Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2331
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505
2331-cz-I
wyuczonego zawodu, przedmiotem analizy dotyczącej deregulacji zabytku archeologicznego.
powinny być tak e przepisy dotyczące systemu nadzoru Natomiast kontrola badań
konserwatorskiego i mechanizmu kontroli prac archeologicznych.
archeologicznych ma na celu
sprawdzenie czy badania
archeologiczne są prowadzone
zgodnie z zasadami naukowymi.
Podkre lić równie nale y, e
wojewódzki konserwator
zabytków jedynie sprawdza czy
zaproponowany przez
wnioskującego o wydanie
pozwolenia archeolog albo
konserwator spełnia wymogi
dotyczące wykształcenia i
wymaganego do wiadczenia
zawodowego. I tylko w tym
zakresie ma wpływ na wybór
osoby prowadzące tego rodzaju
działania. Natomiast propozycja
dotycząca zmiany systemu
nadzoru konserwatorskiego i
mechanizmu kontroli prac
archeologicznych wykracza poza
zmiany związane z deregulacją,
w konsekwencji nie ma
racjonalnej przesłanki, która
uzasadniałaby jej
przeprowadzenie.
c.d.
Źostęp do prowadzenia badań podwodnych
Uwaga nieuwzględniona.
Bariery w dostępie do zawodu archeologa dotyczą tak e (Departament Ochrony
ograniczeń w mo liwo ci prowadzenia badań podwodnych. Zabytków MKiŹN)
Wynikają one z przepisów ustawy z dnia 17 pa dziernika 2003 r. o Uwagi dotyczące badań
podwodnych wykraczają poza
wykonywaniu prac podwodnych (Dz.U. 2003 nr 199 poz. 1936),
125
które, niezale nie od zakresu badań prowadzonych pod wodą, zakres kompetencji ministra
wymagają od naukowców posiadania uprawnień nurka wła ciwego do spraw kultury i
zawodowego. W wietle opinii uzyskanych od absolwentów ochrony dziedzictwa
archeologii stanowi to przeszkodę w wykonywaniu zawodu narodowego.
zgodnego z kierunkiem ukończonych studiów. Problem nie
dotyczy jedynie archeologów, ale tak e absolwentów studiów z
zakresu: geologii, biologii i nauk pokrewnych.
Problem ten był podnoszony podczas prac nad projektem drugiej
transzy deregulacyjnej obejmującej zmiany w przepisach ustawy o
pracach podwodnych, jednak e jego rozstrzygnięcie zostało
przeło one do momentu rozpoczęcia uzgodnień dotyczących
projektu kolejnej ustawy deregulacyjnej dotyczącej m.in. dostępu
do zawodu archeologa. W ciągu ostatnich miesięcy nie zaszły
przesłanki na rzecz odstąpienia od tego postulatu. Co więcej, do
Rzecznika Praw Absolwenta, a tak e Ministerstwa Nauki i
Szkolnictwa Wy szego, napłynęły w ostatnim czasie kolejne
sygnały potwierdzające istnienie problemu. Wskazują one
jednoznacznie na niezasadno ć obecnego stanu prawnego, w
którym do prowadzenia jakichkolwiek działań o charakterze
naukowo-badawczym pod wodą wymagane jest posiadanie
uprawnień nurka zawodowego. Przedstawiciele rodowiska
naukowego zwracają uwagę, e większo ć podwodnych prac
archeologicznych ogranicza się do sytuacji, w których najbardziej
adekwatnym jest u ywanie sprzętu w konfiguracji rekreacyjnej.
Aktualne przepisy uniemo liwiają realizowanie tego rodzaju
działań przez osoby nieposiadające uprawnień. Sytuacja ta
skutkuje utrudnieniami lub wręcz umo liwieniem postępu w
pracach
naukowo-badawczych
podejmowanych
przez
absolwentów archeologii.
W związku z powy szym wnoszę o rozszerzenie zakresu projektu
ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do
wykonywania niektórych zawodów o zmiany w ustawie z dnia 17
pa dziernika 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych (Źz.U.
2003 nr 199 poz. 1936) poprzez dodanie w art. 1 ust. 3 nowego pkt
126
3:
„Płetwonurkowania w celach badawczych organizowanego przez
uczelnie i instytuty badawcze”.
60
konserwator
ogólna
W związku z planowaną czę ciową deregulacją zawodu Uwaga nieuwzględniona.
konserwatora zabytków i archeologa na wstępie nale y zauwa yć, (Departament Ochrony
e cisła regulacja zawodu konserwatora zabytków nastąpiła w Zabytków MKiŹN)
ramach ostatniego rozporządzenia Ministra Kultury i Źziedzictwa Konkurs na stanowisko
Narodowego z dnia 27 lipca 2011 r. (Dz.U. 2011 Nr 165, poz. wojewódzkiego konserwatora
987),
kiedy
doprecyzowano,
e
prowadzenie
prac zabytków oraz kadencyjno ć na
konserwatorskich, restauratorskich oraz badań konserwatorskich tym stanowisku nie wchodzą w
dopuszczalne jest wyłącznie w zakresie uzyskanej specjalno ci, zakres deregulacji.
okre lonej w dyplomie ukończenia studiów, a co najmniej 12-
miesięczną praktykę zawodową nale y odbyć przy zabytkach
wpisanych do rejestru zabytków.
I. Uwagi do projektu ustawy (s. 33-37)
Brak jest czytelnych podstaw opracowanego projektu ustawy.
Proponowane przepisy są niespójne i nie mają w większo ci
związku z celem ustawy związanej z łatwiejszym dostępem do
zawodu. W ustawie nie przewidziano konkursu na stanowisko
wojewódzkiego konserwatora zabytków i długo ci kadencji na tym
stanowisku, co wydaje się równie niezbędne w wietle celu
ustawy.
c.d.
Art. 36a ust. 1, 2
- Art. 36a ust. 1, 2. Nakłada dodatkowe obowiązki na Uwaga nieuwzględniona.
wnioskodawcę
o
pozwolenie
na
prowadzenie
prac (Departament Ochrony
konserwatorskich, prac restauratorskich, badań konserwatorskich, Zabytków MKiŹN)
badań architektonicznych, przy zabytku wpisanym do rejestru lub Przepisy art. 36 a ust. 1 i 2 nie
badań archeologicznych. Aby przeprowadzić te prace lub badania nakładają nowych obowiązków ,
wnioskodawca musi uzyskać na nie pozwolenie od wła ciwego gdy wynikają one z obecnie
organu, który pełni nadzór konserwatorski zgodnie z rozdz. 4 obowiązującego rozporządzenia
Ustawy. Ponadto wnioskodawca nie ma obowiązku znać się na Ministra Kultury i Dziedzictwa
specjalno ciach konserwatorskich i zakresie uprawnień, które Narodowego z dnia 27 lipca
często są niejasne nawet dla urzędu. Wobec powy szego 2011 r. w sprawie prowadzenia
proponowany przepis nie jest zasadny.
prac konserwatorskich, prac
restauratorskich, robót
127
budowlanych, badań
konserwatorskich, badań
architektonicznych i innych
działań przy zabytku wpisanym
do rejestru zabytków oraz badań
archeologicznych (Dz. U. Nr
165, poz. 987).
c.d.
Art. 37 ust. 1 pkt. 4, ust. 4. Okre lenie w drodze rozporządzenia Uwaga nieuwzględniona.
tylko
standardów
dokumentacji
prowadzonych
prac (Departament Ochrony
konserwatorskich, i prac restauratorskich, przy zabytku ruchomym Zabytków MKiŹN)
wpisanym do rejestru i badań archeologicznych jest W przepisach upowa nienia
niewystarczające. Brakuje okre lenia standardów dokumentacji ustawowego do wydania aktu
badan konserwatorskich i badań architektonicznych. Ponadto wykonawczego wiadomie
dokumentacje dotyczą przeprowadzonych, a nie prowadzonych pominięto standardy dotyczące
prac i badań oraz zabytków nie tylko ruchomych.
dokumentacji badań
architektonicznych i badań
konserwatorskich. Badania
architektoniczne i
konserwatorskie prowadzone są
w celu dokonania ustaleń
dotyczących zabytku. Ich
wynikiem jest dokumentacja,
która te ustalenia zawiera. W
związku z tym nie ma potrzeby
okre lania standardów tej
dokumentacji. Natomiast
dokumentacja prac
konserwatorskich i
restauratorskich powinna
dokumentować przynajmniej
podstawowe działania
podejmowane przy zabytku,
które w przypadku braku
dokumentacji pozostaną
128
nierozpoznane. Tak więc
okre lenie standardów w tym
zakresie ma na celu wskazanie
niezbędnego minimum, jakie
dokumentacja powinna zawierać.
A jak ju wy ej wspomniano w
przypadku badań
architektonicznych i
konserwatorskich takiej potrzeby
nie ma.
c.d.
Art.
37a
ust.
1.
Pracami
konserwatorskimi,
pracami Uwaga nieuwzględniona.
restauratorskimi lub badaniami konserwatorskimi, przy zabytkach (Departament Ochrony
wpisanych do rejestru, w zakresie specjalno ci okre lonej w Zabytków MKiŹN)
dyplomie ukończenia studiów wy szych, kieruje osoba, która Ka dy z krajów europejskich ma
posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ich ukończeniuŚ 1) odrębne zasady dotyczące osób
na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki lub 2) w podejmujących działania przy
specjalno ci w zakresie konserwacji zabytków Tak sformułowany zabytkach. Nie jest jednak
przepis jest niejasny i niepełny w związku z brakiem wymienienia uprawniona teza, e w
pozostałych kierunków kształcących w zakresie konserwacji większo ci tych krajów jest
zabytków. Ponadto po kierunku konserwacja i restauracja dzieł „większa deregulacja”.
sztuki absolwenci uzyskują tytuł magistra sztuki (jak w przypadku
absolwentów kierunków artystycznych), a przepis mówi tylko o
tytule zawodowym magistra. Nale y zauwa yć, e nie ma
kierunków po których absolwenci mają tytuł magistra konserwacji
zabytków, po wszystkich studiach wy szych w zakresie
konserwacji zabytków absolwenci uzyskują tytuł magistra lub
magistra sztuki i okre loną w dyplomie specjalno ć
konserwatorską. W związku z powy szym pkt. 1 i 2 są niezasadne.
Proponowane zmiany:
Nale y dą yć do większej deregulacji zawodu konserwatora
zabytków, podobnie jak w większo ci krajów Unii źuropejskiej.
c.d.
Art. 37a ust. 3,
Przepisy wprowadzają dodatkowe zbędne uszczegółowienie Uwaga nieuwzględniona.
Art. 37b. ust. 2,
prowadzenia prac i badań na kierowanie nimi lub samodzielne (Departament Ochrony
129
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2331-cz-I
› Pobierz plik
-
2331-cz-II
› Pobierz plik