Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3080
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2015-02-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308
3080-c1
zastosowaniem współczynnika redukcji
wynoszącego 100%.
Art. 11 11. 2. Przed zastosowaniem ust. 1 państwa
N
Nie będzie stosowany w
ust. 2, 3 członkowskie mogą odjąć wynagrodzenia
Polsce
związane z działalnością rolniczą faktycznie
wypłacone i zadeklarowane przez rolnika w
poprzednim roku kalendarzowym, w tym
podatki i składki na zabezpieczenie społeczne
związane z zatrudnieniem, od kwoty płatności
bezpośrednich, które mają zostać przyznane
danemu
rolnikowi
w
danym
roku
kalendarzowym na podstawie tytułu III
rozdział 1. W przypadku braku danych na
temat wynagrodzeń faktycznie wypłaconych i
zadeklarowanych przez rolnika w poprzednim
roku
kalendarzowym,
wykorzystuje
się
najbardziej aktualne dostępne dane.
3. W przypadku gdy państwo członkowskie
zadecyduje o przyznaniu rolnikom płatności
redystrybucyjnej zgodnie z tytułem III
rozdział 2 oraz o wykorzystaniu w tym celu
więcej niż 5 % rocznego pułapu krajowego
określonego w załączniku II, może ono
zadecydować o niestosowaniu niniejszego
artykułu.
W przypadku gdy państwo członkowskie
zadecyduje o przyznaniu rolnikom płatności
redystrybucyjnej zgodnie z tytułem III
rozdział 2, a zastosowanie maksymalnych
limitów określonych w art. 41 ust. 4
uniemożliwia mu wykorzystanie w tym celu
więcej niż 5 % rocznego pułapu krajowego
27
określonego w załączniku II, może ono
zadecydować o niestosowaniu niniejszego
artykułu.
Art. 11
11. 4. Nie zapewnia się korzyści polegającej
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 4
na
uniknięciu
zmniejszenia
płatności
stosowany wprost – nie
rolnikom, w przypadku których stwierdzono,
wymaga wdrożenia
że w sztuczny sposób stworzyli – po dniu 18
października 2011 r. – warunki, które
pozwalają im uniknąć skutków wynikających
z niniejszego artykułu.
Art. 11 11. 5. W przypadku osoby prawnej lub
N
Nie będzie stosowany w
ust. 5
grupy osób fizycznych lub prawnych
Polsce
państwa
członkowskie
mogą
stosować
zmniejszenie, o którym mowa w ust. 1, na
poziomie członków tych osób prawnych lub
grup, w przypadku gdy prawo krajowe
przewiduje dla indywidualnych członków
prawa i obowiązki porównywalne do praw i
obowiązków
rolników
indywidualnych
mających status rolników prowadzących
gospodarstwo rolne, w szczególności w
zakresie
ich
statusu
gospodarczego,
społecznego i podatkowego, pod warunkiem
że przyczynili się oni do umocnienia struktur
rolnych tych osób prawnych lub tych grup.
Art. 11 11. 6. Państwa członkowskie powiadamiają
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 6
Komisję do dnia 1 sierpnia 2014 r. o
stosowany wprost – nie
decyzjach podjętych zgodnie z niniejszym
wymaga wdrożenia
artykułem oraz o każdej szacowanej kwocie
28
zmniejszeń na lata 2015–2019.
Art. 12 Wnioski o większą liczbę płatności
N
Przepis
rozporządzenia
12.
Obszar
odpowiadający
liczbie
stosowany wprost – nie
kwalifikujących się hektarów, w odniesieniu
wymaga wdrożenia
do którego rolnik złożył wniosek o płatność
podstawową na podstawie tytułu III rozdział
1, może stanowić podstawę do złożenia
wniosku o każdą inną płatność bezpośrednią,
jak również o każdą inną pomoc nieobjętą
niniejszym rozporządzeniem, o ile przepisy
niniejszego rozporządzenia wyraźnie nie
stanowią inaczej.
Art. 13 Pomoc państwa
N
Przepis
rozporządzenia
13. W drodze odstępstwa od art. 211 ust. 1
stosowany wprost – nie
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
wymaga wdrożenia
Rady (UE) nr 1308/2013 art. 107, 108 i 109
TFUE nie mają zastosowania do płatności
dokonywanych przez państwa członkowskie
zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
Art. 14 Elastyczność między filarami
N
Przepis
rozporządzenia
ust. 1
14. 1. Do dnia 31 grudnia 2013 r. państwa
stosowany wprost – nie
członkowskie mogą podjąć decyzję o
wymaga wdrożenia
udostępnieniu, jako wsparcie dodatkowe dla
działań w ramach programów rozwoju
obszarów
wiejskich
finansowanych
z
EFRROW zgodnie z rozporządzeniem (UE)
nr 1305/2013,
do
15 %
ich
rocznych
pułapów krajowych na rok kalendarzowy
2014, określonych w załączniku VIII do
29
rozporządzenia (WE) nr 73/2009 oraz ich
rocznych pułapów krajowych na lata
kalendarzowe 2015–2019, określonych w
załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
W związku z tym odpowiednia kwota nie
może już być dostępna na przyznawanie
płatności bezpośrednich.
O decyzji, o której mowa w akapicie
pierwszym, powiadamia się Komisję do dnia
31 grudnia 2013 r. Decyzja ta określa
wartość procentową, o której mowa w tym
akapicie, która może różnić się w zależności
od roku kalendarzowego.
Państwa członkowskie, które nie podejmą
decyzji, o
której
mowa
w akapicie
pierwszym,
w
odniesieniu
do
roku
kalendarzowego 2014 mogą do dnia 1
sierpnia 2014 r. podjąć tę decyzję w
odniesieniu do lat kalendarzowych 2015–
2019. Powiadamiają one Komisję o każdej
takiej decyzji do tego dnia.
Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję
o przeglądzie decyzji, o których mowa w
niniejszym ustępie, ze skutkiem od roku
kalendarzowego 2018. Jakiekolwiek decyzje
oparte na tym przeglądzie nie mogą
prowadzić
do
zmniejszenia
wartości
procentowej,
o
której
powiadomiono
Komisję zgodnie z akapitem pierwszym,
drugim i trzecim. Państwa członkowskie
powiadamiają Komisję o każdej decyzji
opartej na tym przeglądzie do dnia 1 sierpnia
30
2017 r.
Art. 14 14. 2. Do dnia 31 grudnia 2013 r. państwa
N
Przepis
rozporządzenia
ust.
2 członkowskie, które nie podjęły decyzji, o
stosowany wprost – nie
akapit
której mowa w ust. 1, mogą podjąć decyzję o
wymaga wdrożenia
pierwsz
udostępnieniu
w
formie
płatności
y
i bezpośrednich do 15 % lub – w przypadku
drugi
Bułgarii, Estonii, Hiszpanii, Litwy, Łotwy,
Polski,
Portugalii,
Rumunii,
Słowacji,
Finlandii,
Szwecji
i
Zjednoczonego
Królestwa – do 25 % przydzielonej kwoty na
wsparcie dla działań w ramach programów
rozwoju obszarów wiejskich finansowanych
z EFRROW na okres 2015–2020, jak
określono
w
rozporządzeniu
(UE)
nr 1305/2013.
W
związku
z
tym
odpowiednia kwota nie może już być
dostępna na wsparcie dla działań w ramach
programów rozwoju obszarów wiejskich.
O decyzji, o której mowa w akapicie
pierwszym, powiadamia się Komisję do dnia
31 grudnia 2013 r. Decyzja ta określa
wartość procentową, o której mowa w tym
akapicie, która może różnić się w zależności
od roku kalendarzowego.
Art. 14 14. 2. Państwa członkowskie, które nie
N
Przepis
rozporządzenia
ust.
2 podjęły decyzji, o której mowa w akapicie
stosowany wprost – nie
trzeci
pierwszym
w
odniesieniu
do
roku
wymaga wdrożenia
akapit
budżetowego 2015, mogą do dnia 1 sierpnia
2014 r. podjąć tę decyzję w odniesieniu do
lat budżetowych 2016–2020. Powiadamiają
31
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3080-c1
› Pobierz plik
-
3080-c2
› Pobierz plik