje zastosowanie danych wewnętrznych, danych
zewnętrznych, analizy scenariuszy oraz czynników
odzwierciedlających otoczenie biznesowe i systemy
kontroli wewnętrznej określone w ust. 3-6. Instytucja
ustanawia dobrze udokumentowaną metodę ważenia
stopnia zastosowania tych czterech elementów w
ramach całościowego systemu pomiaru ryzyka
operacyjnego;
c) system pomiaru ryzyka w instytucji obejmuje
główne czynniki ryzyka, które wpływają na kształt
ogona szacowanego rozkładu strat;
d) instytucja może uznać korelacje strat wynikłych z
ryzyka operacyjnego w ramach poszczególnych ocen
ryzyka operacyjnego jedynie wówczas, gdy stosowane
przez nią systemy pomiaru takich korelacji są należyte
i wdrożone w sposób rzetelny; instytucje mogą też
uwzględnić niepewność wyniku towarzyszącą tego
typu
szacunkom
dotyczącym
korelacji,
w
szczególności w warunkach skrajnych. Instytucja
waliduje swoje założenia dotyczące korelacji, stosując
odpowiednie techniki ilościowe i jakościowe;
e) system pomiaru ryzyka w instytucji jest
wewnętrznie spójny i unika się w nim sytuacji
wielokrotnego uwzględniania tych samych ocen
jakościowych lub technik ograniczenia ryzyka, które
zostały uznane w innych obszarach objętych
niniejszym rozporządzeniem.
Art. 322
Standardy dotyczące danych wewnętrznych są N/przepi


ust. 3
następujące:
s
stosowan
a) instytucja opiera opracowane przez siebie
wewnętrzne metody pomiaru ryzyka operacyjnego na y jest
obserwacji historycznej obejmującej okres co najmniej bezpośre
pięciu lat. Kiedy instytucja po raz pierwszy przechodzi
dnio
na stosowanie metody zaawansowanego pomiaru,
dopuszcza się trzyletni okres obserwacji historycznej;
b) instytucja musi być w stanie przyporządkować
wewnętrzne dane historyczne dotyczące strat do linii
biznesowych określonych w art. 317 oraz do rodzajów
zdarzeń zdefiniowanych w art. 324, a także przedłożyć
te dane na wniosek właściwych organów. W

528
wyjątkowych okolicznościach instytucja może
przypisać zdarzenia straty, które mają wpływ na całą
instytucję, do dodatkowej linii biznesowej "pozycje
korporacyjne". Instytucja określa udokumentowane,
obiektywne kryteria przypisywania strat do
konkretnych linii biznesowych i rodzajów zdarzeń.
Straty wynikłe z ryzyka operacyjnego, które są
związane z ryzykiem kredytowym i które w przeszłości
instytucja umieściła w wewnętrznych bazach danych
na temat ryzyka kredytowego, instytucja zapisuje w
bazach danych dotyczących ryzyka operacyjnego i
wykazuje je oddzielnie. Takie straty nie podlegają
narzutom kapitałowym z tytułu ryzyka operacyjnego,
pod warunkiem że instytucja jest zobowiązana do
traktowania ich jako ryzyka kredytowego do celów
obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych.
Straty wynikłe z ryzyka operacyjnego, które są
związane z ryzykiem rynkowym, są włączane przez
instytucję do obszaru wymogów w zakresie funduszy
własnych z tytułu ryzyka operacyjnego;
c) wewnętrzne dane instytucji na temat strat są
kompleksowe, obejmując wszystkie istotne działania i
ekspozycje pochodzące z wszystkich odpowiednich
podsystemów i lokalizacji geograficznych. Instytucja
musi być w stanie wykazać, że jakiekolwiek
nieuwzględnione działania lub ekspozycje, zarówno
indywidualnie, jak i łącznie, nie będą miały istotnego
wpływu na ogólne oszacowania ryzyka. Instytucja
określa właściwe progi minimalnych strat do celów
gromadzenia wewnętrznych danych o stratach;
d) oprócz informacji na temat kwot straty brutto
instytucja gromadzi informacje dotyczące daty
zdarzenia straty, ewentualnych kwot odzyskanych ze
straty brutto, a także informacje opisowe na temat
czynników lub przyczyn zdarzenia straty;
e)
instytucja
określa
szczegółowe
kryteria
scentralizowanego przypisywania danych o stratach
wywołanych zdarzeniem straty, które dotyczą działów
lub działań wykraczających swoim zasięgiem poza
jedną linię biznesową, a także powstałych na skutek
powiązanych ze sobą zdarzeń straty rozciągniętych w
czasie;

529
f) instytucja określa udokumentowane procedury
oceny odniesienia danych historycznych do sytuacji
obecnej, w tym ustalenia możliwości zastosowania
ocen subiektywnych, skalowania lub innych korekt,
oceny stopnia możliwości ich zastosowania oraz
określenia jednostki lub osoby upoważnionej do
podejmowania decyzji w tym zakresie.
Art. 322
Standardy
kwalifikujące
dotyczące
danych N/przepi


ust. 4
zewnętrznych są następujące:
s
stosowan
a) instytucja stosuje w ramach swojego systemu y jest
pomiaru ryzyka operacyjnego odpowiednie dane
zewnętrzne, w szczególności wówczas, gdy istnieją bezpośre
podstawy, by przypuszczać, że instytucja ta jest
dnio
narażona na występujące sporadycznie, ale
potencjalnie wysokie straty. Instytucja systematycznie
określa sytuacje wymagające zastosowania danych
zewnętrznych oraz metodę uwzględniania tych danych
w swoim systemie pomiaru;
b) instytucja dokonuje regularnych przeglądów
warunków i procedur stosowania danych
zewnętrznych, dokumentuje je i poddaje okresowemu
niezależnemu przeglądowi.
Aby ocenić stopień narażenia na szczególnie
Art. 322
niekorzystne zdarzenia, instytucja stosuje analizę N/przepi


ust. 5
scenariuszy opartą na opiniach ekspertów w
s

powiązaniu z danymi zewnętrznymi. Z czasem stosowan
y jest
instytucja waliduje i ponownie przeprowadza takie
oceny na podstawie porównania z rzeczywiście bezpośre
dnio
poniesionymi stratami, co ma na celu uwierzytelnienie
ich wyników.
Art. 322
Standardy kwalifikujące dotyczące czynników N/przepi


ust. 6
otoczenia biznesowego oraz czynników kontroli
s
wewnętrznej są następujące:
stosowan
y jest
a) stosowana w skali całej instytucji metoda oceny bezpośre
ryzyka obejmuje zasadnicze czynniki otoczenia
biznesowego i kontroli wewnętrznej, które mogą
dnio
wpłynąć na zmianę profilu ryzyka operacyjnego
instytucji;
b) instytucja uzasadnia wybór każdego czynnika jego
istotnym wpływem na zwiększanie ryzyka, w oparciu o
własne doświadczenia i specjalistyczne oceny

530
odnośnych obszarów działalności;
c) instytucja musi być w stanie przedstawić
właściwym
organom
uzasadnienie
poziomu
wrażliwości szacunków ryzyka na zmiany w
czynnikach oraz względną wagę poszczególnych
czynników. Poza uwzględnieniem zmian ryzyka dzięki
usprawnieniu kontroli ryzyka stosowane ramy pomiaru
ryzyka instytucji obejmują również potencjalny wzrost
ryzyka na skutek większej złożoności lub wzrostu skali
działalności;
d) instytucja dokumentuje swoje ramy pomiaru ryzyka
i poddaje je niezależnemu przeglądowi prowadzonemu
w ramach instytucji oraz przez właściwe organy. Z
czasem instytucja waliduje ten proces oraz jego
rezultaty i dokonuje ich ponownej oceny na podstawie
porównania z danymi wewnętrznymi na temat
faktycznie poniesionych strat oraz z odpowiednimi
danymi zewnętrznymi.
Art. 323
Wpływ ubezpieczenia i innych mechanizmów transferu N/przepi


ust. 1
ryzyka
s
Właściwe organy zezwalają instytucjom na stosowan
uwzględnienie wpływu ubezpieczenia z zastrzeżeniem y jest
warunków określonych w ust. 2
bezpośre
-5 i innych
mechanizmów transferu ryzyka, jeżeli instytucja może
dnio
wykazać, że został osiągnięty efekt wyraźnego
ograniczenia ryzyka.
Ubezpieczyciel posiada zezwolenie na działalność
Art. 323
ubezpieczeniową lub reasekuracyjną oraz uzyskał N/przepi


ust. 2
minimalny rating zdolności wypłaty odszkodowań
s
stosowan
przyznany przez ECAI, której EUNB przypisuje
stopień jakości kredytowej równy lub wyższy niż 3 y jest
bezpośre
zgodnie z zasadami przypisywania wagi ryzyka
ekspozycjom wobec instytucji określonymi
dnio
w tytule II
rozdział 2.
Art. 323
Ubezpieczenie i ramy ubezpieczenia instytucji N/przepi


ust. 3
spełniają wszystkie następujące warunki:
s
stosowan
a)
początkowy
okres
ważności
polisy y jest
ubezpieczeniowej wynosi co najmniej jeden rok. W
przypadku polis o rezydualnym okresie ważności bezpośre
krótszym niż jeden rok instytucja dokonuje
dnio
koniecznych redukcji wartości, które odzwierciedlają

531
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 114 . [ 115 ] . 116 ... 130 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: