Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
d) systemu zasady wzajemnej
zgodności;
e) rozliczenia rachunków.
Art. 2
Do celów niniejszego rozporządzenia:
N
-
-
Przepis
ust. 1
rozporządzenia
a) „rolnik”, oznacza rolnika w
stosowany wprost -
rozumieniu art. 4 rozporządzenia (UE)
nie wymaga
nr 1307/2013;
wdrożenia
b) „działalność rolnicza” oznacza
działalność rolniczą w rozumieniu art.
4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013;
c) „użytki rolne” oznaczają użytki
rolne w rozumieniu art. 4
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013;
d) „gospodarstwo rolne” oznacza
gospodarstwo rolne w rozumieniu art.
4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, z
wyjątkiem przypadków
przewidzianych w art. 91 ust. 3;
e) „płatności bezpośrednie” oznaczają
płatności bezpośrednie w rozumieniu
art. 1 rozporządzenia (UE) nr
1307/2013;
f) „sektorowe prawodawstwo rolne”
oznacza wszelkie mające zastosowanie
akty przyjęte w ramach WPR na
podstawie art. 43 TFUE, a także, w
stosownych przypadkach, wszelkie
akty delegowane lub wykonawcze
przyjęte na podstawie takich aktów,
oraz część drugą rozporządzenia (UE)
nr 1303/2013 w zakresie, w jakim ma
2
ona zastosowanie do EFRROW;
g)„nieprawidłowość”
oznacza
nieprawidłowość w rozumieniu art. 1
ust. 2 rozporządzenia Rady (WE,
Euratom) nr 2988/95.
Art. 2
2. Do celów finansowania WPR,
T
Art. 31 Art.
31.
1. Kierownik
biura -
ust. 2
zarządzania nią i monitorowania jej
powiatowego Agencji jest właściwy w
„siła wyższa” i „nadzwyczajne
sprawach
uznawania
przypadków
okoliczności” mogą zostać uznane w
działania siły wyższej lub wystąpienia
szczególności w następujących
nadzwyczajnych
okoliczności,
o
przypadkach:
których mowa w art. 2 ust. 2
rozporządzenia nr 1306/2013.
a) śmierć beneficjenta;
2. Uznanie
danego
przypadku
za
b) długoterminowa niezdolność
działanie siły wyższej lub wystąpienie
beneficjenta do wykonywania zawodu;
nadzwyczajnych
okoliczności,
o
c) poważna klęska żywiołowa
których mowa w art. 2 ust. 2
powodująca duże szkody w
rozporządzenia nr 1306/2013, albo
gospodarstwie rolnym;
odmowa takiego uznania następuje w
d) zniszczenie w wyniku wypadku
decyzji
w
sprawie
przyznania
budynków inwentarskich w
odpowiednio płatności bezpośrednich
gospodarstwie rolnym;
lub płatności niezwiązanej do tytoniu.
e) choroba epizootyczna lub choroba
roślin dotykająca, odpowiednio, cały
inwentarz żywy lub uprawy należące
do beneficjenta lub część tego
inwentarza lub upraw;
f) wywłaszczenie całego lub dużej
części gospodarstwa rolnego, jeśli
takiego wywłaszczenia nie można było
przewidzieć w dniu złożenia wniosku.
Art. 7
1. Agencje płatnicze są jednostkami
T
Art. 4 Art. 4. 1. Agencja Restrukturyzacji i
3
ust. 1
lub instytucjami państw członkowskich
ust. 1 Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej
odpowiedzialnymi za zarządzanie
„Agencją”, akredytowana na podstawie
wydatkami, o których mowa w art. 4
odrębnych przepisów jako agencja
ust. 1 i art. 5, oraz za ich kontrolę.
płatnicza,
realizuje
zadania
i
Z wyjątkiem dokonywania płatności,
kompetencje
agencji
płatniczej
wykonywanie tych zadań może być
określone w przepisach, o których
delegowane.
mowa w art. 1 pkt 1, w zakresie
płatności bezpośrednich i płatności
niezwiązanej
do
tytoniu,
uregulowanych w ustawie.
Art. 5 Art. 5. 1. Kierownik biura powiatowego
Agencji jest właściwy w sprawach
dotyczących płatności bezpośrednich
oraz płatności niezwiązanej do tytoniu,
chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. Właściwość miejscową kierownika
biura powiatowego Agencji ustala się
według miejsca zamieszkania lub
siedziby rolnika.
Art. Art. 36. 1. Agencja przeprowadza
36 ust. kontrole administracyjne i na miejscu w
1 i 2 zakresie
płatności
bezpośrednich,
określone w przepisach, o których
mowa w art. 1 pkt 1, w tym kontrole w
ramach
wzajemnej
zgodności
wymogów lub norm, chyba że ustawa
stanowi inaczej.
2. Prezes Agencji może powierzyć
przeprowadzanie kontroli, o których
mowa
w
ust.
1,
jednostkom
4
organizacyjnym
dysponującym
odpowiednimi
warunkami
organizacyjnymi,
kadrowymi
i
technicznymi,
określonymi
na
podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1.
Art. Art. 41. Przepisy dotyczące kontroli
41
administracyjnej i kontroli na miejscu
określonych
w
przepisach
Unii
Europejskiej, o których mowa w art. 1
pkt 1, stosuje się odpowiednio do
kontroli
w
zakresie
spełniania
warunków do przyznania płatności
niezwiązanej do tytoniu.
Art. 11 Płatności na rzecz beneficjentów
T
Art. Art. 47 Należności ustalone w decyzji
47
w
sprawie
przyznania
płatności
O ile prawo unijne wyraźnie nie
bezpośrednich
oraz
płatności
stanowi inaczej, płatności odnoszące
niezwiązanej do tytoniu nie mogą być
się do finansowania przewidzianego w
przedmiotem
umowy
przeniesienia
niniejszym rozporządzeniu zostają w
wierzytelności
na
osobę
trzecią
całości wypłacone beneficjentom.
(przelewu),
o
której
mowa
w
przepisach Kodeksu cywilnego.
Art. 26 5. W drodze odstępstwa od art. 169 ust.
T
Art.
Art. 32. 1.
Kierownik
biura
ust. 5
3 akapit czwarty rozporządzenia (UE,
32
powiatowego Agencji, o którym mowa
Euratom)
nr
966/2012
państwa
w art. 5, jest właściwy w sprawach
członkowskie
zwracają
środki
zwrotu środków, o których mowa w art.
przeniesione zgodnie z art. 169 ust. 3
26 ust. 5 rozporządzenia nr 1306/2013.
rozporządzenia (UE, Euratom) nr
2. Zwrot środków, o których
966/2012 odbiorcom końcowym, w
mowa w art. 26 ust. 5 rozporządzenia nr
odniesieniu do których
w roku
1306/2013, następuje w drodze decyzji.
budżetowym, na który przeniesiono
3. O zwrocie środków, o których
środki,
zastosowano
współczynnik
mowa w art. 26 ust. 5 rozporządzenia nr
5
korygujący.
1306/2013,
kierownik
biura
Zwrot środków, o którym mowa w
powiatowego Agencji, o którym mowa
akapicie pierwszym, stosuje się jedynie
w art. 5, może rozstrzygnąć również w
wobec beneficjentów końcowych w
decyzji w sprawie przyznania płatności
tych państwach członkowskich, w
bezpośrednich.
których
w
poprzednim
roku
4. Minister
właściwy
do
spraw
budżetowym stosowano dyscyplinę
rolnictwa
określi,
w
drodze
finansową.
rozporządzenia, warunki dokonywania
zwrotu środków, o których mowa w art.
26 ust. 5 rozporządzenia nr 1306/2013,
mając na względzie przepisy, o których
mowa w art. 1 pkt 1, oraz zapewnienie
równego traktowania rolników.
Art.
Art. 60. 1. Zwrotu środków, o
60
których mowa w art. 26 ust. 5
rozporządzenia
nr
1306/2013,
należnego za 2014 r. w związku z
dostosowaniem, o którym mowa w art.
11 rozporządzenia Rady (WE) nr
73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r.
ustanawiającego wspólne zasady dla
systemów wsparcia bezpośredniego dla
rolników w ramach wspólnej polityki
rolnej i ustanawiającego określone
systemy
wsparcia
dla
rolników,
zmieniającego rozporządzenia (WE) nr
1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr
378/2007
oraz
uchylającego
rozporządzenie (WE) nr 1782/2003
(Dz. Urz. UE L 30 z 31.1.2009, s. 16, z
późn. zm.), dokonuje się z urzędu w
6
zgodności;
e) rozliczenia rachunków.
Art. 2
Do celów niniejszego rozporządzenia:
N
-
-
Przepis
ust. 1
rozporządzenia
a) „rolnik”, oznacza rolnika w
stosowany wprost -
rozumieniu art. 4 rozporządzenia (UE)
nie wymaga
nr 1307/2013;
wdrożenia
b) „działalność rolnicza” oznacza
działalność rolniczą w rozumieniu art.
4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013;
c) „użytki rolne” oznaczają użytki
rolne w rozumieniu art. 4
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013;
d) „gospodarstwo rolne” oznacza
gospodarstwo rolne w rozumieniu art.
4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, z
wyjątkiem przypadków
przewidzianych w art. 91 ust. 3;
e) „płatności bezpośrednie” oznaczają
płatności bezpośrednie w rozumieniu
art. 1 rozporządzenia (UE) nr
1307/2013;
f) „sektorowe prawodawstwo rolne”
oznacza wszelkie mające zastosowanie
akty przyjęte w ramach WPR na
podstawie art. 43 TFUE, a także, w
stosownych przypadkach, wszelkie
akty delegowane lub wykonawcze
przyjęte na podstawie takich aktów,
oraz część drugą rozporządzenia (UE)
nr 1303/2013 w zakresie, w jakim ma
2
ona zastosowanie do EFRROW;
g)„nieprawidłowość”
oznacza
nieprawidłowość w rozumieniu art. 1
ust. 2 rozporządzenia Rady (WE,
Euratom) nr 2988/95.
Art. 2
2. Do celów finansowania WPR,
T
Art. 31 Art.
31.
1. Kierownik
biura -
ust. 2
zarządzania nią i monitorowania jej
powiatowego Agencji jest właściwy w
„siła wyższa” i „nadzwyczajne
sprawach
uznawania
przypadków
okoliczności” mogą zostać uznane w
działania siły wyższej lub wystąpienia
szczególności w następujących
nadzwyczajnych
okoliczności,
o
przypadkach:
których mowa w art. 2 ust. 2
rozporządzenia nr 1306/2013.
a) śmierć beneficjenta;
2. Uznanie
danego
przypadku
za
b) długoterminowa niezdolność
działanie siły wyższej lub wystąpienie
beneficjenta do wykonywania zawodu;
nadzwyczajnych
okoliczności,
o
c) poważna klęska żywiołowa
których mowa w art. 2 ust. 2
powodująca duże szkody w
rozporządzenia nr 1306/2013, albo
gospodarstwie rolnym;
odmowa takiego uznania następuje w
d) zniszczenie w wyniku wypadku
decyzji
w
sprawie
przyznania
budynków inwentarskich w
odpowiednio płatności bezpośrednich
gospodarstwie rolnym;
lub płatności niezwiązanej do tytoniu.
e) choroba epizootyczna lub choroba
roślin dotykająca, odpowiednio, cały
inwentarz żywy lub uprawy należące
do beneficjenta lub część tego
inwentarza lub upraw;
f) wywłaszczenie całego lub dużej
części gospodarstwa rolnego, jeśli
takiego wywłaszczenia nie można było
przewidzieć w dniu złożenia wniosku.
Art. 7
1. Agencje płatnicze są jednostkami
T
Art. 4 Art. 4. 1. Agencja Restrukturyzacji i
3
ust. 1
lub instytucjami państw członkowskich
ust. 1 Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej
odpowiedzialnymi za zarządzanie
„Agencją”, akredytowana na podstawie
wydatkami, o których mowa w art. 4
odrębnych przepisów jako agencja
ust. 1 i art. 5, oraz za ich kontrolę.
płatnicza,
realizuje
zadania
i
Z wyjątkiem dokonywania płatności,
kompetencje
agencji
płatniczej
wykonywanie tych zadań może być
określone w przepisach, o których
delegowane.
mowa w art. 1 pkt 1, w zakresie
płatności bezpośrednich i płatności
niezwiązanej
do
tytoniu,
uregulowanych w ustawie.
Art. 5 Art. 5. 1. Kierownik biura powiatowego
Agencji jest właściwy w sprawach
dotyczących płatności bezpośrednich
oraz płatności niezwiązanej do tytoniu,
chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. Właściwość miejscową kierownika
biura powiatowego Agencji ustala się
według miejsca zamieszkania lub
siedziby rolnika.
Art. Art. 36. 1. Agencja przeprowadza
36 ust. kontrole administracyjne i na miejscu w
1 i 2 zakresie
płatności
bezpośrednich,
określone w przepisach, o których
mowa w art. 1 pkt 1, w tym kontrole w
ramach
wzajemnej
zgodności
wymogów lub norm, chyba że ustawa
stanowi inaczej.
2. Prezes Agencji może powierzyć
przeprowadzanie kontroli, o których
mowa
w
ust.
1,
jednostkom
4
organizacyjnym
dysponującym
odpowiednimi
warunkami
organizacyjnymi,
kadrowymi
i
technicznymi,
określonymi
na
podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1.
Art. Art. 41. Przepisy dotyczące kontroli
41
administracyjnej i kontroli na miejscu
określonych
w
przepisach
Unii
Europejskiej, o których mowa w art. 1
pkt 1, stosuje się odpowiednio do
kontroli
w
zakresie
spełniania
warunków do przyznania płatności
niezwiązanej do tytoniu.
Art. 11 Płatności na rzecz beneficjentów
T
Art. Art. 47 Należności ustalone w decyzji
47
w
sprawie
przyznania
płatności
O ile prawo unijne wyraźnie nie
bezpośrednich
oraz
płatności
stanowi inaczej, płatności odnoszące
niezwiązanej do tytoniu nie mogą być
się do finansowania przewidzianego w
przedmiotem
umowy
przeniesienia
niniejszym rozporządzeniu zostają w
wierzytelności
na
osobę
trzecią
całości wypłacone beneficjentom.
(przelewu),
o
której
mowa
w
przepisach Kodeksu cywilnego.
Art. 26 5. W drodze odstępstwa od art. 169 ust.
T
Art.
Art. 32. 1.
Kierownik
biura
ust. 5
3 akapit czwarty rozporządzenia (UE,
32
powiatowego Agencji, o którym mowa
Euratom)
nr
966/2012
państwa
w art. 5, jest właściwy w sprawach
członkowskie
zwracają
środki
zwrotu środków, o których mowa w art.
przeniesione zgodnie z art. 169 ust. 3
26 ust. 5 rozporządzenia nr 1306/2013.
rozporządzenia (UE, Euratom) nr
2. Zwrot środków, o których
966/2012 odbiorcom końcowym, w
mowa w art. 26 ust. 5 rozporządzenia nr
odniesieniu do których
w roku
1306/2013, następuje w drodze decyzji.
budżetowym, na który przeniesiono
3. O zwrocie środków, o których
środki,
zastosowano
współczynnik
mowa w art. 26 ust. 5 rozporządzenia nr
5
korygujący.
1306/2013,
kierownik
biura
Zwrot środków, o którym mowa w
powiatowego Agencji, o którym mowa
akapicie pierwszym, stosuje się jedynie
w art. 5, może rozstrzygnąć również w
wobec beneficjentów końcowych w
decyzji w sprawie przyznania płatności
tych państwach członkowskich, w
bezpośrednich.
których
w
poprzednim
roku
4. Minister
właściwy
do
spraw
budżetowym stosowano dyscyplinę
rolnictwa
określi,
w
drodze
finansową.
rozporządzenia, warunki dokonywania
zwrotu środków, o których mowa w art.
26 ust. 5 rozporządzenia nr 1306/2013,
mając na względzie przepisy, o których
mowa w art. 1 pkt 1, oraz zapewnienie
równego traktowania rolników.
Art.
Art. 60. 1. Zwrotu środków, o
60
których mowa w art. 26 ust. 5
rozporządzenia
nr
1306/2013,
należnego za 2014 r. w związku z
dostosowaniem, o którym mowa w art.
11 rozporządzenia Rady (WE) nr
73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r.
ustanawiającego wspólne zasady dla
systemów wsparcia bezpośredniego dla
rolników w ramach wspólnej polityki
rolnej i ustanawiającego określone
systemy
wsparcia
dla
rolników,
zmieniającego rozporządzenia (WE) nr
1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr
378/2007
oraz
uchylającego
rozporządzenie (WE) nr 1782/2003
(Dz. Urz. UE L 30 z 31.1.2009, s. 16, z
późn. zm.), dokonuje się z urzędu w
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik