eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2331
  • Data wpłynięcia: 2014-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505

2331-cz-I

odbycia aplikacji rzecznikowskiej oraz zło enia egzaminu

kwalifikacyjnego mo na zwolnić, w cało ci lub w odpowiedniej

czę ci, osobę, w szczególno ci osobę posiadającą uprawnienia

adwokata, radcy prawnego lub tytuł naukowy doktora nauk

prawnych, która wyka e, e posiada okre loną wiedzę !ub

praktykę w sprawach własno ci przemysłowej, przydatną do

wykonywania zawodu rzecznika patentowego. Tak sformułowany
zapis przepisu wydaje się zawę ać „bezaplikacyjny" dostęp do
zawodu rzecznika patentowego. Z brzmienia tego przepisu w
obowiązującej wersji wynika niejako, i dostęp do zawodu bez
odbycia aplikacji mają wszyscy (którzy wyka ą się oczywi cie
odpowiednią wiedzą lub praktyką), natomiast zapis proponowany
ogranicza w zasadzie tę grupę, wskazując grupę adwokatów,
radców prawnych oraz doktorów nauk prawnych jako
predystynowanych do bycia zwolnionym z odbycia aplikacji lub
odbycia aplikacji oraz zło enia egzaminu kwalifikacyjnego.
Niejasne jest te , w kontek cie sformułowania art. 21, czy
zwolnienie w cało ci lub w odpowiedniej czę ci dotyczyć te ma
egzaminu kwalifikacyjnego. W związku z powy szymi uwagami i
proponowanymi zmianami wskazane tak e byłoby zastanowienie
się nad brzmieniem art. 32 i ewentualną konieczno cią jego
modyfikacji.

Art. 14. ustawa z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu
materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym


Art. 15. ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami

51
Izba Architektów
ogólna
Projekt zmian w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad Uwaga nieuwzględniona.
Rzeczypospolitej
zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (Dz. U. Nr 162, poz. 1568) (Departament Ochrony
Polskiej
przenosi czę ć zapisów obecnego rozporządzenia MKiDN z dnia Zabytków MKiŹN)
27 lipca 2011r., w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich,

85
prac
restauratorskich,
robót
budowlanych,
badań Wej cie w ycie
konserwatorskich, badań architektonicznych i innych działań przy nowelizowanych przepisów w
zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań zakresie ustawy z dnia 23 lipca
archeologicznych, do projektowanej ustawy. Oznacza to w opinii 2003 r. o ochronie zabytków i
KRIA RP konieczno ć ponownej redakcji wspomnianego opiece nad zabytkami (Dz. U.
rozporządzenia. W związku z tym KRIA pragnie zwrócić uwagę Nr 162, poz. 1568, z pó n. zm.)
na konieczno ć utrzymania zapisów w zakresie wykonywania będzie skutkować konieczno cią
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie zawartych opracowania nowego aktu
obecnie w art. 24 rozporządzenia, okre lającego m. in. niezbędne wykonawczego wydanego na
uprawnienia jakimi musi wykazać się projektant (samodzielna podstawie przepisu art. 37 ust. 1
funkcja techniczna w budownictwie) opracowujący projekt wspomnianej ustawy. Warto
budowlany niezbędny dla zło enia wniosku o wydanie pozwolenia przy tym zaznaczyć, e obecnie
na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku wpisanym do obowiązujący akt wykonawczy
rejestru zabytków.
wydany na podstawie
W ramach planowanych zmian KRIA RP pragnie zwrócić uwagę wspomnianego art. 37 nie został
na pilną potrzebę zmian w obrębie przepisów z zakresu ochrony wymieniony w przepisie art. 34
konserwatorskiej zmierzających do wzmocnienia merytorycznego ustawy nowelizującej, który
struktur organizacyjnych biur wojewódzkiego konserwatora wskazuje akty wykonawcze
zabytków. Proponuje się dodanie do obecnych przepisów zachowujące moc przez 18
odpowiedniej ustawy dodatkowego art. 91 pkt 3a w brzmieniu: miesięcy od dnia wej cia w
„Wojewódzki konserwator zabytków lub zastępca wojewódzkiego
ycie projektowanej ustawy.
konserwatora zabytków musi posiadać tytuł zawodowy o którym Odnosząc się do uwagi
mowa w art. 91 pkt 2 ust. 2 w specjalno ci architektura i dotyczącej konieczno ci
budownictwo". W opinii KRIA ma to szczególne znaczenie z utrzymania w projektowanych
punktu widzenia zapewnienia sprawno ci prowadzonych przepisach odpowiednika
postępowań, o którym mowa w art. 37.1. pkt 2 projektowanej przepisu § 24 rozporządzenia
ustawy. Proponowana zmiana wpłynie z pewno cią na warto ć MKiDN z dnia 27 lipca 2011 r.
merytoryczną prowadzonych postępowań oraz przyspieszy czas w w sprawie w sprawie
jakim mo na uzyskać wią ące decyzje konserwatorskie. Obecny prowadzenia prac
stan, charakteryzujący się w wielu przypadkach przeciągającymi konserwatorskich, prac
się postępowaniami o nieprecyzyjnych i niespójnych kryteriach z restauratorskich, robót
zakresu ochrony zabytków nieruchomych wymaga w naszej opinii budowlanych, badań
natychmiastowej zmiany.
konserwatorskich, badań
architektonicznych i innych

86
działań przy zabytku wpisanym
do rejestru zabytków oraz badań
archeologicznych, nale y
wskazać, i przepis § 24 obecnie
obowiązującego rozporządzenia
dotyczący sprawowania
samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie
jest powtórzeniem przepisu
zawartego w ustawie z dnia 7
lipca 1994 r. Prawo budowlane
(Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz.
1623, z pó n. zm.), w związku z
powy szym nie ma potrzeby
jego powtarzania w
nowelizowanej ustawie.
Odnosząc się natomiast do
uwagi dotyczącej wzmocnienia
merytorycznego sektora
organizacyjnych wojewódzkich
urzędów ochrony zabytków,
nale y wyja nić, i uwaga ta
zasadniczo odbiega od regulacji
stanowiącej przedmiot
projektowanej ustawy, tj.
deregulacji zawodów
związanych z ochroną zabytków
i opieką nad zabytkami.
52
Narodowy Instytut
art. 37
Zaleca się wprowadzenie zmiany do proponowanej tre ci art. 37 Uwaga czę ciowo uwzględniona.
Dziedzictwa
(u.o.z.o.z.)
ust. l pkt 5 u.o.z.o.z., dopuszczającej okre lenie w rozporządzeniu (Departament Ochrony
standardów dokumentacji prac konserwatorskich i restauratorskich Zabytków MKiŹN)
oraz robót budowlanych przy zabytku nieruchomym, w tym w Mo na zgodzić się ze
obiektach
zabytkowej
zieleni,
prowadzenia
badań stwierdzeniem, e wszystkie
konserwatorskich i architektonicznych przy zabytku oraz działania prowadzone przy

87
poszukiwania zabytków. Wprowadzenie standardu dokumentacji zabytkach powinny być w
wyłącznie dla prac konserwatorskich i restauratorskich przy nale yty sposób
zabytku ruchomym oraz badań archeologicznych nie znajduje dokumentowane, ale nie oznacza
merytorycznego uzasadnienia, jako e sporządzanie dokumentacji to konieczno ci opracowywania
nie ogranicza się tylko do ww. działań przy zabytkach, standardów dla wszystkich tego
jednocze nie wszystkie działania prowadzone przy zabytkach rodzaju dokumentacji, np. dla
powinny być w nale yty sposób dokumentowane, czemu słu yć działań polegających na
miałoby m.in. sporządzanie standardów dokumentacji dla przeniesieniu zabytku
poszczególnych ich rodzajów.
ruchomego z naruszeniem

ustalonego tradycją wystroju
wnętrz, w którym zabytek ten się
znajduje. Takiej potrzeby nie ma
równie w przypadku robót
budowlanych, gdy kwestie te
okre lają przepisy ustawy z 7
lipca 1994 r. Prawo budowlane
(Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz.
1623, z pó n. zm.).

c.d.

Zasadnym jest wprowadzenie do u.o.z.o.z. a następnie do Uwaga nieuwzględniona.
wydanego na podstawie art. 37 u.o.z.o.z. rozporządzenia, (Departament Ochrony
szczegółowych regulacji dotyczących mo liwo ci odmowy przez Zabytków MKiŹN)
wojewódzkiego konserwatora zabytków udzielenia pozwolenia na W przypadku osób, które
prowadzenie prac, robót lub badań przy zabytku, w stosunku do dokonały naruszeń przepisów
osoby, która uprzednio dopu ciła się ich prowadzenia bez dotyczących ochrony zabytków i
uzyskania wymaganego pozwolenia konserwatorskiego lub wbrew opieki nad zabytkami,
jego warunkom lub prowadzone przez nią prace, roboty lub szczególnie gdy w przypadku
badania spowodowały zniszczenie lub istotną utratę warto ci tych naruszeń zabytek ulegnie
obiektu zabytkowego a tak e, w przypadku prowadzenia badań zniszczeniu lub uszkodzeniu,
archeologicznych, gdy osoba kierująca tymi badaniami nie ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o
wywiązała się z uprzednich zobowiązań wobec wojewódzkich ochronie zabytków i opiece nad
konserwatorów zabytków wynikających z tre ci pozwolenia, w zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz.
szczególno ci w zakresie obowiązku przekazania odpowiedniej 1568, z pó n. zm.) przewiduje
dokumentacji i materiału zabytkowego.
sankcje, w tym kary pozbawienia
Zasadnym jest tak e wprowadzenie przepisu prawnego wolno ci, w związku z czym nie

88
umo liwiającego odmowę wydania przez wojewódzkiego ma potrzeby wprowadzania
konserwatora zabytków pozwolenia na prowadzenie badań dodatkowej kary w postaci
archeologicznych ze względu na badania trwające ju lub wydane odebrania prawa wykonywania
ju pozwolenie na badania w tym samym miejscu i czasie.
zawodu przez osoby naruszające

wspomniane przepisy, bo do
tego sprowadzałoby się przyjęcie
zgłoszonej propozycji. Z
pewno cią o nało eniu takiej
kary nie mógłby decydować
wojewódzki konserwator
zabytków. Mo na natomiast przy
kolejnych pracach nad zmianą
przepisów dotyczących ochrony
zabytków i opieki nad zabytkami
rozwa yć mo liwo ć
wprowadzenia przepisów
karnych w celu dyscyplinowania
osób, które nie przekazały
dokumentacji i „materiału
zabytkowego”.

c.d.

art. 37 ust. 3 u.o.z.o .z.
Uwaga czę ciowo uwzględniona.
Proponowane brzmienie:
(Departament Ochrony
Źane, informacje i dokumentację, o których mowa w ust 1 pkt. 2 i Zabytków MKiŹN)
3, okre la się uwzględniając potrzebę dokonania wszechstronnej Propozycja uzupełnienia
oceny wpływu planowanych działań na zabytek, jednak bez przepisu art. 37 ust. 3 o wyrazy
„zapewnią zachowanie zabytku
konieczno ci ponoszenia dodatkowych kosztów ze strony w jak najlepszym stanie”, została
wnioskodawcy, oraz konieczno ć wskazania warunków uwzględniona.
prowadzenia tych działań, które zapewnią zachowanie zabytku w Nale y podkre lić, e być mo e
jak najlepszym stanie"
w praktyce trudno jest pogodzić
wymóg dokonania
Uzasadnienie: Wątpliwo ci budzi cała tre ć niniejszego artykuły,
gdy jest on pełen niedookre lonych a nawet stojących ze sobą w wszechstronnej oceny wpływu
planowanych działań na zabytek,
sprzeczno ci sformułowań. W szczególno ci, trudno w praktyce przy jednoczesnym wyłączeniu

89
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 89 . [ 90 ] . 91 ... 100 ... 123

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: