Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
niezależnie od jej formy prawnej,
jeżeli
spełnione
są
następujące
warunki:
a) osoba prawna jest uprawniona do płatności
w
ramach
systemu
płatności
podstawowej lub systemu jednolitej
płatności obszarowej, o których
mowa w tytule III rozdział 1
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, i
aktywowała ona uprawnienia do
płatności
lub
zadeklarowała
kwalifikujące się hektary, o czym
mowa w art. 50 ust. 4 tego
rozporządzenia;
b) młody rolnik w rozumieniu art. 50 ust. 2
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013
sprawuje faktyczną i trwałą kontrolę
nad daną osobą prawną w zakresie
decyzji dotyczących zarządzania,
korzyści i ryzyka finansowego w
pierwszym roku składania przez
osobę prawną wniosku o płatność w
ramach
systemu
dla
młodych
rolników. W przypadku gdy kilka
osób fizycznych, łącznie z osobami,
które nie są młodymi rolnikami,
uczestniczy
w
kapitale
osoby
prawnej lub zarządzaniu nią, młody
rolnik jest zdolny do sprawowania
takiej faktycznej i trwałej kontroli
samodzielnie albo wspólnie z innymi
rolnikami;
80
c) co najmniej jeden z młodych rolników
spełniających warunek określony w
lit. b) spełnia kryteria kwalifiko
walności ustanowione przez państwa
członkowskie zgodnie z art. 50 ust. 3
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013,
jeżeli takie istnieją, chyba że
państwa członkowskie postanowiły,
że kryteria te mają zastoso wanie do
wszystkich takich młodych rolników.
W przypadku gdy osoba prawna jest
samodzielnie
lub
wspólnie
kontrolowana przez inną osobę
prawną, do każdej osoby fizycznej
sprawującej kontrolę nad taką inną
osobą prawną stosuje się warunki
określone w akapicie pierwszym lit.
b).
2. Zaprzestaje się przyznawania płatności, o
której mowa w art. 50 ust. 1
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013,
jeżeli wszyscy młodzi rolnicy, którzy
spełniają kryteria określone w ust. 1
akapit pierwszy lit. b), a w
stosownych przypadkach w ust. 1
akapit pierwszy lit. c), przestali
sprawować kontrolę nad osobą
prawną.
3. Do celów niniejszego artykułu:
a) każde odniesienie w art. 50 ust. 4–10
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013
do „rolnika” należy rozumieć jako
81
odniesienie do osoby prawnej, o
której mowa w niniejszym artykule;
b) odniesienie do pierwszego złożenia
wniosku w ramach systemu płatności
podstawowej lub systemu jednolitej
płatności obszarowej, o którym
mowa w art. 50 ust. 2 lit. a)
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013,
należy rozumieć jako odniesienie do
pierwszego wniosku osoby prawnej
o płatność w ramach systemu dla
młodych rolników;
c) nie naruszając przepisów ust. 4 niniejszego
artykułu, odniesienie w art. 50 ust. 5
zdanie drugie rozporzą dzenia (UE)
nr
1307/2013
do
„rozpoczęcia
działalności” należy rozumieć jako
odniesienie
do
rozpoczęcia
działalności przez młodego rolnika
sprawującego kontrolę nad osobą
prawną zgodnie z ust. 1 akapit
pierwszy lit. b) niniejszego artykułu.
4. W przypadku gdy młodzi rolnicy, o
których mowa w ust. 1 akapit
pierwszy lit. b), przejęli kontrolę nad
daną osobą prawną w różnych
momentach,
za
„rozpoczęcie
działalności”, o którym mowa w art.
50
ust.
5
zdanie
drugie
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013,
uznaje się najwcześniejszy moment
przejęcia kontroli.
82
Art. 50 Dostęp grup osób fizycznych do płatności
N
Przepis
rozporządzenia
dla młodych rolników
stosowany wprost – nie
50. Artykuł 49 stosuje się odpowiednio w
wymaga wdrożenia.
odniesieniu do grup osób fizycznych,
o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a)
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013,
które spełniają wymogi ustanowione
w art. 49 ust. 1 lit. a) niniej szego
rozporządzenia na poziomie grupy.
Art.51
Definicje
N
Przepis
rozporządzenia
51. Do celów niniejszej sekcji „środki
stosowany wprost – nie
wsparcia związanego z produkcją”
wymaga wdrożenia.
oznaczają
środki
wdrażające
dobrowolne wsparcie związane z
produkcją, o którym mowa w art. 52
ust. 1 rozporządzenia (UE) nr
1307/2013.
Art. 52 Zasady ogólne
T
Art. 34 34. 2. Wydając rozporządzenie, o którym
52. 1. Państwa członkowskie określają
ust. 2 mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw
regiony, o których mowa w art. 52
pkt 3-5 rozwoju wsi określa:
ust. 3 rozporządzenia (UE) nr
3) gatunki roślin wysokobiałkowych, do
1307/2013, zgodnie z obiektywnymi
których może zostać przyznana płatność
i niedyskryminującymi kryteriami,
związana do powierzchni upraw roślin
takimi jak cechy agronomiczne i
wysokobiałkowych, mając na względzie
społeczno-gospodarcze
oraz
ukierunkowanie wsparcia na produkcję
regionalny potencjał rolniczy lub
roślin
wysokobiałkowych
gatunków,
struktura
instytucjonalna
lub
które są uprawiane w Rzeczypospolitej
administracyjna. Regiony te mogą
Polskiej,
zapewniając
jednocześnie
różnić
się
od
regionów
różnorodność gatunkową upraw tych
ustanowionych w ramach innych
roślin
oraz
zabezpieczenie
przed
systemów wsparcia przewidzianych
nieuzasadnionym
przyznawaniem
tej
w
rozporządzeniu
(UE)
nr
płatności;
83
1307/2013.
4) wymagania, jakim powinny odpowiadać
2. Ustanawiając określone typy rolnicze lub
uprawy
roślin
wysokobiałkowych,
określone
sektory
rolnictwa,
o
ziemniaków
skrobiowych,
buraków
których mowa w art. 52 ust. 3
cukrowych,
pomidorów,
chmielu,
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013,
owoców miękkich (truskawek lub malin),
państwa członkowskie biorą pod
lnu lub konopi włóknistych, do których
uwagę w szczególności odpowiednie
przysługują
płatności
związane
do
struk tury produkcji i warunki
powierzchni upraw, mając na względzie
odnośnego regionu lub sektora.
wymagania
agrotechniczne
oraz
3. Do celów art. 52 ust. 3 rozporządzenia
specyfikę poszczególnych upraw;
(UE) nr 1307/2013 niektóre typy
5) rejony
uprawy
chmielu,
z
rolnicze
lub
określone
sektory
uwzględnieniem podziału terytorialnego
rolnictwa uważa się za znajdujące się
kraju, mając na względzie czynniki
„w trudnej sytuacji”, jeśli istnieje
przyrodnicze, tradycyjnie wyodrębnione
niebezpieczeństwo wstrzymania lub
rejony uprawy chmielu, a także plantacje
spadku produkcji, między innymi ze
chmielu
założone
przed
dniem
1
względu
na
słabą
rentowność
września 2001 r.
prowadzonej
działalności,
co
negatywnie wpływa na równowagę
gospodarczą,
społeczną
lub
środowiskową w odnośnym regionie
lub sektorze.
Art. 53 Warunki przyznawania wsparcia
T
Art. 15
Art. 15. 1.
Płatności związane do
53. 1. Państwa członkowskie ustanawiają
powierzchni upraw przysługują do uprawy w
kryteria
kwalifikowalności
do
plonie głównym roślin wysokobiałkowych,
środków wsparcia związanego z
ziemniaków
skrobiowych,
buraków
produkcją
zgodnie
z
ramami
cukrowych, pomidorów, chmielu, owoców
określonymi w rozporządzeniu (UE)
miękkich (truskawek lub malin), lnu lub
nr
1307/2013
i
warunkami
konopi włóknistych.
ustanowionymi
w
niniejszym
2. Płatność związana do powierzchni
rozporządzeniu.
upraw
roślin
wysokobiałkowych
jest
2. Obszary i plony lub liczba zwierząt, o
przyznawana rolnikowi do powierzchni
84
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik