eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2331
  • Data wpłynięcia: 2014-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505

2331-cz-I

aden z tych skutków nie le y ani w interesie kraju, ani nie opinii skutków.
poprawi stanu dziedzictwa kultury.
99
Stowarzyszenie

Uwaga nieaktualna.
Tabela 44. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie
Naukowe
dostępu do wykonywania zawodu archeologa.
Utrzymano wymóg praktyki.
Archeologów

Polskich
Błąd techniczny, poniewa zgodnie z art. 37e i Uzasadnieniem
projektodawca nie planuje adnych dodatkowych praktyk dla
archeologów, przeciwko czemu protestujemy.

c.d.

Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych (str. 77 OSR)Ś
Uwaga nieuwzględniona.
Jedyną troską projektodawców jest cena, jaką „potencjalny (Departament Ochrony
nabywca" poniesie w związku z konieczno cią wykonania prac Zabytków MKiŹN)
konserwatorskich czy badań archeologicznych, oraz troska o rynek Wprowadzenie projektowanych
pracy dla osób je wykonujących. Sugeruje się przy tym, e obecnie przepisów z pewno cią
na „rynku" tym nie ma konkurencyjno ci, funkcjonują wysokie przyczyni się do zwiększenia
ceny, brak dostępu do tych „usług", zbyt mało osób je wykonuje, konkurencyjno ci na rynku
etc. Stwierdzenia te - nie do ć, e są fałszywe - to wiadczą o pracy. Natomiast konstatacja,
braku rozeznania projektodawcy.
e przyniesie to jedynie
Konkurencyjno ć na tym „rynku" została niestety ju zapewniona negatywne skutki nie jest ju
poprzez sprowadzenie badań archeologicznych do „usługi" jednak tak oczywista. Pamiętać
poprzez bezwzględne podporządkowanie ich chocia by Prawu bowiem nale y i pozwolenia
zamówień publicznych, gdzie jedynym kryterium oceny ofert jest na prowadzenie badań
cena. Spowodowało to i ciągle powoduje niepowetowane straty dla archeologicznych wydaje
dziedzictwa
kulturowego,
poniewa niskie ceny prac wojewódzki konserwator
wykopaliskowych pozwalają jedynie na „przekopanie", a nie na zabytków między innymi na
naukowe przebadanie i opracowanie stanowiska archeologicznego. podstawie programu badań
Archeologia jest nauką, która swoje ródła pozyskuje przede archeologicznych. On tak e
wszystkim za pomocą archeologicznych badań wykopaliskowych. mo e dokonywać kontroli
Źziedzictwo archeologiczne jest istotną czę cią materialnego prowadzonych badań
dziedzictwa kulturowego ludzko ci. Źo jego ochrony zobowiązani archeologicznych, a w
jeste my wszyscy, nie tylko sami archeolodzy.
przypadku niewła ciwego ich
Ponadto troska projektodawcy o rynek pracy nie mo e odbyć się prowadzenia wstrzymać
kosztem dziedzictwa kulturowego. Jest ono prawnie chronione, prowadzone badania. Ponadto
równie przez najwy szy akt RP - Konstytucję (art. 5). Polska jest utrzymano wymóg praktyki w
równie sygnatariuszem aktów międzynarodowych, między przypadku zawodu archeologa.

250
innymi Konwencji o ochronie dziedzictwa architektonicznego
źuropy, która w art. 16 zobowiązuje nas do popierania szkolenia w
zakresie ró nych zawodów i rzemiosł związanych z ochroną
dziedzictwa architektonicznego i Europejskiej Konwencji o
ochronie
dziedzictwa
archeologicznego
(tzw.
Konwencji
Maltańskiej), w których zobowiązała się między innymi do
przestrzegania art. 3 punkt ii) KonwencjiŚ „W celu zachowania
dziedzictwa archeologicznego oraz zagwarantowania naukowej
rzetelno ci archeologicznych prac badawczych ka da strona
zobowiązuje sięŚ [...] ii) zapewnić, aby wykopaliska i inne
potencjalnie szkodliwe techniki były wykonywane jedynie przez
wykwalifikowane, specjalnie upowa nione osoby".
Troską ustawodawców i projektodawców aktów prawnych
mających tak ogromny wpływ na ochronę dziedzictwa
kulturowego w Polsce powinno być zrównowa enie działań
koniecznych do jego ochrony i o charakterze społeczno-
ekonomicznym. Źlatego wnosimy o przyjęcie naszych poprawek.
100
Stowarzyszenie

W opublikowanej wraz z Projektem Ustawy Ocenie Skutków Uwaga nieuwzględniona.
Maklerów źnergii
Regulacji znajduje się kilka błędów, podających w wątpliwo ć Projektodawca nie przewiduje
słuszno ć zało eń Projektu. Błędem jest zwracanie uwagi na brak negatywnych skutków
(lub obni enie) kosztów nadzoru na rynkiem w związku z proponowanych regulacji, gdy
deregulacją, skoro za pewne szkody, mogące powstać po giełda energii jest czę cią
wprowadzeniu Projektu w ycie kto będzie musiał zapłacić, a hurtowego rynku energii, na
ostatecznie zapłaci za to Państwo. Innym błędem jest którym funkcjonują
przypisywanie zbyt du ej roli domom maklerskim, które na rynku profesjonalne podmioty.
energii
mają
jednak
mniejsze
znaczenie,
ustępując
przedsiębiorstwom energetycznym, które dokonują tu większo ci
transakcji. Sugestie, by skoncentrować nadzór tam, gdzie ryzyka
jest najwięcej, nie idą zatem w parze z planem zniesienia nadzoru
nad maklerami giełd towarowych. Całkowicie błędny jest wniosek
podany na stronie 46 dokumentu - zrównanie płac osób z
licencjami i bez licencji, je li by nastąpiło, polegać będzie raczej
na obni eniu wynagrodzeń osób obecnie posiadających licencję,
ni na podwy szeniu płac osób nie mających licencji - kto

251
zechciałby dofinansowywać pracę takich osób na podstawie
jedynie zniesienia regulacji zawodu?
101
Stowarzyszenie

Zauwa amy, e projekt dyskutowanej ustawy w zakresie oceny Uwaga czę ciowo
Na Rzecz Ochrony
skutków regulacji w czę ci dotyczącej deregulacji dostępu do uwzględniona.
Własno ci
zawodu rzecznika patentowego w ogóle nie zawiera oceny tych
Przemysłowej
skutków. Ta czę ć uzasadnienia przedstawia jedynie wybrane
przepisy ustawy o rzecznikach patentowych oraz wskazanie, e w
roku 2006 na listę rzeczników patentowych było wpisanych 990
osób, w 2009 roku - 946, za w 2011 r. 913. W naszej ocenie
przedstawienie tych danych bez skonfrontowania ich z liczbą osób,
które skończyły ostatnie trzy aplikacje (a tak e ilo cią osób
odbywających aplikacje obecnie) oraz ze strukturą wiekową osób
wykonujących zawód rzecznika patentowego, mo e prowadzić do
mylnego wniosku, e corocznie mniej osób uzyskuje dostęp do
wykonywania zawodu rzecznika patentowego. Tymczasem
aplikacja, która odbyła się w latach 2005 – 2008 niemal
dwukrotnie przewy szyła, je li chodzi o ilo ć aplikantów,
aplikację przeprowadzoną w lalach 2002 -2005, za w ostatniej
aplikacji uczestniczyło jeszcze więcej osób. W tym kontek cie
uwa amy za wa ne przedstawienie rzetelnych informacji
statystycznych dotyczących naszego zawodu.
102
Rzecznik Praw

Ocenę Skutków Regulacji nale ałoby uzupełnić o liczbę osób, Uwaga uwzględniona.
Absolwenta
które dotychczas zdobyły uprawnienia w trybie art. 21 ust. 1.
ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych
103
Marszałek

Ocena skutków regulacji wskazuje podmioty, do których projekt Uwaga uwzględniona.
Województwa
został skierowany w celu konsultacji. Ich zasięg wydaje się być
Warmińsko-
szeroki, a w ród podmiotów konsultacyjnych są przedstawiciele
Mazurskiego
poszczególnych grup zawodowych, których deregulacja w transzy
trzeciej ma dotyczyć. W związku z powy szym gwarantowane jest,
i grupy docelowe wyra ą swoje stanowiska dokonawszy
dogłębnej analizy skutków wprowadzenia nowej regulacji.
104
Krajowa Dyrekcja

W Ocenie Skutków Regulacji w pkt 4.10 „Źeregulacja dostępu do Uwaga nieaktualna.
Źróg Krajowych
zawodów związanych z ochroną zabytków i opieką nad
i Autostrad
zabytkami", w tabeli 44 na str. 76, odnoszącej się do zawodu Zachowuje się prawny wymóg

252
archeologa, w kolumnie dotyczącej stanu postulowanego podano, odbycia praktyki w zakresie
i poza wykształceniem wy szym magisterskim na kierunku badań archeologicznych .
archeologia w zakresie dostępu do wykonywania zawodu
archeologa jest wymagany „9 miesięczny udział w pracach
konserwatorskich lub pracach restauratorskich, prowadzonych przy
tego rodzaju zabytkach wpisanych do rejestru, lub zatrudnienie
przy tych pracach w muzeum będącym instytucją kultury".
Nie jest to spójne z proponowanymi zapisami w art. 15 projektu
ustawy, dotyczącymi zmian w art, 37e ustawy z dnia 23 lipca 2003
r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162,
poz. 1568, z pó n. zm.) oraz stwierdzeniem w trzecim akapicie na
str. 46 uzasadnienia, gdzie poza wymogiem okre lonego
wykształcenia, nie ma dodatkowych warunków w stosunku do
zawodu archeologa. Wymogi sformułowane w OSR są wymogami
kategorycznie zawę ającymi dostęp do zawodu archeologa,
poniewa nakładają na archeologa obowiązek prowadzenia prac
konserwatorskich lub restauratorskich przy zabytku wpisanym do
rejestru zabytków, które z kolei mo e prowadzić jedynie osoba
posiadająca dyplom magistra na kierunku konserwacja lub
restauracja zabytków. W związku z tym, proponuje się
przeanalizować powy sze kwestie dotyczące zawodu archeologa,
tak by wyeliminować istnienie niespójno ci we wskazanym
zakresie.


253
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 122 . [ 123 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: