Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
ust. 3, składały się z jednego lub więcej
obszarów, o których mowa w art. 46 ust. 2
akapit pierwszy lit. a), c), d) i h)
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.
5. Przy wyznaczaniu obszarów i określaniu
obowiązków, o których mowa odpowiednio
w ust. 2 i 3, państwa członkowskie, w
stosownych
przypadkach,
uwzględniają
obowiązujące
krajowe
lub
regionalne
strategie
dotyczące
różnorodności
biologicznej lub łagodzenia skutków zmiany
klimatu i dostosowania się do niej, plany
gospodarowania wodami w dorzeczu lub
określone
potrzeby,
aby
zapewnić
ekologiczną spójność sieci Natura 2000, o
której
mowa
w
art.
10
dyrektywy
92/43/EWG, lub przyczynić się do wdrożenia
strategii dotyczącej zielonej infrastruktury.
6. Przed określeniem obowiązków rolników
państwa członkowskie konsultują się z
rolnikami lub grupami rolników, których to
dotyczy,
i
z
innymi
odpowiednimi
zainteresowanymi
stronami.
Po
przeprowadzeniu takich konsultacji państwa
członkowskie
ustanawiają
ostateczny
szczegółowy plan wdrażania na poziomie
regionalnym i informują o tym planie
zainteresowane strony, które brały udział w
konsultacjach, oraz rolników lub grupy
rolników, których to dotyczy, w tym o
wyznaczeniu
obszarów
i
określeniu
obowiązków uczestniczących rolników lub
75
grup rolników, a w szczególności o dokładnej
wartości procentowej, którą każdy rolnik
musi wdrożyć w swoim gospodarstwie.
Państwa
członkowskie
przekazują
te
informacje rolnikowi najpóźniej do dnia 30
czerwca roku poprzedzającego rok, w którym
wdrażanie na poziomie regionalnym będzie
miało zastosowanie, a w odniesieniu do
pierwszego roku stosowania niniejszego
rozporządzenia – w terminie umożliwiającym
rolnikowi złożenie odpowiedniego wniosku.
Bez uszczerbku dla płatności dla rolników, o
których mowa w art. 43 ust. 9 rozporządzenia
(UE) nr 1307/2013, państwa członkowskie
zapewniają
wprowadzenie
ustaleń
dotyczących
rekompensat
finansowych
między rolnikami oraz ustaleń dotyczących
kar
administracyjnych
w
przypadku
niezgodności z przepisami dotyczącymi
przyległych obszarów proekologicznych.
Art. 47 1. Państwa członkowskie, które zdecydują
T
Art. 12 2. Rolnicy mogą wspólnie realizować
ust. 1 i się
zezwolić
na
wspólną
realizację
ust. 2 i obowiązek, o którym mowa w art. 46 ust.
4
przewidzianą w art. 46 ust. 6 rozporządzenia
4
1 rozporządzenia nr 1307/2013, zgodnie z
(UE) nr 1307/2013, określają kryteria, które
art. 46 ust. 6 tego rozporządzenia.
muszą spełniać gospodarstwa, by zostać
uznane za gospodarstwa znajdujące się w
4. Minister właściwy do spraw rolnictwa
bliskiej
odległości,
wykorzystując
określi, w drodze rozporządzenia, obszary
następujące kryteria:
uznawane za obszary proekologiczne oraz
arolnicy, których 80 % gospodarstwa
warunki wspólnej realizacji praktyki
) znajduje się w obrębie tej samej gminy;
utrzymania tych obszarów, w tym warunki
brolnicy, których 80 % gospodarstwa znajduje
uznawania gospodarstw za znajdujące się
76
) się w obszarze o promieniu, którego długość
w bliskiej odległości i wymagania, jakim
określą w km państwa członkowskie, jednak
powinna odpowiadać umowa, o której
nie dłuższym niż 15 kilometrów.
mowa w art. 47 ust. 4 rozporządzenia nr
4. Rolnicy
uczestniczący
we
wspólnej
639/2014, uwzględniając rodzaje obszarów
realizacji zawierają pisemną umowę, która
wymienionych
w
art.
46
ust.
2
zawiera szczegóły dotyczące wewnętrznych
rozporządzenia nr 1307/2013 oraz kryteria
ustaleń w sprawie rekompensaty finansowej i
ich uznawania za obszary proekologiczne,
w odniesieniu do kar administracyjnych w
określone w art. 45 rozporządzenia nr
przypadku
stwierdzenia
niezgodności
z
639/2014, a także mając na względzie
przepisami dotyczącymi wspólnego obszaru
zapewnienie
osiągnięcia
jak
proekologicznego.
najkorzystniejszego
oddziaływania
na
środowisko
wykonywania
praktyki
utrzymania obszarów uznawanych za
proekologiczne.
Art. 47 2. Państwa członkowskie, które zdecydują
N
Nie będzie stosowany w
ust. 2 i się na wyznaczenie obszarów, na których
Polsce
3
możliwa jest wspólna realizacja, oraz na
nałożenie obowiązków na uczestniczących
rolników lub uczestniczące grupy rolników,
uwzględniają obowiązujące krajowe lub
regionalne strategie dotyczące różnorodności
biologicznej lub łagodzenia skutków zmiany
klimatu i dostosowania się do niej, plany
gospodarowania wodami w dorzeczu lub
określone
potrzeby,
aby
zapewnić
ekologiczną spójność sieci Natura 2000, o
której
mowa
w
art.
10
dyrektywy
92/43/EWG, lub przyczynić się do poprawy
zielonej infrastruktury.
3. Obowiązki uczestniczących rolników lub
grup rolników, o których mowa w ust. 2,
77
zawierają warunek, że przyległe obszary
proekologiczne będą składały się z co
najmniej jednego z obszarów, o których
mowa w art. 46 ust. 2 akapit drugi lit. a), c),
d) i h) rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.
Art.. 48 1. Państwa członkowskie, które postanowią
N
Nie będzie stosowany w
wdrożyć art. 46 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr
Polsce
1307/2013, określają odsetek lasów w
porównaniu z całkowitą powierzchnią pokrytą
lasami, o której mowa w pierwszym akapicie
tego
ustępu,
na
podstawie
danych
udostępnionych
przez
Eurostat.
Dane
dotyczące lasów odnoszą się do definicji
zastosowanej przez Organizację Narodów
Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa i
nie obejmują obszaru należącego do kategorii
„inne
grunty
zalesione”.
Całkowita
powierzchnia
nie
obejmuje
obszaru
należącego do kategorii „wody śródlądowe w
tym rzeki i jeziora”.
2. Stosunek lasów do gruntów rolnych, o
którym mowa w art. 46 ust. 7 rozporządzenia
(UE)
nr
1307/2013,
oblicza
się
z
wykorzystaniem
danych
udostępnionych
przez Eurostat. Można wykorzystać inne
źródła danych, jeżeli nie ma danych Eurostatu
dotyczących obszarów leśnych i gruntów
rolnych w zakresie wymaganym, by ocenić
stosunek obszarów leśnych do gruntów
rolnych na poziomie obszaru równoważnym
do poziomu LAU 2 lub na poziomie innej
78
wyraźnie
wytyczonej
jednostki,
która
obejmuje jeden wyraźny ciągły obszar
geograficzny
o
podobnych
warunkach
rolnych.
Państwa
członkowskie
wykazują,
że
wykorzystały
aktualne
i
spójne
dane
dotyczące gruntów należących do kategorii
„obszary
leśne
i
grunty
rolne”
odzwierciedlające w możliwym zakresie stan
faktyczny.
3. Dane i obliczenia, o których mowa w ust.
1 i 2, zachowują ważność przez trzy lata. Po
upływie tego okresu państwa członkowskie,
które postanowią nadal stosować zwolnienie
przewidziane w art. 46 ust. 7 rozporządzenia
(UE) nr 1307/2013 i przedłużyć wspomniany
trzyletni okres, ponownie obliczają wskaźniki
zgodnie z ust. 1 i 2 niniejszego artykułu z
wykorzystaniem najnowszych dostępnych
danych.
W przypadku zmian granic administracyjnych
mających wpływ na wskaźnik, o którym
mowa w ust. 2, dane i obliczenia są
poddawane ponownej ocenie, a wszelkie
zmiany w stosowaniu zwolnienia są zgłaszane
Komisji.
Art. 49 Dostęp osób prawnych do płatności dla
N
Przepis
rozporządzenia
młodych rolników
stosowany wprost – nie
49. 1. Roczną płatność dla młodych rolników,
wymaga wdrożenia.
o której mowa w art. 50 ust. 1
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013,
przyznaje
się
osobie
prawnej,
79
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik