eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3080
  • Data wpłynięcia: 2015-01-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
  • data uchwalenia: 2015-02-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 308

3080-c1


Rady (WE) nr 834/2007, nie są uwzględniane
w udziale powierzchni trwałych użytków
zielonych w stosunku do łącznej powierzchni
użytków
rolnych
ani
we
wskaźniku
referencyjnym, o których mowa w art. 45 ust.
2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.
2. Przy obliczaniu powierzchni trwałych
użytków zielonych zgodnie z art. 45 ust. 2
akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) nr
1307/2013
można
odjąć
powierzchnię
obszarów zgłoszonych przez rolników w
2012 r. jako grunt pod pastwiska trwałe, który
został przekształcony w grunt o innym
rodzaju użytkowania, maksymalnie do liczby
hektarów pastwiska trwałego lub trwałych
użytków zielonych ustalonej przez rolników
po 2012 r. i zgłoszonej w 2015 r. na poziomie
krajowym, regionalnym, podregionalnym lub
na poziomie gospodarstwa, pod warunkiem
że spełniono obowiązujące wymogi dotyczące
utrzymywania pastwisk trwałych ustanowione
w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr
73/2009 i w art. 93 ust. 3 rozporządzenia
(UE) nr 1306/2013.
Przy obliczaniu liczby hektarów pastwisk
trwałych lub trwałych użytków zielonych
ustalonej po 2012 r., o której mowa w
akapicie pierwszym, uwzględnia się tylko
hektary pastwisk trwałych lub trwałych
użytków zielonych na obszarze użytków
rolnych zgłoszonych w latach 2012, 2013 lub
2014 zgodnie z art. 34 ust. 2 rozporządzenia
60


(WE) nr 73/2009.
3. Państwa
członkowskie
dostosowują
wskaźnik odniesienia, jeżeli uznają, że na
jego zmianę w sposób znaczący wpływa w
szczególności
zmiana
obszaru
objętego
produkcją ekologiczną lub zmiana liczby
uczestników
systemu
dla
małych
gospodarstw. W takich przypadkach państwa
członkowskie
niezwłocznie
informują
Komisję o wprowadzonych dostosowaniach
oraz podają uzasadnienie takich dostosowań.

Art. 44 1. Państwa członkowskie mogą nakładać na
N


Nie będzie stosowany w
ust. 1
rolników
indywidualny
obowiązek
Polsce
nieprzekształcania
trwałych
użytków
zielonych bez uprzedniego indywidualnego
zezwolenia. Rolnicy są informowani o tym
obowiązku bezzwłocznie i w każdym
przypadku przed dniem 15 listopada roku, w
którym
zainteresowane
państwo
członkowskie
podejmuje
taką
decyzję.
Obowiązek ten stosuje się jedynie do
rolników, wobec których mają zastosowanie
obowiązki zgodnie z tytułem III rozdział 3
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w
odniesieniu do trwałych użytków zielonych
nieobjętych przepisami art. 45 ust. 1
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.
Przy wydawaniu zezwoleń można stosować
obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, w
tym
kryteria
środowiskowe.
Jeśli
w
odniesieniu do zezwolenia, o którym mowa w
61


akapicie
pierwszym,
ma
zastosowanie
warunek, zgodnie z którym należy wyznaczyć
inny obszar o takiej samej liczbie hektarów
jako trwałe użytki zielone, to obszar taki, na
zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 1 lit. h)
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, należy
uważać
za
trwałe użytki
zielone
od
pierwszego dnia przekształcenia. Obszary
takie wykorzystuje się do uprawy traw lub
innych
pastewnych
roślin
zielnych
przynajmniej przez okres pięciu kolejnych lat
po dacie przekształcenia, lub o ile tak
zdecyduje
państwo
członkowskie,
w
przypadku
gdy
rolnicy
przekształcają
obszary,
które
już
wcześniej
były
wykorzystywane do uprawy traw lub innych
pastewnych roślin zielnych w trwałe użytki
zielone, przez taką liczbę lat, jaka jest
konieczna,
aby
uzyskać
okres
pięciu
kolejnych lat.

Art.. 44 2. W przypadku stwierdzenia, że wskaźnik,
T
Art. 11
2. W
przypadku
stwierdzenia
ust. 2 i o którym mowa w art. 45 ust. 2 akapit
ust. 2- zmniejszenia, o którym mowa w art. 45 ust.
3
pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1307/2013,
6
3 rozporządzenia nr 1307/2013, na poziomie
zmniejszył się o ponad 5 % w stosunku do
krajowym przekształcanie trwałych użytków
wskaźnika referencyjnego, o którym mowa w
zielonych jest niedopuszczalne, a rolnicy, o
tym
artykule,
zainteresowane
państwo
których mowa w art. 44 ust. 2 akapit drugi
członkowskie nakłada obowiązek ponownego
rozporządzenia nr 639/2014, są obowiązani
przekształcenia obszaru w trwałe użytki
do przywrócenia lub ustanowienia trwałych
zielone oraz ustanawia przepisy mające na
użytków zielonych zgodnie z przepisami art.
celu zapobieganie nowemu przekształcaniu
44 ust. 2 i 3 rozporządzenia nr 639/2014, nie
trwałych użytków zielonych.
później niż do dnia 31 maja roku
62


Państwa członkowskie określają, którzy
następującego po roku złożenia wniosku o
spośród rolników spełniających poniższe
przyznanie płatności bezpośrednich.
warunki, są objęci obowiązkiem ponownego
3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1
przekształcenia:
i 2, stwierdza, w drodze decyzji, kierownik
a)
rolnicy
podlegający
obowiązkom
biura powiatowego Agencji, o którym mowa
określonym
w
tytule
III
rozdział
3
w art. 5.
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w
4. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1
odniesieniu do trwałych użytków zielonych
i 2, może być stwierdzony również w decyzji
nieobjętych przepisami art. 45 ust. 1 tego
w
sprawie
o
przyznanie
płatności
rozporządzenia; oraz
bezpośrednich.
b) rolnicy, którzy – w oparciu o wnioski
5. Minister właściwy do spraw rozwoju
złożone zgodnie z art. 72 rozporządzenia
wsi ogłasza do dnia 30 listopada każdego
(UE) nr 1306/2013 lub art. 19 rozporządzenia
roku, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku
(WE) nr 73/2009 w ciągu dwóch poprzednich
Urzędowym
Rzeczypospolitej
Polskiej
lat kalendarzowych lub w 2015 r. w ciągu
„Monitor Polski”, procent, o jaki zmalał albo
trzech poprzednich lat kalendarzowych –
zwiększył się stosunek, o którym mowa w
dysponowali obszarami rolniczymi, które
art. 45 ust. 2 rozporządzenia nr 1307/2014, w
powstały w wyniku przekształcenia trwałych
odniesieniu do wskaźnika referencyjnego, o
użytków
zielonych
lub
gruntów
pod
którym mowa w art. 45 ust. 2 tego
pastwiska
trwałe
w
grunty
do
rozporządzenia.
wykorzystywania w innych celach.
6. W
przypadku
nieprzestrzegania
W przypadku gdy okresy, o których mowa w
obowiązku, o którym mowa w ust. 1 lub 2,
akapicie drugim lit. b), obejmują lata
stosuje
się
odpowiednio
przepisy
o
kalendarzowe przed 2015 r., obowiązek
postępowaniu
egzekucyjnym
w
ponownego przekształcenia ma zastosowanie
administracji dotyczące grzywny w celu
również
do
obszarów,
które
zostały
przymuszenia, z tym że wierzycielem w
przekształcone w grunty do wykorzystywania
rozumieniu tych przepisów jest kierownik
w innych celach z gruntów pod pastwiska
biura powiatowego Agencji, o którym
trwałe objętych obowiązkiem, o którym
mowa w art. 5.
mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr
73/2009 lub art. 93 ust. 3 rozporządzenia
(UE) nr 1306/2013.
63


Przy
określaniu,
którzy
rolnicy
mają
ponownie przekształcić obszary w trwałe
użytki
zielone,
państwa
członkowskie
nakładają ten obowiązek w pierwszej
kolejności
na
rolników
dysponujących
obszarem, który został przekształcony w
grunt o innym rodzaju wykorzystywania z
trwałych użytków zielonych lub gruntów pod
pastwiska trwałe, w stosownych przypadkach,
z
naruszeniem
wymogu
uzyskania
zezwolenia, o którym mowa w ust. 1
niniejszego artykułu lub w art. 4 ust. 1
rozporządzenia (WE) nr 1122/2009. Ci
rolnicy
przekształcają
ponownie
cały
przekształcony obszar.
3. Jeśli zastosowanie ust. 2 akapit czwarty
nie prowadzi do wzrostu wskaźnika, o którym
mowa w art. 45 ust. 2 akapit pierwszy
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, ponad
próg 5 %, państwa członkowskie ustanawiają
przepisy, zgodnie z którymi rolnicy, którzy
dysponują obszarem przekształconym z
obszaru trwałych użytków zielonych lub z
gruntów pod pastwiska trwałe w grunt o
innym rodzaju wykorzystywania w okresach,
o których mowa w ust. 2 akapit drugi lit. b)
niniejszego
artykułu,
mają
ponownie
przekształcić
również
odsetek
tego
przekształconego obszaru w trwałe użytki
zielone
lub
wyznaczyć
inny
obszar
odpowiadający temu odsetkowi jako obszar
trwałych użytków zielonych. Ten odsetek
64

strony : 1 ... 30 ... 70 ... 78 . [ 79 ] . 80 ... 90 ... 130 ... 156

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: